Låg FPS orsakad av flaskhals?

Permalänk

Låg FPS orsakad av flaskhals?

Hej!

Sitter för närvarande på ett GTX 580 från ASUS (inte OC) och bara där tänkte jag att mina låga FPS-dagar var över. Men ICKE! Så fort det är en 25-manna raid med mycket aktivitet så går det ner till under 10 FPS (utzoomat för bra vy som tank). Flyger jag upp en bit över Stormwind så hamnar det redan då runt 30 FPS (kör på "Low"-markerad server).

Hittade en tråd här där en forumsmedlem postade en screenshot med sina grafikinställningar som ökade FPS utan att man märkte det "med blotta ögat", och jag får medge att det gick up 5-10 FPS.

Det jag undrar är ifall jag har en flaskhals någonstans i systemet då allt i datorn förutom grafikkortet (nytt sen BF3-release) är över 3 år gammalt!

Processor: Q9300 Quad-Core 2.5 GHz
Minne: 4 GB DDR2
Moderkort: P2K Premium ASUS (inte helt hundra på detta produktnamn!)
Nätaggregat: 750W (inte 80+ eller silver/gold)
HDD: 500MB

Någon som kan datorsystem till WoW såpass att ni kan se en flaskhals i det här? Eller är det bara så att WoW inte kan dra full nytta av mitt GTX 580?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BouneyCitatus:

Hej!

Sitter för närvarande på ett GTX 580 från ASUS (inte OC) och bara där tänkte jag att mina låga FPS-dagar var över. Men ICKE! Så fort det är en 25-manna raid med mycket aktivitet så går det ner till under 10 FPS (utzoomat för bra vy som tank). Flyger jag upp en bit över Stormwind så hamnar det redan då runt 30 FPS (kör på "Low"-markerad server).

Hittade en tråd här där en forumsmedlem postade en screenshot med sina grafikinställningar som ökade FPS utan att man märkte det "med blotta ögat", och jag får medge att det gick up 5-10 FPS.

Det jag undrar är ifall jag har en flaskhals någonstans i systemet då allt i datorn förutom grafikkortet (nytt sen BF3-release) är över 3 år gammalt!

Någon som kan datorsystem till WoW såpass att ni kan se en flaskhals i det här? Eller är det bara så att WoW inte kan dra full nytta av mitt GTX 580?

Tack på förhand!!

Din cpu är inte ny iaf. Klocka upp den så kommer du se bättre resultat eller så får du köpa nytt (RAM+ CPU + moderkort) WOW är dåligt threadat och kräver hög freq på processorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Klocka processorn.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Avstängd

WoW använder knappt alls grafikkortet. Så om du vill att WoW ska snurra bra så uppdatera din processor.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Tack på förhand!!

teeheee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon171844:

VAR KONSTRUKTIV! Jk, natthumor<3

On topic; WoW kräver mycket utav processor och ram, i kontrast till grafikkort. Klocka upp processorn; alt. skaffa en nyare quadcore såsom i5 2500k. (Ja, du måste skaffa nytt moderkort och nya RAM)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

VAR KONSTRUKTIV! Jk, natthumor<3

Haha okej, ska försöka:

Kolla så att du inte dragit en knut på någon kabel, kan vara det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon171844:

Haha okej, ska försöka:

Kolla så att du inte dragit en knut på någon kabel, kan vara det.

Alltså xD

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

prollen som spökar,.. wow är verkligen ett processor krävande spel,.. fast det skadar ju inte med nytt/bra grafikkort heller,.. man kan slänga på mera "lullul" iom dx11

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enRödjävel:

prollen som spökar,.. wow är verkligen ett processor krävande spel,.. fast det skadar ju inte med nytt/bra grafikkort heller,.. man kan slänga på mera "lullul" iom dx11

Hur menar du nu? Att han ska införskaffa sig ett nyare och bättre eller?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1233397/2011-12-13

uppgradering billigaste möjligt med 8gig ram 1600mhz och i5 2500k på inet

som jag hitta iallafall,.. =D

//mvh NattVovven

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Hur menar du nu? Att han ska införskaffa sig ett nyare och bättre eller?

ojsan,. mena såklart att han har ju bland det värsta som finns =D så nytt kort behöver han inte, men han skulle klarat sig på sämre =D

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Tänk även på att AddOns o dylikt kan orsaka FPS lagg i raids.

Permalänk

Tackar så mycket för alla snabbar svar!

Hade ingen aning om att WoW krävde så mycket utav CPU:n och RAM:en!

Antar att jag får slå till på ett nytt moderkort + RAM + CPU, egentligen inget oväntat, har haft det på känn rätt så länge!

Permalänk

Tycker inte processorn borde flaska så mycket. När jag spelade wow som mest(Wotlk) satt jag på en Phenom 9500 och ett HD 3870. Fick drops till kanske 30 FPS som lägst i 25 manna raids och då använde jag bland de högre inställningarna.

