Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 965; bra temperatur?

Hejsan, gör den här tråden p.g.a av min kompis. Jag har då en 965:a med cpu kylningen jag fick till. Den är oklockad atm. I datorn har jag cpu kylningen med två 40mm fläktar(kassa), en därfram och en där bak. Jag har ett Fujitsu Siemens Scaleo 600 chassi. I windows ligge den på 38-40 grader och i Black ops(andra grejer på; skype, 4tab google chrome, sptfy) ligger den på 45 grader, enligt SpeedFan. Min kompis tycker det låter helt omöjligt. Är det något fel på moderkortetstemperaturmätare? Är det en bra tempetur annars då?

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 AM3 | Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 3,4GHz | RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 @ 1600Mhz XMS3 | Nättaggregat: Deltaco PSU-423 500W

http://www.youtube.com/watch?v=F7DEL5rb4yE&feature=plcp&conte...

Permalänk

Om du har 45C så är det bra

Annars testa hwmonitor och återkom

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av moltix:

Hejsan, gör den här tråden p.g.a av min kompis. Jag har då en 965:a med cpu kylningen jag fick till. Den är oklockad atm. I datorn har jag cpu kylningen med två 40mm fläktar(kassa), en därfram och en där bak. Jag har ett Fujitsu Siemens Scaleo 600 chassi. I windows ligge den på 38-40 grader och i Black ops(andra grejer på; skype, 4tab google chrome, sptfy) ligger den på 45 grader, enligt SpeedFan. Min kompis tycker det låter helt omöjligt. Är det något fel på moderkortetstemperaturmätare? Är det en bra tempetur annars då?

Temperaturen är det inget fel på. Annars kan du testa med andra program. Som HWMonitor

Visa signatur

C>++

Permalänk
Avstängd

Jag är också extremt låg på X4an, även testat lasertemp på den. Stämmer på sisådär 1c+/-. Ligger runt 56-58C på 4.5ghz, utan speciellt bra luftflöde, samt stockkylaren.

Det är alltså mycket möjligt (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Skaffa amd overdrive (ifall ni har amd chipset) skönt program som visar temp, ställa in fläkt, överklocka i windows osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffestisse:

Skaffa amd overdrive (ifall ni har amd chipset) skönt program som visar temp, ställa in fläkt, överklocka i windows osv

Skaffa inte AMD overdrive om du/ni ska överklocka utan kör via bios.

För att vara Stock kylare är det väl hyffsat.

Skrivet av Demonoidz:

Jag är också extremt låg på X4an, även testat lasertemp på den. Stämmer på sisådär 1c+/-. Ligger runt 56-58C på 4.5ghz, utan speciellt bra luftflöde, samt stockkylaren.

SÅ mycket skitsnack. 4.5Ghz på en 965(antar BE)? Vad kör du för kylning, hur hög volt? Jag kommer inte över 3.9ghz och i load 55~ *C.. Och med google ser man att alla cirkulerar 3.8-4ghz med vatten/luftkylning, inte över det..

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Du kan inte mena att du klockat 965 till 4.5 ghz på originalkylaren?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 990 PRO 2TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Det går inte på något annat än flytande kväve, och då kan man komma upp i 6ghz.. men det är en annan femma

4.5Ghz får du INTE stabilt på luft/vatten kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Föredrar självklart att man överklockar via bios, men överlag är det ett bekvämt program.

Permalänk
Medlem

sitter också på en 965BE med 3.8GHz med en H50 PnP och ett R3 fullt i fläktar med en load temp i prime95 på 54'C
dom tempsen med en luftkylare vid dom GHz'en är omöjligt
och du kan fasiken inte ha dom tempsen med en orginal kylare
helt omöjligt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blagi:

Yes box. 1.440vcore, moddat stockkylare. Sitter en 80mm fastskruvad ovanpå vanliga fläkten.

Kommer lägga upp lite i galleriet senare i veckan, när nya kylaren kommer, kan även slänga med lite printscreens på 4.5~, med orthos tillexempel (:

Att folk är skeptiska på detta förstår jag mycket väl, personligen väntade jag bara på att den skulle bsoda, men icke.

OT; dina temperaturer stämmer antagligen mycket väl.

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Akta dig för speedfan när det gäller temperaturer, det brukar bugga sig, ibland står det 103c för mig när jag bara startat windows, självfallet fel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Yes box. 1.440vcore, moddat stockkylare. Sitter en 80mm fastskruvad ovanpå vanliga fläkten.

Kommer lägga upp lite i galleriet senare i veckan, när nya kylaren kommer, kan även slänga med lite printscreens på 4.5~, med orthos tillexempel (:

Att folk är skeptiska på detta förstår jag mycket väl, personligen väntade jag bara på att den skulle bsoda, men icke.

OT; dina temperaturer stämmer antagligen mycket väl.

Läser du av din temperatur på kärnorna i sig eller på CPU sensorn?

För jag kan dra till med att min processor bara går 45C i OCCT, Prime95 med mera. Men kärnorna är varmare.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

1. För hög temp visar sig genom instabilitet / låsningar
2. När dödade du senast en CPU med för hög temperatur?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

För jag kan dra till med att min processor bara går 45C i OCCT, Prime95 med mera. Men kärnorna är varmare.

När jag mäter så får jag oftast 10 grader högre på själva CPUn mot kärnorna X) Vete sjutton hur det stämmer. När det är ca 21 grader i rummet säger coretemp och hwmonitor att kärnorna ligger på kanske 23-24, meadn CPU är på dryga 30 i IDLE. Sen vid load går den uppåt 56-58 medan cores har 10 grader mindre fortfarande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

När jag mäter så får jag oftast 10 grader högre på själva CPUn mot kärnorna X) Vete sjutton hur det stämmer. När det är ca 21 grader i rummet säger coretemp och hwmonitor att kärnorna ligger på kanske 23-24, meadn CPU är på dryga 30 i IDLE. Sen vid load går den uppåt 56-58 medan cores har 10 grader mindre fortfarande.

Jag utgår alltid från den högsta temperaturen, så länge det inte handlar om väldigt stora skillnader.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Jag utgår alltid från den högsta temperaturen, så länge det inte handlar om väldigt stora skillnader.

Jo, det gjorde jag med. Satt och skulle överklocka min stackars Athlon II 640 med stock-kylaren, men det gick dåligt, så jag testade IntelBurnTest för att slippa vänta de timmar det tog med Prime95 och såg att på stock gick den upp i 61-62 grader på CPU, vilket var den högre temperaturen, så jag vågade inte köra värst länge X)

Köpte en TX3, då gick den ner till 58-59 överklockad till 3,4. Sen bytte jag fläkten till två st AC PWM i push-pull, då sjönk load till 55-56

45 grader på en 965 låter finfint vid normalt spelande, då man ju oftast inte belastar alla kärnor max.

Det är ju hyfsad skillnad på "average load" och "max load".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomtelol:

Kärnorna individuellt, de diffar inte mycket direkt (: Ungefär en grad hit och dit, medan CPUsensorn visar oftast inom 1+/- utav medelkärnan.

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Sitter på en 965BE överklockad till 4,0Ghz. Använder en Noctua NH-U9B SE2 kylare. Snittar ~55 grader i full load och ungefär 28-30 grader i idle. När jag överklockade sänkte jag volten en aning, istället för att höja den. Fungerar helt felfritt för mig. Skulle säker kunna överklocka lite till, men nöjer mig med 4Ghz än så länge.

Testade aldrig min stockkylare, men jag skulle tro att dina temperaturer är helt normala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Sitter på en 965BE överklockad till 4,0Ghz. Använder en Noctua NH-U9B SE2 kylare. Snittar ~55 grader i full load och ungefär 28-30 grader i idle. När jag överklockade sänkte jag volten en aning, istället för att höja den. Fungerar helt felfritt för mig. Skulle säker kunna överklocka lite till, men nöjer mig med 4Ghz än så länge.

Testade aldrig min stockkylare, men jag skulle tro att dina temperaturer är helt normala

Det låter som endel här har fått väldigt bra exemplar av processorn, själv brottas jag med att få den stabil i 3.8 med grejerna i sign. Får det helt enkelt inte att funka till 100%, visserligen är jag inte så haj på överklockning men jag har ändå suttit och finurlat med det mången gång.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 990 PRO 2TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Det låter som endel här har fått väldigt bra exemplar av processorn, själv brottas jag med att få den stabil i 3.8 med grejerna i sign. Får det helt enkelt inte att funka till 100%, visserligen är jag inte så haj på överklockning men jag har ändå suttit och finurlat med det mången gång.

