Permalänk
Avstängd

Orättvist Telia

Vi kör på mobilt bredband från Telia, och sitter mitt ute i skogen vilket gör att vi inte har möjlighet till någon superfart på vårt internet, men jag förstår inte hur Telia får komma undan med saker som detta. Vi använder Mobilt Bredband stor 8MB/s och 20GB datatrafik/månad, men kommer inte upp i farter i närheten av detta. Jag tog detta printscreen på Bredbandskollen.se minuter innan jag började på detta inlägg:

Som ni ser ligger vi på runt 100 kb/s, och vårt abonnemang ska ge upp till 8MB/s. Men detta är egentligen inte problemet. Varit i kontakt med dem ett flertal gånger, och de säger varje gång samma sak att de bara har vissa paket man kan välja mellan. Med andra ord, om vi valde ett abonnemang t.ex 2MB/s, så får vi fyra gånger mindre datatrafik också. Man klarar sig inte en hel månad på bara 5GB, men trots detta måste vi betala för denna extra fart som vi aldrig kommer upp till. Varför kan man inte välja ett abonnemang på 2MB och ändå få 20GB datatrafik i månaden, detta är väldigt orättvist för oss utanför stan som betalar extra för något vi aldrig får ändå. Orättvist Telia!

Permalänk
Medlem

välj bort telia - deras nät och deras support suger svårt. mata inte djälvulen så ge fan inte några pengar det det ap företget.

Permalänk
Avstängd

Som jag ser det så har du snarare runt 200 kb/s , inte 100 kb/s det är ganska obetydligt i frågan men rätt ska vara rätt. Anyway mobila bredband är inget man skall sitta med.

Köpte mobilt bredband nere i "Falsterbo-horse show" för nån sommar sedan och blev lovad att få 10mb kommer hem och har cirka 0.5mb.. alltså 500kb/s .. så man ska aldrig lita på det där.

Och om du bor i skogen är det inte konstigt då du kommer allt längre ifrån telemasten som ger dej farten!

Permalänk
Medlem

Ring dem och säg till dem att fixa det annars byter du till någon annan internetleverantör.

Då brukar de få eld i baken och fixa problemen

Permalänk
Medlem

Telenor har väl fortfarande obegränsad datatrafik. Gå över till dem. Hastigheten kommer nog inte bli bättre eller sämre, är du långt ifrån masterna som du verkar vara så är det inte så mycket att göra.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr såhär med mobilt bredband. Det säger dom också. Produkten är helt enkelt inte bättre än såhär.

Du väljer om du vill ha den eller inte.

Permalänk

Nyckelorden är nog "mobilt bredband", på jobbet får jag ~3Mbit ner och 1-2 upp (3Mbit är maximal hastighet med mitt abb) med mitt Telenor mobila medans 3 och Telia ligger runt samma hastighet som du har. Detta är ~centrala Sundsvall. Skulle införskaffa några kontant kort och testa vilken operatör som ger bäst resultat. Om ditt modem är olåst dvs.

Rekommenderar dig att testa Net1 (tror de heter så nu iaf) som kör gamla NMT450 bandet. Betydligt bättre ute i skogen. Polarn har Internet med dem i stugan när alla andra operatörer är stendöda!

Annars finns ju satellit om man är miljonär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

Som jag ser det så har du snarare runt 200 kb/s , inte 100 kb/s det är ganska obetydligt i frågan men rätt ska vara rätt. Anyway mobila bredband är inget man skall sitta med.

Köpte mobilt bredband nere i "Falsterbo-horse show" för nån sommar sedan och blev lovad att få 10mb kommer hem och har cirka 0.5mb.. alltså 500kb/s .. så man ska aldrig lita på det där.

Och om du bor i skogen är det inte konstigt då du kommer allt längre ifrån telemasten som ger dej farten!

