OCZ Vertex 3 Firmware problem

Permalänk
Medlem

OCZ Vertex 3 Firmware problem

har haft min disk ett tag men skulle vilja uppdatera den till senare firmware då jag upplever en del frysningar och bluescreens.

men mitt problem är att jag inte lyckas uppdatera den.
Jag har firmware version 2.02, har laddat ner toolbox version 2.37-206. När jag trycker på Update laddar den ner uppdateringen, man ser den även räkna upp och jag får en notering om att "Download Firmware Complete". Men när jag kollar så är det fortfarande 2.02.

Några idéer, har jag missat nåt? Har kört en secure erase på den just innan jag laddar ned nya mjukvaran.

Kör windows 7 64-bit sp1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk

Har du SSDn som OS disk ? dvs du bootar inte från SSDn?

Höll på 4h förra helgen med en väns Vertex 3 innan jag fick det att funka ordentligt.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Prova med Linux-disten som finns att ladda ned på deras webbsida.

Permalänk
Medlem

Det funkar bra med linux boot ISOn, eller sätt den i en annan dator. Går ej att uppdatera från windows om det är en systemdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystiqu3@L:

Har du SSDn som OS disk ? dvs du bootar inte från SSDn?

Höll på 4h förra helgen med en väns Vertex 3 innan jag fick det att funka ordentligt.

Använder den inte som systemdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Prova med Linux-disten som finns att ladda ned på deras webbsida.

Länka gärna!

Förstår jag dig rätt ifall jag kan boota typ ubuntu från usb sticka sen ladda ner liknande ocz update program till linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenkaaa:

har haft min disk ett tag men skulle vilja uppdatera den till senare firmware då jag upplever en del frysningar och bluescreens.

men mitt problem är att jag inte lyckas uppdatera den.
Jag har firmware version 2.02, har laddat ner toolbox version 2.37-206. När jag trycker på Update laddar den ner uppdateringen, man ser den även räkna upp och jag får en notering om att "Download Firmware Complete". Men när jag kollar så är det fortfarande 2.02.

Några idéer, har jag missat nåt? Har kört en secure erase på den just innan jag laddar ned nya mjukvaran.

Kör windows 7 64-bit sp1

Kolla så att du har satt SATA-kanalen i fråga, i AHCI eller RAID mode, annars fungerar ej uppdateringen.
Det finns på OCZ's forum, utförliga guider över hur man genomför en lyckad uppdatering av firmware på deras SandForce SSD's.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenkaaa:

Länka gärna!

Förstår jag dig rätt ifall jag kan boota typ ubuntu från usb sticka sen ladda ner liknande ocz update program till linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns enligt dokumentationen t.o.m. en färdig boot-cd: "An alternative method is to utilize the standalone Linux distribution designed specifically for firmware updates of OCZ products.", se "Firmware Flashing Guide" som du hittar här.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Precis som Hurtigbullen länkar, så finns det en trevlig liten guide till hur man gör! De har en modifierad Linux-distribution som innehåller ett flertal verktyg - däribland ett verktyg för att uppgradera mjukvaran i SSD:n - som man kan ladda ned och köra från skiva/USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenkaaa:

har haft min disk ett tag men skulle vilja uppdatera den till senare firmware då jag upplever en del frysningar och bluescreens.

men mitt problem är att jag inte lyckas uppdatera den.
Jag har firmware version 2.02, har laddat ner toolbox version 2.37-206. När jag trycker på Update laddar den ner uppdateringen, man ser den även räkna upp och jag får en notering om att "Download Firmware Complete". Men när jag kollar så är det fortfarande 2.02.

Några idéer, har jag missat nåt? Har kört en secure erase på den just innan jag laddar ned nya mjukvaran.

Kör windows 7 64-bit sp1

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89670-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

tackar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit