Muskampen 2025: Segraren korad!

Sålde laptop köpare kräver att jag häver köpet

Permalänk
Medlem

Fan vilka idioter det finns. Speciellt såna som inte ens vill prova och se själva hur allt funkar utan bara tar betalar och sen dagen efter eller nåt plötstligt ångrar sig. Kul sen när dom tror det finns nåt som heter ångerrätt mellan 2 privatpersoner lol.

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade det som att batteriet var urladdat, otroligt korkat ordval enligt mig eftersom det mycket lätt kan misstolkas. Och ifall han inte läst annonsen på Internet (det kan han ju inte ha en skyldighet att göra!!!) så skulle jag tycka det är rimligt om någon säger att batterierna är slut (urladdade), just eftersom man då inte kan testa datorn på plats. Lika väl som jag skulle informera om det fanns batterier eller ej i typ en ficklama om jag sålde den.

Permalänk

vill tacka alla för svar. har fått lite mer insikt i detta nu.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

You lost me at "Skriver om då jag inte var nöjd med första gången".

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Det disukteras mycket om hur ordet slut ska tolkas. Men oavsett vilken tolkning som görs är det väl rimligt att anta att batteriet i vilket fall hade varit dåligt? Med andra ord hade ju köparen fått köpa nytt batteri, eller i alla fall dras med ett mediokert sådant, i de flesta tänkbara situationer om hänsyn tas till de förutsättningar som rådde vid köpet (begagnad dator, ej betydande köpesumma osv).

Och förresten, att påstå att de flesta människor tolkar slut som att batteriet är urladdat låter högst subjektivt och ogrundat.

Som säljare hade jag troligtvis suckat och givit köparen sina pengar tillbaka.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Avstängd

Sorry, orkar inte läsa alla meddelande men jag fick mig några härliga skratt bland första halvan på första sidan.

Tänk mobiltelefon! Vad säger man när batteriet håller på att ta slut(!)? Inte fasiken menar man att batteriet håller på att gå sönder? Även "dött" brukar folk använda när det är urladdat.

På en bärbar betyder inte dessa ord exakt samma men missförstånd är enkelt att uppnå ifall man inte är övertydlig huruvida batteriet är ur funktion, slut, dött eller urladdat etc.

Enklaste är, ge honom pengarna tillbaka, be om ursäkt för missförståndet och hälsa honom en trevlig dag. Även om det inombords bubblar helt andra tankar. Du är vänlig mot honom och det kommer smitta av sig från honom också. Är du dryg mot honom som han är mot dig så kommer ni bara hälla mer bensin på era eldar.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Fick köparen med en laddare?

Om han fick det så är det ytterst missvisande i kombination med den vaga formuleringen om batteriets skick. Varför skicka med skräp?

Annars får köparen skylla sig själv som flera andra redan tagit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banjorush:

Fick köparen med en laddare?

Om han fick det så är det ytterst missvisande i kombination med den vaga formuleringen om batteriets skick. Varför skicka med skräp?

Annars får köparen skylla sig själv som flera andra redan tagit upp.

Klart man skickar med en laddare, utifall att köparen skulle köpa ett nytt batteri?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Klart man skickar med en laddare, utifall att köparen skulle köpa ett nytt batteri?

Sant, fick för mig av nån anledning att laddare och batteri måste säljas ihop. Lite googlande motbevisade det snabbt^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banjorush:

Sant, fick för mig av nån anledning att laddare och batteri måste säljas ihop. Lite googlande motbevisade det snabbt^^

Dessutom blir ju datorn helt obrukbar utan laddare om batteriet är slut (varje sig det funkar eller inte).