Hur lära sig programera android-appar

Permalänk
Medlem

Hur lära sig programera android-appar

Tjenare!

Hade likt rubriken tänkt försöka lära mig programera android, frågan är bara att jag inte vet hur. Vill därför ställa några frågor.

Fråga ett: Vilket program behöver man för att göra detta, är detta program gratis och var kan man i så fall ladda ner det?

Fråga två: Hur börjar man lära sig, har någon tips på bok eller någon bra hemsida?

Fråga tre: Om jag lyckas dra ned något program och gör en "Hello World", kan jag då testa programet på min mobil,hur? (Har en x10 mini)

Tack på förhand!!!

MvH Timpan

Permalänk

1. Eclipse och Android SDK.
2. Sök på youtube, finns massor med tutorials där.
3. Ja.

Permalänk
Medlem

3. Det finns också emulatorer som du kör på datorn som kan ställas upp i eclipse med android sdk, surfplatta eller telefon typ...

Permalänk
Medlem

Som sagt, Eclipse är det man brukar köra ^^ Å Emulator får du med om du drar ner hela SDKn.
http://developer.android.com/sdk/installing.html
Hur du installerar å sätter upp miljön
http://developer.android.com/index.html
Developer huvudsidan
http://developer.android.com/resources/browser.html?tag=sampl...
Massa exempel projekt samt tillgång till dokumentation, javadoc osv.

Brukar räcka långt, sen om man kör på specifika problem så ere bara googla!:)

Har du något litet problem som du inte lyckas googlea fram en lösning på så kan du fråga, sitter en hel del med Android själv, vart kodande till halv 5 imorse :s
Lycka till å välkommen till Android kodandet!:) It is nice!

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk

Jag rekommenderar att köpa en bok. Jag själv har boken Beginning Android Games som jag faktisk anser vara en mycket bra nybörjarbok på android spelprogrammering, för oss som enbart har förkunskaper inom vanlig programmering, d.v.s. ej spelprogrammering.

Men är man helt ny på programmering så skulle jag välja en ny annan bok, då denna föresätter att man kan grunderna sedan innan. T.ex: boken Hello, Android: Introducing Google's Mobile Development Platform (kostar under 200kr)

Fördelen med att ha en bok inom ett nytt område är flera, den största fördelen tycker jag att man får mycket information samlat och man behöver bara läsa sida efter sida när man har tid. Dessutom kan man läsa på bekvämare ställen än framför en dator, likaså känner jag ett större tvång att läsa. (vissa delar är tråkiga inom programmering, men likaså måste man kunna det)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara begreppen SDK, JDK och ADP?

Permalänk
Medlem

Har själv försökt mig på detta, men kom inte långt. Fortsatte med python istället, så jag har inga java erfarenheter.
Är Hello, Android: Introducing Google's Mobile Development Platform för sånna som redan kan java eller tar den upp det också?

Permalänk
Medlem

SDK = Software Development Kit, en samling mjukvara som hjälper dig att utveckla någon typ av mjukvara. I detta fall Android applikationer.
JDK = Java Development Kit, SDK för Java.
ADP = Android Developer Phone, en telefon som är anpassad för att utveckla android applikationer på. Oftast har denna telefon upplåst bootloader.

Permalänk
Medlem

Jag är usel på detta, har en java JDK 1.7.0 som jag tror funkar.

En android SDK som funkar prima.

Men eclipse vill inte vara min vän.

Permalänk
Skrivet av Kabeltv:

Har själv försökt mig på detta, men kom inte långt. Fortsatte med python istället, så jag har inga java erfarenheter.
Är Hello, Android: Introducing Google's Mobile Development Platform för sånna som redan kan java eller tar den upp det också?

