Hjälp! Ny dator utan OS, "no signal monitor"

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ny dator utan OS, "no signal monitor"

Hej, sökt igenom forumet, hittade en tråd från förra året med liknande problem men han svarade aldrig folk på hur det gick på slutet.

Helt ny dator utan OS monterat hos Inet.

Fick idag hem datorn med skärm och hela köret idag efter en försening med leverans m.m.
Startade datorn nyligen, startar upp och piper, men skärm ger "no signal"
testat att starta med dvi kabel, rgb kabel eller vad det kallas (blå) och till och med hdmi för säkerhetsskull.

Vad kan det vara för fel, kollat ram minnena och de verkar sitta rätt 1010 som man säger.
Grafikortet har 2st dvi uttag, testat båda uttagen. fortfarande no signal.

Uppskattar allt hjälp!

LÖSNING: Efter allt testande igår så ringde jag till Inet och han på supporten förklarade att grafikkortet är prioriterat och inte moderkortet, efter en närmare till så testade jag HDMI-grafikkort till HDMI-skärm och TADAA!! fungerade, skönt att slippa åka in till dem och allt det där.

TACK ALLA FÖR HJÄLPEN! RIKTIGT SCHYSST AV ER ATT TA ER TIDEN! *BUGAR*

LÖSNING HITTAD (LÄS NEDANFÖR)
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har moderkortet ett grafikkort?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Yes! https://www.inet.se/artikel/5409249/xfx-radeon-hd6950-2048mb-...

har fixat allt, ville fixa eget OS, betalde inet för montering.

Här är paketet. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1032587/2011-10-24-kop

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Har moderkortet ett grafikkort?

Om det finns så testa att pluga in skärmen där. Funker inte detta, så ligger felet i att skärmen inte är Plug and Play komplatibel eller vad man ska säga, med andra ord, måste finnas drivrutiner. Stötte på detta felet för inte så länge sen på en tjej kompis dator. Allt startade bra. Men skärmen vägrade starta typ, bara "No Signal" men efter 3 dagars tänkande och en massa strul fram och tillbaka, tog jag datorn hem till mig. Kopplade för skojs skull in min gamla CRT skärm Vips så fick jag bild Installerade drivrutinerna Kopplade sen in hennes skärm Och vips så var det bra

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

skumt, just nu ( i skrivande stund) så är den inkopplad i en gammal laptop via rgb kabel och den nya skärmen fungerar. Fattar ingenting nu......

Låter ju inte som en dum ide, det du gjort

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av 7AAA7:

skumt, just nu ( i skrivande stund) så är den inkopplad i en gammal laptop via rgb kabel och den nya skärmen fungerar. Fattar ingenting nu......

Låter ju inte som en dum ide, det du gjort

Skulle även kunna vara att grafikkortets drivrutiner inte har blivit installerade

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Fan har varit tolerant och väntat o vänta, alltid nåt som ska sega, hur ska jag komma åt datorn :s

Har ett rgb uttag, som jag tror är kopplat mot moderkort? och 2 dvi uttag som är på Grafikkortet.

lyckas jag installera Windows så kanske det löser sig? men hur, känner mig helt LOST.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tack för alla tips hittills!

Någon som vet? ska jag byta plats på ramminnena?

Mus och tangentbord, lyser också om det hjälper något.........

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Har du testat att cleara CMOS?

Permalänk
Medlem

Dum motfråga: Hur gör man det och vart hittar jag det ? känner på mig att det har med moderkortet att göra?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

1. Gå in i BIOS/UEFIoch kolla så inte I5s grafikdel är aktiverad och vald (kolla så att standard grafik är PCI-E)
2. Prova att koppla in skärmen i moderkortets utgång för skärm som någon rekommenderade tidigare i tråden.
3. Kolla manualen till moderkortet alt. gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner en. Kolla under felsökningsavsnitten på ingen bild visas.
4. Har du fler anslutningsmöjligheter på din skärm? (VGA, DIsplayport, DVI) Prova att välja manuellt vilken du ska använda dig av med hjälp av skärmens "menyer".

Permalänk
Medlem

letade efter cmos på moderkortet clr_cmos ?? men finns inget uttag runt om (googlade lite snabbt)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinnis:

1. Gå in i BIOS/UEFIoch kolla så inte I5s grafikdel är aktiverad och vald (kolla så att standard grafik är PCI-E)
2. Prova att koppla in skärmen i moderkortets utgång för skärm som någon rekommenderade tidigare i tråden.

