Permalänk

Är detta sant?

Tjena,

Det är jag som är jävligt paranoid över att mitt grafikkort har fått en ESD skada. Har satt in grafikkortet och det verkar funka bra. Stack till datorbutiken och frågade killen hur man kunde se om man har en ESD skada. Han sa att jag skulle skaffa EVEREST och köra stabilitetstestet i några timmar. Om allt funkar utan problem så har jag ingen ESD skada. Kan man verkligen få reda på det genom att köra stresstestet? Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Nej, då skadorna kan börja verka efter några månader vad jag vet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AudaciousR:

Tjena,

Det är jag som är jävligt paranoid över att mitt grafikkort har fått en ESD skada. Har satt in grafikkortet och det verkar funka bra. Stack till datorbutiken och frågade killen hur man kunde se om man har en ESD skada. Han sa att jag skulle skaffa EVEREST och köra stabilitetstestet i några timmar. Om allt funkar utan problem så har jag ingen ESD skada. Kan man verkligen få reda på det genom att köra stresstestet? Tack i förhand

Om nu något skulle gå sönder vet du ju fortfarande inte om detta beror på ESD eller annan påverkan. So why bother? Går något sönder har du ju ofta en garanti om du inte varit direkt klantig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av AudaciousR:

Tjena,

Det är jag som är jävligt paranoid över att mitt grafikkort har fått en ESD skada. Har satt in grafikkortet och det verkar funka bra. Stack till datorbutiken och frågade killen hur man kunde se om man har en ESD skada. Han sa att jag skulle skaffa EVEREST och köra stabilitetstestet i några timmar. Om allt funkar utan problem så har jag ingen ESD skada. Kan man verkligen få reda på det genom att köra stresstestet? Tack i förhand

Kan komma idag i morgon eller i ett stresstest. Ända sättet är att ta ett mikroskop eller vad det heter och undersöka alla ledbanor (men oftast ligger det ett tunt lager plast över alla kretsar, men vet inte om alla är så skyddade).

Skrivet av Lordh:

Nej, då skadorna kan börja verka efter några månader vad jag vet.

Kan gå fortare än så, t.ex instabilitet i ide eller full load (eller en kombo av båda) eller komma om 1-5 år (helt enkelt man får hoppas aldrig).

Bästa sättet att undvika detta är ESD- band och matta eller liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kan komma idag i morgon eller i ett stresstest. Ända sättet är att ta ett mikroskop eller vad det heter och undersöka alla ledbanor (men oftast ligger det ett tunt lager plast över alla kretsar, men vet inte om alla är så skyddade).

Grafikkortets mönsterkort har flera lager (Moderkorts mönsterkort har det iaf så grafikkort borde väl också ha det) så det skulle bli lite svårt

Permalänk
Hedersmedlem

Att visa att något är "felfritt" är komplicerat oavsett vilken pryl det gäller; betydligt enklare är att testa om det uppfyller specifikationerna. Om man antar att en esd-skada medför problem vid belastning av kortet (sannolikt ganska troligt) och man sedan inte lyckas påvisa några sådana problem kan man misstänka att man antingen inte har en esd-skada eller att den inte ger sådana symtom. Båda alternativen kan man förmodligen leva med.

Permalänk

Med ett stresstest kan du få reda på om du har några instabilitetsproblem i dagsläget. Om du har fått en ESD-skada så kan detta då vara anledningen till instabilitéten. Dock kan ESD-skador också vad jag förstår ligga och lura utan att märkas och först framkomma efter en lång tid, vilket gör att man nog aldrig kan vara säker på att komponenten inte ådragit sig någon ESD-skada genom att köra ett stresstest.
Men nog kan du se om datorn i dagsläget är instabil, så kör ett sådant och får du inga problem så är det väl ingen idé att oroa sig. Har det hänt så har det hänt, men du har då i alla fall inga problem i dagsläget.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Jag har aldrig förstått varför folk är så nojjiga över ESD. Jag har plockat isär och satt ihop datorer i 15 år och har aldrig använt mig av ESD-armband eller liknande. Man kommer långt med sunt förnuft. Hoppa ur fleecedressen innan man börjar greja och se till att inte ta för mycket på kretskorten.

