Video: Skyrim jämförs på PC, Xbox 360 och Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ser ut som många skaffat spelet, kan någon sötnos berätta om de var tvungna aktivera
spelet genom STEAM, och om de i så fall är tvungna att vara uppkopplade på STEAM när dem spelar?
Eller räcker det aktivera en gång?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Men då ett spel sker på en datorskärm. vare sig man vill erkäna det eller inte. (föredpråkare känn er träffade?)
Så påverkar grafiken i ett datorspel, näst intill en action rulle med dåliga special effecter(läs man ser "repen" actionhjälten är upp spänd i tex). har en sådan påverkan att illusionen försvinner och allt blir fake.

Detta är en punkt jag tycker är intressant. Jag har länge sagt att det krävs två saker för att få en bra filmupplevelse. Först att filmen levererar och sedan att tittaren gör sitt jobb och försöker leva sig in istället för att se brister. Alltså finns det även bra och dåliga tittare, inte bara bra och dåliga filmer.

En bra tittare kan se t ex slutscenen i The Terminator och känna spänning medan en dålig tittare bara ser en dålig effekt och tappar allt. Effekter går att förbises. Det är i handling och skådespeleri som alla filmers hjärta finns och som avgör kvaliteten. Det är därför The Terminator fortfarande håller medan Michael Bays filmer förblir snygga men tråkiga och korkade.

Det betyder såklart inte att bra effekter på något sätt är dåligt (såvida insatserna för att åstadkomma det på något sätt dragit ner resurserna för viktigare bitar). Kan man få bra effekter som en bonus är det bara bra. Jag förespråkar bara ett tankesätt som kommer ge bättre filmupplevelser genom att man får inse att man ibland är lat och bortskämd (vilket vi nog alla är då och då).

Skrivet av jonathan82:

Det känns som detta spel, rent grafiskt, inte utvecklats ett skit. (som 99% av de övriga konsoll portarna)

Här inser vi att många av de som gnäller inte ens vet vad de pratar om. Här är en talande jämförelse mellan Oblivion och Skyrim:

DET är hur spelet såg ut för fem år sedan. Man får tycka som man vill och sätter man grafiken som en av de viktigaste punkterna får man såklart göra det. Däremot är det dåligt att komma med dessa idéer att den grafiska utvecklingen stått helt still eftersom det är så enkelt att inse att det inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Det enda jag stör mig lite på är menyerna/gränssnittet där man equiperar grejer. Jag är van att kunna se alla slots man kan använda.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna köpa spelet till PC, men tycker det är lite jobbigt att ha DVD'n i. Kan man köra nån nocd-patch eller nåt? Eller är det olagligt och får man problem då?

Jag har spelat det på Xbox 360, och jag håller med om att menyerna är lite förvirrande. Trycker ofta fel. Skillsträdet är snyggt, men lite rörigt att överblicka.

Permalänk
Skrivet av nicmarxp:

Jag vill gärna köpa spelet till PC, men tycker det är lite jobbigt att ha DVD'n i. Kan man köra nån nocd-patch eller nåt? Eller är det olagligt och får man problem då?

Jag har spelat det på Xbox 360, och jag håller med om att menyerna är lite förvirrande. Trycker ofta fel. Skillsträdet är snyggt, men lite rörigt att överblicka.

Eftersom du aktiverar det genom Steam, så behöver du ingen skiva.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicmarxp:

Behöver ingen skiva när du installerar ens genom Steam.

Permalänk
Medlem

Aha, perfekt:) Tack båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Eftersom du aktiverar det genom Steam, så behöver du ingen skiva.

Är man TVUNGEN att aktivera genom Steam? Är det ett "sånt" spel, så att säga?
Måste man logga in på Steam varje gång man vill spela, eller räcker det med engångsaktivering?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Ni som håller på tjata om att "PC vinner åter igen" ... va fan ta en PC som kostar 2500kr då så får vi se vem som vinner. Det är väl självklart att PC har bättre grafik när den är 10 gånger starkare. För övrigt så tycker jag PS3 såg bättre ut än Xbox360.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Tycker att alla plattformer verkar upprätthålla tillräcklig prestanda och grafik. Bra att spelet finns tillgängligt till xbox och ps3 om man som jag har en urusel dator men besitter en av konsollerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

Ni som håller på tjata om att "PC vinner åter igen" ... va fan ta en PC som kostar 2500kr då så får vi se vem som vinner. Det är väl självklart att PC har bättre grafik när den är 10 gånger starkare. För övrigt så tycker jag PS3 såg bättre ut än Xbox360.

