Permalänk
Medlem

Radeon 7 Serien!

Hejsan hejsan!

Satt o tänkte här om man ska spara sig med ny dator till i början på nästa år i och med att radeon har planerat att släppa 7 seriens grafikkort:).
Vad tror ni om dem, kommer dem bli maxade eller floppa, kommer dem ha ett otroligt overprice till en början eller är det överkomligt.
Spekulera fritt:D!

Permalänk
Medlem

Troligen väldigt dyra först, men men, vi får se. Kan inte säga så mycket om dem än

Permalänk
Medlem
Skrivet av yxan2755:

Hejsan hejsan!

Satt o tänkte här om man ska spara sig med ny dator till i början på nästa år i och med att radeon har planerat att släppa 7 seriens grafikkort:).
Vad tror ni om dem, kommer dem bli maxade eller floppa, kommer dem ha ett otroligt overprice till en början eller är det överkomligt.

amen det är ju HELT omöjligt att uttala sig om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gissa kan man la alltid:D, fast bara om man vågar:D

Permalänk
Medlem

De kommer vara en besvikelse värdig bulldozer och kommer säljas väldigt billigt då de inte kan konkurera med nvidia 500 serien, nu har jag spått framtiden

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ett 6950 2GB när dom reas ut. Kommer duga fint säkert upp till ett år... Sen är det bara köpa ett till. Eller två?!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av yxan2755:

Hejsan hejsan!

jadu, det kan ju knappast bli sämre mer än så kan nog ingen säga just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Jag ska köpa ett 6950 2GB när dom reas ut. Kommer duga fint säkert upp till ett år... Sen är det bara köpa ett till. Eller två?!

dom kommer inte rea's ut eftersom dom är i princip slut överallt och produktionen av dom kommer sluta inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

dom kommer inte rea's ut eftersom dom är i princip slut överallt och produktionen av dom kommer sluta inom kort

^THis^ jag kommer vänta ett tag efter 7xxx release så dom blir lite billigare, annars så blir nVidia, kanske ett 570 eller 580 får se!

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

^THis^ jag kommer vänta ett tag efter 7xxx release så dom blir lite billigare, annars så blir nVidia, kanske ett 570 eller 580 får se!

Ser man tillbaka på flera andra releaser ser man att korten generellt set inte sjunker mer en ett par enstaka procent i pris

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Det kommer vara som vid varje release.

Topp singel kortet är runt 30-40% snabbare än förra gens topp singelkort, priset vid leverans är högt runt 3500:-, för att sen dippa enbit. samma gäller det näst snabbaste förutom priset..

Ont om kort kommer det vara dom första månderna som alltid..

Permalänk
Medlem

ok ok, Låter endå värt att vänta för att se vad som erbjuds:D. Jag visste inte att det inte hade kommit ut någon information alls om jag ska vara helt ärlig, därför jag skapade tråden:D! Tack för alla svar, dem har gett mig en svag uppfattning av vad som kan förväntas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon89694:

Topp singel kortet är runt 30-40% snabbare än förra gens topp singelkort, priset vid leverans är högt runt 3500:-, för att sen dippa enbit. samma gäller det näst snabbaste förutom priset..

Nu är det ju krympt tillverkningsteknik så tror nog på att det blir 80-100% mer prestanda om inte AMD satsar på låg strömförbrukning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av yxan2755:

Gissa kan man la alltid:D, fast bara om man vågar:D

Jag tror att det kommer att bli en bra lansering då amds grafikkort känns väldigt stabila med tanke på deras 2-3 senaste serier grafikkort. Sen så verkar det jue bra att tsmc verkar ha fått igång bra produktion av 28 nm http://www.sweclockers.com/nyhet/14640-tsmc-igang-med-volympr..., vilket borde ge större möjlighet för amd att lansera en bra serie! Hoppas dock också att det blir en bra serie då jag av någon outgrundlig anledning gillar amd mer än nvidia... Vet ej vrf tbh!

Men ett tips är verkligen att sluta vänta tills nästa serie kommer, om du vill/behöver ett nytt grafikkort just nu så köp det! Vänta kan man alltid göra, och priset kommer antagligen att vara lika bra nu som om någon månad, plus minus en hundralapp!

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Blir troligen 2st av det snabbaste singelkortet oavsett pris, hör jag ett endaste knyst av coil whine så åker dom tillbaka ASAP och mina existerande tegelstenar får rulla tills dom vittrar...

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli bra grafikkort! Väntar att köpa nya tills dess

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Nu är det ju krympt tillverkningsteknik så tror nog på att det blir 80-100% mer prestanda om inte AMD satsar på låg strömförbrukning

Det är ingen nyhet, dom krymper nästan alltid, o det ger inte 100% mer i prestanda i sig.
chansen att "7970" skulle prestera som ett 6990 är väldigt liten, kolla bara bakåt i tiden.
5970 är tex snabbare än 6970.

Men man kan hoppas dock väldigt osannolikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon89694:

Det är ingen nyhet, dom krymper nästan alltid, o det ger inte 100% mer i prestanda i sig.
chansen att "7970" skulle prestera som ett 6990 är väldigt liten, kolla bara bakåt i tiden.

