Systemkrav för The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Och du tror inte att det går att uppfylla nämnda visioner bättre om spelmotorn drar nytta av modern teknik? Om det nu finns estetisk kompetens så kan det väl ändå inte skada om motorn inte är 3 år bakom? Du får det att låta som om man får välja mellan teknik och estetik.

Vad är det som får dig att tro att jag tycker att man måste välja?

Vad jag reagerar på är att så många verkar tänka så ensidigt om saken. Avancerad teknik bör fungera som medel för att nå ett ändamål, inte som ett ändamål i sig (den senare av vilka utgör den uppfattning som många, åtminstone explicit, uppenbarligen delar) vilket på sätt och vis var poängen med min post.

Jag njuter av vacker grafik lika mycket som min granne men jag blir samtidigt outgrundligt uttråkad av spel som maniskt eftersträvar "realism" där realismen i sig blir det stående säljargumentet.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig aldrig skyhöga systemkrav...Spelen ska göra sig förtjänta av höga systemkrav(se BF3), dåligt optimerade spel som Crysis behöver vi inte mer av

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Förväntade mig aldrig skyhöga systemkrav...Spelen ska göra sig förtjänta av höga systemkrav(se BF3), dåligt optimerade spel som Crysis behöver vi inte mer av

Så du tycker Crysis på max är fult, eller vad är det som är felet med det spelet? ... -.- Har du ens spelat det?

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen roll hur krävande grafik spelen har, utan det är själva spelet som är roligt att spela? Syftar mot alla som tycker spelen inte har tillräckligt bra grafik nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Så du tycker Crysis på max är fult, eller vad är det som är felet med det spelet? ... -.- Har du ens spelat det?

Jag har spelat det ja, var rätt kul

Sedan har jag aldrig sagt att det är fult, bara uselt optimerat...Inte ens nu kan ett ensamt grafikkort(nej, inte ens GTX580) köra Crysis & Warhead på very high/enthusiast i 1080p och AA med en genomsnittlig bilduppdatering kring 60 FPS...Med 4xAA klarar ett GTX580 knappt att hålla minimum över 30 FPS

Att dess stöd för flerkärniga processorer är skit gör inte saken bättre

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Läs vad han sa, läs det igen. Inse nu att vad du sa är orelaterat till det han sa.

Men det är ett givet köp, DX9 gör väl inget? Moddingscenen till TES är enorm, lär kunna få allt att bli vackert i spelet utan problem! (VACKRARE) Spelar oavsett för spelets skull, inte grafiken!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det kan ju bero på att det var konsolversionen som visades upp.

Jo men nu tror jag att han pratade om generellt, att spelet inte ser dåligt ut, att det inte spelar någon roll att det är xbox/ps/blabla som visades upp.

Permalänk
Medlem

Är det eller kommer det att bli tillgängligt för mac?

Permalänk
Skrivet av ReLaXoz:

Är det eller kommer det att bli tillgängligt för mac?

"The possibility for Elder Scrolls V: Skyrim being released for Mac is pretty bleak at the moment."

Boot Camp!

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle kräva lite mer prestanda, samt överaska mig något mera..
Men vi får se

Permalänk
Avstängd

[QUOTE=
Ursprungligen inskrivet av kol]
Självklart inte.

FIFA12, Witcher 2, Assassins Creed Br. m.fl.

Årets bästa spel.[/QUOTE]

Skrivet av Noobenu:

Verkligen inte årets bästa spel

Nä det där fick mig att skratta högt men men alla har olika smak som tur är! Framtiden verkar vara kvantitet och inte kvalitet!
Kanske folk med taskig hårdvara som tycker en konsollport är okej men men

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av w1ngd3:

DX11-stödet kanske kommer senare? Och... hur vet du att alla bilder är från xbox?

Och varför envisas "alla" på sweclockers att stava konsol med två l?!

Antagligen för att de hade varit korrekt svenska om det inte varit ett lånat ord från engelskan. Uttalet är som konsoll fast stavningen är ju konsol, precis som du påpekar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tänk på att (som jag uppfattar det iaf) minimikraven är vad som krävs för att överhuvud taget ha igång spelet...

Rekommenderat är väl för att få ett okej flyt på medium-inställningar (kanske ungefär motsvarande konsolgrafiken)

Vi vet ju inte vad som finns över detta (High, Very High, Ultra, SUPEROMGWTFUltra etc).

Och om inte det finns nog med grafikinställningar för att få ut all kräm ur min burk så kommer nog modscenen att göra bot på det snabbt

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som la märke till att de rekommenderade system kraven att det stod "DirectX 9 med 1 GB videominne
Geforce GTX 260 eller Radeon HD 4890". 9 av 10 gtx 260 hade 896 mb, spelar nog inte så stor roll men lite kul tyckte jag att de var

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem

Om det kommer va lika buggigt som Oblivion va, så står jag nog över.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara optimerat för konsol, portat till PC. Får man väl köpa det till 360t istället!

