Behöver skaffa nytt Grafikkort och jag har extremt dålig kunskap om Grafikkort.

Permalänk
Medlem

Behöver skaffa nytt Grafikkort och jag har extremt dålig kunskap om Grafikkort.

Hej Sweclockers eliten

Skulle behöver er hjälp med ta fram ett grafikkort som passar det jag behöver det till i det är fallet att spela med.
Precis som många andra där ute är jag en sån där kille som inte är så intreserad av att kunna allt utan vill bara trycka in min CD installera och spela.
Men nu ska jag försöka ta mig i kragen och lära mig något här hoppas jag.

Jag sitter idag med följande:
I7 950 3.07Ghz
8G GB ram dd3 mins ej mhz typ 1300+ något
Geforce gtx 480
M-kort: P6T deluxe v2
Nätagg: 850 v

Just nu sitter jag och spelar på min 40 tum led tv för min skärm har pajat, precis som jag tror att mitt grafikkort har gjort. Då den tappar kontakt med skärmen lite då och då och jag får: hittar ingen signal och sen gör den det efter någon minut och dår har man ju dött eller redan förlorar ett game lol, Sc2 eller något fps spel.

Så jag vet inte vad som är mest värt att införskaffa jag har läst i en del post att gtx 590 har en helvetes massa problem och att det är bätter att köpa ett gtx580 sen är det frågan är det värt att gå över till SLI? och så så fall vad ska man kolla på för kort och nätagg? samt behöver jag börja tänka på mer kylning?

Precis denna typ av fråga jag tror att många ställer men jag tycker inte att svaren i dessa poster jag har kollat i är det jag letar efter.

Vore extrem tacksam om jag kunde få lite hjälp

Mvh

Permalänk
Medlem

Budget? Ett GTX 480 presterar som ett GTX 570, så det blir mycket pengar för att få en liten prestandaskjuts :\

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

10000kr kan jag lätt lägga ut om grejerna står sig något år eller ''host'' två

Permalänk
Medlem

JAg har samma problem med mitt gamla Radeon 4670 mot 42" TV med HDMI-koppling, rätt vad det är blir skärmen svart och tappar signal, sen efter kanske 5-10s kommer den tillbaka. Vissa gånger får man stänga av och sätta på TVn igen för att det ska fungera. Ljudet har även buggat ut på samma sätt och också fixats vid omstart av TV endast.

Är en Philips TV för övrigt, hade inga såna problem med min Samsung vad jag kommer ihåg när jag körde den. Då hade jag dock en annan HDMI-kabel och DVI-adapter, kan vara där det spökar. Det är iaf inte grafikkortet i sig som det är fel på. Drivers eller HDMI-kabel/inställningar tror jag på.

I övrigt kanske ett till 480 i SLI vore något?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för krav, men 2st 570/6970 klara typ allt i dagens läge. (5500:-)

Ska du köra på en eller flera skärmar?
Om en tycker jag du ska köra 2st http://www.inet.se/artikel/1902129/evga-geforce-gtx-570-1280m...

Med ditt nätagg har du då också marginalen att klocka både cpu och gpu en bit.

580 sli känns enligt mig inte riktigt värt det, för spel iaf.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

blackeagle = Du kan säkert ha helt rätt ska prova bara för att se om det funkar men jag är fortfarande sugen på att uppgraderar.

Pollux89 om jag ställer om frågan är det mer värt att ha ett 580 en köra SLI på 2x 570? tänker på i längden om det kommer något spel som man kanske vi kräma på lite i då känns det som att man redan har gjort en bra investering från början?

Har inte lust att byta ut grejer hela tiden varje gång en stor säljare kommer som man vill spela tycker BF3 går dåligt redan nu med mitt 480

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooxy:

blackeagle = Du kan säkert ha helt rätt ska prova bara för att se om det funkar men jag är fortfarande sugen på att uppgraderar.

Pollux89 om jag ställer om frågan är det mer värt att ha ett 580 en köra SLI på 2x 570? tänker på i längden om det kommer något spel som man kanske vi kräma på lite i då känns det som att man redan har gjort en bra investering från början?