Men man kan hoppas dock väldigt osannolikt.

Öööh Kolla på HD4870x2 VS HD5870...De krymte inte tillverknings teknik förra gången (6xxx-serien)

Visa signatur

Permalänk

5850CF klarar det mesta just nu känner jag, så osäker på uppgradering. Men är så jävla trött på AMD's drivrutiner så funderar att köra Kepler. Det är tamejfan alltid strul med AMD och nya spel -.-

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Är rätt kluven, vet inte om jag ska skaffa ett till hd6950 2gb och köra crossfire eller om jag ska vänta på 79xx. Känns som att de kommer kosta en del och då jag är arbetslös och kommer vara det ett tag framöver så känns det nästan som att det mest ekonomiska och framtidssäkra är att skaffa ett till 6950 innan de tar slut. Men jag vet inte..

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HateCrew:

Troligen väldigt dyra först, men men, vi får se. Kan inte säga så mycket om dem än

http://www.techsweden.org/nyhet/r2SU-amd-radeon-7000-serien-e...

Prisbilden ser ut som följande:
Radeon HD 7970 (Tahiti XT) ca 500 USD
Radeon HD 7950 (Tahiti Pro) ca 400 USD
Radeon HD 7870 (Pitcairn XT) ca 300 USD
Radeon HD 7850 (Pitcarn Pro) ca 200 USD

Usch vilka priser och tror inte att de justeras förrens Nvidia släpper sina motsvarigheter.

Permalänk

Köp inte gamla 6XXX som reas ut (om nu inte din budget är väldigt ansträngd). Prestandahoppet från 6XXX till 7XXX kommer vara mycket större än det mellan 5XXX och 6XXX eftersom det nu sker en förminskning i tillverkningsprocessen vilket innebär mer prestanda/cm^2. Prestandan blir nästan fördubblad om man ska tro AMD själva. Själv kommer jag nog köra på Nvidia när dom släpper sina i Mars/April, AMD må ha prisvärda kort men deras drivrutiner ger jag inte mycket för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon89694:

Ja, jämför man ett kort med en GPU och ett två GPU:er, är detta inte så konstigt?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Precis som Jalle64 säger, så går ju inte dom korten att jämföra Men man ser ju skillnad på tex 5850 och 6850. Då är ju 5850 snäppet starkare, Men kör man crossfire så är 6850 snäppet starkare. 6000 serien skalar bättre i crossfire än 5000 serien vad jag förstått. Så även om inte 7000 serien är så mycket starkare än dagens 6000 serie så kommer nog dom bli bättre på ena o andra sett.

Får hoppas att 7970 inte kommer kosta allt för mycket då jag planerar att köpa 1 eller 2 såna.
Hoppas på att gigabyte släpper lika fina kylare till dom

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adro92:

Är rätt kluven, vet inte om jag ska skaffa ett till hd6950 2gb och köra crossfire eller om jag ska vänta på 79xx. Känns som att de kommer kosta en del och då jag är arbetslös och kommer vara det ett tag framöver så känns det nästan som att det mest ekonomiska och framtidssäkra är att skaffa ett till 6950 innan de tar slut. Men jag vet inte..

Försök att spara ihop innan det släpps då;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Precis som Jalle64 säger, så går ju inte dom korten att jämföra Men man ser ju skillnad på tex 5850 och 6850. Då är ju 5850 snäppet starkare, Men kör man crossfire så är 6850 snäppet starkare. 6000 serien skalar bättre i crossfire än 5000 serien vad jag förstått. Så även om inte 7000 serien är så mycket starkare än dagens 6000 serie så kommer nog dom bli bättre på ena o andra sett.

Får hoppas att 7970 inte kommer kosta allt för mycket då jag planerar att köpa 1 eller 2 såna.

Fast om inte jag misstar mig så skulle 6950 ersätta 5850 och inte så som du förklarar. Alltså så ser man en ännu större skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Skrivet av Almost_Me:

Prisuppgifter finns redan ute, hurvida dom är sanna eller inte kan jag inte uttala mig om. Ryktet säger att 7970 går loss på 500USD.

EDIT:

Skrivet av flIpz0R:

Fast om inte jag misstar mig så skulle 6950 ersätta 5850 och inte så som du förklarar. Alltså så ser man en ännu större skillnad.

Prismässigt ja, prestandamässigt nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

5850CF klarar det mesta just nu känner jag, så osäker på uppgradering. Men är så jävla trött på AMD's drivrutiner så funderar att köra Kepler. Det är tamejfan alltid strul med AMD och nya spel -.-

Gissar själv på att det mesta ligger i att AMD är riktigt dåliga på crossfire då det är där jag har alla problem så tror jag kommer köra ett 7970 även fast mina 5850cf hänger med bara för att slippa cf.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Det låter bra, ska nog slå till på ett 7xxx motsvarighet på 6970, räcker 4a papp för att köpa den första månaden?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

OM nu 7970 kommer kosta 500USD så landar det väl på ca 3400kr enligt google's omvandlare. Så borde ju landa nånstans mellan 3-4000kr. Ungefär vad 6970 kostar/kostade.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB