Permalänk
Medlem

Amd phenom x4 955BE konstigheter!

Tja!

Har ett problem tror jag. Cpun är runt 40-45c i idle och stiger till 60c och uppåt när den är i load. Datorn har crashat 2ggr idag och blivit helt svart, den gick inte heller o starta då, utan jag fick vänta 1 minut innan den gick igång igen. Sen låter processorfläkten som ett jetflygplan. Ska det va såhär med en 955BE? Resten av grejerna i datorn är Asrock N378D mobo, 4gb Corsair minne samt gforce 7800gt, och en sketen gammal hårddisk på 250gb. Jag har installerat 2 extra fläktar i lådan också, en på 120mm och en på 80mm.

Alla tips och hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Ta en screen på CPU-Z och lägg upp den här.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk

Vilket program används för att mäta temp, vilken processerorkylare (medföljande?) samt körs den överklockad eller dylikt?

Permalänk
Medlem

http://speedy.sh/DTKFB/amd.phenom.955be.jpg
<a href="http://speedy.sh/DTKFB/amd.phenom.955be.jpg">Download at SpeedyShare</a>
är bild på CPU-Z. Jag använder Asrock OC tuner och Asrock IES, för att kolla temperaturen. Har aldrig överclockat den men den är köpt begagnad. Så killen som hade den innan kan ha gjort det. Verkar riktigt skumt, googla runt lite på forumet och såg att min cpu volt är hög? 1.4v är den på och standard clock.

Permalänk

Tempen är inte så konstig, du har kanske "bara" en varm burk? Investera i en eftermarknadskylare samt något extra blås/insug.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

standardfläkt på cpun också, inget bytt.

Permalänk
Medlem

min brorsa hade samma problem med sitt asrock mobo så när jag kollade märkte jag att hans cpu volt gick mellan 1 - 1.5 när den var inställd på auto, ställde in volten så var de fixat (dock in 1.4 kommer inte ihåg vad jag kom ner i)

Permalänk
Medlem

till hur mycket då? vad är standard volt för 955be?

Permalänk
Medlem

bara testa dig fram samma sätt som med överklockning

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

testa sänk till 1.3, kör stresstest för att kolla om den är stabil är den de är de bara köra med de eller sänka ännu mer och köra stresstest, och är den inte så höjer du lite

Permalänk
Medlem

vilket stresstest? ska jag sänka genom bios eller genom Asrock OC tuner? vilket programm?

Permalänk
Medlem

sänk i bios, tex prime95

Permalänk
Medlem

ok, tack för hjälpen, ska försöka lösa temperatur problemet. Flashade bmb bios nyss, ska kolla om det hjälper. Men är 45c i idle och 60+ i load normaltemperaturer för 955be?

Permalänk
Medlem

ok nu sänkte jag vcore till 1.3v från 1.4v och körde prime i cirka 30 min, det stod att den hade klarat av test nr 1, och max tempen blev 58-59c. Så det är väl acceptabelt? men förstår fortfarande inte varför den ligger på 40-45 i idle? Då har jag chassifläkten på max 6k rpm är topp och den snurrar på 5.5k atm och 43c. Ska jag försöka sänka vcore ytterligare eller är problemet någon annanstans?