Eller ännu bättre, ta en Pc från 2005 som kostade 4000 och jämför

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag bryr mig inte så mycket om grafiken. Jag tycker det är snyggt nog på Xboxen. Men jag älskar hög framerate. Önskar man kunde göra spelet lite fulare på xboxen o få 60fps, så hade jag inte behövt köpa en speldator för 16k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Detta är en punkt jag tycker är intressant. Jag har länge sagt att det krävs två saker för att få en bra filmupplevelse. Först att filmen levererar och sedan att tittaren gör sitt jobb och försöker leva sig in istället för att se brister. Alltså finns det även bra och dåliga tittare, inte bara bra och dåliga filmer.

En bra tittare kan se t ex slutscenen i The Terminator och känna spänning medan en dålig tittare bara ser en dålig effekt och tappar allt. Effekter går att förbises. Det är i handling och skådespeleri som alla filmers hjärta finns och som avgör kvaliteten. Det är därför The Terminator fortfarande håller medan Michael Bays filmer förblir snygga men tråkiga och korkade.

Det betyder såklart inte att bra effekter på något sätt är dåligt (såvida insatserna för att åstadkomma det på något sätt dragit ner resurserna för viktigare bitar). Kan man få bra effekter som en bonus är det bara bra. Jag förespråkar bara ett tankesätt som kommer ge bättre filmupplevelser genom att man får inse att man ibland är lat och bortskämd (vilket vi nog alla är då och då).

Här inser vi att många av de som gnäller inte ens vet vad de pratar om. Här är en talande jämförelse mellan Oblivion och Skyrim:

http://livedoor.blogimg.jp/shake1728/imgs/d/e/dedbe53f-s.jpg

DET är hur spelet såg ut för fem år sedan. Man får tycka som man vill och sätter man grafiken som en av de viktigaste punkterna får man såklart göra det. Däremot är det dåligt att komma med dessa idéer att den grafiska utvecklingen stått helt still eftersom det är så enkelt att inse att det inte stämmer.

Lite fel bild att jämföra....bilden till vänster är mycket närmare och får på sig mer ljus.....

Här är lite mer sanning på grafiken....

inte så stor skillnad när båda ''fuskar'' med ljuset och kontrasten

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Spelet måste vara det sämsta år 2011. Spelets grafik är snarlikt med oblivion, skillnaden må vara andra utformanden på alla "personer" i spelet men i stora drag så ser det ut som samma spel bara det att de har utvecklat en ny story och gjort så att spelet på PC är som att spela på konsol. Man styr runt i menyerna med piltangenterna, det går knappt att göra något med musen förutom att trycka för att attackera. Riktigt dåligt spel helt enkelt

Permalänk
Medlem

Finns det inte kraftiga/muskulösa/tjocka personer i spelet? Alla ser ungefär likadana ut, typ som fotomodeller
Jag missade Oblivion och det kändes gammalt när jag spelade det, men gillar fallout, så jag tycker detta är trevligt och det är faktiskt rätt trevlig grafik. Härlig musik, låter som samma kompositör som fallout. Kul med fällor och lite puzzling i form av snurra på saker och dra i spakar.

Har Uncharted 3 också, vilket jag misstänker är lite bättre på den punkten, men har inte provat det än. Det kan ju alla konsol-hatande pc-gamers sukta efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Oj, pc´n var bara lite vassare. Kan nog skyllas på konsolerna, och att man helt enkelt valt att stanna vid deras nivå.

Korrekt. Det skapades för konsoler och "portades" till PC. Deras motor klarar Dx11 men det gör inte konsolerna så de har ej lagt ned tid på ett DX11 läge. Kanske det kommer senare ? Jag tvivlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

De krävs typ bara en gammal core 2 duo/quad och radeon 4870-5770 för att de ska se mycken bättre ut än konsolerna.
köpte min pc för 2-3 år sen iofs begagnad men den va billigare än va min ps3a och pcn vinner fortfarande

Senaste spelet är bf3, får köra på låga inställningar men de ser bättre ut än på ps3an som körs i 1280x704 30fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

Grejen är att vi entusiaster som lägger stora pengar på att alltid ha en värstingdator lämnas i sticket för den stora, fattiga, yngre, breda konsolmassan. Från början var det precis tvärt om imo. Mycket mera ekonomiska intressen bakom idag som lett till konsolifieringen för den breda massan...

