Medlem kyler ITX-dator med Sandy Bridge utan fläktar

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Ja det där tjutande oljudet gör min skärm på jobbet med. Hör det ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Vad räknas som äldre då? Min IPSskärm är från 2005

Din skulle mycket väl kunna ranka in där Det är inget universellt om man säger så, beror mycket på vilken paneltillverkare det var. Vet att en del Dell monitorer har haft problem, likaså några från HP.

Permalänk
Medlem

Hotrod! Mkt snyggt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Sexigt tangentbord, vilket är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Nätagg har väl en fläkt?

Mja, han har ett externt nätagg till denna.
Så är väl något liknande som finns på 360 te x.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sexigt tangentbord, vilket är det?

Ser ut som en utökad modell av något från IBMs Model M serie. Nu får man tag i sådana tagentbord från Unicomp http://pckeyboards.stores.yahoo.net/

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Nätagg har väl en fläkt?

Det finns utan och om det inte behöver så mycket effekt genom sig så kan till och med ett med fläkt stå still med fläkten tills den behövs.

För övrigt: Smart bygge!

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tesuki:

Ser ut som en utökad modell av något från IBMs Model M serie. Nu får man tag i sådana tagentbord från Unicomp http://pckeyboards.stores.yahoo.net/

Nu talar vi om sexig elektronik

Saknar mitt gamla IBM tangentbord... Kunde döda ett mindre rådjur med pga tyngden.

Permalänk
Medlem

Kanske också borde köpa mig en dator och kyla med Sandy Bridge Det verkar ju funka riktigt bra...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

känns som det estetiskt saknas ett rör som sticker upp bredvid tornen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Och jag som var nöjd med min helt passiva box :/ Men det är bara en 1GHz VIA, inte direkt i samma klass som den här

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Fyfan va grym lösning

Men om man tänker ett steg till, kan man ta och sätta på en fläkt, och sen stoppa i nån slags monster-CPU däri? Typ AMD Llano med fet inbyggd grafik eller nån av intels fetaste? Snacka om epic. Detta koncept borde sporra chassitillverkare typ silverstone, de kan ju göra en mer anpassad kylare för ändamålet. Jag tänker mig i stil med gamla amerikanska bilar där en del av motorn sticker upp ur huven med massa krom osv osv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt vackert... porrigt rent av. Själv har jag inget behov att sänka ljudet på min dator eftersom jag jagar prestandan i spel och spelar jag inte spel spelas det musik. Ett tips på en enkel lösning för många som vill få det tyst kan vara: Sätt datorn i ett annat rum och förläng lite sladdar ffs! Keep modding!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Fräck mod, alltid skönt med tystnad

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Samma tanke har slagit mig ett gäng gånger men aldrig orkat genomföra det. Tycker det borde finnas en standard för denna typ av kyllösning som sträcker sig utanför chassit via 120mm fläktplatsen bak på vanliga miditower chassin. Idag får man tillräckligt med prestanda för de mesta förutom tunga spel med en sån där dator. Helt klart värt att slippa fläktsurr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kul ghettomod, gillas!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

Haha, jo man kan ju inbilla sig att det finns

Provat: Ace Fan Frost Pro?

Jag kan knappt höra den med örat emot den.. helt sjuk fläkt :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har samma chassi till mammas dator med C2D E5200.
Fläkten körs i runt 500rpm och överröstas av de högfrekventa ljuden från när processorn jobbar. Svårt att få en helt tyst dator...

The heck? Inte lite VRM problem eller ngt då tror du?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Provat: Ace Fan Frost Pro?

Jag kan knappt höra den med örat emot den.. helt sjuk fläkt :S

förflyttar den någon luft då?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Varför? Vill man kunna höra alla andra ljud eller, fisar, öronens eget tjut, eller sitt eget hjärta, sus stör väl inte, blås och obalanserad fläkt gör, hårddisken är väl det enda som stör mig, men det är också en väldigt bra indikator på nåt som är fel i bakgrunden i windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tesuki:

Ser ut som en utökad modell av något från IBMs Model M serie. Nu får man tag i sådana tagentbord från Unicomp http://pckeyboards.stores.yahoo.net/

Lite kul egentligen att någon bygger en helt tyst dator, sen använder man världens mest högljudda tangentbord.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Du har inte några siffror på strömförbrukning?

Har funderat på en i3 länge nu som server/brandvägg osv, alla reviews jag har kollat på har ju sett rätt så lovande ut.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Lite kul egentligen att någon bygger en helt tyst dator, sen använder man världens mest högljudda tangentbord.

Ah, Tyvärr är inte tangentbordet mekaniskt. Det är ett omlackerat ICL terminal tangentbord med IBM 122 key layout, hittade komponenter i det som var daterat 1977

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Du har inte några siffror på strömförbrukning?

Har funderat på en i3 länge nu som server/brandvägg osv, alla reviews jag har kollat på har ju sett rätt så lovande ut.

Tyvärr inte, men det ska jag kolla inom snar framtid.

Permalänk
Medlem

Jag diggar.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Super. Det gäller att tänka utanför boxen.
Sedan generellt "problem", när man fått tyst på dator fläktarna så hör man plötsligt en massa andra ljud som fläktarna dränkte. Skärm, DVD, HD (ok inte SSD) mm. Men allt går att fixa bara man är envis. Även pipande skärmar. OBS är det högre än normalt (kan vara svårt att bedömma) så kan det vara ett tecken på att skärmen håller på att gå!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Körde själv passivt innan men med ITX låda blev det för trångt. Smart att ha kylaren på utsidan men jag köpte ett mindre chassi just för att få datorn mer diskret, skulle förstöra den poängen med en fet kylare Den är redan tillräckligt tyst med lågvarvsfläktar.

Snart blir nog processorer så strömsnåla att de knappt behöver kylas ner. Redan nu klarar ju iPads, iPod Touch och liknande av en hel del och kan inte vara mycket till kylning i en sån tunn sak.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Körde själv passivt innan men med ITX låda blev det för trångt. Smart att ha kylaren på utsidan men jag köpte ett mindre chassi just för att få datorn mer diskret, skulle förstöra den poängen med en fet kylare Den är redan tillräckligt tyst med lågvarvsfläktar.

Snart blir nog processorer så strömsnåla att de knappt behöver kylas ner. Redan nu klarar ju iPads, iPod Touch och liknande av en hel del och kan inte vara mycket till kylning i en sån tunn sak.

Usch ja det vore något - prestanda som quad gtx580 tillsammans med 4 Xeon (eller liknande) i ett litet passivt tyst chassi samtidigt som datorn inte drar mer än 10 - 20 watt.., endast 30 år kvar (peppa peppa!) (och antagligen så kommer kvantdatorerna om 15 år och biter detta uttalande i häcken )

Permalänk
Medlem

Årets rubrikfail :)

Läste först bara översta raden: "Medlem kyler ITX-dator med Sandy Bridge ". Som att man använder sandy bridge för att kyla ner den. Fick inte ihop det

Nice bygge!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

Fin grej.. påminner lite om en V8a ^^

Surrar inte processorn?