Permalänk

skönt att höra.. är rätt nojjig och bygger ofta datorer, så ofta sitter man i bara kallingar och katten utslängd. Bara för att vara på den säkra sidan.. ( nä men använder iaf EDS-armband för säkerhets skull. Bättre att ha än att önska. ) Kanske byggt datorer i 15-16 år utan att få problem, dock använt armband de sista 4 åren.

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Skrivet av warmonger:

Jag har aldrig förstått varför folk är så nojjiga över ESD. Jag har plockat isär och satt ihop datorer i 15 år och har aldrig använt mig av ESD-armband eller liknande. Man kommer långt med sunt förnuft. Hoppa ur fleecedressen innan man börjar greja och se till att inte ta för mycket på kretskorten.

Det får nog oftast bra. Men att inte offra två tjugor och vara på den säkra sidan är enligt mig lite idiotiskt, speciellt om man inte har hundra procent koll på vad man gör och vart det finns risk för skador. Detta tror jag dessvärre de flesta inte är, så att rekommendera folk på ett forum där nog merparten inte har full koll på vad man bör och inte bör göra i en dator att sluta nojja över ESD-skador och skippa armbandet är nog lite dumt tror jag

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av warmonger:

Jag har aldrig förstått varför folk är så nojjiga över ESD. Jag har plockat isär och satt ihop datorer i 15 år och har aldrig använt mig av ESD-armband eller liknande. Man kommer långt med sunt förnuft. Hoppa ur fleecedressen innan man börjar greja och se till att inte ta för mycket på kretskorten.

Men du har ju ingen aning om det har du fått problem orsakade av ESD-skador eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmonger:

Jag har aldrig förstått varför folk är så nojjiga över ESD. Jag har plockat isär och satt ihop datorer i 15 år och har aldrig använt mig av ESD-armband eller liknande. Man kommer långt med sunt förnuft. Hoppa ur fleecedressen innan man börjar greja och se till att inte ta för mycket på kretskorten.

amen.

jag har byggt datorer sedan början på 90-talet (och plockade isär och ihop en compaq 386´a på slutet av 80-talet) och har enbart använt ESD-armband när jag byggt datorer åt andra .. jag har aldrig råkat ut för något som gått att härleda till en ESD-skada...

som sagt; sunt förnuft. bygg inte datorer i fleecedress ståendes på en matta med filttofflor ... låt alla komponenter ligga i sina ESD-påsar så länge som möjligt. ta aldrig på några kretsar. etc. etc. det klarar man sig långt på ...

nått som däremot HAR gett mig problem är åsknedslag, men inte ser man några kompisar som drar ur uttagen när det åskar, inte då ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Woodlauncher:

Grafikkortets mönsterkort har flera lager (Moderkorts mönsterkort har det iaf så grafikkort borde väl också ha det) så det skulle bli lite svårt

Jo:) tror det ligger i flera lager. Men det är ofta det översta lagret eller det understa som kan ta stryk. Men lyckas man förstöra en ledbana mitt i så har man lyckas med något otroligt:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo:) tror det ligger i flera lager. Men det är ofta det översta lagret eller det understa som kan ta stryk. Men lyckas man förstöra en ledbana mitt i så har man lyckas med något otroligt:)

Problemet är inte kretskortsmönstret, det är inuti kiselkretsarna som skadorna kan uppstå, vilket inte är det lättaste att studera.
https://nepp.nasa.gov/index.cfm/6095

Desto finare tillverkningsteknik, desto större är risken att även en liten skada är fatal.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Woodlauncher:

Men du har ju ingen aning om det har du fått problem orsakade av ESD-skador eller inte.

Om jag inte märker av problem, så är det väl rätt poänglöst att leta efter fel?

För att förtydliga så var det inte meningen att provocera med mitt inlägg. Dom som använder esd-armband får självklart göra det. Det jag ville få fram var att esd-skador inte är ett stort problem om man är varsam med komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmonger:

Om jag inte märker av problem, så är det väl rätt poänglöst att leta efter fel?