Kolla manualen till moderkortet alt. gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner en. Kolla under felsökningsavsnitten på ingen bild visas.

Hur går jag in i BIOS ens :S skärmen ger "no signal"

Om du snabbtläst om skärm som fungerar, så var det via laptopen den gjorde det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av 7AAA7:

Hur går jag in i BIOS ens :S skärmen ger "no signal"

Om du snabbtläst om skärm som fungerar, så var det via laptopen den gjorde det

Har du en gammal skärm liggandes? Så säger jag en gång till, testa att pluga in den. Du borde få bild då? Tror inte det har ett skit med Cmos att göra. Och snacka om att folk inte alltid kan läsa. Hur ska man kunna se BIOS utan att skärmen funkar -.-', Testa nu att börja med det enklaste. Plocka fram en gammal skärm och se om det inte funkar då

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinnis:

1. Gå in i BIOS/UEFIoch kolla så inte I5s grafikdel är aktiverad och vald (kolla så att standard grafik är PCI-E)
2. Prova att koppla in skärmen i moderkortets utgång för skärm som någon rekommenderade tidigare i tråden.
3. Kolla manualen till moderkortet alt. gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner en. Kolla under felsökningsavsnitten på ingen bild visas.
4. Har du fler anslutningsmöjligheter på din skärm? (VGA, DIsplayport, DVI) Prova att välja manuellt vilken du ska använda dig av med hjälp av skärmens "menyer".

Ska nu testa, att koppla in skärm i moderkortets uttag.

-lyckades hitta, cmos knappen bakom datorn. höll inne i fem sek som det visades i guiden för msi.
- kollade manual och ska kolla mer, inte hittat något ang, skärm.
-hittade ett dvi på moderkort med. displayport är?
-Visste inte att man ens kunde påverka skärmen så, ska testa dv-i d-hub och hdmi igen.

uppskattar verkligen att ni kommer med tips, är riktigt frusterad nu, åter kommer med svar strax

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Har du en gammal skärm liggandes? Så säger jag en gång till, testa att pluga in den. Du borde få bild då? Tror inte det har ett skit med Cmos att göra. Och snacka om att folk inte alltid kan läsa. Hur ska man kunna se BIOS utan att skärmen funkar -.-', Testa nu att börja med det enklaste. Plocka fram en gammal skärm och se om det inte funkar då

har kvar en gammal skärm som är 5-6 år gammal. lcd :S

Har ingen crt, kommer inte på någon som har det som jag kan kontakta heller.
F¤n!

ska kolla blocket tills imon i värsta fall, hoppas jag slipper

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av 7AAA7:

har kvar en gammal skärm som är 5-6 år gammal. lcd :S

Har ingen crt, kommer inte på någon som har det som jag kan kontakta heller.
F¤n!

ska kolla blocket tills imon i värsta fall, hoppas jag slipper

Testa att koppla in den då? För den kan med lite tur funka

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Pipper den en eller fler gånger? Det ska vara ett pip, annars indikerar pipet en felkåd. Fungerar lampan på numpad eller caps lock på tangentbordet då datorn är på och du inte får någon signal. Vet inte hur MSI har men på minna ASUS moderkort med CMOS knapp bak så måste man ställa in om den ska fungera eller ej med en bygel på moderkortet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Som ovan sade; Om datorn piper en gång så postar den korrekt.
Min begränsade erfarenhet av Z68 (Gigabyte Z68XP-UD3P) krävde att jag var tvungen att koppla in datorn via en TV med en HDMI-kabel jag lyckligtvis hade liggande, och sedan i BIOS ställa in att prioritera grafikkorten som huvudsignal innan jag fick det att fungera.

Permalänk
Medlem

Fan nu har jag testat allt på Benq 2440 (ny skärm) Hmdi, dvi på alla 3 uttag som finns för det, och d-hub eller vad det heter.
Inget fungerar 'no signal detected' blinkar orange vid skärmen.

Har pipit en gång vid uppstart, varje gång jag startar datorn

Lagt märke till att, när jag kopplade dvi till dem 2 uttagen av 3 möjliga som finns på grafikkortet, så lyser det konstant grönt efter ett tag, Men fortfarande inget.