"rätt ska vara rätt"'
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
Skilj på Mbit och Mbyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av limemil:

Va ? jag skrev Mb och självfallet i detta fall så handlar det om megabit inte megabyte.. då vi inte pratar om data/eller storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Vi kör på mobilt bredband från Telia, och sitter mitt ute i skogen vilket gör att vi inte har möjlighet till någon superfart på vårt internet, men jag förstår inte hur Telia får komma undan med saker som detta. Vi använder Mobilt Bredband stor 8MB/s och 20GB datatrafik/månad, men kommer inte upp i farter i närheten av detta. Jag tog detta printscreen på Bredbandskollen.se minuter innan jag började på detta inlägg:

http://img202.imageshack.us/img202/4766/bred.jpg

Som ni ser ligger vi på runt 100 kb/s, och vårt abonnemang ska ge upp till 8MB/s. Men detta är egentligen inte problemet. Varit i kontakt med dem ett flertal gånger, och de säger varje gång samma sak att de bara har vissa paket man kan välja mellan. Med andra ord, om vi valde ett abonnemang t.ex 2MB/s, så får vi fyra gånger mindre datatrafik också. Man klarar sig inte en hel månad på bara 5GB, men trots detta måste vi betala för denna extra fart som vi aldrig kommer upp till. Varför kan man inte välja ett abonnemang på 2MB och ändå få 20GB datatrafik i månaden, detta är väldigt orättvist för oss utanför stan som betalar extra för något vi aldrig får ändå. Orättvist Telia!

Jag betalar 99kr/mån för 14mb/s och oändlig datatrafik och TRE <3

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

Va ? jag skrev Mb och självfallet i detta fall så handlar det om megabit inte megabyte.. då vi inte pratar om data/eller storlekar.

MB står för megabyte inget annat ..mbps heter det om vi pratar bandbredd

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

MB står för megabyte inget annat ..mbps heter det om vi pratar bandbredd

"megabits per second" vet väl alla ?? men detta forum är faktiskt nybörjarvänligt.. så jag använder mig av mb här även om man snackar bandbredd då alla vet vad man menar iallafall.. börjar man krångla till det med mbps så kommer folk börja fråga istället..

Permalänk
Medlem

Har samma problem, betallar för 8mb/s men hastigheten jag får kan variera något fruktansvärt mycket. Problem kom inte förren Telia skickade ett nytt modem av märket Thomson. Fick nyligen det utbytt till ett annat Thomson-modem för att det tydligen var inget fel på ledningarna. Telia sa att det inte förekom problem med Thomsons nya modeller. Fast ack nej, det blev mycket värre. Vet inte heller riktigt vad jag ska ta mig till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Men herregud, förstår ni inte att det är mobilnätet ert mobila "bredband" använder? Det är ingen fiberuppkoppling direkt, utan snarare kraftigt överbelastade nät i staden, samt på landet master med förra årtusendets teknik med dålig täckning och hastighet. Varför inte skaffa ADSL eller liknande fast uppkoppling om ni nu använder det så seriöst? Det finns faktiskt i så gott som alla telestationer nuförtiden och ger avsevärt bättre bandbredd, latens och stabilitet.

Å andrasidan är det bra att ni gnäller på leverantörerna så att de förhoppningsvis tvingar fram några lagar som tvingar dem att leva upp till vad de säljer, och inte scammar på folk skräpprodukter som inte håller vad de lovar. "Mobilt bredband" är nämligen inget annat än lurendrejeri. Majoriteten som köper det gör det för att "det kan vara bra att ha", men har egentligen inget behov av det och dongeln samlar mest damm. Minoriteten som faktiskt använder det däremot, de märker snabbt att det är fruktansvärt långsamt, ostabilt och inte alls vad reklambladen sa. Dvs det fyller inget syfte överhuvudtaget.

Med dagens vilda västern i marknadsföringsbranschen säljer alltså operatörerna för fulla muggar produkter som bara existerar i en drömvärld, och blåögda folk köper det uppenbarligen med hull och hår. Scary.

Permalänk
Avstängd

Jag måste säga igen att det är inte farten på det mobila bredbandet jag tycker är orättvist, eftersom de flesta verkar fastna på just det. Det som är orättvist är att de inte erbjuder samma mängd datatrafik för lägre fart, utan ifall man byter till lägre hastighet innebär det också mindre datatrafik.

Och detta abonnemang är tyvärr låst i bindningstid, går inte säga upp, men Telia har erbjudit att vi får byta till en lägre hastighet för lägre kostnad, men då har vi som sagt nästan ingen datatrafik..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emmet45:

Jag måste säga igen att det är inte farten på det mobila bredbandet jag tycker är orättvist, eftersom de flesta verkar fastna på just det. Det som är orättvist är att de inte erbjuder samma mängd datatrafik för lägre fart, utan ifall man byter till lägre hastighet innebär det också mindre datatrafik.

Och detta abonnemang är tyvärr låst i bindningstid, går inte säga upp, men Telia har erbjudit att vi får byta till en lägre hastighet för lägre kostnad, men då har vi som sagt nästan ingen datatrafik..

Ja det är ju trist att de inte har en deal som passar ditt användande.
I dina skor hade jag ringt supporten 2-3 gånger till, varit trevlig och försökt komma fram till den dealen du vill ha. Det kanske inte går, men det kan vara värt ett försök.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

"Mobilt bredband" är nämligen inget annat än lurendrejeri. Majoriteten som köper det gör det för att "det kan vara bra att ha", men har egentligen inget behov av det och dongeln samlar mest damm. Minoriteten som faktiskt använder det däremot, de märker snabbt att det är fruktansvärt långsamt, ostabilt och inte alls vad reklambladen sa. Dvs det fyller inget syfte överhuvudtaget.

jag har mobilt bredband från telia, och det funkar bra. (av en anledning; jag bor 200m från basstationen) .. att det är ostabilt håller jag med om, men det funkar ... var man med på den tiden då man jublade när 56k vart standard på modemen så är man inte så kräsen ... (och mjo, jag har iofs haft 100mbit fiber från BBB emellan.)

fördelen med telia är att man får använda deras wifi surfzoner .. den sitter på samma ställe som basstationen, så med riktantenn på det trådlösa nätverkskortet kan jag använda den ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

när jag når över gränsen (10gb i mitt fall) så sänker de bara farten, inte stänger av helt ... och i ert fall kanske detta kvittar?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Beroende på vad man bor i landet så är olika internet leverantörer att rekommendera, min erfarenhet är att telia ligger bra till i många urskogar.

Angående TS internetpaket, så kan man tycka detta är orättvist, på samma sätt som många andra inte kan utnyttja sina tjänster fullt ut. Det finns dock ofta inte så mycket att göra åt saken när man är en minoritet som dessutom ingen bryr sig om.

Nå mitt råd är att kolla på externa antenner, T.ex. denna: https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...
(jag bara googlade fram första bästa och jag vet inte ett skvatt om produkten) Men telia borde veta det då de säljer den och kanske kunna fixa en internetmodem med externt antennuttag åt en.
Och detta är något som personer med problem bör lägga ner lite tid på att leta efter, kanske skapa en tråd om ämnet, då det borde vara flera som har problem. Kanske inte lika dåligt som TS, men många vill maxa sitt bredband.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

En extern antenn kan hjälpa till väldigt mycket så det skulle jag aldrig vara utan om jag bodde som ni gör.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Skrivet av Thebestbuyer:

bara så du vet 10Mbit är i runda svängar 1.2 Mbyte/sec

så dina 500kb/s är alltså i runda svängar 4Mbit

ganska stor skillnad på bit och byte

Sen om du försöker få det till att du skulle ha 10Mbyte/sec alltså 100Mbps med mobilt bredband försök lura i det nån annan stans..

är inte typ 25mbit/sec högsta hastigheten på mobilt bredband i dagens läge typ? alltså 2.8Mbyte/sec

Permalänk
Medlem

Telia borde nog byta namn, Felia

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

bara så du vet 10Mbit är i runda svängar 1.2 Mbyte/sec

så dina 500kb/s är alltså i runda svängar 4Mbit

ganska stor skillnad på bit och byte

Sen om du försöker få det till att du skulle ha 10Mbyte/sec alltså 100Mbps med mobilt bredband försök lura i det nån annan stans..

är inte typ 25mbit/sec högsta hastigheten på mobilt bredband i dagens läge typ? alltså 2.8Mbyte/sec

Att tänka på när det gäller förkortningar:
b=bit
B=byte

Blir lite snurrigt annars det du skriver.

