passiv vattenkylning till en high end speldator möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Så jag går å drömmer om den tysta datorn och funderade på om det är någon som gjort en passiv vattenkylning till en speldator??
Säg om man har en i7 2600 och ett par gtx580 i sli hur gigantiska passiva radiatorer skulle man behöva för att kyla allt om man inte ska o.c.
Är det ens möjligt? är det redan gjort men missade jag det i min googling?

Skrivet av Belzzz:

Jo det e klart men jag tänkte att jag i alla fall skulle undvika "fläktdrivna" radiatorer. Så någon som har en uppskattning om hur stora radiatorer av typen typ zalmans radiator torn man skulle kunna behöva?

Skrivet av Belzzz:

jo fast en pump kan man ju stänga in i nån litet ljuddämpat skrymsle i lådan täkt med 1cm tjocka bitumenlager eller nått

Trådskaparens inlägg ovan.

Skrivet av bengt-re:

Han har ju hela tiden sagt passiv vattenkylning och det innebär INGEN pump! Och för att klara det så glöm allt vad vanliga radiatorer heter - det är svårt att leva utan pump och kräver speciella block då de vanliga har på tok för högt motstånd för att klara naturligt flöde utan pump.

Men han har hela tiden skrivit om att ha passiva radiatorer och att man kan ljuddämpa pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Enligt informationen jag hittade så har en I7 2600 en TDP på 95 W och ett GTX580 en på 244 W. Med SLI blir det totalt 583 W. Detta är utan överklockning.

En vanligare typ av passiva radiatorer är vanliga element. Hur mycket värme mätt i watt ett sådan kan avge finns information från tillverkarna.

Om vi kollar på en typ som är 590 mm hög och 1800 mm långt så avger det 581 watt om temperaturskillnaden mellan vattnet och den omgivande luften är 30 grader. Det betyder att vattnet behöver vara 50-55 grader om du har radiatorn placerad i normal rumstemperatur (20-25 grader, kanske lite högt på vintern men också kanske lite lågt på sommaren). Värmeöverföringen mellan cpu/gpu och vattnet i blocket är ju inte heller perfekt så du får dessutom en temperaturskillnad där, jag gissar på att den är minst ett par grader, kanske upp till fem.

Alltså får du, med en radiator som är drygt en halv meter hög och nästan två (!) meter lång en temperatur på runt 55-60 grader. Det är alltså inte någon bra kylning (du får inga speciellt låga temperaturer).

I denna video används en sådan radiator som jag tidigare länkade. Hans system ger ut ungefär 500 Watt. Och hans temperaturer är ganska bra, väldigt bra med tanke på att hans rumstemp är 40 C. Det är dessutom en version med 8st "pelare" den jag länkade hade 10st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

I denna video används en sådan radiator som jag tidigare länkade. Hans system ger ut ungefär 500 Watt. Och hans temperaturer är ganska bra, väldigt bra med tanke på att hans rumstemp är 40 C. Det är dessutom en version med 8st "pelare" den jag länkade hade 10st.

Glömde du en länk? Eller missade jag den helt enkelt bland de tidigare inläggen?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av bengt-re:

Han har ju hela tiden sagt passiv vattenkylning och det innebär INGEN pump! Och för att klara det så glöm allt vad vanliga radiatorer heter - det är svårt att leva utan pump och kräver speciella block då de vanliga har på tok för högt motstånd för att klara naturligt flöde utan pump.

Passiv kylning är fläktlös, inte pumplös. Du kan inte ha pumplös vattenkylning hur bra den än är. Stillastående vatten är en helt otroligt dålig värmeledare.

Skrivet av Marcusk:

Jag vet hur dessa kylare presterar, och det är inte bra prestanda någonstans. Hoppas dessutom att du inser själv hur omöjligt det är att leva med 40°c rumstemperatur.

Permalänk
Proffsmoddare

Är det inte enklare att ha en liten radiator med relativt slöa fläktar? Typ enermax TB silence. Tar mycket mindre plats och knappt hörbart med öppet chassi. Lär vara tystare i stängt chassi. Oavsett pump så låter den mer än den setupen.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Denna radiator bör klara av 580 SLI plus din processor och eventuellt moderkort + ram med helt ok temperaturer:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9125_Alphacoo...

Om du kör detta plus en bra pump som tex http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11277_Alphaco... på en låg inställning borde du få en riktigt tyst dator.

Skrivet av bjjb:

Glömde du en länk? Eller missade jag den helt enkelt bland de tidigare inläggen?

Länk citerad ovanför.

Skrivet av JaZid:

Jag vet hur dessa kylare presterar, och det är inte bra prestanda någonstans. Hoppas dessutom att du inser själv hur omöjligt det är att leva med 40°c rumstemperatur.

Har du sett videon? Prestandan är verkligen inte dålig. Och varför skulle 40 grader vara omöjligt att leva med? Du vet att alla inte lever i kalla Sverige va? I länder som Australien kan det verkligen vara 40 grader inomhus på sommaren. Och videon är ju även bevis på det. Och dessutom spelar väl detta ingen roll, det viktiga är att radiatorn presterar bra även fast rumstemperaturen är extrem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Skrivet av Marcusk:

Länk citerad ovanför.

Länken du citerar där är ju till sidan som säljer kylaren. Jag menade länken till video som du pratar om. ("I denna video används..."

Jag måste nog hålla med JaZid. Innan jag antingen fått se en sådan körd med ordentliga uppgifter på last och liknande eller en uträkning där man utgår från material, volymflöde, temperaturskillnad, invändig och utvändig yta och liknande så kan jag inte tro fullt ut på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Är det inte enklare att ha en liten radiator med relativt slöa fläktar? Typ enermax TB silence. Tar mycket mindre plats och knappt hörbart med öppet chassi. Lär vara tystare i stängt chassi. Oavsett pump så låter den mer än den setupen.

Självklart är det bättre, men inte fläktlöst...

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Marcusk:

Har du sett videon? Prestandan är verkligen inte dålig. Och varför skulle 40 grader vara omöjligt att leva med? Du vet att alla inte lever i kalla Sverige va? I länder som Australien kan det verkligen vara 40 grader inomhus på sommaren. Och videon är ju även bevis på det. Och dessutom spelar väl detta ingen roll, det viktiga är att radiatorn presterar bra även fast rumstemperaturen är extrem.

Nej för du har fortfarande inte lyckats leverera en vettig länk till denna omnämnda video. Jag är fullt medveten om att det finns platser där det är 40°c utomhus, och i skuggan. Jag har själv varit där. Det var inte det jag reagerade på, jag reagerade på 40°c RUMSTEMPERATUR. Dvs dygnet runt, dag ut och dag in, du är så gott som död.

Lite instressant läsning för att sätta det hela i perspektiv; http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeb%C3%B6ljan_i_Australi...
Nog om det.

Och angående att den skulle vara välpresterande, antingen har personen i omnämnd video fått värmeslag eller så ljuger han oss rakt upp i ansiktet.
Den radiatorn ger inga vettiga siffror, och särskilt inte på en i7 med 580 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Skrivet av bjjb:

Länken du citerar där är ju till sidan som säljer kylaren. Jag menade länken till video som du pratar om. ("I denna video används..."
Jag måste nog hålla med JaZid. Innan jag antingen fått se en sådan körd med ordentliga uppgifter på last och liknande eller en uträkning där man utgår från material, volymflöde, temperaturskillnad, invändig och utvändig yta och liknande så kan jag inte tro fullt ut på det.

Skrivet av JaZid:

Nej för du har fortfarande inte lyckats leverera en vettig länk till denna omnämnda video. Jag är fullt medveten om att det finns platser där det är 40°c utomhus, och i skuggan. Jag har själv varit där. Det var inte det jag reagerade på, jag reagerade på 40°c RUMSTEMPERATUR. Dvs dygnet runt, dag ut och dag in, du är så gott som död.

Lite instressant läsning för att sätta det hela i perspektiv; http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeb%C3%B6ljan_i_Australi...
Nog om det.

Och angående att den skulle vara välpresterande, antingen har personen i omnämnd video fått värmeslag eller så ljuger han oss rakt upp i ansiktet.
Den radiatorn ger inga vettiga siffror, och särskilt inte på en i7 med 580 SLI.

