Permalänk
Medlem

Laptop med i5 och GT540M?

Söker en prisvärd dator med i5 (2400M serien), GT540M, minst 4G ram och max 15,6" skärm (gärna mindre) till ett bra pris.
Någon som vet någon sida som säljer en sådan dator till ett pris runt 4500kr?

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647758 det är också 6 gb ram du får inte en billigare laptop med andra generationens i5 och 540m säg gärna hur den är om du köper den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647758 det är också 6 gb ram du får inte en billigare laptop med andra generationens i5 och 540m säg gärna hur den är om du köper den

Åååå den där verkar helt klart fräsig värre
Kan ställa en följdfråga också, har kollat på lite olika laptops och ibland står det dedikerad grafik (typ GT540M) vad menas med dedikerad? Är det dedikerad som är separat grafikkort eller tvärt om? Vilket ska jag ha om jag ska ha den lite halft till spelande också?
Kom gärna med fler förslag på laptops som fyller mina krav

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Föresten vad är den stora skillnanden mellan den du länkade och den här?
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5742g-486g50mnkk_i5-480_6...
Ursäkta men jag är helt värdelös på specs på laptops

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Åååå den där verkar helt klart fräsig värre
Kan ställa en följdfråga också, har kollat på lite olika laptops och ibland står det dedikerad grafik (typ GT540M) vad menas med dedikerad? Är det dedikerad som är separat grafikkort eller tvärt om? Vilket ska jag ha om jag ska ha den lite halft till spelande också?
Kom gärna med fler förslag på laptops som fyller mina krav

Ja det är separat=dedikerat. Om du ska spela ska den ha ett dedikerat grafikkort.

Här är ett lite billigare alternativ men den har mindre ram och aningen långsammare CPU
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5755g-2414g75mnks_i5-2410...

Om du ska ha en lite mindre dator så är det svårt att få ut samma prestanda till ett bra pris, men jag vill ändå slå ett slag för denna. 9h batteritid och samma grafikkort
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as4830tg-2434g50mibb_i5-243...

Den du länkar till har förra generationens CPU som är lite långsammare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Fan då att denna är slut
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5742g-486g50mnkk_i5-480_6...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men den har ju första generationens i5 du ville ju ha andra genarationens som jag länkade på komplett kör på den helt klart jag ska beställa den efter jul när jag har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

men den har ju första generationens i5 du ville ju ha andra genarationens som jag länkade på komplett kör på den helt klart jag ska beställa den efter jul när jag har råd

Är det stor skillnad på första och andra gen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Typ samma innehåll, men jag skulle enkelt välja den från CDON pga av att den är snyggare och ser ut att vara en bättre byggd maskin helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Typ samma innehåll, men jag skulle enkelt välja den från CDON pga av att den är snyggare och ser ut att vara en bättre byggd maskin helt enkelt.

Du menar den som är 14"? Själv ser jag det som ett stort plus att den är 14" och nästan samma prestanda eftersom jag ska släpa på den till jobbet varje natt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Du menar den som är 14"? Själv ser jag det som ett stort plus att den är 14" och nästan samma prestanda eftersom jag ska släpa på den till jobbet varje natt

Ja den med 14" skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja den med 14" skärm!

OK då får det bli den

Visa signatur

Permalänk

Skulle inte köpa en Acer om du skall spela då dom ofta lider av svåra värmeproblem! Samma sak med HP.. Titta istället på Asus och MSI

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fast då börjar vi komma upp i så mycket pengar (5500kr känns som smärtgränsen) att jag inte tycker det är värt det för jag ska bara ha den på jobbet och spela korta stunder annars mest surfa.
Sen att den andra är 14" är ett stort plus för mig.

Visa signatur

Permalänk

Ja fast dom 600 kr extra kan vara dom bästa spenderade 600 kr du någonsin gjort på en dator/it pryl.. En varm dator håller inte lika länge.

Men står du ut med en otroligt varm dator som låter som fan, så visst! Spara du lite pengar

Det finns 13,5 tummare också..
Men tror inte personligen du känner av någon spec skillnad mellan 14'' och 15,6''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Fast då börjar vi komma upp i så mycket pengar (5500kr känns som smärtgränsen) att jag inte tycker det är värt det för jag ska bara ha den på jobbet och spela korta stunder annars mest surfa.
Sen att den andra är 14" är ett stort plus för mig.

Kolla på tester på nätet på dom modellerna du är mest intresserad av, det borde finns lite. Youtube brukar ha några hands-on eller unboxing videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebelfry:

Ja fast dom 600 kr extra kan vara dom bästa spenderade 600 kr du någonsin gjort på en dator/it pryl.. En varm dator håller inte lika länge.

