Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Avstängd

Ny dator, ny fläkt -datorbutiken

Hejsan.

Här sitter jag med ett något angenämt problem:

jag har köpt en ny Athlon 2000, med en Taisolfläkt ( ett datorpaket från datorbutiken som kom obyggt)

När jag skulle klämma dit proc.-fläkten över processorn kändes det inte som om den ville passa. För att få över den behövdes det minst en man till och ett jäkla bockande och bändande.

därför skickade jag efter support och undrade om detta kunde stämma. Svaret var att det behövs rejäl kraft för att få över spännapparaturen över processorspärrarna.

min fråga är om det är så? det känns nästan som om jag kommer att knäcka moderkortet för att få över spärren vid fläkten.

om det skall vara så, finns det någon genväg förutom att ta till en skruvmejsel som kan paja någon krets på kortet för att få över proc.fläktens klamrar?

med vänlig hälsning,

Kristianstad högskola

www.cefyrekon.org/borsrummet

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

på dom felsta kylare å får man ta till en skruvmejsel och trycka ganska hårt men akta så du inte slinter

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en liten skåra på spännet som du kan sticka in en liten skruvmejsel i. Då är det omöjligt att slinta sen. Den är liten och lätt att missa men titta noga. Gör du det blir det mkt lättare att få fast den. Lycka till!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Har den där fläkten från datorbutiken, var ett rent helve** att sätta dit den, var också den första och enda fläkt jag har satt på en processor..inte roligt fick böja lite här ock där så jag ens kunde få på den, kallsvettig och jäkligt ont i fingrarna fick man också..jaja det gick ju till slut. ta det bara lungt och försiktigt så ska det gå:) btw jag använde inga vertyg som skruvmejsel el dyl. och börja nu inte med att böja och så som jag gjorde,kan ju sitta dåligt då, min gör iaf inte det, sitter stenhårt;)

Permalänk
Medlem

Min taisol var likadan. Men efter ett par ggn av på och avtagande blev den lite mjukare. Trots det nötte den bort plast från socketen. Nu har jag dock bytt till en SLK-800 som är mkt lättare att få på och ta av.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha extra säkerhet kan man köpa en "shim" och lägga emellan. brukar gå på 50-100 spänn.

Visa signatur

Mera ... till svenska folket.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren.
Jag gjorde som så att jag ringde en polare.
Han tryckte och jag bände med en skruvmejsel.
Nu sitter fläkten som ett as på moderkortet.

ha det underbart allihop, så skall vi se om jag kan få den att fungera också.

då blir fråga nummer två:

kabel från fronten på burken där det står Power SW, och en annan Reset SW. Vad är dessa för några? Kan inte hitta något i moderkortsinstruktionen som påminner om dessa kablars namn.

med vänlig hälsning,

Wareazz

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd

wow du passa skuvmnejsel i fästet på den sida som är avset böj ut armet tryck ner *klick fastnar lätt som en plätt! PowerSW koppla till mobo powerswitch kabel för knappen den andra Reset knappen !
det står i manualen till mobot PWR RST brukar det stå på kortet !

LÄS MANUALER ÄR BRA IDE ! Kan du inte bygga gå till en butik och be om hjälp samt att dom visar dig !

Permalänk
Medlem

Jag lyckade slina med skruvmejseln trots att jag hade den i fästet... Hade en jäkla tur dock och kortet klarade sig, alldeles under sockel går inga banor. Men jag fick rätt fin puls, det kan jag erkänna.

Permalänk
Medlem

Har oxå lyckats att slinta med skuvmejseln i fästet. Dessutom så sitter mitt nätaggregat nästan ivägen när man ska fästa processorfläkten, så jag fick trycka nästan rakt ner med skruvmejseln och låta haken själv trycka ut sig utanför kanten på sockeln...

Permalänk
Medlem

Jag hjälpe min kompis med Taisol flänsen, den var riktigt svår att få på! Det behövs STOOR kraft!

Pressa så hårt du kan på flänsen och tryck ner clipsen samtidigt så går det bra

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

bara jag som använder en sked istället för mejsel?

Permalänk
Avstängd

fästanordningar som kräver våld är värdelösa, jag är nästan rädd för att pilla med min proccessor just för att jag har en anordning som kräver att man skall lägga hela sin vikt bakom en skruvmejsel medans man försöker låta bli att slinta.

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chaldan
Har oxå lyckats att slinta med skuvmejseln i fästet. Dessutom så sitter mitt nätaggregat nästan ivägen när man ska fästa processorfläkten, så jag fick trycka nästan rakt ner med skruvmejseln och låta haken själv trycka ut sig utanför kanten på sockeln...

Varför inte sätta på kylaren innan du monterar moderkortet i chassit?

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk

Monterar alltid minne, processor + kylare inna..de går snabbare + att du har mer utrymme...
en rutin där vi jobbar iaf

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem

Antingen så sätter man fast kylaren före man skruvar in mobot lr så köper man en burk med "sled" lr liknande konstruktion. Helt klart överlägset

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

jag bröt bort lite av hörnet på processorkärnan på min AMD Thunderbird 1,2 ghz när jag i all iver skulle byta ut den högljudda gamla Thermaltake-fläkten mot en tyst Alpha 8045 med 12dB Papst. Krävdes stor kraft för att montera den gamla fläkten och likaså stor kraft för att ta bort den. Slutade illa såklart

Datorn vägrade starta så blev till o köpa en AMD XP2000+ istället..

Bra anledning för att få köpa en ny processor

Visa signatur

| AMD XP2000+| Alpha PAL8045T w. Papst 12dB | 512 mb PC2100 | Abit KX7-333 | PoV GF4 Ti4200XP 128 mb 3,3ns turbo @320/730 | IBM 80 gb 7200 rpm | Samtron 76E 17" |

Permalänk
Citat:

"Processor: ADM Athlon XP 2200+ på 1.80 Ghz
Det betyder att hårddisken - datorns hjärna - arbetar supersnabbt. Vanliga datorer ligger på mellan 500 och 800 MHz - och det är snabbt! Denna dator springer över dem!" - SIBA:s reklamblad -

Stod det så i deras reklamblad? Kunde dem inte ens hyra in nån som kunde skriva lite stuff i bladet deras?

Permalänk
Avstängd

tasisols fästen måste fan vara det sämsta jag har sett....tre clips iofs...men att den inte jag något att sätta en skrumejsel i suger

Permalänk

TaiSol är för män... inte små pojkar med klena armar.

Tog 10sec och klämma på skiten, fan i mig enklaste fästet jag träffat på

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)