SweClockers drop!

SATA-kontakt sönder på DVD-brännare.

Permalänk
Medlem

SATA-kontakt sönder på DVD-brännare.

Köpte en ny DVD-RW brännare av en lokal handlare, för ett par månader sedan.
Installerade den dock inte förrens för ett par veckor sedan.. och den har fungerat
ypperligt, fram till för några dagar sedan. Helt plötsligt ville inte brännarprogrammet
bränna till DVD:n. Datorn hittade brännaren, men vägrade bränna.
Sen försvann den och kom sedan tillbaka, nästa gång jag startade om.

Började min felsökning på hårdvaran och hittade tillslut en lös SATA-kabel i
chassit. Försökte trycka tillbaka den, men det gick ju inte.
Så jag plockar ur hela härligheten och får syn på att den vinkeln som kontakten
ska klämma åt på, är borta. Den sitter helt enkelt i kabelns kontakt.

Är detta vanligt..? För jag har då aldrig varit med om något liknande tidigare, under
alla år som jag byggt datorer.

Mannen i butiken trodde inte jag skulle kunna få något på garantin, då det troligtvis
kommer att klassas som brukande av "yttre våld" eller något liknande.

Men då jag själv vet hur försiktig jag var när jag stoppade i kontakterna, blir ju
lite häpen.. Jag skulle nog hävda materialfel..

Här går man och köper en kvalitéts DVD-RW och får bara skit... och troligtvis
inget på garantin.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har hänt mig med hårddiskar mångtal gånger och som sagt, garanti gäller inte för produkter där våld har blivit använt mot produkt, oavsett med eller utan vilja att förstöra produkt.

Tyvärr spelar det ingen roll vilken orsaken till att plasthållaren för SATA-kabel är borta eller inte för återförsäljare kommer inte ge dig en ny eftersom det inte täcks av garanti.

En sak du kan försöka göra är att se till att SATA-kabeln inte faller av de piggar som sitter (om de nu finns kvar) i DVD-brännaren, i detta fall borde den fortfarande fungera. Om plasthållaren sitter kvar men inte korrekt kan detta påverka SATA-kabeln att inte nå en eller flera av piggarna och bör avlägsnas om du har planer på att fortsätta använda enheten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Bara att köpa en ny med andra ord.. och det blir ingen Samsung igen.

Men för att förtydliga.. INGET våld har brukats, om inte ett normalt isättande av kontakt, kan ses som det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Den lilla plastplupp som gör att sata strömkabeln bara kan sättas i åt ett håll bröts av och lossnade på min ssd, den funkar ännu men man måste kolla att kabeln sitter rätt, vet inte vad som skulle hända som den satt fel väg :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men för att förtydliga.. INGET våld har brukats, om inte ett normalt isättande av kontakt, kan ses som det.

Tyvärr anser ju storföretagen som tillverkar produkter att när en plastbit faller av eller brytits av att det har använts våld. Sen är det väldigt svårt att försöka bevisa ett fabrikatsfel för en produkt du ägt under längre tid.
Sånt här händer och du får tyvärr kosta på dig en ny. Dessa är ju inte dyra utan går på runt 200-400 kr.

Skrivet av a544jh:

Den lilla plastplupp som gör att sata strömkabeln bara kan sättas i åt ett håll bröts av och lossnade på min ssd, den funkar ännu men man måste kolla att kabeln sitter rätt, vet inte vad som skulle hända som den satt fel väg :S

Ingenting händer utom att datorn kommer inte kunna läsa av enheten eftersom den glappar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
hur får ni kontakten att sitta kvar? hände mig när jag skulle dra ut en satakabel från dvd läsare. alla bläken sitter kvar i kontakten på dvd läsaren men den L formade plastbiten sitter kvar i sata kabeln(ser svårt ut att få ut plastbiten, själva kontakten omsluter den L formade biten exakt).

jag har flera sata kablar så har försökt hänga dit en annan kabel på dvd-läsarens kontakt men man ser att den glappar(har inte vågat starta datorn)

har ni papper i mellan eller hur får ni dit den?

Permalänk
Medlem

Borde gå att löda fast kabeln direkt i kontakten om inte annat.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Först tog jag en annan satakabel och bara la den mot stiften fick testa 5-6 gånger innan jag fick kontakt var tvungen att palla upp dvd'n i rätt höjd för att kontakten skulle ligga an.

Sen provade jag med den kontakten där L formade plastbiten satt kva i(kan inte få ut den, finns inget mellan rum nån stanns så jag kan dra ut den) och bara tryckte tillbaka den försiktigt på stiften, fick det att funka, sen så fungerade det inte på 4 omstarter, sen började det funka igen. Så verkar vara väldigt kännsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du får ju tänka att det är en knappt 1 cm bred plastbit som är hållade för tror det är 7-pin för dataöverföring och sen en plastbit som ska hålla i 15-pin'arn. Då får man utgå från att man måste vara försiktig när man använder denna. Det händer ibland att saker går sönder väldigt lätt och utan att man ens brukat våld men en DVD-brännare kostar väl 215 kr för en billig och det är inte mycket pengar. Det hade varit värre om det handlade om moderkortet, GPU, PSU eller CPU som faktiskt är de dyra delarna av systemet.

Vad du kan göra är att löda fast de 15-pin till din dvd-brännare. Alternativt kan du tejpa fast/bränna fast SATA sladden i chassit på DVD-brännaren, då sitter den fast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men för att förtydliga.. INGET våld har brukats, .

Såå det finns inget transportled där våld kan ha förekommet?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig haft problem med Sata-kopplingar, tycker dom alltid funkat klockrent

Kan du ta en bild så man får se?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Har aldrig råkat ut för detta. Måste ju vara fabrikationsfel eller har du använt för mycket våld med hammaren och polygripen när du monterat den.

Men en brännare kostar ju bara 250:- ny så det är väl inte hela världen?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Antielefant

Det händer alltsom oftast och nästan alltid vid trång montering eller montering med korta/spända kablage.

Kila tillbaka den och tejpa fast kabeln med silvertejp eller dylikt, annars fungerar superlim också. Har två gamla hårddiskar som gick den vägen som numera sitter externt kopplade, mycket lättare att låsa fast kontakten när kontakten är fastskruvad mot disken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync