AMD Radeon HD6950 till HD6970 Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueToxic:

Köpte detta men lyckades inte låsa upp det. Flashningen fungerade flefritt men inga extra shaders.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646720

Jag köpte också detta kortet. Tidigare versioner va lätta att låsa upp, men de som tillverkas nu (identifieras som Antilles i gpu-z) har de lyckats låsa ordentligt. Valmöjligheten för shaderupplåsning finns inte i RBE då bioset registrerats som ett 6990-bios. =/. Klockar ganska trevligt dock, kör mitt i 950MHz (1.15v)

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag köpte också detta kortet. Tidigare versioner va lätta att låsa upp, men de som tillverkas nu (identifieras som Antilles i gpu-z) har de lyckats låsa ordentligt. Valmöjligheten för shaderupplåsning finns inte i RBE då bioset registrerats som ett 6990-bios. =/. Klockar ganska trevligt dock, kör mitt i 950MHz (1.15v)

Pröva ändra device id med RBE först då.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

[B]* Fungerar endast med 2GB modelllen då denna har en såkallad Swich som skiftar mellan BIOS.
* Detta är en översättning utav http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Hemskt fin guide. Jag har inte testat det än men inväntar två 6950 som ska dyka upp i brevlådan inom några dagar.

Funkar detta magiska trick på ALLA tvågigs-kort och klarar alla kompitabla kort detta eller kan man råka stöta på ett måndags-ex som med upplåsning av cpuer?

EDIT: Såg nu att det endast gäller vissa kort. Men den andra frågan består.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Pröva ändra device id med RBE först då.

Får BSOD då, vissa på overclock.net påstår att de som identifieras som Antilles är laserskurna... aja, trevligt kort iaf

Permalänk
Avstängd

Har ett HD 6950 2GB ASUS DCII Går det att modda? Har googlat lite men inte hittat riktigt svar på frågan :/ Kortet är köpt typ 1 maj

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har ett HD 6950 2GB ASUS DCII Går det att modda? Har googlat lite men inte hittat riktigt svar på frågan :/ Kortet är köpt typ 1 maj

Har sett flera som låst upp det kortet. Observera dock att switchen på kortet inte är en dual-bios switch utan har något med att välja mellan DVI/DP, vilket så klart medför något ökad risk att sabba kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Applet:

Har sett flera som låst upp det kortet. Observera dock att switchen på kortet inte är en dual-bios switch utan har något med att välja mellan DVI/DP, vilket så klart medför något ökad risk att sabba kortet.

Alltså Displayport? Hur funkar det? Går det att låsa upp? Vilka risker och vad går jag miste om?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Alltså Displayport? Hur funkar det? Går det att låsa upp? Vilka risker och vad går jag miste om?

Ja du kan låsa upp ditt kort. Nackdelen med att inte ha en bios switch är att om flashningen skulle misslyckas så finns risken att ditt grafikkort inte kommer att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Får BSOD då, vissa på overclock.net påstår att de som identifieras som Antilles är laserskurna... aja, trevligt kort iaf

Tja
köpte det kortet jag med och får som du BSOD. Har du lyckats flasha om ena bios chippet till stock eller sitter du med ett BSOD bios å ett som fungerar?

Skulle va trevligt om jag kunde flasha tillbaka den som ger BSOD till stock så jag kan labba vidare.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Tja
köpte det kortet jag med och får som du BSOD. Har du lyckats flasha om ena bios chippet till stock eller sitter du med ett BSOD bios å ett som fungerar?

Skulle va trevligt om jag kunde flasha tillbaka den som ger BSOD till stock så jag kan labba vidare.

Som jag förstått det så ska det bara vara att boota upp på det fungerande bioset, flippa switchen och flasha om det felande bioset. Har dock inte haft tid att testa det själv. URL

Lagt till URL
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasEr:

Ja du kan låsa upp ditt kort. Nackdelen med att inte ha en bios switch är att om flashningen skulle misslyckas så finns risken att ditt grafikkort inte kommer att fungera.

Alltså är det inte en BIOS switch? trodde det bytte mellan två bios

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Alltså är det inte en BIOS switch? trodde det bytte mellan två bios

Har applet rätt så är det inte det. Jag har inte läst på om det där kortet själv. Och ja, en BIOS switch byter mellan två bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Det där kortet fungerar inte på det 'enkla' sättet. Det går att låsa upp men då måste du löda en liten kabel på kretskortet(såg någon som gjort det här i forumet förut).

Vill du ha ett som går att låsa upp med hjälp av denna guide leta efter referenskort. Jag har inte sett ett sådant i någon av de större webförsäljarna på ett tag, och de kommer nog inte tillbaka heller. Då får du istället leta hos fysiska affärer eller mindre webshoppar som kan ha kvar på lager av de kort som är av referensmodell(syns tydligt med att det står AMD på PCB'n ovanför pci-e kontakten, tänk dock på att många använder gamla bilder på sina hemsidor, maila dem då och fråga vilken modell det rör sig om).

Hur det är med Sapphire kortet som länkats ovan vet jag inte.

Du vet att även nya referenskort inte går att flasha va? AMD har börjat skära bort de extra shaders som förut satt på korten.

Permalänk

Upplåsning av Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 ej referens model

Har läst igenom tråden och inte hittat någon kommentar om följande HD6950 kort som jag sitter med:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622370#reviews

Inhandlat kortet från komplett cirka tidigt 2011. Det är inte ett referens kort och har inte en bios-switch men jag undrar om någon har erfarenhet av upplåsning av shaders på kortet. Är det ett kort som;

kan flashas med denna metoden, eller
måste man löda kortet för att kunna flasha eller
är det omöjligt att låsa upp shaders pga de är laserskurna/förstörda?

Är igentligen bara intresserad av att veta om det går att flasha med TS metod. Funderar på om ingen bios-switch automatisk betyder att det inte går att flasha? Hade varit nice att bumpa upp det lite inför BF3.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik Nilsson:

Har läst igenom tråden och inte hittat någon kommentar om följande HD6950 kort som jag sitter med:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622370#reviews

Inhandlat kortet från komplett cirka tidigt 2011. Det är inte ett referens kort och har inte en bios-switch men jag undrar om någon har erfarenhet av upplåsning av shaders på kortet. Är det ett kort som;

kan flashas med denna metoden, eller
måste man löda kortet för att kunna flasha eller
är det omöjligt att låsa upp shaders pga de är laserskurna/förstörda?

Är igentligen bara intresserad av att veta om det går att flasha med TS metod. Funderar på om ingen bios-switch automatisk betyder att det inte går att flasha? Hade varit nice att bumpa upp det lite inför BF3.

Tacksam för svar

Jag har inte samma kort (gigabyte 6950 1gb oc), men jag har inte heller någon switch på mitt 6950. När jag flashade första gången till en 6970 bios så kunde jag inte boota. Vad jag gjorde då va att starta datorn med moderkortets interna grafikkort. Därefter kunde jag flash om mitt 6950 med en annan bios. Kortfattat, nej du behöver inge switch för att kunna flasha. Sen om just det där kortet går att flasha vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av AndreasEr:

Jag har inte samma kort (gigabyte 6950 1gb oc), men jag har inte heller någon switch på mitt 6950. När jag flashade första gången till en 6970 bios så kunde jag inte boota. Vad jag gjorde då va att starta datorn med moderkortets interna grafikkort. Därefter kunde jag flash om mitt 6950 med en annan bios. Kortfattat, nej du behöver inge switch för att kunna flasha. Sen om just det där kortet går att flasha vet jag inte.