Min snälla bror hjälpte mig lite. Laddade ner ControlCenter till mitt moderkort och ökade helt enkelt multipeln och sänkte volten lite. Dock tror jag det är lite svårare att göra i BIOS. Hjälpte en kompis att försöka låsa upp en x2:a till en x4:a och det tog ett tag att få det stabilt i BIOS. Fick BSOD hela tiden, men till slut lyckades jag låsa upp en till kärna i alla fall

Tror dock att jag hade lite tur med min 965BE som fick ett så felfritt exemplar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassefrom:

Min snälla bror hjälpte mig lite. Laddade ner ControlCenter till mitt moderkort och ökade helt enkelt multipeln och sänkte volten lite. Dock tror jag det är lite svårare att göra i BIOS. Hjälpte en kompis att försöka låsa upp en x2:a till en x4:a och det tog ett tag att få det stabilt i BIOS. Fick BSOD hela tiden, men till slut lyckades jag låsa upp en till kärna i alla fall

Tror dock att jag hade lite tur med min 965BE som fick ett så felfritt exemplar

Coreunlocks kan vara krångliga första gångerna, sedan är det bara en vana.
När du klockade din, sänkte du faktiskt vcoren medan du höjde multipeln, eller var det typo? (:
Om man vet vad saker betyder i BIOS så är det ingenting svårt alls. På mitt kort tror jag att det heter likadant som i överklockningsprogrammen såsom AStuner, CC etc. Dock är alltid BIOS att rekommendera om man skall köra det under en längre tid, inte bara för att flasha för polarna hur enkelt man kan klocka till 4.3 på en Phenom II

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

När du klockade din, sänkte du faktiskt vcoren medan du höjde multipeln, eller var det typo? (:

Ganska säker på att vi sänkte vcore med 0,05 eller nåt sånt

Permalänk
Inaktiv

Min 965BE på originalklock/volt toppar 65*C efter ca 30 min i prime med originalkylaren. Inet föreslog att jag ska skicka in den.

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Skönt att någon annan har liknande siffror som ensjäv Kör en 955be med 4.0, ca.36-38 i idle och <51 på load .

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

SÅ mycket skitsnack. 4.5Ghz på en 965(antar BE)? Vad kör du för kylning, hur hög volt? Jag kommer inte över 3.9ghz och i load 55~ *C.. Och med google ser man att alla cirkulerar 3.8-4ghz med vatten/luftkylning, inte över det..

Jag är uppe i 4.1 ghz, körde prime95 i 6h nu när jag sov, när jag vaknade så låg den o tröck vid 54 grader! Coretemp och AMD Overdrive visade samma temp så antar att det är sant :=) Det är min budgetkylare (cooler master hyper 212+) som håller den nere, funderar på att gå upp till 4.2 / 4.3 ghz om jag har lite flyt.

Skulle nog inte ha några problem att komma upp i 4.5ghz med lite bättre kylning

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för volt? Hur är nb mhz och volt? Minnen?

Jag vill ha lite siffror helt enkelt från er som kör runt 4 ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min 965BE kör jag på 1.5V och 3.9Ghz.. Kommer inte ihåg ifall jag har testat sänka volten under 1.5, men jag antar att jag har provat och BSODa när jag körde 3.9ghz på lägre.

EDIT: Sitter tydligen på 1.550V

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MadeInChina:

Jag är uppe i 4.1 ghz, körde prime95 i 6h nu när jag sov, när jag vaknade så låg den o tröck vid 54 grader! Coretemp och AMD Overdrive visade samma temp så antar att det är sant :=) Det är min budgetkylare (cooler master hyper 212+) som håller den nere, funderar på att gå upp till 4.2 / 4.3 ghz om jag har lite flyt.

Skulle nog inte ha några problem att komma upp i 4.5ghz med lite bättre kylning

Bild på detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Bild på detta?

Det får bli imorgon, om jag kommer ihåg det ^^