Permalänk
Medlem

Stora problem med photoshop :(

Hej,

hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig, för jag är helt lost. Har ett litet projekt i skolan där vi ska göra en poster med valfritt ämne.
Självklart skulle vi vara lite flashiga och göra en stor och fin poster i photoshop, sagt och gjort på min gamla dator från 1800-talet.

Bilden är 1000x700mm, det vill säga en stor rackans bild som blir ganska svår hanterlig på min gamla dator

Nu till det stora problemet, snackade med tryckeriet idag och de kräver att jag skickar över det vi vill skriva ut i en pdf fil. Jag kan för allt i världen inte spara den i pdf hur jag än gör.

Har läst runt på alla hörn internet har att erbjuda, och såvitt jag vet skall det finnas ett alternativ när jag tar "Spara som.." att ta Photoshop PDF. Något sådant alternativ ser jag inte ens.

Jag börjar bli smått orolig att allt mitt arbete har varit förgäves och det blir att klippa och klistra istället.. Finns det någon som kan hjälpa mig?

Jag har laddat upp psd filen här om det är till någon hjälp: http://data.fuskbugg.se/skalman02/5e7c1b70_poster.psd

Permalänk
Medlem

Laddar ner det nu och ska se vad jag kan göra(jag är inte datorkunnig på något sätt men jag kan testa eftersom jag har tråkigt)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Laddar ner det nu och ska se vad jag kan göra(jag är inte datorkunnig på något sätt men jag kan testa eftersom jag har tråkigt)

Tack, det är alltid något för jag börjar bli smått tokig

Permalänk
Medlem

Du kan använda Scribus. Skapa ett nytt dokument, importera bilden och placera den som du vill. Fixa bleed/cropmarks och exportera till PDF.

Ps. Du säger att din bild är 1000x700 mm men vad har den för DPI? Du måste ha över 200 om duinte vill att affischen ska bli pixlig.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Verkar som att om du har möjlighet att uppgradera till cs3 eller högre så går det att exportera till pdf direkt.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Verkar som att om du har möjlighet att uppgradera till cs3 eller högre så går det att exportera till pdf direkt.

Jag kör med CS5.1, är inte det senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickos:

Jag kör med CS5.1, är inte det senaste?

Det borde gå,

http://help.adobe.com/sv_SE/photoshop/cs/using/WSfd1234e1c4b6...

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Måste du inte trycka exportera istället för spara som? Annars behöver du antagligen adobes Acrobat X eller någon valfri gratis PDF-skrivare.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Har läst den också, problemet är att jag fastnar på första steget, Photoshop PDF på Format-menyn finns inte ens som val :/

http://data.fuskbugg.se/skalman02/b6a2b6d3_funkarinte.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Måste du inte trycka exportera istället för spara som? Annars behöver du antagligen adobes Acrobat X eller någon valfri gratis PDF-skrivare.

Nej det finns inget alternativ under export häller är jag rädd..

http://data.fuskbugg.se/skalman02/d50e9842_funkarinte1.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickos:

Nej det finns inget alternativ under export häller är jag rädd..

http://data.fuskbugg.se/skalman02/d50e9842_funkarinte1.jpg

Har du testat att slå samman lagren först och sedan välja spara som?

Tillägg: Slå samman och ändra till 8 eller 16 bits/channel under image>mode så borde det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Du menar markera alla lager och sedan "Link layers"?
- Isåfall, ja.. Ingen skillnad..

Ska det ens gå att spara såhär stora pdf filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickos:

Du menar markera alla lager och sedan "Link layers"?
- Isåfall, ja.. Ingen skillnad..

Ska det ens gå att spara såhär stora pdf filer?

Nej, gå in i layer-menyn och tryck på "flatten image".

Permalänk
Medlem

Högerklicka på valfritt lager, välj "flatten image", Spara som: Photoshop PDF, välj vilken kvalitet och kompabilitet... Klart.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Ah, hittade..

Nejdu, jag ser inte mycket mer i formats är jag rädd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Högerklicka på valfritt lager, välj "flatten image", Spara som: Photoshop PDF, välj vilken kvalitet och kompabilitet... Klart.

Problemet är att jag fortfarande inte ser "Photoshop PDF" som val i formats :/

Så lätt trodde jag också att det var när jag satte igång detta lilla projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Tillägg: Slå samman och ändra till 8 eller 16 bits/channel under image>mode så borde det fungera.

Skrivet av vickos:

Ah, hittade..

Nejdu, jag ser inte mycket mer i formats är jag rädd..

Se mitt tillägg.

Permalänk
Medlem

Gör som Segimer sa: image, mode, byt till 8 eller 16 bit, sen kan du passa på att byta till CMYK också i samma meny. Sen ska det gå att spara som PDF.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Se mitt tillägg.

Fy fan vad skönt!

Sorry missade det du skrev tidigare, nu fungerar allt PRECIS som det ska.. Fan vad skönt!

Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickos:

Fy fan vad skönt!

Sorry missade det du skrev tidigare, nu fungerar allt PRECIS som det ska.. Fan vad skönt!

Stort tack!

Skrivet av Vlademil:

Gör som Segimer sa: image, mode, byt till 8 eller 16 bit, sen kan du passa på att byta till CMYK också i samma meny. Sen ska det gå att spara som PDF.

Trevligt när det fungerar!
Du bör nog göra som Vlademil skriver också.

Permalänk

Glöm inte att tryckerier ofta (alltid med tidningspress) vill ha CMYK-sparade .pdf-filer i format 1.3 samt inbäddad font. Kanske funkar annorlunda när det kommer till poster-tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Trevligt när det fungerar!
Du bör nog göra som Vlademil skriver också.

Skrivet av Inanimate:

Glöm inte att tryckerier ofta (alltid med tidningspress) vill ha CMYK-sparade .pdf-filer i format 1.3 samt inbäddad font. Kanske funkar annorlunda när det kommer till poster-tryck.

Yes, gjorde precis som Vlademil skrev..
Hur löser man inbäddad font? (Ursäkta för alla tråkiga frågor..:) )

I ärlighetens namn vet jag inte hur det fungerar här, blev bara ombedd att skicka filen i pdf format..