Lyckades du låsa upp dina shaders tillslut? Jag tänkte också att man kan boota med interna moderkortsgrafiken och sen lägga in orginal bios igen. Man får hoppas att det funkar att lägga tillbaka original bios igen, annars sitter man väll där med ett obrukbart grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik Nilsson:

Lyckades du låsa upp dina shaders tillslut? Jag tänkte också att man kan boota med interna moderkortsgrafiken och sen lägga in orginal bios igen. Man får hoppas att det funkar att lägga tillbaka original bios igen, annars sitter man väll där med ett obrukbart grafikkort.

Ja jag lyckades låsa upp mina shaders! Fungerade utmärkt att flasha via det interna.

Bild:

Dold text
Permalänk
Skrivet av Applet:

Jag köpte också detta kortet. Tidigare versioner va lätta att låsa upp, men de som tillverkas nu (identifieras som Antilles i gpu-z) har de lyckats låsa ordentligt. Valmöjligheten för shaderupplåsning finns inte i RBE då bioset registrerats som ett 6990-bios. =/. Klockar ganska trevligt dock, kör mitt i 950MHz (1.15v)

Vad kör du för memory clock? Testade med 6970 clocks på 1.115v som några i ett annat forum skrev fungerade bra. Då fick jag artefakter så kör standard nu.
Kanske borde öka volten lite mer?

Skrivet av Applet:

Får BSOD då, vissa på overclock.net påstår att de som identifieras som Antilles är laserskurna... aja, trevligt kort iaf

Prövade också att ändra bioset i RBE, prövade även med bioset från den andra versionen av dirt3-kort. Fick aldrig BSOD men heller inga extra shaders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueToxic:

Vad kör du för memory clock? Testade med 6970 clocks på 1.115v som några i ett annat forum skrev fungerade bra. Då fick jag artefakter så kör standard nu.
Kanske borde öka volten lite mer?

Prövade också att ändra bioset i RBE, prövade även med bioset från den andra versionen av dirt3-kort. Fick aldrig BSOD men heller inga extra shaders.

Jag kör bara 1350 på minnet, får artefakter vid 1375 (dvs. som 6970). Du kan ju alltid testa öka spänningen för att se om du får det stabilt.
Skönt att höra att du inte får BSOD, då kanske man ska testa lite mer, tror inte det är så mycket hopp dock

Permalänk
Skrivet av AndreasEr:

Ja jag lyckades låsa upp mina shaders! Fungerade utmärkt att flasha via det interna.

Använde du metoden beskriven i tråden eller gick du tillväga på något annat sätt. Var du tvungen att boota med det interna grafikkortet för att det skulle funka, eller var det bara att det inte fungerade att lägga in hd6970 bioset för dig? Jag antar att jag kommer kunna använda exakt samma metod och det skulle därför uppskattas med en kort beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik Nilsson:

Använde du metoden beskriven i tråden eller gick du tillväga på något annat sätt. Var du tvungen att boota med det interna grafikkortet för att det skulle funka, eller var det bara att det inte fungerade att lägga in hd6970 bioset för dig? Jag antar att jag kommer kunna använda exakt samma metod och det skulle därför uppskattas med en kort beskrivning.

Jag använde mig av den här guiden. Det gick fintfint att flasha medans 6950n användes. De gånger jag fick 6970 biosen att boota så frös datorn efter ~15min spelande (orkade inte ta mig tid att försöka lösa problemet). Just nu kör jag en bios för 6950n med upplåsta shaders samt har jag låst upp msi afterburner så jag kan klocka en bit över 6970ns frekvenser. Är helt klart nöjd med resultatet.

Permalänk
Skrivet av AndreasEr:

Jag använde mig av den här guiden. Det gick fintfint att flasha medans 6950n användes. De gånger jag fick 6970 biosen att boota så frös datorn efter ~15min spelande (orkade inte ta mig tid att försöka lösa problemet). Just nu kör jag en bios för 6950n med upplåsta shaders samt har jag låst upp msi afterburner så jag kan klocka en bit över 6970ns frekvenser. Är helt klart nöjd med resultatet.

