Permalänk
Medlem

Dubbla grafikkort

Jag funderar på att handla nytt grafikkort och köra det gamla GTX 260 som fysikkort. Men det ser ut som att jag helt enkelt inte får plats på mitt nuvarande moderkort:

Vilket är löjligt för att det trots allt finns tre (!) PCI-e-kortplatser (16 16 och 8 - den orangea? Blir det sämre prestanda om jag placerar mitt andra kort där?).

GTX 260 på den övre blå tar upp två kortplatser och sträcker sig runt 5mm över den undre blå kontakten. På den vita PCIn under den blå finns ett ljudkort som jag inte vill ta ur, så jag gissar att jag får lägga mina planer på is till nästa dator.

Finns moderna kort som bara tar upp en enda plats (och som har någorlunda bra prestanda)?

Samt kan någon rekommendera ett moderkort som verkligen har plats för två vanliga moderna grafikkort, annat än på pappret, och ett vanligt PCIkort utöver det?

Jag misstänker också att det krävs ett nätagg med 4 PCI-e 8pins, är det vanligt eller måste jag leta speciellt? Finns modulära?

Kommer ett större icke-ATX chassi behövas?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Blir sämre prestanda i x8 dock så är det några ynka procent vi snackar om.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Du behöver ett chassi med platts för 8 st pci slots. Kolla på baksidan av ditt ^^ Vilket chassi har du?

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Det heter Antec P182 och har nätdelen där nere. Även om jag hade satt ett kort på den orangea platsen hade botten varit i vägen

Det är bara 7 slots på utsidan, hjälper ett extra mycket? Är det vanligt? Lätt att hitta/bra urval?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Avstängd

Kör på SLi eller ett physX, 8x ger ingen skillnad, har testat själv och det är även bevisat.