Jag minns att många istället för Windows XP valde att använda Windows Server 2003... konfigurerat för att fungera som en vanlig "workstation".
Har googlat men inte funnit något svar på VARFÖR? Några av er här måste väl tillhöra den gruppen? Även JAG provade Server-utgåvan, men jag minns faktiskt inte anledningen till att vilja använda den istället för XP.
Nu när Windows 7 är OS:et riktat till vanliga klientdatorer har jag inte sett några som istället vill köra Server 2008.
Det finns en del som kör Server 2008 som vanligt OS, men skillnaden mot vanliga W7 är inte så stor. Anledningen är nog snarare att de fått 2008 gratis.
På XP-tiden så var kärnan nyare på 2003 än på XP och därmed var den mer stabil och hade lite fler funktioner och dessutom slapp man mycket av det grafiska "lull-lull" som vanliga XP hade som default vilket många tyckte kändes oproffsigt. Nu har dock W7 och 2008 samma kärna så det finns egentligen ingen anledning till att köra 2008 som desktop.
Som Snajk är inne på, windows server 2003 var stabilare än windows xp. Windows 7 å andra sidan är redan rock stabile, vad mer kan man få ut av ett server os?
Du menar väl förresten windows server 2008 r2? För vanliga 2008 kom samtidigt som vista.
Just precis, R2:an är det jag menade... den andra blir ju "vs Vista".
Hittade den här sidan http://www.win2008r2workstation.com/ ... men det verkar vara lite väl mycket småpill för att konvertera, så jag ska inte prova det.
Server 2008 R2 konverterat till en workstation verkar passa bra för de som vill ha Windows 7 UTAN allt sånt här "krimskrams" men MED serverfunktionerna.