Permalänk
Skrivet av AplAy:

"Minimum: Windows 7/XP/Vista
Rekommenderat: Windows7/XP"

HAHAHAHAHAHAHAH

Inte så jättekonstigt eftersom att Vista är typ en Win7-beta med mängder fel, lite småkult dock

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LeVvE:

Kanske dom skulle göra spel som är värt att betala för då?

Är helt Ok att inte köpa ett spel, så länge man inte piratkopierar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Svj0hn:

Tänk på att (som jag uppfattar det iaf) minimikraven är vad som krävs för att överhuvud taget ha igång spelet...

Rekommenderat är väl för att få ett okej flyt på medium-inställningar (kanske ungefär motsvarande konsolgrafiken)

Vi vet ju inte vad som finns över detta (High, Very High, Ultra, SUPEROMGWTFUltra etc).

Och om inte det finns nog med grafikinställningar för att få ut all kräm ur min burk så kommer nog modscenen att göra bot på det snabbt

Precis det är nog lite det man kan förvänta sig, hittills så harv i bara fått sett bilder från konsoler. Tror det blir bättre än vad många tror.

Det jag stör mig på är att det bara behöver ca 6Gb för att trivas på disken, får en känsla att ett spel innehåller mer godis om det tar upp lite mer plats på disken.

BF3 tog upp 11Gb på disken, dock så vet vi att det innehåller mycket välpolerat godis.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Precis det är nog lite det man kan förvänta sig, hittills så harv i bara fått sett bilder från konsoler. Tror det blir bättre än vad många tror.

Det jag stör mig på är att det bara behöver ca 6Gb för att trivas på disken, får en känsla att ett spel innehåller mer godis om det tar upp lite mer plats på disken.

BF3 tog upp 11Gb på disken, dock så vet vi att det innehåller mycket välpolerat godis.

Reagerar lite på att det "bara" tar upp 6gb. Minns när Frontier kom som innehöll hela galaxen med stjärnor, planeter och allt. Det låg på en floppy..

6GB är ofattbart mycket data egentligen, bara man nyttjar den väl så kan det nog bli bra.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Reagerar lite på att det "bara" tar upp 6gb. Minns när Frontier kom som innehöll hela galaxen med stjärnor, planeter och allt. Det låg på en floppy..

6GB är ofattbart mycket data egentligen, bara man nyttjar den väl så kan det nog bli bra.

Om jag inte minns fel så tog t.ex Rainbow Six: Vegas upp ca 16gb med map packs installerade

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jo, kommer ihåg det. Det verkade nästan helt otänkbart.
Vore förresten väldigt trevligt med en modern version av spelet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Det var då fan va alla ska va kritiska. TES serien går ju ut på att gameplayen är den stora delen i det hela, själv sitter man fortfarande och kör morrowind för att det kan vara så otroligt svårt.

Dessutom är det ganska hyggligt mot oss som inte har råd med monsterdatorer att inte göra spelet allt för grafiskt krävande på låg/medium grafik. Allt som allt tror jag att spelet kommer bli enormt lyckat om man tittar på den lilla gameplayen de redan har visat. De enda som skulle kunna få det att fallera är om de gör det för lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, kommer ihåg det. Det verkade nästan helt otänkbart.
Vore förresten väldigt trevligt med en modern version av spelet.

Är väl Eve Online som gäller då tror jag. Inte spelat själv, var med och beta-testade lite men hade för kass internet då så blev aldrig nåt..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Första gången jag ser Oblivion beskrivas som en klassiker. Det är enligt mig det största misslyckandet Bethseda någonsin har gjort. Vad var felet då? Det var FÖR lätt (quick travel efter en viss lvl hade alla Deadric o shit). Jag kan ju bara dra som referens Morrowind där det var näst intill omöjligt att skaffa full deadric utan att behöva slå ihjäl key personer eller göra dig en massa besvär. Så ska det fan va för när man hade ett par delar (det är rätt episkt att försöka skaffa setet) så känns det som att man verkligen har lyckats.

Nu hörde jag att det blir quicktravel i Skyrim med vilket är en besvikelse eftersom man som jag har förstått det kunna stå var som helst och teleportera till ställen man varit vid innan (som i Oblivion). Det borde istället vara så att man hade dessa fasta transport sätt som Silkstrider, båt och teleporterare i mages guild eller om man inte hade cash, att gå. Kanske låter riktigt tråkigt men saken är att man stöter på nya saker på vägen till ett nytt ställe, typ banditer/grottor/quests you name it vilket gör allt mer spännande och mindre oförutsägbart/linjärt.