Har sjävklart ställt in skärmen på menyn så att det ska starta med respektive kabel/anslutning.

Ska nu testa gamla tco 03 (hp skärmen)

Har också testa att byta plats på ram minnen i 3 olika kombinationer.

Tack igen för alla svar, återkommer med mer info strax!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tycker det vore konstigt om inet skickade iväg en dator som inte fungerar då dom testar alla innan dom skeppas iväg till kund..
Ring till dom och hör vad dom säger, bor du i gbg är det ju annars bara att åka in med den så får dom lösa det..

Permalänk
Medlem

Du ska alltså koppla in skärmen på IO panelen på baksidan av datorn (där du kopplar in mus och tgb m.m.). Ej på baksidan av grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Testa att koppla in den då? För den kan med lite tur funka

Testade alla sätt på den äldre skärmen nyss, gick ej same problem

Skrivet av hACmAn:

Pipper den en eller fler gånger? Det ska vara ett pip, annars indikerar pipet en felkåd. Fungerar lampan på numpad eller caps lock på tangentbordet då datorn är på och du inte får någon signal. Vet inte hur MSI har men på minna ASUS moderkort med CMOS knapp bak så måste man ställa in om den ska fungera eller ej med en bygel på moderkortet.

Tangentbord och mus lyser efter pipet. Hur menar du fungera eller ej?? hänger inte med. :S

HAr clearat cmos som det kallas, hittade knappen bakom schassit.

Skrivet av Tigerhamster:

Som ovan sade; Om datorn piper en gång så postar den korrekt.
Min begränsade erfarenhet av Z68 (Gigabyte Z68XP-UD3P) krävde att jag var tvungen att koppla in datorn via en TV med en HDMI-kabel jag lyckligtvis hade liggande, och sedan i BIOS ställa in att prioritera grafikkorten som huvudsignal innan jag fick det att fungera.

hmm, Inet sa att det var fel på ramminnen och de fick vänta in nya, så dem har ju testat den 2 gånger som jag förstår det, alltså har det säkert fungerat för dem?

Men det där med TV låter inte helt dumt, men hur gjorde du för att få TV att reagera? någon förkortning typ?

T ex. på laptopen trycker jag alt+f4 så kopplas respektive skärm/tv in. om du förstår vad jag menar?
Annars kanske man får ställa in det manuellt via hdmi på tv?

Ska testa! vill inte väcka dem andra hemma vara,
Jevlar ska vakna 7 imon. haha är visst desperat!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Testa att starta datorn utan mus och tangentbord inkopplade.

Permalänk
Medlem

jag får ge upp för nu,
testade att starta utan mus & tangentbord inkopplat. Same

Testade att starta via rgb och hdmi på TVn gick ej, ingen signal efter en stund.

Hör av mig till Inet imorgon och ser vad de har för svar. Orka göra deras jobb när man betalat för det plus att dem va sjukt sena.

Tack för hjälpen allihop, uppskattat som f4n!
Lovar att höra av mig och berätta hur det gått imon!

Peace!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av 7AAA7:

jag får ge upp för nu,
testade att starta utan mus & tangentbord inkopplat. Same

Testade att starta via rgb och hdmi på TVn gick ej, ingen signal efter en stund.

Hör av mig till Inet imorgon och ser vad de har för svar. Orka göra deras jobb när man betalat för det plus att dem va sjukt sena.

Tack för hjälpen allihop, uppskattat som f4n!
Lovar att höra av mig och berätta hur det gått imon!

Peace!

Hoppas att det löser sig, verkar inte bara vara du som har råkat ut för detta problemet. Dock har lösningen varit som jag sa innan, att använda en annan skärm. Men som sagt, hoppas det löser och att Inet hjälper dig

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

LÖSNING: Efter allt testande igår så ringde jag till Inet och han på supporten förklarade att grafikkortet är prioriterat och inte moderkortet, efter en närmare till så testade jag HDMI-grafikkort till HDMI-skärm och TADAA!! fungerade, skönt att slippa åka in till dem och allt det där.

Visste för övrigt inte att hdmi kunde användas till att ha mellan datorskärm och dator för vanligt bruk (okunnig och dum som jag e)

TACK ALLA FÖR HJÄLPEN! RIKTIGT SCHYSST AV ER ATT TA ER TIDEN! *BUGAR*

Visa signatur

Citera för svar!