WoW må vara krävande men en Quad på 2.5ghz ska väll ändå klara det på lägsta? Nu när spelet har stöd för en del DX11/10 funktioner så har jag för mig att mer beräkningar görs på grafikkortet dessutom.

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

//mvh NattVovven

Ska ta en närmare titt på det där på morgonen, tackar så mycket för inköpsförslaget!

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

WoW må vara krävande men en Quad på 2.5ghz ska väll ändå klara det på lägsta? Nu när spelet har stöd för en del DX11/10 funktioner så har jag för mig att mer beräkningar görs på grafikkortet dessutom.

Edit: Menar förstås CPU krävande ^^

Permalänk
Medlem

kan tillägga att jag är woware jag med, och med min burk kör jag allt på max i DX9 grafik utan groundclutter & shadows de ligger på medel och hamnar på 60fps utan drops (vsync på såklart), slänger jag i polarens 6950 2gb så kan jag köra med allt på max i DX11 med 40fps som lägsta drop i raid (har ca 10 addons extra igång utöver wows ui)

=D

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

//mvh NattVovven

Är det inte lite onödigt att skaffa 2500k på ett moderkort som inte tillåter överklockning? H chipsen tillåter inte klockning, iaf inte av multipel.

Här är det billigaste moderkortet jag kunde hitta med P67 chipset (går att klocka på)
http://www.inet.se/produkt/1902014/asrock-p67-pro3-rev-b3

Permalänk

Verkar som att alla är enade om att min CPU är problemet, så så får det bli! En ny prolle kommer beställas tillsammans med ett moderkort och 8 GB RAM DDR3!

Note: När det kommer till AddOns så har jag bl.a ScrollingCombatText, och som tank får man massor med stryk och massor med heals så min 24" skärm fylls ut till kanterna med nedskramlande siffror av olika slag. Kanske ska friltrera några händelser i det AddOn:et!

Om den här tråden fortfarande står under Hot Topics imorn så laddar jag upp en screenshot på min UI!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det inte lite onödigt att skaffa 2500k på ett moderkort som inte tillåter överklockning? H chipsen tillåter inte klockning, iaf inte av multipel.

Här är det billigaste moderkortet jag kunde hitta med P67 chipset (går att klocka på)

Väl medveten att om jag byter något utav CPU, RAM eller moderkort så måste allt de andra också bytas. Har varit en jobbig huvudvärk ända sedan jag uppmärksammade det!

Permalänk

Väl medveten att om jag byter något utav CPU, RAM eller moderkort så måste allt de andra också bytas. Har varit en jobbig huvudvärk ända sedan jag uppmärksammade det!

Moderkortet jag länkade ska fungera utan problem med de andra komponenterna som länkades tidigare.

Eller var det något annat du tänkte på?

Permalänk

Personligen tycker jag att du borde skaffa en hyfsad kylare och testa överklocka din processor först. Tycker det åtminstone är värt ett försök för 3k är rätt mycket pengar.

Har du inte överklockat förut så finns det väldigt många bra guider här på forumet, överklockning är ofta MYCKET enklare än vad det kan verka.

Permalänk
Medlem

jovisst men det skilde 50kr på i5 2500 o i5 2500k:n så tyckte varför inte =D

Visa signatur

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Jag bytte grafikkort från ett HD4850 till ett GTX570 utan att byta processor (en gammal E8400 Wolfdale) och skillnaden är helt enorm. Att säga att grafikkortet inte spelar någon större roll gäller inte i mitt fall. Jag fick också en kraftig boost i FPS av att avinstallera ASUS Gamer OSD som verkade slaska lite med mina drivisar.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem

Jag får ju bättre resultat på wow och då har jag sämre dator än dig så det verkar konstigt, Kan dock inte komma på något som skulle orsaka det :S Ja kör på ultra med 30-40fps som lägst

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Om min dual core laptop drar lol i 60 fps så ska väl hans quad fixa det lika bra. Måste vara addons som spökar

Permalänk

Såhär ser min interface ut i en aktiv 25 manna raid: http://imageshack.us/photo/my-images/141/namnlswek.png/

Lite stökigt å bökigt kanske...

Permalänk

Såhär ser min interface ut i en aktiv 25 manna raid: http://imageshack.us/photo/my-images/141/namnlswek.png/

Lite stökigt å bökigt kanske...

Edit: FPS står längst upp i Titan Panel

Permalänk

Nu när jag ser hur många grafiska addons du har så börjar jag också misstänka att dom slöar ner en del Stäng av alla addons förutom de du verkligen behöver. Får du verkligen ut något all den där texten?

laggar det fortfarande får du helt enkelt sänka inställningarna lite grann. Wiew distance och skuggor påverkar FPSen en hel del. Skuggorna i wow är CPU beräknade har jag för mig så hade börjat där.

Off topic: Måste säga att jag faktiskt tycker wow ser snyggt ut trots sin åldrade grafikmotor Det är inte BF3 men den känns väldigt mjuk och färg-rik på något sätt.