Säkert att köpa 560 Ti OC?

Permalänk

Säkert att köpa 560 Ti OC?

Hej!

Jag går i uppgraderingstankar vad det gäller grafikkort nu inför BF3-släppet. Det mest prisvärda jag kan hitta verkar vara ett fabriksöverklockat GTX 560 Ti, särskilt om man köper ASUS-varianten från Webhallen och får BF3 för endast en 50-lapp extra. Tyvärr så oroar diverse trådar där folk haft stabilitetsproblem i spel med dessa kort, både med ASUS och Gigabytes kort. Har använt sökfunktionen för att försöka hitta någon liknande tråd, men eftersom jag misslyckats måste jag ställa frågan; har detta åtgärdats? Är det ett bra köp att köpa ett fabriksöverklockat 560 Ti? Är det så många rapporter om trasiga kort bara för att det är en så populär modell att det finns väldigt många, eller är det ett genomgående fel man får räkna med? Vore kanske konstigt att det inte skrivits ännu mer om det isf.

Och om jag ställer frågan såhär; är det många som äger ett 560 Ti OC som inte haft problem i något spel?

Permalänk

Hade bara problem i bf3, uppdaterade bios sen flöt det som guld!

Permalänk

Okej! Vilken modell har du? Har du spelat BF BC2 med det kortet?

Permalänk
Medlem

Det enda jag har haft problem med är att överklocka stabilt över fabriksöverklockningen. I övrigt fungerar kortet finemang Klarar av att skruva upp BFBC2 på max utan FPS drops och liknande. Flyter på som bara den!

Rekommenderas starkt!, men om du funderar på SLI/CF lite längre fram så tycker jag du borde kolla på 6950 2GB då dessa presterar bättre och skiljer inte så väldigt mycket i pris. Inte minst i BF3.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Har läst en del om att överklockningen inte lyckas i många fall, inte hört ngt om MSIs kort eller asus

Tycker asus top modell för 2k är prisvärd.

Permalänk
Medlem

En modell som är bättre är ju MSIs 560 Ti variant med 2GB VRAM och 950Mhz core clock direkt out-of-the-box. Kostar dock som ett billigare 570 GTX kort. Kring 2500-2700kr.

Kan vara värt det ifall du kommer lira på upplösningar över 1920x1080.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Har införskaffat mig ett Geforce gtx 560 ti oc sedan några månader tillbaka och jag är riktigt nöjd, bf3 betan flöt på riktigt bra. Drivrutinerna crashade några gånger men detta var för att jag överklockat manuellt, detta fixade jag genom att dra ner core clocken i msi afterburner.

Jag kunde köra på ultra med ca 40 fps, dock föredrar jag att köra på Medium>High för att nå upp till de 60 fps som ger bästa möjliga förutsättningar för ett lagfritt spel.

Kortet håller också en bra temperatur, mitt ligger just nu mellan 35-40 grader då jag har bra luft i chasit (Fractal arc)
och bra fläktar.

Något jag ångrar är att jag inte köpte ett moderkort som tillät Sli/CF, är riktigt sugen på eyefinity-riggen men kommer bli en sjukt dyr uppgradering.

Lycka till med ditt köp!

Permalänk
Medlem

Mina småbröder har asus varianten med directcu kylaren, dom spelade bf3 betan från första dagen till sista
med betadrivisarna, inte minsta lilla problem.
Dessutom är ju kortet riktigt tyst och svalt.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk

äger en asus 560Ti DCII TOP (köpt från webhallen), enda problemet är att den är fläkten låter när den är i högvarv / tempen går inte över 65*C.

FPS runt 60-100+ i BC2 maxat settings med en i5 750 3.2Ghz OC

funkar klockrent.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk

Många positiva besked här, roligt! Det bör ju ändå vara så med tanke på hur populärt kortet är. Vet dock inte hur många som köper OC-modellerna iofs, men eftersom det enligt Sweclockers recension ger cirka 7,5 % högre prestanda för i ASUS fall 100 kr extra känns det ganska så värt tycker jag.

Skrivet av Tomtelol:

Rekommenderas starkt!, men om du funderar på SLI/CF lite längre fram så tycker jag du borde kolla på 6950 2GB då dessa presterar bättre och skiljer inte så väldigt mycket i pris. Inte minst i BF3.

