Datorn stänger av sig 2 gånger per dag..

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig 2 gånger per dag..

Hallå sweclockers!

Nu är det så att jag har ett konstigt problem! typ två gånger per dag hänger sig datorn. Allt bara stannar upp och det låter ett konstigt ljud. kommer inte fram någon blåskärm utan måste bryta strömmen själv.

Det händer när jag inte gör något speciellt, kan vara från att titta på skrivbordet till att spela WoW.

Jag har de senaste drivrutiner till allt (tror jag O.o).

min dator består av:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1009946/2011-10-18

skickade listan istället för att skriva själv!

jag har förutom den listan köpt 3 andra fläktar

Tack på förhand!

EDIT!!!!!!": tog lite printer från 3dMark!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/57dcf4e3_print1.png
http://data.fuskbugg.se/skalman02/18367293_print2.png

ska minnena ligga på 667 mhz?

EDIT IGEN: Kan lösa sig!
stod att det var något med graphics drivers och då kom jag på att jag har bf3 beta drivers. kan och hoppas det är problemet!

Jag har inte suttit mycket vid datorn de senaste två dagarna men under den tiden har jag bara fått 1 krasch (på två dagar). kanske hjälpte med att ta tillbaka de "vanliga" drivrutinerna

edit: nu hände det igen! men det var konstigt.. Datorn stannade upp bara sådär som den gjort varje gång. men allt hade stannat (klockan, youtube och allt) utom "den cirkeln som kommer åt höger om musen när det laddar" den var där och fortsatte snurra!

tror ni det kan funka att bara omformatera?

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Medlem

vill bara fråga en sak hur startar jag en tråd? ny här tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av domenik:

http://www.sweclockers.com/forum/regler ....tja, den som söker..

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av domenik:

det finns en grå knapp under flikarna (översikt, aktiva trådar osv)
du måste vara inne på en del också (stationära datorer -> köpråd osv)

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Medlem

Testa att belasta systemet med typ Prime95, 3dmark osv osv för att se vad som händer. Det kan vara en mängd olika grejer som är knas, men det låter som att det kan vara antingen ett nätagg eller minnesproblem, såsom för lite spänning osv.

Kan även vara värt att kolla så att du har senaste drivrutiner, bios revisions osv.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Kör uteslutningsprincipen, plocka ur så mkt det går. Kör på interna grafiken.
Bara en minnessticka. Bara en hårddisk osv.

Och använd givetvis ALLTID esd skyddssladd runt handleden när du petar på datordelar.
De små komponenterna är extremt känsliga för urladdningar, även så små laddningar som du inte ens själv märker.

Testa testa.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

men hur ska jag göra för att få den att stänga av sig då.. :S? det händer som sagt bara två gånger per dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flixy:

men hur ska jag göra för att få den att stänga av sig då.. :S? det händer som sagt bara två gånger per dag

Har du byggt datorn själv?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har du byggt datorn själv?

ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flixy:

Precis det som är problemet med dessa fel, de går helt enkelt inte att återskapa på beställning. Men försök ta ur en del och köra i minst en dag eller tills problemet uppstår så kan du få några indikationer på vad som är fel. Personligen skulle jag tippa på minnen eller hårddisk.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Kanske har enablat wake on alarm /turn off on alarm?

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Om den stänger av sig som du säger just två ggr/dag får mig att tänka mjukvara som låser datorn. Har du något program inställt på autouppdatering var 12:e timma eller så? Kan du inte öppna aktivitetshanteraren (CTRL/ALT/DEL) och kolla heller?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

hmm blir att kolla men först ska jag fixa drivers som jag editade i topic!

fast idag hände det runt 18:00 (tror jag) och en gång vid typ 21:00

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite lustigt... Jag har extremt lika delar i min dator (Samma moderkort, CPU, grafikkort, och RAM). Började misstänka att hårddisken var på väg att krascha, men då kan jag alltså utesluta den...

Har börjat få väldigt skumma problem med moderkortet, tex när jag satte in 4gb ram till för ett par dagar sedan så började moderkortet tjuta, vart tvungen att ta ut det extra ram-minnet. Nu har jag märkt att datorn tjuter lika dant (möjligen lite lägre) som tidigare, trotts att jag bara har 4 gb ram...

Fick för ett tag sen fel på C:, vid uppstart stod det att den ville "Inkonsekvenskontrollera" disk C:. Körde den, vid nästa uppstart samma sak. Efter det så hoppade jag över kontrollen, sen dess har den inte frågat efter det. Kan det vara relaterat till mitt problem?

Men ditt problem du beskriver har hänt för mig ett flertal tillfällen, dock var det ett tag sen sist. Har också kvar drivrutinerna från BF3-betan till grafikkortet.

Ber om ursäkt om du tycker att jag kapade tråden för mycket med egna frågor Tyckte bara att det var bra för dig och alla som hjälper dig att veta att fler med samma komponenter får samma fel...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperaturer på processorn vid idle och load?
Undrar om inte det är CPUn som överhettar, och får datorn att stänga av sig automatiskt.
Lite av en long shot, men värt att kolla upp.

Annars så kan det mycket möjligt vara dina drivers med bf3 beta drivern. Brukar iofs leda till BSOD om det är problem med drivrutiner..

Prova kolla upp det. Annars så får man göra en old fashion fel sökning genom att avinstalera allt som inte är kritiskt. typ bara Windows hårddisken. ingen CD läsare. ett grafikkort. etc etc. det absolut minimum för att kunna köra.
Och stäng av program som itne är viktiga som hänger i bakgrunden. Kör gärna msconfig och starta upp med minimalt med program.
Är en bitch att göra felsökning så här, när felet bara dyker upp 2 gånger per dag..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

jag klocka idag eftermiddag och problemet har funnits innan, men efter klockningen (testar bara) så kom jag upp i 86 grader i full load och ca 45 i idle

Visa signatur