Har inte lust att byta ut grejer hela tiden varje gång en stor säljare kommer som man vill spela tycker BF3 går dåligt redan nu med mitt 480

580 ca 4200:- 570 sli 5500:- och du får grymt mycket mer prestanda.

Anledningen till mitt 580 är att det räcker för allt jag behöver. Dagen jag behöver mer så köper jag ett till för kanske 2000?

Så de beror på om du vill ha grym prestanda nu. Sen kommer det ju alltid nytt..hd7xxx/ gtx 6xx till våren iaf.

Kör du 580 sli kan du inte klocka korten så mycket.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att bf3 drar mkt vram, så kan tänka mig att 6970 2gb är bästa valet om du vill ha för bf3 och framtida spel. Ska du köra 580 så får det bli 3 gb modellen för att vara så framtidssäker som möjligt. Dessvärre rätt dyra ca 4700:-

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Pollux89 pengar är inte mitt direkt problem för spela för mig är min största hobby som tar mest tid av mitt liv ut över jobb

Men jag bara kännar att 5500 kr för 570 kort känns bort kastat det känner som att jag kommer få ut mer av att köpa 580 kort som jag kanske kan ha längre innan jag bör byta. samt om jag bestämmer mig för att köra på tre skärmar som det börjar luta mot så känns det som mer som plus med 580.

Men jag blir osäker när när du förklarar att det blir för varmt och att prestandan inte är någon vidare om man kör SLI

Hls D

Permalänk
Medlem

Tycker du inte ska tveka, kör på dubbla GTX 580!! Speciellt om du är sugen på att köra 3 skärmar, tror du kommer klara dig ett bra tag med den setupen. Kommer ta ett tag innan det släpps ett spel som är mer krävande en bf3 på ultra, vilket du kommer klara av galant. Ingen mening att slå till på något halvdant som dubbla gtx 480 eller nått sånt skit. Visserligen blir det en billigare affär och prestandan är ungefär som ett gtx 580, men jämnfört med dubbla 580.. Yeah right. Har du pengar, är det lika bra att slå till stort. Visa säger att man ska vänta på nya generationen grafikkort, men vem orkar det? om man ska vänta kan man lika gärna vänta hela livet.

Kan inte annat en att rekommendera MSI modellen av 580, grymt nöjd med mitt kort. Om du vill ha någon värre, kör på MSI-lightning. http://www.inet.se/artikel/5409231/msi-geforce-gtx-580-3072mb... .

Se till att det finns plats i datorn och att du skaffar dig ett rejält nätaggregat, minst 850w, beroende på vad du har i övrigt som drar ström, ska du hålla på att överklocka köp för guds skull 1000w

Såhär tänkte ivarjefall jag, alla är ju olika! Men jag håller inte på att mecka med någon jävla skoter eller trimmar kopan på en volvo 240, utan jag gillar att lira! Och om man ser det så är det betydlig billigare att hålla på OCH VARFÖR köpa ok grafikkort när man kan slå till stort??

Visa signatur

NZXT Phantom Vit ATX, SSD 80GB Intel X25-M G2 2,5-tum, 2TB Seagate Barracuda Green, Corsair 8GB 1600MHz, Intel Core i7 2600K 3,4GHz(4.2 Ghz), Asus P8Z68-V Pro, Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II, Noctua NH-D14, TFT BenQ 24'' G2420HDBL 1080p LED, Logitec G19, R.A.T 5.

Permalänk

Kör på 580 så kan du uppgradera till sli senare om behovet finns förövrigt så är EVGA väldigt bra tillverkare och ett till tips är att köpa ett 580 med mer än 1.5gb videoram eftersom det är/kommer vara nödvändigt för att maxa alla spel

Permalänk
Medlem

Drcharles du är nog inne på samma spår som mig jag funtar på installera en 120mm fläkt i sedan av burk så jag tror inte värm kommer bli något problem kör redan vattenkylning på CPUn så tjänar in en hel del tmp i bruken på det.

EVGA säger du jag ska kolla lite