SweClockers drop!

Köp av IPS skärm (för bildredigering samt filmvisande)

Permalänk

Köp av IPS skärm (för bildredigering samt filmvisande)

Hej alla SweClockers!

Med min begränsade kunskap om skärmar rådfrågar jag er som besitter den kunskapen jag saknar.

Jag vill köpa en skärm som är bra för bildredigering (illustrationer).
Bortsett från jobb/studie som ligger i "illustrations" områder ser jag mycket på "film" och "serier", därför skulle det vara uppskattat om skärmen kunde visa detta bra.

Spel är någonting vi alla tycker om men har låg prioritering, men om det går så skulle det vara trevligt om skärmen kunde prestera för detta ändamål med.

För att förenkla så är det detta jag vill att skärmen ska vara bäst för.

1. Bildredigering (illustrera med program som "Photoshop", "Corel Painter", "Retas Studio", "Autodesk Maya", "Z-Brush")

2. Film och serievisning.

3. LÅG PRIORITERING "Spel".

Pris runt 15000 :-

Storlek runt 30"

Av vad jag har läst verkar en "IPS" skärm vara någonting men jag vet inte vilken. Därför frågar jag er!
Jag kanske till och med har fel med "IPS" skärm.

Tack i förväg!
//Joakim S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UnknownJS:

Hej alla SweClockers!

Med min begränsade kunskap om skärmar rådfrågar jag er som besitter den kunskapen jag saknar.

Jag vill köpa en skärm som är bra för bildredigering (illustrationer).
Bortsett från jobb/studie som ligger i "illustrations" områder ser jag mycket på "film" och "serier", därför skulle det vara uppskattat om skärmen kunde visa detta bra.

Spel är någonting vi alla tycker om men har låg prioritering, men om det går så skulle det vara trevligt om skärmen kunde prestera för detta ändamål med.

För att förenkla så är det detta jag vill att skärmen ska vara bäst för.

1. Bildredigering (illustrera med program som "Photoshop", "Corel Painter", "Retas Studio", "Autodesk Maya", "Z-Brush")

2. Film och serievisning.

3. LÅG PRIORITERING "Spel".

Av vad jag har läst verkar en "IPS" skärm vara någonting men jag vet inte vilken. Därför frågar jag er!
Jag kanske till och med har fel med "IPS" skärm.

Tack i förväg!
//Joakim S

Vilken storlek, upplösning och pris hade du tänkt?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Screaming-deamon.

Pris ca 15000:-
Storlek ca 30".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UnknownJS:

@Screaming-deamon.

Pris ca 15000:-
Storlek ca 30".

Ok då kan jag tyvärr inte riktigt vara med. Har aldrig testat 30" IPS. Hur som helst finns det en stor bildskärmstråd på Fotosidan: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=61178 Kanske det står lite matnyttigt där.

Här finns lite test av skärmar: http://www.flatpanelshd.com/reviews.php

OBS: Citera gärna när du vill ha svar. Det finns en notifieringstjänst här på swec som gör det mycket lättare att hitta tillbaka.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Vad sägs om Dell UltraSharp 30" U3011 IPS?
Hört mycket bra om den.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag har en Hazro HZ27WB 27" som jag älskar över allt annat här på jorden(nästan iaf). Finns inget negativt med den som jag har funnigt. Dock inte så många som säljer Hazro i Sverige. Kostar nog upp imot 7000kr skulle jag gissa.

Permalänk

@Jonssown
Har sett just den modellen i flera trådar och undrar om det kanske är någonting. Saken är den att jag inte litar på "Dell" därför att deras datorer är lite sådär.
Rätt ogrundat argument för att vara helt ärlig.

Men defienitivt ett alternativ om det inte uppkommer något större fel med skärmen vilket jag inte tror då den har funnits ute i ca ett år.

En sak jag undrar över är varför har den "HDMI" utgångar då "HDMI" bara stödjer 1920x1080 (rätta mig om jag har fel).

Permalänk
Medlem

Om du är villig och spendera lite till så kan jag varmt rekommendera denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=651107
Tipa vinnare och dreglat över den på mässor å dylikt, aldrig sett något liknande.. vill ha begär.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

@YeZirko
Köpte du din skärm från "Hazro" eller finns det någon återförsäljare i "Sverige"? Har inte läst så mycket om detta märke, skärmen verkar bra men det blir svårt att överväga om den är svår att få tag på.