Tackar för dina svar och din tid. Undrar lite vilken spänning du kör på core och minnen och även vilken hastighet på core och minnen. Så jag har någon fingervisning mot vad jag kan satsa på. Även vilken power control setting (+20%)? Har du någon modifikation(vattenkylning eller annan eftermarknadskylare?) som skulle göra att jag inte kan nå dina hastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik Nilsson:

Tackar för dina svar och din tid. Undrar lite vilken spänning du kör på core och minnen och även vilken hastighet på core och minnen. Så jag har någon fingervisning mot vad jag kan satsa på. Även vilken power control setting (+20%)? Har du någon modifikation(vattenkylning eller annan eftermarknadskylare?) som skulle göra att jag inte kan nå dina hastigheter?

Googla och se hur andra har stabiliserat just det kort du äger. Jag måste erkänna att jag inte är fullt insatt i det här med överklockning men jag har lagt core och mem clock så den ungefär motsvarar ett 6970. Har inte testat dess gränser, får ta tag i det nån annan gång

Dold text

CC 900MHz
MC 1380MHz
power+20%

Jag kör detta kort utan fysisk modifikation
http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-102...

Permalänk
Skrivet av AndreasEr:

Googla och se hur andra har stabiliserat just det kort du äger. Jag måste erkänna att jag inte är fullt insatt i det här med överklockning men jag har lagt core och mem clock så den ungefär motsvarar ett 6970. Har inte testat dess gränser, får ta tag i det nån annan gång

CC 900MHz
MC 1380MHz
power+20%

Jag kör detta kort utan fysisk modifikation
http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-102...

Tack än en gång för ditt svar. Men det verkar som jag får vara nöjd med mitt HD6950. För än så länge har jag inte lyckats flasha mitt kort. När jag använder ATIWinflash så kommer det upp felmeddelandet "Kan inte skriva till rom" eller liknande. När jag använder metoden som TS beskriver(som ska lösa felmeddelandet att "den inte kan skriva till rom") så får jag bara upp en ruta som kommer till hälften och sen försvinner. Får inte upp någon ruta som säger att processen är klar eller att jag ska starta om min dator. Är tacksam för alla tips eller annat. Annars drar jag slutsatsen att detta kort; Sapphire HD6950 2GB

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622370#reviews

inte går att flasha med metoden beskriven av TS eller den beskriven av Techpowerup. Att löda kanske löser problemet men det vågar jag inte försöka, alldeles för liten FPS vinst för den risken anser jag.

Permalänk
Skrivet av Mr bowen:

Jag får ingen ruta där det står att processen är färdig.... vad är felet?

va inget det löste sj

Jag ska nog döp aom mig till NOOB i första namn;)

Har samma problem som du hade med att jag inte får upp en ruta om att processen är färdig. Hur löste sig problemet för dig?

Permalänk
Skrivet av Henrik Nilsson:

Har samma problem som du hade med att jag inte får upp en ruta om att processen är färdig. Hur löste sig problemet för dig?

Du måste köra cmd som administratör då kommer det fungera.
Om du gjort det så är det något knasigt

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk

detta går inte att låssa upp: http://www.webhallen.com/hardvara/128256-asus_radeon_hd_6950_...

det har dock en brytare

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Hej, tänkte fixa mitt 6950 till ett 6970, är denna guide fortfarande upp till date?

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Vill endast låsa upp shaders, vill inte klocka något eftersom risken finns att bränna minnena etc.
Kommer bioset direkt klocka kortet?

edit: lyckad upplåsning, dock nerklockad.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk

sålänge du inte använde ett bios från 6970 så är det lugnt, då 6970 har andra timings och volt på minnena som gör att dom kan förstöras

allt du behöver för att låssa upp kortet är rbe och winflash

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Hej, tänkte fixa mitt 6950 till ett 6970, är denna guide fortfarande upp till date?

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Vill endast låsa upp shaders, vill inte klocka något eftersom risken finns att bränna minnena etc.
Kommer bioset direkt klocka kortet?

edit: lyckad upplåsning, dock nerklockad.

Har du en BIOS-switch på kortet?

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64