För att förtydliga så var det inte meningen att provocera med mitt inlägg. Dom som använder esd-armband får självklart göra det. Det jag ville få fram var att esd-skador inte är ett stort problem om man är varsam med komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Och man är varsam med komponenterna genom att använda ett ESD armband.

Och har du verkligen aldrig märkt av något problem? Hårdvara har aldrig någonsin gått sönder för dig? Du har aldrig mött en gräns då du inte kan överklocka mer? Detta kan bero på ESD skador.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Och man är varsam med komponenterna genom att använda ett ESD armband.

Och har du verkligen aldrig märkt av något problem? Hårdvara har aldrig någonsin gått sönder för dig? Du har aldrig mött en gräns då du inte kan överklocka mer? Detta kan bero på ESD skador.

Nu börjar detta bli löjligt. Det låter på dig som att ESD skulle vara någon mystisk kraft som mycket väl skulle kunna vara roten till allt ont i världen.

Nej, jag har inte haft några oförklarliga fel på mina eller andras datorer som jag har satt ihop. Självklart har jag överklockat tills jag nått en gräns, eller haft hårddiskar som har havererat, men att vid dessa tillfällen skylla på ESD-skador skulle vara lika befängt som att skylla det på tomtar och troll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmonger:

Nu börjar detta bli löjligt. Det låter på dig som att ESD skulle vara någon mystisk kraft som mycket väl skulle kunna vara roten till allt ont i världen.

Nej, jag har inte haft några oförklarliga fel på mina eller andras datorer som jag har satt ihop. Självklart har jag överklockat tills jag nått en gräns, eller haft hårddiskar som har havererat, men att vid dessa tillfällen skylla på ESD-skador skulle vara lika befängt som att skylla det på tomtar och troll.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken utbildning har du gått som innefattar ESD skador?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Och man är varsam med komponenterna genom att använda ett ESD armband.

Och har du verkligen aldrig märkt av något problem? Hårdvara har aldrig någonsin gått sönder för dig? Du har aldrig mött en gräns då du inte kan överklocka mer? Detta kan bero på ESD skador.

Du verkar på något vis övertygat om att problem inte kan uppkomma av annan orsak än ESD-skador, och att datorer byggda utan ESD-armband automatiskt tar skada?

Jag håller med warmonger, jag har byggt mina datorer utan armband i alla år utan problem. Det är självklart ingenting jag tänker rekommendera andra att göra, men det är ingenting som betyder att komponenterna automatiskt går sönder.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du verkar på något vis övertygat om att problem inte kan uppkomma av annan orsak än ESD-skador, och att datorer byggda utan ESD-armband automatiskt tar skada?

Jag skrev "Detta kan bero på ESD skador", inte "Detta beror alltid på ESD skador", så nej, jag säger bara att det är mycket större risk att kretskorten skadas om man inte använder ESD skydd. Och eftersom ett ESD armband endast kostar omkring 20kr så rekommenderar jag det alltid till alla. Men om man inte vill ha ett tvingar jag ingen.

Skrivet av n_sandstrom:

Jag håller med warmonger, jag har byggt mina datorer utan armband i alla år utan problem. Det är självklart ingenting jag tänker rekommendera andra att göra, men det är ingenting som betyder att komponenterna automatiskt går sönder.

Precis, inget man ska rekommendera andra, men warmonger skrev "Det jag ville få fram var att esd-skador inte är ett stort problem om man är varsam med komponenterna."

Det är ett relativt stort problem som man inte ska bortse. Jag tycket inte att det är bra att han uppmuntrar andra att chansa med sin hårdvara, medvetet eller omedvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är ett relativt stort problem som man inte ska bortse. Jag tycket inte att det är bra att han uppmuntrar andra att chansa med sin hårdvara, medvetet eller omedvetet.

jag hänger på fler forum än detta, och jag måste medge att ESD pratas det inte om i sån här stor utsträckning på något annat ...

det är ett nybörjarproblem som drabbar klåfingriga.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.