Permalänk
Medlem

Mineos, ip hjälp :D

Tjena, jag startade en mineos server, kör bukkit fungerar utmärkt. Tack för rekommenderade det till mej alla på swec forumet.
Nu skulle jag veta min ip så att alla kan joina tex mina vänner som inte sitter i hemma nätverket
Någon som vet?

Permalänk
Medlem

www.whatismyip.com

Har du dynamisk IP (dvs att du ibland byter IP) från din ISP så kan exempelvis dyndns vara trevligt.
Och om du har en router så kommer du behöva vidarebefordra portarna för minecraft till servern.

Permalänk
Medlem

Jag fixade det nu Har portarna öppna, och kan joina den, fast vet inte ip för alla som försöker joina utanför
Har statiskt ip också!

Permalänk
Medlem

Ditt externa IP ut på internet kan du se exempelvis på www.whatismyip.com och det är väl vad du frågar efter? Eller missförstår jag dig?

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera http://ip.nu över whatismyip, men smaken är som baken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Ditt externa IP ut på internet kan du se exempelvis på www.whatismyip.com och det är väl vad du frågar efter? Eller missförstår jag dig?

Skrivet av Kamouflage:

Skulle rekommendera http://ip.nu över whatismyip, men smaken är som baken

Vadå? Gäller det hela nätverket!? Varje dator har vell en egen ip?

Permalänk
Medlem

Det börjar bli ordentlig brist på IPv4-adresser nu, och det har varit brist länge. Den långsiktiga lösningen är IPv6, men den kortsiktiga lösningen har länge varit att ge folk färre IPv4-adresser.
Nästan alla ISPer ger sina kunder bara en enda IPv4-adress. Och för att kunderna sedan ska kunna använda den ensamma adressen till flera datorer används en teknik som kallas NAT. Det imiterar en ensam dator ut på internet, och håller koll på vilken intern dator pratar med vem på internet, och sorterar ut de inkommande paketen till rätt intern dator. Det är bland annat det som hem-routrar gör.
Så om du använder en router så håller du en ensam IP-adress ut på internet, som din router "delar upp", och ger dig en mängd lokala IP-adresser att använda. Så av alla dina datorer som du har kopplat till din router, så har de varsin lokal IP-adress, men ut på internet delar ni alla på en ensam IP-adress.

Därför kan du kolla din servers externa IP-adress från en annan dator i samma lokala nätverk. Och det är därför du behöver öppna portar i routern, för annars vet den inte vilken lokal dator som anslutningen ska gå till.

Men det finns fortfarande vissa ISPer som ger sina kunder fler än en IP-adress (jag får exempelvis 10 stycken från Bahnhof), och då behövs ingen router utan bara en switch. Och då har varje dator sin egen riktig IP-adress. Men då gäller det att alla datorer har vettig brandvägg, och håller hög säkerhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xface:

Vadå? Gäller det hela nätverket!? Varje dator har vell en egen ip?

När du säger att du har 'portarna öppna' antog jag att du menade att du sitter bakom en router och gjort en port forwarding. Var det inte det du gjorde så är det det du behöver göra.

Har du ingen router utan är kopplad via en switch eller direkt till någon typ av modem/konverter så är det riktigt att varje enhet har en egen ip-adress. Eftersom du säger att du kan joina den så antar jag att så inte är fallet, annars skulle du ju redan känna till din ip-adress (Eftersom det är den du skriver in när du ansluter till servern).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

När du säger att du har 'portarna öppna' antog jag att du menade att du sitter bakom en router och gjort en port forwarding. Var det inte det du gjorde så är det det du behöver göra.

Har du ingen router utan är kopplad via en switch eller direkt till någon typ av modem/konverter så är det riktigt att varje enhet har en egen ip-adress. Eftersom du säger att du kan joina den så antar jag att så inte är fallet, annars skulle du ju redan känna till din ip-adress (Eftersom det är den du skriver in när du ansluter till servern).

Jo jag kan joina och gå in på min hemsida. Men jag visste inte var "public ipn" var? Trodde varje enhet hade en egen "public ip" men gick jag in på Whatsmyip.com så fick jag upp den! Tack, allt fungera

Älskar verkligen mineos. Hur lätt som helst, och jag kan fixa med den vart jag en är