Menar du att de presterar bättre om man kör med dubbla uppsättningar av respektive kort? För med ett kort ska de ju prestera bättre.

SLI/CF känns väldigt avlägset i nuläget, men man ska ju aldrig säga aldrig, så visst är det positivt. Att skaffa en 3*Eyefinity-lösning ligger nog närmare till hands i så fall (dock inte heller troligt), så det talar väl mer för Radeon, men eftersom det bara är 6870 som ska bundlas med BF3 (så vitt jag läst mig till) så blir det ganska många hundralappar dyrare att köpa ett 6950. Om man ändå ska köpa BF3 då alltså.

Permalänk
Medlem

Någon som har överklockat så att det blir >900mhz med bra resultat? Har ett som är fabriksöverklockat till 900mhz, vet inte om jag borde testa att överklocka det lite själv eller om jag ska stanna på fabriksöverklockningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxie360:

Någon som har överklockat så att det blir >900mhz med bra resultat? Har ett som är fabriksöverklockat till 900mhz, vet inte om jag borde testa att överklocka det lite själv eller om jag ska stanna på fabriksöverklockningen...

Jag har stressat upp mitt tilll 1000 Mhz coreclk stabilt. Fick dock öka volten från 1025 till 1150. Temperaturen stannar på 79-80C i Furmark. (Har egen fläktkurva, den går aldrig över 38% då den låter FÖRJÄVLIGT över 38%)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

Många positiva besked här, roligt! Det bör ju ändå vara så med tanke på hur populärt kortet är. Vet dock inte hur många som köper OC-modellerna iofs, men eftersom det enligt Sweclockers recension ger cirka 7,5 % högre prestanda för i ASUS fall 100 kr extra känns det ganska så värt tycker jag.

Menar du att de presterar bättre om man kör med dubbla uppsättningar av respektive kort? För med ett kort ska de ju prestera bättre.

SLI/CF känns väldigt avlägset i nuläget, men man ska ju aldrig säga aldrig, så visst är det positivt. Att skaffa en 3*Eyefinity-lösning ligger nog närmare till hands i så fall (dock inte heller troligt), så det talar väl mer för Radeon, men eftersom det bara är 6870 som ska bundlas med BF3 (så vitt jag läst mig till) så blir det ganska många hundralappar dyrare att köpa ett 6950. Om man ändå ska köpa BF3 då alltså.

6950 2GB presterar bättre i Crossfire än vad 560 Ti gör i SLI. AMD korten skalar bättre när det kommer till multi-gpu lösningar.

Och det extra VRAMet på 6950 korten betyder att du kan spela på högre upplösningar, mer ögongodis med mera än vad du kan göra på 560 Ti korten (Om du inte köper MSI varianten med just 2GB VRAM)

Hade det inte vart för att jag har ett SLI only moderkort så hade jag inte tvekat en sekund på 6950 istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

Hej!

Jag går i uppgraderingstankar vad det gäller grafikkort nu inför BF3-släppet. Det mest prisvärda jag kan hitta verkar vara ett fabriksöverklockat GTX 560 Ti, särskilt om man köper ASUS-varianten från Webhallen och får BF3 för endast en 50-lapp extra. Tyvärr så oroar diverse trådar där folk haft stabilitetsproblem i spel med dessa kort, både med ASUS och Gigabytes kort. Har använt sökfunktionen för att försöka hitta någon liknande tråd, men eftersom jag misslyckats måste jag ställa frågan; har detta åtgärdats? Är det ett bra köp att köpa ett fabriksöverklockat 560 Ti? Är det så många rapporter om trasiga kort bara för att det är en så populär modell att det finns väldigt många, eller är det ett genomgående fel man får räkna med? Vore kanske konstigt att det inte skrivits ännu mer om det isf.

Och om jag ställer frågan såhär; är det många som äger ett 560 Ti OC som inte haft problem i något spel?

560Ti är säkert ett bra köp, men alla fabriksöverklockade kort har en tendens att låta en hel del.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Asus 560 Ti och lyckades skrämma upp det till 1048/4900MHz och få det stabilt igenom 3dmark men det går inte att köra det i den frekvensen någon längre tid. Men 5334 poäng i 3Dmark 11 är rätt ok för ett 560 Ti iaf:)