Runt 28 Mb/s är maxhastighet, vilket blir strax över 3 MB/s

Men för att gå on Topic - En bättre antenn är att rekommendera, jag rör mig ganska mycket på sjön under somrarna och då är det guld värt en bit från land!
Visst kan man tycka att man själv ska få välja hastighet och mängd data, men att det finns avsaknad av alternativ är inte bara begränsat till Telia eller denna bransch.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag förstår inte vad TS problem är? Han fick ju läsa villkoren innan han skaffade abbonemanget, eller?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Telia borde nog byta namn, Felia

Tycker jag nog inte, Telia är den överlägset stabilaste operatören på marknaden, lite dyrare än konkurenterna men betydligt stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Tycker jag nog inte, Telia är den överlägset stabilaste operatören på marknaden, lite dyrare än konkurenterna men betydligt stabilare.

Verkligheten säger något annat, Telia har själva erkänt att dom har kapacitetsproblem i sitt nät!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Beror verkligen på var man bor, är man på landet har man 0 prio och support från Telia. kommer ihåg tiden när det bara var Telia som kunde leverera bredband dit vi bodde. Tog 70 felanmälningar och 1,5 år inkluderat 12 olika tekniker för dem att åtgärda felet (att blixten slagit ner och skadat kabeln 300 meter från huset..). Pricken över i:et var deras "goodwill" som gav oss halva priset på bredbandet de kommande 3 månaderna...

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja hoppa in här lite och dela med min erfarenhet med Telia och Bredbandsbolaget (Telenor) mobila uppkopplingar.
Jag kör på BBB's när jag gör mycket på nätet som äter bandbredd, och jag har ingen gräns på antalet gig per månad på det abonnemanget, har dock 6 Mbit för det är det högsta som jag kan få här i denna håla. Betalar dock entast 99:- i månaden i 18 månader så jag ska egentligen inte klaga.

Jag nämnde ju att jag har även Telia, skillnaden är att det är en Kontant version som har begränsad bandbredd, och denna andvänder jag när BBB inte fungerar alls, det har blivit lite bättre sedan hösten till nu.
Telias mobila bredband kontant kan jag ALLTID lita på att det fungerar här när allt annat inte gör, hastighet som latens, för att kontant andvändarna har högre prioritet än mot de som sitter på abonnemang och som andvänder bandbredd som satan (torrent eller annat skit). Detta har dock en gräns per månad (5gig), en vecka (2 gig) , en dag (0,5mb) eller vad sägs om 6 månader (2 gig)? Även om hastigheten begränsad till 20kb/s efter datamängden är slut, så känns Telias mycket snabbare att surfa på än BBB grund av väldigt låg latens.

Det jag kan också säga är att jag andvänder mig av "OpenVPN", har känt att uppkopplingen blir generellt stabilare också att jag kan få upp till 2 Mbit snabbare mot samma latens som innan, fast utan VPN igång.
Jag bor ungerfär dryga 4 kilometer från masten, saken är att jag bor i "skogen", men har fri sikt till masten från där jag bor.

Detta är 6 Mbit på båda mobila bredband.
* BBB abonnemang har en snitt latens på 120ms, 2,5 Mbit Ner och 2 Mbit upp. <--- Billigare, men du får vad du betalar för.
* Telia Kontant har en snitt latens på 60ms, 4,0 Mbit ner och 1 Mbit upp (max). <--- Dyrare, men du får vad du betalar för, stabilt och fungerar.

*Det hela beror på vart man bor i landet och hur belastad masten är på dygnet.

Får se om jag kommer på nått mer att tillägga.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden då jag ska gå till sängs alldeles strax.

Men har du kollat upp Net1 som alternativ? gå in på hemsidan och kolla närmaste NMT mast.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

http://img202.imageshack.us/img202/4766/bred.jpg

Bara för att du köper Max 8Mbit så hjälper det ju inte om du har dåliga förhållanden, dålig täckning eller bara Edge-täckning..

8Mbit är vid optimala förhållanden, dvs du sitter under masten ungefär

Jag är också förespråkare av Telia, men jag bor i Norrbotten så 3, Telenor och liknande är inte att tänka på om man vill ha driftsäker telefon när man far inåt landet

Edit: Men eftersom ni verkar ha dålig täckning så kanske ni ska överväga Net1 som någon föreslog? dom kanske har bättre villkor också

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!