Permalänk
Avstängd

Fan va alla är grafikkåta, det är fortfarande spelkänslan som räknas....eller är det så att ni vill ha sex med pixlar och polygoner?

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FallenHero:

Fan va alla är grafikkåta, det är fortfarande spelkänslan som räknas....eller är det så att ni vill ha sex med pixlar och polygoner?

90% av spelet gör grafiken....

5% känslan...

5% hur bra det presterar på systemet...

Spelet blir bra om grafiken är bra....handlingen osv ger bara extra poäng ;D

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

90% av spelet gör grafiken....

5% känslan...

5% hur bra det presterar på systemet...

Spelet blir bra om grafiken är bra....handlingen osv ger bara extra poäng ;D

Det är för mycket skitsnack i tråden för att kommentera allt, men om det här var sant skulle ingen spela på konsol. Jag hoppas att det var ironiskt menat, men det är helt omöjligt att avgöra med nivån på kommentarerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är för mycket skitsnack i tråden för att kommentera allt, men om det här var sant skulle ingen spela på konsol. Jag hoppas att det var ironiskt menat, men det är helt omöjligt att avgöra med nivån på kommentarerna.

Det kan väl mycket väl vara sant för hans egen del.
Jag antar att det var hans egen subjektiva åsikt vad han tycker om spel som han yttrade där (eller så var det som sagt ironi).

Själv är jag också av en liknande åsikt och tycker att grafiken är en otroligt viktig del, även om det givetvis först och främst måste vara bra gameplay och så också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Lite fel bild att jämföra....bilden till vänster är mycket närmare och får på sig mer ljus.....

Här är lite mer sanning på grafiken....

http://www.newgameplus.se/wp-content/uploads/2011/02/SkyrimOb...

inte så stor skillnad när båda ''fuskar'' med ljuset och kontrasten

Bilden till vänster är uppenbart bättre.

Kan ju ta några bilder till som ändå är Skyrim-bilder som gavs i somras.

Ingen behöver tycka att Skyrim är snyggt men att påstå att grafiken inte utvecklats sedan Oblivion är skrattretande korkat.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Bilden till vänster är uppenbart bättre.

Kan ju ta några bilder till som ändå är Skyrim-bilder som gavs i somras.

http://tinyurl.com/3z2lpy7

http://tinyurl.com/3mhpgm4

Ingen behöver tycka att Skyrim är snyggt men att påstå att grafiken inte utvecklats sedan Oblivion är skrattretande korkat.

Visst är Skyrim snyggare än Oblivion men jag hade önskat lite mer ögongodis ändå, kommer dock bli många underbara timmar i "Province of Skyrim"

Angående sista bilden så tror jag inte att den är ifrån Oblivion, snarare Morrowind, åtminstonde inte från PC-versionen av Oblivion. Men klar förbättring jag.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Jag kan hålla med till viss del men i så fall är det konstigt varför inte fler personer spelar gamla klassiker som t.ex. Fallout 2 idag. Tror nog grafiken har en del med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Angående sista bilden så tror jag inte att den är ifrån Oblivion, snarare Morrowind, åtminstonde inte från PC-versionen av Oblivion. Men klar förbättring jag.

Jodå det är oblivion

Morrowind har sämmre grafik http://nerdtrek.com/wp-content/uploads/2011/11/Morrowind-Scre...

Permalänk

Är det bara jag, eller ligger skelettet annorlunda på ps3 jämfört med på xbox och pc?

Permalänk

det går att ändra i inställningar ....

Permalänk

Tyckte inte det var nån större skillnad på PS3 vs PC tex elle 360 vs PC

men det är svårt att uttala sig om nåt man ser en video på mot att se spelet på plats eller hemma sen kan man säga bu eller bä
men näe ingen mega skillnad på nån av plattformerna

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qstoffe:

Jag kan hålla med till viss del men i så fall är det konstigt varför inte fler personer spelar gamla klassiker som t.ex. Fallout 2 idag. Tror nog grafiken har en del med det att göra.

Tja, Diablo II fungerade i flera år efter trots att alla andra spel blev snyggare, det var snudd på dålig upplösning redan när det släpptes för tiden, allt pga gameplay

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)