Missa inte Amazon Prime Deal Days!

PS3 - Det "äkta" media centret?!

Permalänk

PS3 - Det "äkta" media centret?!

Hejsan Sweclockare!

Har just skaffat lägenhet och vill dra så lite kablar som möjligt för att det skall bli snyggt och lätt att städa. PS3:an står vid TVn och skall endast visa filmer som streamas från datorn.

Här kommer nöten...

Varför är PS3an värdelös på att spela upp media? Den buffrar i 10s för en avi film, vill jag hoppa i filen går det inte utan att "spela fram" filmen.

Minns att min Xbox för 5-10 år sen var kung när det gällde upp spelning av film. Dock klarar inte hårdvaran dagens upplösning.

Har nån en idé hur man får typ XBMC på PS3an eller vad man nu skall göra för att det skall gå bättre vid media uppspelning?

Permalänk
Medlem

tanka hem PS3 media server och installera det på din dator så ska du se att det funkar bättre!

Går ganska bra att streama via det programmet!

http://www.ps3mediaserver.org/

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Jag kan av egen erfarenhet säga att ps3 är jäkligt bra, OM man får det att funka korrekt. Har installerat det på flera datorer under åren som gått och upplevt att de flesta gånger äre nått problem. Antingen äre helt omöjligt att spela upp subtitles, utgår från att jag gjort som man ska göra enligt ett flertal forum, eller så är vissa filer "korrupta" (kan bero på codecs) eller så hittar inte media servern ps3 (router/ip problem).
Men har man tur så funkar de riktigt underbart som de gör för mig i dagens läge, spelar upp runga 1080p filmer på över 12gb utan minsta problem.

Saker att tänka på kan vara att se till att du sitter på 100mbit internet och INTE trådlöst, iaf inte om du ska spela mkv filer.
Sedan att man kan endast spola mkv filer genom hoppa till alltså inte snabbspola över 2x för då crashar de 99.9 av gångerna.

Visa signatur

Chassi: Master Cooler Haf X-----Moderboard: Sabertooth Z77-----PSU: Corsair HX 650W-----CPU: Intel I5 2500k @ 4,5Ghz)-----CPU-Cooler: Noctua NH-U12P SE2-----GPU: Gigabyte 680 Winforce OC-----RAM: Ripjaws 16GB 1600mhz-----SSD: Samsung 830-----HDD: 1TB WD

[URL="http://www.inwaves.se[/URL]

Permalänk
Medlem

jag har nada problem med detta dock så har jag alla mina filmer på en extern HDD och allting flyter på som smör när jag kollar ifrån den på ps3an

Permalänk

Även för mig fungerar mitt Ps3 klockrent när det gäller att spela upp film från datorn via ps3mediaserver. Klarar de flesta formaten och även subtitles på det Har den kopplad med kabel via en router till datorn och har inga problem med lagg eller så, även när nätverket används för annat samtidigt(tanka saker, streama YT-klipp m.m.).

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Hur har ni konfigurerat erat PS3 Media server? Jag sitter med gigabit router och allt laggar när jag streamar :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Hur har ni konfigurerat erat PS3 Media server? Jag sitter med gigabit router och allt laggar när jag streamar :/

Streamar du från datorn i sig så ser jag ingen som helst anledning till att det skulle lagga för dig, nu har jag inte använt min PS3 för att streama film på evigheter men det funkade "out of the box" när jag gjorde det på min gamla 965BE. Bara att installera PMS och köra.

Om filmen måste transcodas så står ju datorn som står för streamingen för hela belastningen så om den inte är tillräckligt kraftig kommer det upplevas laggigt när man kollar på filmen. Men som sagt, med datorn i din sig så ska det inte va nåt problem, men streamar du från annan burk kan det ju vara därför.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Streamar du från datorn i sig så ser jag ingen som helst anledning till att det skulle lagga för dig, nu har jag inte använt min PS3 för att streama film på evigheter men det funkade "out of the box" när jag gjorde det på min gamla 965BE. Bara att installera PMS och köra.

Om filmen måste transcodas så står ju datorn som står för streamingen för hela belastningen så om den inte är tillräckligt kraftig kommer det upplevas laggigt när man kollar på filmen. Men som sagt, med datorn i din sig så ska det inte va nåt problem, men streamar du från annan burk kan det ju vara därför.

Jag får undersöka den saken, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Jag har datorn och PS3:an länkade till varandra genom kabel via min TG789-router.
Kan spela upp allt jag testat hittills, funkar skitbra. I början laggade det, men då insåg jag att PS3 var inställt på Wifi. Så jag körde via kabel istället och det funkar perfa. Använder PS3 Media Server

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara en sak. Mitt ps3 vill inte ta emot mina externa hårddiskar till mitt ps3 slim, vad är det jag gör för fel? Har testat olika hårddiskar men vill inte läsa av någon utav dom.

Permalänk
Hedersmedlem

Boxee Box är annars en kompetent motståndare, som bland annat visar upp alla dina filmer i bokstavs ordning och visar upp titlarna samt hämtar information där det står vad filmen handlar om och visar upp det när du bläddrar igenom. sök på youtube så kan du se hur dom är. dock så finns det vissa brister men detsamma gäller PS3

EDIT:

Skrivet av Xiroz87:

Jag undrar bara en sak. Mitt ps3 vill inte ta emot mina externa hårddiskar till mitt ps3 slim, vad är det jag gör för fel? Har testat olika hårddiskar men vill inte läsa av någon utav dom.

anledningen är att din PS3 inte kan läsa av hårdisken är att disken använder sig av FAT format, dessutom så kan den inte spela upp större format än 4GB då den andra formatet inte klarar det. dom flesta gör då är att streama filmerna genom någon sorts av mjukvara via pc till PS3 (med router)

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.