Någon erfarenhet av deras "support"? Utifall det blir krångel (det vill säga om jag köper en skärm från dem).

Permalänk
Medlem

Dells datorer är ofta varierande i kvalitet. Men de har gott rykte när det gäller skärmar. Och skall du lägga de pengarna på en skärm tycker jag att du lägger undan någon/några tusenlappar av budgeten till en riktig kalibrerare, typ Spyder.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownJS:

@YeZirko
Köpte du din skärm från "Hazro" eller finns det någon återförsäljare i "Sverige"? Har inte läst så mycket om detta märke, skärmen verkar bra men det blir svårt att överväga om den är svår att få tag på.

Någon erfarenhet av deras "support"? Utifall det blir krångel (det vill säga om jag köper en skärm från dem).

jag köpte min när jag bodde/jobbade i England, på en affär som bara sålde skärmar. Tror man måste köpa den vi Hazro om man bor i sverige.
Jag har aldrig haft något problem med den, så jag har inge erfarenhet om deras support.

Permalänk
Skrivet av UnknownJS:

@Jonssown
Har sett just den modellen i flera trådar och undrar om det kanske är någonting. Saken är den att jag inte litar på "Dell" därför att deras datorer är lite sådär.

Men defienitivt ett alternativ om det inte uppkommer något större fel med skärmen vilket jag inte tror då den har funnits ute i ca ett år.

En sak jag undrar över är varför har den "HDMI" utgångar då "HDMI" bara stödjer 1920x1080 (rätta mig om jag har fel).

Jag har en Dell IPS skärm som jag tycker är helt underbar, är dock en 23" men dells ips skärmar är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownJS:

@Jonssown

Dells datorer är av varierande kvalitet, men som ägare av två av deras skärmar kan jag inte säga något annat än att de är riktigt gedigna!

Permalänk
Skrivet av matte54:

Om du är villig och spendera lite till så kan jag varmt rekommendera denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=651107
Tipa vinnare och dreglat över den på mässor å dylikt, aldrig sett något liknande.. vill ha begär.

Förstår precis vad du menar med "vill ha begär" med denna produkt är tyvärr utanför min prisklass (studerar fortfarande).
Kanske sparar ihop.. I en förhoppningsvis nära framtid kan man sitta med en sådan här.

Ser också att "Kameradoktorn" säljer skärmen, schysst affär angående supporten.

Permalänk
Skrivet av YeZirko:

jag köpte min när jag bodde/jobbade i England, på en affär som bara sålde skärmar. Tror man måste köpa den vi Hazro om man bor i sverige.
Jag har aldrig haft något problem med den, så jag har inge erfarenhet om deras support.

Okey. Tror det blir lite omständigt med detta märke men tack för upplysningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownJS:

@Jonssown

Jag kände lite som du gällande DELL men köpte skärmen ändå, kunde inte vara mer nöjd. Jag är fotograf och jobbar med bildredigering på professionell nivå, färgåtergivningen är toppen och den kalibrerar fint utan gammakorrigeringar i datorn.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av SilentStriker:

Jag har en Dell IPS skärm som jag tycker är helt underbar, är dock en 23" men dells ips skärmar är bra

Skrivet av sirnicke:

Dells datorer är av varierande kvalitet, men som ägare av två av deras skärmar kan jag inte säga något annat än att de är riktigt gedigna!

Lutar mot en "Dell" om jag inte vill ändra prisklass.

Verkar vara en schysst skärm med ett tilltalande pris http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=728130

Permalänk

i 15 000 kr prisklass så är det nog. Eizo skärmar som gäller för dig.

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Skrivet av Tossitoker12:

i 15 000 kr prisklass så är det nog. Eizo skärmar som gäller för dig.

Har kollat på deras skärmar och det finns en 27" som ligger runt 11k. Men inte mycket mer än det.

Vet inte riktigt, Eizo ligger i en rätt hög prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownJS:

Har kollat på deras skärmar och det finns en 27" som ligger runt 11k. Men inte mycket mer än det.

Vet inte riktigt, Eizo ligger i en rätt hög prisklass.

Ja, med upplösning och storlek som Dell skärmen ligger dom över 30, det man får är automatisk kalibrering men det går bra att kalibrera ändå.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownJS:

Lutar mot en "Dell" om jag inte vill ändra prisklass.

Verkar vara en schysst skärm med ett tilltalande pris http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=728130

Det verkar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Det verkar bra!

Dessutom om du köper en 30 tums skärm (2560x1600) så får du mycket större bild än en 27 tum 16:9 när du kollar på film, och det gäller alla filmformat. Kollar du på tv formatet 16:9 så får du minimala svarta ramar uppe och nere men ändå 3 cm högre och 5 cm bredare bild än en 27 (16:9) !

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Ja, med upplösning och storlek som Dell skärmen ligger dom över 30, det man får är automatisk kalibrering men det går bra att kalibrera ändå.

Har fått tänka till en del nu. Men förstår inte riktigt vad det är som skiljer skärmarna från varandra.

Skapade en tråd för att få lite svar #11456198

Permalänk
Skrivet av landahl:

Dessutom om du köper en 30 tums skärm (2560x1600) så får du mycket större bild än en 27 tum 16:9 när du kollar på film, och det gäller alla filmformat. Kollar du på tv formatet 16:9 så får du minimala svarta ramar uppe och nere men ändå 3 cm högre och 5 cm bredare bild än en 27 (16:9) !

Skapade en tråd för jag har blivit lite förvirrad av all ny information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Helt rätt - pixelstorleken är större för U3011 (~0.28mm?) än för U2711 (0.23mm). Däremot upplevs bilden skarpare - och själv känner jag att jag kan undgå att slå på AA, det är knappt så det märks

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Helt rätt - pixelstorleken är större för U3011 (~0.28mm?) än för U2711 (0.23mm). Däremot upplevs bilden skarpare - och själv känner jag att jag kan undgå att slå på AA, det är knappt så det märks

Nej nej nej jag menar att bilden är mycket större fysiskt på en 30 tummare i alla bildformat om man jämför med en 27 tummare. Fast det blir svarta ramar i tex 16:9 eller 21:9 så får man en mycket större bild på 30 tummaren än 27 tummaren.

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Du verkar veta mycket om det här med skärmar, jag lite funderingar över vad som är vad och vad som egentligen skiljer skärmarna åt.

Skulle uppskatta om du kan förklar det för mig, antinge här eller i denna tråd #11456198

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

0,250mm jämnt tror jag det är på 30-tummarna. 20-tummare i 4:3-format har 0,255mm stora pixlar.

27 tum i 16:9-format
• Bildpunktavstånd :
0,233 mm

Skrivet av landahl:

Nej nej nej jag menar att bilden är mycket större fysiskt på en 30 tummare i alla bildformat om man jämför med en 27 tummare. Fast det blir svarta ramar i tex 16:9 eller 21:9 så får man en mycket större bild på 30 tummaren än 27 tummaren.

Ja, det hänger väl ihop m ed pixelstorleken i allra högsta grad?
Sen är det bara att sätta sig lite närmare skärmen om man vill ha det större.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11457185']0,250mm jämnt tror jag det är på 30-tummarna. 20-tummare i 4:3-format har 0,255mm stora pixlar.

27 tum i 16:9-format
• Bildpunktavstånd :
0,233 mm

Ja, det hänger väl ihop m ed pixelstorleken i allra högsta grad?
Sen är det bara att sätta sig lite närmare skärmen om man vill ha det större.

Nej det hänger ihop med att själva skärmen är 30 (16:10) jämfört med 27 (16:9)

Tex om man tittar på 16:9 film på 30 tummaren så är bilden 3 cm högre och 5 cm bredare än en 27 som fyller ut hela skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nej det hänger ihop med att själva skärmen är 30 (16:10) jämfört med 27 (16:9)

Tex om man tittar på 16:9 film på 30 tummaren så är bilden 3 cm högre och 5 cm bredare än en 27 som fyller ut hela skärmen.

Du har inte förstått vad han menar. Både 27 och 30tummarna har 2560 pixlar på bredden. 30 tummaren är fysiskt större eftersom den har större pixelstorlek, vilket bidrar till att 27tummaren har en något skarpare bild.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss