Permalänk
Avstängd

Högre Dpi = flytigare mus?

Jag har en sjukt gammal optisk mus från 90 talet (första optiska musen som kom om jag inte minns fel) den är klumpig att hålla i men sista jag spela fps var q3 och då funka den prickfritt alla andra hade också kul-möss så jag hade liten fördel där. Men nu försöker jag spela moderna fps och så fort jag höjjer sensen så liksom rör sig siktet i små hack. Om jag har på lägsta sensen flyter det 100% men går knappt och spela om jag inte dundrar med musen så grannarna vaknar.

Visste kan det bero på att min dator inte är tillräckligt snabb som nån kommer säga/tänka men jag vet inte om jag tror det fick datorn för en dag sedan och jag har ett grafikkort för ca 2500 kr, ramminnen med 1866 Mhz, 2500k, känns som jag borde kunna köra med lite mer sens. En sak till som sstyrker min teori är att jag har sänkt upplösningen till 1024 och alla inställningar på minimum och det är exakt samma sak då.

Help moi, snälla säg att jag bara behöver köpa ny mus eller nått la ut hela mina sommarjobbs pengar på datan...

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Tror absolut att det beror på musen. Med dina komponenter som du har så borde det defenitivt flyta på. jag själv bytte nyligen ut en 4 år gammal trådlös mus och jag märkte skillnad direkt i spel.
har nu en Steelseries sensei pro grade.

Nyare spel möss tar fler bilder per sekund vilket gör att det flyter på mkt bättre.

Så jag hade köpt en ordenlig mus, rekomendara definitivt min mus.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felow:

Tror absolut att det beror på musen. Med dina komponenter som du har så borde det defenitivt flyta på. jag själv bytte nyligen ut en 4 år gammal trådlös mus och jag märkte skillnad direkt i spel.
har nu en Steelseries sensei pro grade.

Nyare spel möss tar fler bilder per sekund vilket gör att det flyter på mkt bättre.

Så jag hade köpt en ordenlig mus, rekomendara definitivt min mus.

Okej va skönt att du tror det! Den har jag kikat på den är rätt dyr dock fast den verkar ju vara den bästa på marknaden! Själv skulle jag vilja ha en trådlös gillar inte alls när musen fastnar i saker och sätter begränsningar. Mad Catz trådlösa justerbara mus har jag kollat på men den har inte alls så hög Dpi fast det är laser.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Det jag lärt mig om möss är att det INTE finns några "lasermöss" utan dom är mer... högupplösta optiska möss. Detta kanske däremot är helt fel, men jag ger dig min synvinkel.

- Gammal mus - gammal sensor = hightech på den tiden men i dagens "teknik" inte så bra.. sensorn tar dåliga bilder och med hög DPI blir det väldigt ryckigt eftersom "sensorbilderna" antingen är dåliga på underlaget eller sensorn har låg DPI

- Ny mus - sprillans nano-ubertech sensor med "laser" i beskrivningen = en sjuhelvetes optisk mus som kan macrofota så detaljrikt att den fungerar bra på många underlag samt att den har 1000 olika lägen på DPIn

DPIn är inte detaljrikedomen på sensorn utan uppdateringsfrekvensen (hur snabbt den ska jämföra underlaget = snabbare muspekare)
För att förtydliga så är en ny mus med bra "laser"sensor även det bästa valet på många underlag pga finare upplösning

Jag vet inte riktigt om jag har helt rätt och ni får gärna rätta mig om jag har fel då jag har läst X antal dokument/forum och försökt bilda mig någon uppfattning om detta...

Edit: Testa använda musen i paint och "måla" lite för att jämföra på olika musinställningar.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Finns det någon ny mus som inte lider av en massa jox? exempelvis positiv/negativ mouseacc? prediction som inte går att stänga av? osv... Xai och Sensei lider väl av 5% positiv mouseacc även när den ska vara avstängd.

Har kvar min gamla intellimouse 1.1a pga detta. Vill ha en 1.1a med högre dpi, då skulle jag vara helt nöjd.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Det låter som att du blandar ihop sensitivity med DPI.
DPI är vad musen kan läsa av för upplösning mot underlaget.
Sensitivity är en faktor som mjukvaran (windows/ditt spel) multiplicerar musrörelserna med för att förflytta pekaren/siktet.

Den känslighet du upplever när du spelar är DPI * sensitivity, där sensitivity är det du ställer i spelet.
Har din mus låg ett lågt DPI-värde som kommer du uppleva dessa "hack" om du spelar med hög sensitivity.

Precis samma koncept med en scanner.
DPI:n är den upplösning scannern läser in. Sensitivity är den faktor du zoomar med i ditt bildvisningsprogram.
Har du låg DPI i scannern och zoomar mycket så kommer bilden upplevas som blockig/pixlig.

Går även applicera på t.ex. en digitalkamera om det känns naturligare.