Nu har jag inte läst boken, men som jag tolkar det så bör man ha viss programmeringskunskaper inom java eller liknande språk. C# eller c++, python kan jag ej och därmed ej kan avgöra.
Det finns en annan bok som kanske är enklare: Android Application Development for Dummies och det går säkerligen börja direkt där. Bara det att man snart kommer till ett steg där man måste lära sig bl.a. objekt orienterad programmering och det får man göra i en annan bok, då inga "hårvaruinriktade programmeringsböcker" tar upp detta. (skulle bli en alltför stor och klumpig bok)

Nu går det i.o.f.s att göra mycket utan att riktigt förstå vad man gör om använder annans kod och bara ändrar koden efter sitt behov. I den boken jag har så får man lära sig att göra ett snakespel (med atlasing, alltså med en massa bildfiler innehållande flera bilder) Sedan ett enkelt plattform spel och sist ett enkelt space invaders med 3d teknik, även om spelet kan upplevas vara 2d.
Hela koden, med dokumentation både i kod och i bok medföljer och det är ju inte så svårt att bara ändra koden så att man har gjort ett "eget spel".
Men vill man kunna lite mer än att bara ändra någon annans kod så behövs mycket mer kunskaper.
*edit*
Bilder ingår också. Och det är enkelt att byta ut bilder emot egna, ändra reglerna lite m.m, så att det ser ut som att man har gjort ett eget plattformspel. Men vilka vägar man ska ta beror på vad man vill göra, vill man satsa på programmering så rekommenderar jag att man lär sig vanlig persondatorprogrammering först.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Rekommenderar serien om Android utveckling på "thenewboston"'s Youtube kanal. Finns 200 delar, jag har kollat igenom ca 25 och har fått en ganska bra förståelse över hur det fungerar i grund och botten.

Permalänk
Skrivet av timpan95:

Jag är usel på detta, har en java JDK 1.7.0 som jag tror funkar.

En android SDK som funkar prima.

Men eclipse vill inte vara min vän.

Vad har du för problem med Eclipse då?
Ett tips kan vara att kolla igenom en kort video där de beskriver hur du sätter upp hela utvecklingsmiljön.
Som typ denna: http://www.youtube.com/watch?v=xtsyrKdPZVw

Permalänk

Är själv programmerare, inte i första hand mobilutvecklare men har testat en del Android-utveckling. Min spontana uppfattning är att det är jävligt bökigt att sätta upp allt och komma igång, men när det väl är gjort är det inte några större konstigheter förutsatt att man kan lite java.
Kan man inte Java så bra kan jag rekommendera ett gratis ramverk, Appcelerator (http://www.appcelerator.com/), minst lika jobbigt att sätta upp allt plus att det är fruktansvärt buggigt och dåligt dokumenterat, men all utveckling sker i Javascript vilket är bekvämt och man kan sedan publicera det till Android, iOS, Blackberry m.m. bara man har rätt SDK:n installerade. Så det är väldigt smidigt för enklare appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Min spontana uppfattning är att det är jävligt bökigt att sätta upp allt och komma igång, men när det väl är gjort är det inte några större konstigheter förutsatt att man kan lite java.

Inte alls, dessutom står det steg för steg i ett par böcker som angetts i denna tråd, säkerligen på nätet också. Vad jag minns behövde jag knappt göra något, kör bara uppdatering i bland så man får senaste versionen av API...

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/user/thenewboston#g/p

här är en bra kanal för nybörjare innom programering (finns även lite mer avancerat). I "Android Application Development Tutorials" går han genom vad för program du kan använda för app-utvekling och grunderna.
-> http://www.youtube.com/user/thenewboston#g/c/2F07DBCDCC01493A

Om du kan java så är du på god väg, tror inte jag behöver säge så mycket mer.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du har installerat allt som behövs, här är en väldigt lättförstålig tutorial. Han går även igenom grunderna i hur Android är uppbyggt.
http://www.vogella.de/articles/Android/article.html#overview_...

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du kan java så är du på god väg, tror inte jag behöver säge så mycket mer.

Så det kanske det är bättre att börja med java innan man hoppar på android-programering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan95:

Så det kanske det är bättre att börja med java innan man hoppar på android-programering?

Yepp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan95:

Så det kanske det är bättre att börja med java innan man hoppar på android-programering?

Helt klart.

Permalänk
Medlem

steg för steg

Har precis dragit upp en egen hemsida som behandlar allt du behöver veta om du ska börja utveckla appar till android från scratch.
Kan vara värt en titt http://www.myandroidadventure.com om inte annat så för att allt jobb jag lägger ner inte skall gå osett