Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

trasig ssd?

när dator startar fryser windows efter några sekunder. men musen fortsätter att fungera. samma i felsäkert läge
ctrl-alt-delete funkar inte. kan bara stänga av genom att hålla in strömknappen.

bios funkar och där verkar första boot valet var en vanlig hårddisk fast jag valt ssd.
läste nånstans chkdsk c: /f /r /x och när datorn startade upp började göra chekdisk och kom upp till 20% sen blåskärm och så stängde den av sig.

kan det vara ssdn eller vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Har du överclockat några komponenter i din dator? Har själv haft problem att det fryser sig när processorn var för högt överclockat och volten hängde inte med.

Har en polare som har en SSD, en ny sådan. Där hänger hans opperativsystem också.
Mer tipps har jag inte för närvarandet.

MVH SKOGGY

Permalänk

nej ingen överklockning.. drog en mapp med några bilder till skrivbordet då börja eländet vet inte om det hade med saken att göra kanske bara en tillfällighet. när jag försöker boota från windows skivan bara på test, att installera så är det segare när ssd är i kopplad.

i bios verkar temperaturen vara ok, ramminnet syns, ny dator
alltså det behöver ju inte vara ssdn, inte jätte dator kunnig så kan ju vara nått annat också.

jobbit jobbit

tack för svar skoggy

Permalänk

Vad har du för SSD?
Har du testat att köra något diag-verktyg på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_e:

nej ingen överklockning.. drog en mapp med några bilder till skrivbordet då börja eländet vet inte om det hade med saken att göra kanske bara en tillfällighet. när jag försöker boota från windows skivan bara på test, att installera så är det segare när ssd är i kopplad.

i bios verkar temperaturen vara ok, ramminnet syns, ny dator
alltså det behöver ju inte vara ssdn, inte jätte dator kunnig så kan ju vara nått annat också.

jobbit jobbit

tack för svar skoggy

Prova att byta sata port

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

den heter corsair force series f60
har testat att byta sata men samma strul

när jag starta upp sista gången igår, stod det no pysical disk eller nått liknande.
men när man botar finns den som andra val fast jag valt den som första. och när man startar så kan man som sagt se skrivbordet
och allt funkar i 20 sekunder. blev massa konstiga felmeddelande igår också.

har en större vanlig. kan man installera windows på den även fast den är full med saker jag vill behålla?
och om det går, och det visar sig att det var ssd kan man ta bort windows från den vanliga större
när man köpt en ny ssd.

Permalänk
Medlem

Den är trasig, skicka in skiten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

okej.. hoppas det är den. när jag startar nu står det no pysical disk. men bios hittar den som 3 val och går starta windows när när jag väljer att bota från ssdn och windows är igång 20 sek. musen fungerar som sagt.

+ hinner trycka på ssd egenskaper.. där står det inga fel/ att den fungerar som den ska..

nått jag kan kolla i bios?
kan det vara nån annan komponent?... nått jag ska kolla?

Permalänk

Jag har haft exakt samma fenomen. Testade precis allt, men endast en formatering hjälpte!
Man kan ju hoppas att din SSD inte är trasig!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

när jag bootar från cdn.. och försöker installera windows med ssdn inkopplad så kommer jag bara till "installationsprogrammet startas" sen den där runda ringen (timglaset). utan ssdn inkopplad kommer jag vidare.

hur kan man formatera ssdn kan man formatera från bios?
och hjälper det.. om den är trasig så är den väll trasig?

tack men hoppas det är ssdn och inte tex moderkortet

Permalänk

Corsair Force F60 är det lite problem med, inte i närheten lika mycket som Force3 eller ForceGT innan firmwareuppdateringen till dom men ändå, jag skulle faktiskt tippa på att din SSD är trasig, du har inte något diagnostest som stöder SSD på skiva eller på extern bootbar disk?

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem (Force GT) innan jag uppdaterade firmware.

Permalänk

Är lite osäker på firmwareuppdatering till Force-serien som inte är Force3 eller Force-GT, men antar att det finns ny firmware ute för alla, du har all rätt i världen att skicka in disken och få den uppdaterad så den fungerar men om du vill lösa det snabbt och smidigt så kan du nog föra det själv.

Permalänk

det var massa konstiga felmeddelanden så blev lite skraj att det var moderkortet.
men det var bara ssdn som var trasig tack och lov..lättare att veta med en vanlig hårdisk (höra)
lämna in en och fick en ny igår. nu rullar allt på som det ska.

tack för svar till alla