Spelet blir nog väldigt bra (bättre än Oblivion by default imo). Kommer själv köpa det, har liksom tagit ner piratflaggan D: . Ser fram emot stridssytemet, vapenhanteringen/animationerna och avslutningarna man kan göra

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Vi vet ju inte vad som finns över detta (High, Very High, Ultra, High Ultra, Very High Ultra, Ultra^2)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Första gången jag ser Oblivion beskrivas som en klassiker. Det är enligt mig det största misslyckandet Bethseda någonsin har gjort. Vad var felet då? Det var FÖR lätt (quick travel efter en viss lvl hade alla Deadric o shit). Jag kan ju bara dra som referens Morrowind där det var näst intill omöjligt att skaffa full deadric utan att behöva slå ihjäl key personer eller göra dig en massa besvär. Så ska det fan va för när man hade ett par delar (det är rätt episkt att försöka skaffa setet) så känns det som att man verkligen har lyckats.

Nu hörde jag att det blir quicktravel i Skyrim med vilket är en besvikelse eftersom man som jag har förstått det kunna stå var som helst och teleportera till ställen man varit vid innan (som i Oblivion). Det borde istället vara så att man hade dessa fasta transport sätt som Silkstrider, båt och teleporterare i mages guild eller om man inte hade cash, att gå. Kanske låter riktigt tråkigt men saken är att man stöter på nya saker på vägen till ett nytt ställe, typ banditer/grottor/quests you name it vilket gör allt mer spännande och mindre oförutsägbart/linjärt.

Spelet blir nog väldigt bra (bättre än Oblivion by default imo). Kommer själv köpa det, har liksom tagit ner piratflaggan D: . Ser fram emot stridssytemet, vapenhanteringen/animationerna och avslutningarna man kan göra

Kan hålla med om att det var lite för lätt, men jag tror att man nådde en större publik när man inte tvingade folk till timlånga vandringar genom ödeland för att hitta rätt. Tycker de kunde gjort quick travel lite annorlunda, lite som i det klassiska fallout med slumpvisa möten under tiden och att de ritade upp på kartan hur man rörde sig. Inte direktresa utan bara väldigt mycket snabbare än att gå/rida. Att kunna rida förstörs ju också lite om det inte spelar någon roll hur snabb man är då quick travel löser en hel del.

Jag kunde själv tänka mig att vandra runt hela kartan och leta saker, men så njöt jag även av Red Guard-spelet så är väl lite insnöad. Gillade iofs inte Daggerfall då det var för lite quick travel och för mycket stora sidouppdrag.

Håller helt med om att det ska vara svårare att få tag i supersaker, är orolig för att man ska bli för bra här, man ska ju döda drakar liksom..

Tänker skaffa detta och spela, blir första spelet på länge som ska prioriteras nog för att spelas igenom i familjelivet. Och Oblivion var nog ändå lite av en klassiker. Det var det som öppnade upp konsol-eran för TES-serien och som någon tidigare skrivit lett till att TES nog fått större budget vilket potentiellt kan leda till bättre spel. Eller bara snabbare hopslängda saker, men det får förhoppningsvis 11.11.11 motbevisa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar ju bli snyggt ändå, men tråkigt att dels konsolerna håller tillbaka PC spelen nu, samt man blir ju lessen i ögan när alla portningar inte har några inställningar knappt utöver upplösning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Morrowind var ju inte direkt perfekt heller. Jag minns t.ex. att jag rätt så enkelt skaffade en soul gem med en golden saint och enchantade en sköld med konstant regeneration. Helt plötsligt var jag odödlig, eftersom inte ens den slutliga bossen kunde skada mig snabbare än jag fick tillbaka hälsa. Jag kunde bada i lava om jag ville Problemet med Oblivion var väl level-scalingen, som gjorde att hur man levlade påverkade svårigheten väldigt mycket. De har ju fått mycket kritik för det, så förhoppningsvis så har de förbättrat det i Skyrim.

Skrivet av Woods:

Det är ju en avvägning man själv får göra, använder man quicktravel så missar man som sagt mycket. Jag tror att vissa spelare gillar att utforska mycket, och därför inte gillar quicktravel, medan andra bara vill klara av så många quests som möjligt.

Men även om man som jag gillar att utforska, så är det ibland trevligt att bara kunna återvända till en viss stad utan att behöva traska igenom sjuttioelva mil skog och bli antastad av varenda kritter i skogen. Jag har egentligen inget emot quicktravel som sådant, men det känns dock lite tråkigt. Ungefär samma sak fanns ju egentligen i Morrowind också med Mark och Recall, men att använda magi känns ju mycket "verkligare". I Skyrim så ska det tydligen gå att åka vagn mellan de större städerna, dvs. som siltstriders, så det kan ju ses som en viss förbättring. I Oblivion så kunde man resa till alla större städer utan att ens ha varit där tidigare om jag minns rätt. Om man inte vill använda quicktravel och inte har viljan att låta bli så kommer det ju garanterat att komma en mod som stänger av quicktravel så fort spelet är släppt (om inte före ).

Jag tror nog att Skyrim kommer att bli bra, och skulle så inte ske så kommer det att moddas tills det blir det

Permalänk
Medlem

"6 gigs: New engine & we’re much better at compression (art/voice/data). It’s huge yet more optimized than we’ve had before. And faster."

Så det återstår att se, helt enkelt ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i