Ojdå, jag missade tydligen skriva den:
http://www.youtube.com/watch?v=_gZ91llsbVc

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Marcusk:

Dels är GTX260 är inte speciellt varma kort, dels så är det hela som du la upp det, totalt orimligt.

Tycker du själv att det är rimligt med 41°c på grafikkort och processor i idle med en rumstemperatur på 40? Det är utomhus det är 40, inte i hans rum.

Du får inga bra temperaturer med ett sådant kit med datorn ifråga, även om du sitter i "kalla Sverige".

Helt klart det bästa förslaget i tråden dock, men inte ett bra förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Dels är GTX260 är inte speciellt varma kort, dels så är det hela som du la upp det, totalt orimligt.

Hans system borde ta totalt omkring 500 watt stock.

Skrivet av Laine:

Tycker du själv att det är rimligt med 41°c på grafikkort och processor i idle med en rumstemperatur på 40? Det är utomhus det är 40, inte i hans rum.

I videon säger han att det är 40 grader inomhus, och det visar även termometern. Och nej, idle temperaturen verkar inte stämma. Men load temperaturen är viktigare.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Marcusk:

Hans system borde ta totalt omkring 500 watt stock.

I videon säger han att det är 40 grader inomhus, och det visar även termometern. Och nej, idle temperaturen verkar inte stämma. Men load temperaturen är viktigare.

Hans system drar runt 450W, i7 med 580 SLI bör dra runt 750W enligt tester. 300W är en stor skillnad när det kommer till kylning.

Jo hörde det nu när jag kollade det en andra gång, men jag är otroligt skeptisk till det hela fortfarande. Dels idle-temp och dels load. Har lekt med liknande radiatorer, om inte exakt dessa, förr och resultatet var inte givande. Så jag kan inte annat än att vara tveksam på detta, inget jag skulle rekommendera att använda till systemet i fråga.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

http://www.youtube.com/watch?v=d8R3cALJU1w

En annan video som visar att det finns begränsningar för denna typ av lösning, även om jag tror att den kan fungera bättre om man inte lutar den mot en vägg och blockerar luftflödet på baksidan av kylaren.
Men det borde inte vara omöjligt att kyla en 2600K och två gtx580. Men du behöver nog minst 20 sådana rör (om man inte överklockar) och en bra pump.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Jo det e klart men jag tänkte att jag i alla fall skulle undvika "fläktdrivna" radiatorer. Så någon som har en uppskattning om hur stora radiatorer av typen typ zalmans radiator torn man skulle kunna behöva?

Zalmans torn? Kör på en radiatorvägg istället. 9x140 kan vara roligt
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11277_Alphaco...
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10942_Waterco...
Borde vara trevlig kombo

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

*Följer*
Verkar intressant!

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem

alltså jag skulle vilja se ett flödesdiagram eller vad det nu kan kallas över den där Alphacool radiatorn undrar om alla "torn" har lika mycket flöde...

men det kanske inte är värt utrymmet om det nu blir som Mattsingen säger att man behöver typ dubbla uppsättningar av sånna på båda sidor om lådan för att komma i närheten av "luftkylningstemps".

det kanske är smartare att sattsa på en "radiatorvägg" med några 200mm fläktar på superlågt varv... fast alla dom där 200mm ser väldigt b ut med sina leds å shit...

det vore bara trevligt om datorn slapp agera luftrenare för hela lägenheten som den gör nu... eftersom så fort man blandar in fläktar så behövs det filter....

Permalänk
Medlem

Här kommer en trevlig sida som ger en bra fingervisning om hur mycket kylning du behöver.

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Permalänk
Medlem
Citat:

fast alla dom där 200mm ser väldigt b ut med sina leds å shit...

Antec big boy..

Permalänk
Medlem

för att göra pumpen så tyst som möjligt:
http://www.alphacool.com/product_info.php/info/p1019_Alphacoo...

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem

hrm... men alltså om man nu har 20 sånna rör å inte 40grader inomhus... och inte överklockar... och hoppas på att nästa gen grafikkort å ivy bridge är snäppet svalare... för jag lär inte bli klar med bygget förrns dess i vilket fall,

apropå det, kanske har kommit upp på diskussion tidigare men har vi nått "peak heat" när det kommer till komponenter? dvs om jag nu bygger detta system och det funkar, kommer det att palla att kyla min rigg om 5år också?