Men står du ut med en otroligt varm dator som låter som fan, så visst! Spara du lite pengar

Det finns 13,5 tummare också..
Men tror inte personligen du känner av någon spec skillnad mellan 14'' och 15,6''

Tack för åsikterna och jag ske definitit tänka över saken och gå och kolla i butik om jag kanske kan tänka mig att ta en 15,6" istället´om den inte känns för stor att ha på skrivbordet på jobbet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kolla på tester på nätet på dom modellerna du är mest intresserad av, det borde finns lite. Youtube brukar ha några hands-on eller unboxing videos.

Ja jag har spenderat större delen av kvällen på Youtube efter reviews på dom olika men det lutar åt denna än så länge.
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as4830tg-2434g50mibb_i5-243...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebelfry:

Skulle inte köpa en Acer om du skall spela då dom ofta lider av svåra värmeproblem! Samma sak med HP.. Titta istället på Asus och MSI

Timelineserien har kanske marknadens bästa kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Timelineserien har kanske marknadens bästa kylning.

Åhå det där var trevliga nyheter för mig, man tackar för den infon vilket fick den att bli ännu mer min favorit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Åhå det där var trevliga nyheter för mig, man tackar för den infon vilket fick den att bli ännu mer min favorit

Jag har också Timelineserien, men det är en äldre generation och den är väldigt trevlig. Jag tror inte att du kommer att bli besviken.
Här är en bra recension.
http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-4830TG-Notebo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jag har också Timelineserien, men det är en äldre generation och den är väldigt trevlig. Jag tror inte att du kommer att bli besviken.
Här är en bra recension.
http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-4830TG-Notebo...

Det låter ju hur bra som helst det där
Har du haft några som helst problem med den över huvud taget? Spelat något på den och vad har du spelat då och hur gick det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är datorn köpt och jag köpte faktiskt en 15,6" efter att ha kollat på en kompis 15,6" och kom på mig själv att det kanske blir jobbigt att sitta och titta på en 14" en hel natt
Denna blev det
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5830tg-2434g75mibb_i5-243...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste lite igår och såg att den senaste timelinex serien har cpu throttling problem alltså att den gå ner till 1,2ghz när den blir för varm och datorn tycker att den blir för varm vid 60 grader så det kan bli lite problem, läste det på notebookcheck och på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Läste lite igår och såg att den senaste timelinex serien har cpu throttling problem alltså att den gå ner till 1,2ghz när den blir för varm och datorn tycker att den blir för varm vid 60 grader så det kan bli lite problem, läste det på notebookcheck och på youtube.

Jag har också sätt det men där kunde man också läsa att det var lätt att fixa
Man får även tänka på att det är skrivet i Maj 2011 så det har antagligen blivit fixat, annars ser det inte ut att vara något jätteproblem om man läser detta:

Even in the high performance Battlefield: Bad Company 2, the laptop performed fine at first. However, by the time we repeated the benchmark, the temperature had risen enough for the laptop to automatically restrict the CPU speed to 1.2 GHz. This throttling leads to a fps of 26.8 with high settings (1366 x 768 pixels, High, HBAO on, 4x MSAA). A look at the database of the GT 540M shows that the graphics chip provides on average 30 fps in this benchmark. The difference is small but, depending on the game, it can affect the playability.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Jag har också sätt det men där kunde man också läsa att det var lätt att fixa
Man får även tänka på att det är skrivet i Maj 2011 så det har antagligen blivit fixat, annars ser det inte ut att vara något jätteproblem om man läser detta:

Even in the high performance Battlefield: Bad Company 2, the laptop performed fine at first. However, by the time we repeated the benchmark, the temperature had risen enough for the laptop to automatically restrict the CPU speed to 1.2 GHz. This throttling leads to a fps of 26.8 with high settings (1366 x 768 pixels, High, HBAO on, 4x MSAA). A look at the database of the GT 540M shows that the graphics chip provides on average 30 fps in this benchmark. The difference is small but, depending on the game, it can affect the playability.

Okej bra att du visste de kändes taskigt annars att komma med de när du nyss lagt en beställning på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Okej bra att du visste de kändes taskigt annars att komma med de när du nyss lagt en beställning på den

Hehe ja
Här finns en youtubevideo med beskrivning i videobeskrivning hur man fixar det och vilken programvara man ska använda för den som är intresserad om det nu inte är fixat med nyare mjukvara i laptopen
http://www.youtube.com/watch?v=IO4-WgoIwhY

Visa signatur