Något förenklad förklaring då antalet rapporteringar per sekund (mäts i hz) även spelar in; men jag hoppas det hjälper dig

EDIT
Pontooz: Du har tyvärr har fel både angående laser (det finns visst möss som använder laser, men optiska är vanligare) och om DPI (DPI står för Dots Per Inch och är just upplösningen. Rapporteringsfrekvensen som du tänker på mäts i hz.)

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera A4Tech G7-750. Den är trådlös lite större notebookmus men har egenskaper som gör den till en bra Gamingmus.
Säljs på ClasOhlson för 250.- under namnet "Trådlös optisk mus"
Jag har tidigare använt Ms Intellimouse 1.1 och Logitech MX518 men upplevt att de inte klarar alla underlag vilket är irriterande.
Att ställa upp USB Rate i Windows Vista/7 är också något som jag önskat men upplevt som ett problem.

Jag köpte musen gör att A4Tech går ut speciellt med att deras gLaser möss klarar alla underlag (även blankt glas) och 250.- är ingen stor summa.
Nu är G7 ingen gLaser mus men då de var snälla i butiken så testade jag den på plats och den fungerade ypperligt.

När jag sedan kom hem och installerade drivrutinen för G7-750N (var ett misstag inte samma mus) så upptäckte jag att man kunde ställa Rate "on the fly" upp till 500Mhz (har kollat med fristående ratecheckers och raten är verkligen 500, dock endast på den musen ). Tydligen så kan man köra 16in1 drivrutinen till G7-750 trots att det egentligen ska vara deras 8in1 drivrutin till den. Samma funktioner dock...
DPI på musen är upp till 1600 på paketet och 2000 i drivrutinen (men jag kör på 800).
Radion är 2.4G och jag har inte märkt något lagg som var normalt på gamla trådlösa möss.
Tassarna är 4 st ovala av Logitech MX510 modellen om man senare vill beställa vita PTFE tassar.
Och den optiska enheten.. den fungerar perfekt utan hopp på en blank glasskiva (dock ej spegel) så det finns inga nackdelar med den.
Greppet är av Claw typ då den är 1/3 kortare än en MX518 dock lika hög. Jag antar att en person med liten hand kan köra med Palmgrepp.

Klart en mus som jag rekommenderar till dig.

mvh
Patrick

Permalänk
Medlem

Det är bäst att ställa in så hög DPI som möjligt, sedan sänka känsligheten i datorns pekarinställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mewgh:

Det är bäst att ställa in så hög DPI som möjligt, sedan sänka känsligheten i datorns pekarinställningar.

Nej det är de inte.
Windows pointer ska stå på 6/11, dvs om man inte gillar fucked upp acceleration, varför man nu skulle göra detta.

Komiskt me "gick från random trådlös skitmus till sensei" tro tusan det "flyter" när man kommer ifrån en mus som inte duger för fem öre att spela med.
Flyter sensei med en halv miljard dpi bättre än billiga spelmöss som MX518, Deathadder osv? Nej absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Windows pointer ska stå på 6/11, dvs om man inte gillar fucked upp acceleration, varför man nu skulle göra detta.

Det fuckar väl inte med någon acceleration? Det som händer om man kör en sens i Windows som inte är 6/11 är att pekaren hoppar över pixlar på skrivbordet, det är såklart inget vidare om man ska rita i något program t.ex. Ändra DPIn för att få rätt sens i Windows är bättre än att ändra 6/11 sensen. Sen har inte inställningarna i Windows någon betydelse i spel om man inte spelar gamla spel som Counter-Strike 1.6 vilket använder någon konstig kod för input, iaf så jag förstått det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Nej det är de inte.
Windows pointer ska stå på 6/11, dvs om man inte gillar fucked upp acceleration, varför man nu skulle göra detta.

Komiskt me "gick från random trådlös skitmus till sensei" tro tusan det "flyter" när man kommer ifrån en mus som inte duger för fem öre att spela med.
Flyter sensei med en halv miljard dpi bättre än billiga spelmöss som MX518, Deathadder osv? Nej absolut inte.

Detta bör redas ut. Har en Logitech G500 och har krånglad med DPI/Acceleration i all oändlighet, och inte hittat nått läga som jag är riktigt nöjd med. Ska man ställa in Sensetivity på lägsta å t.ex. BC2 och sen ställa DPI på högsta för musen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Denna är rätt old men ändå lite matnyttigt även om det fokuserar på sketna CS
http://www.overclock.net/mice/173255-cs-s-mouse-optimization-...

Permalänk
Skrivet av guran33:

Det fuckar väl inte med någon acceleration? Det som händer om man kör en sens i Windows som inte är 6/11 är att pekaren hoppar över pixlar på skrivbordet, det är såklart inget vidare om man ska rita i något program t.ex. Ändra DPIn för att få rätt sens i Windows är bättre än att ändra 6/11 sensen. Sen har inte inställningarna i Windows någon betydelse i spel om man inte spelar gamla spel som Counter-Strike 1.6 vilket använder någon konstig kod för input, iaf så jag förstått det hela.

Windows sensitivity skall stå på läge 6, har du högre eller lägre så få du inte 1:1 utan en skalningseffekt (läste jag i något CS-forum).

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |