Permalänk

dunka dunk ljud 6k!

Tjenare somsagt är jag en äkta "dunka-dunka lover" jag älskar att känna en fet bas i magen och höra rutorna skallra. Jag prioriterar hellre mycket bas än att ha superbra hi-fi diskanter.. Somliga tycker väl detta är konstigt men sådan är jag

Så nu undrar jag om någon snäll kan plocka ihop ett så bra paket som möjligt för 6000 (max 7000)kr med mycket bas, diskant / mellanregister kan skippas i värsta fall men helst ska det finnas med.

Tack på förhand!

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

cervin vega + blocket = dunka dunka

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Lite mer info tack

Ska du bara har högtalare eller slutsteg/receiver också? Är det ljud till datorn vi pratar om?

Nåt sånt här kanske? http://fynda.se/show_prod.php?prodid=1623&searchstring=signa
En receiver såklart.
Dubbla aktiva baslådor med 2x8" basar vardera.
Och så 2 satelliter för syns skull.....

Permalänk
Medlem

Placera en valfri datorsubs basreflex nära örat? vad du får utav det vet jag inte, du tycker kanske att grannbilar som går på tomgång låter bra med.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Kompletterade med rätt länk...

Skrivet av biorrith:

Lite mer info tack

Ska du bara har högtalare eller slutsteg/receiver också? Är det ljud till datorn vi pratar om?

Nåt sånt här kanske? http://fynda.se/show_prod.php?prodid=1623&searchstring=signa
En receiver såklart.
Dubbla aktiva baslådor med 2x8" basar vardera.
Och så 2 satelliter för syns skull.....

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4341
Då får du 10 spänn över till lite lampsladd oxå.
Dessa spelar dock mycket rent oxå så du får både dunka och diskant och om du vill ta det lugnt någon gång så fixar de det oxå.
För inkoppling behövs högtalarkabel plus 2 subkablar eller ett stereolakritssnöre som du drar isär...

Permalänk

Jag ska ha det till datorn med reciever är också tanken.

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Skrivet av annorssan:

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4341
Då får du 10 spänn över till lite lampsladd oxå.
Dessa spelar dock mycket rent oxå så du får både dunka och diskant och om du vill ta det lugnt någon gång så fixar de det oxå.
För inkoppling behövs högtalarkabel plus 2 subkablar eller ett stereolakritssnöre som du drar isär...

Det där såg riktigt fint ut måste jag säga. Det är väl något sådant jag söker skulle jag tro!

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Vill du uppleva dunk så åk in till hifiklubben och be om att få "provlyssna" http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/cerwin-v....

Den kommer göra dig skitnödig

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Köp ett gäng tunnor, sen ett billig logitech system och sätt dessa i tunnorna och på med högsta volym, tunnorna bör vara av metall eller plast för bästa dunka dunk ljud.

Skämt-o-sido. Jag hade kollat blocket jag med. Allt kan bli dunka dunk där eftersom du uppenbarligen bara är intresserad av vad man kan kalla för disco-ljud så kan du ju kolla efter PA system, ger massor av dunka dunk för små pengar begangnat. ^^ Annars kolla hos din lokal musikinstrument återförsäljar och fråga efter aktiva scenhögtalare.

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

detta du söker?

blocket finns det nog mycket gott ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4341
Då får du 10 spänn över till lite lampsladd oxå.
Dessa spelar dock mycket rent oxå så du får både dunka och diskant och om du vill ta det lugnt någon gång så fixar de det oxå.
För inkoppling behövs högtalarkabel plus 2 subkablar eller ett stereolakritssnöre som du drar isär...

My bad, det var precis det paketet jag menade att länka ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisthegamez:

Tjenare somsagt är jag en äkta "dunka-dunka lover" jag älskar att känna en fet bas i magen och höra rutorna skallra. Jag prioriterar hellre mycket bas än att ha superbra hi-fi diskanter.. Somliga tycker väl detta är konstigt men sådan är jag

Så nu undrar jag om någon snäll kan plocka ihop ett så bra paket som möjligt för 6000 (max 7000)kr med mycket bas, diskant / mellanregister kan skippas i värsta fall men helst ska det finnas med.

Tack på förhand!

Kicker L7 12" och ett 800wrms monoblock, har iaf räckt för å ge både tjejen å några vänner tinitus

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

detta du söker?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3wdtlH...

blocket finns det nog mycket gott ^^

haha:D
men titta på typ cervin vega + en 2*100watts nad förstärkare:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4341
Då får du 10 spänn över till lite lampsladd oxå.
Dessa spelar dock mycket rent oxå så du får både dunka och diskant och om du vill ta det lugnt någon gång så fixar de det oxå.
För inkoppling behövs högtalarkabel plus 2 subkablar eller ett stereolakritssnöre som du drar isär...

+1 Way to go ... skippa CV alla dagar i veckan. dunkar på rätt mycket duktigare dessutom

Permalänk

Jag har kanske ett par CerwinVega över.

De spelar inge vidare just nu. Måste felsöka dem...
Det är ett par LS12 och jag tänkte nu ska det bli sladderbas så att hela kontoret vaknar. Kopplade in de på en PA mixer med inbyggt steg och så hörde man fjutt fjutt ur diskanterna... Moloken så var det bara att inse att det inte skulle bli att skrämma kollegor denna dag.
Säkringar är hela och elementen är hela när man mäter på dem.
Får ta en liten kaffepaus med multimetern och delningsfiltret.
Rent generellt så är CV mer en högtalare för fest när man inte lyssnar på musiken utan bara vill ha det högt.
De har ofta helt ok mellanregister men lite vass diskant. Basen som är det de är kända för är ofta odistinkt och okontrollerad. Vet uppriktigt inte varför man vill ha dem mer än i gillestugan. De vänner jag har som köpt CV på klubben har alla sålt dem efter ca ett år och för att citera dem "köpt riktiga högtalare sedan". Vill man ha discodunk så finns det mycket bättre PA basar för mindre pengar som spelar mycket högre och renare.
Och jag kommer nog inte sälja de som står på kontoret men om de kommer till liv igen så kan de komma till användning för att störa andra...

Permalänk
Medlem

Som Arazand sa så är ett PA-system troligtvis rätt väg att gå med dina krav på mycket bas för pengarna. Leta runt lite här så hittar du nog något du vill ha http://www.thomann.de/se/equipment_for_pa.html.

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera PA normalt hemma. Ska PA-basar spela djupt är de ofta dyra och vill man få tysta steg utan brus och annat som kan störa så är det ofta inte bland de billigaste. Köper man PA begagnat så bör man köpa genomgångna saker för man vet aldrig varför de kom ut på beg marknaden. De kan tåla en provspelning men jag har varit med om termosäkringar och annat som inte funkar som de ska och så fort man drar på lite under längre tider så tystnar det helt. PA prylar har ofta levt ett tungt liv och då ser de inte alltid så fina ut. Öl och filt luktar fint oxå.

Permalänk
Medlem

Bygg en stor låda i masonit med två 12 tummare och snickra ihop,så har du dunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bygg en stor låda i masonit med två 12 tummare och snickra ihop,så har du dunk.

+1

Skaffa några billiga skithögtalare om du inte har några redan. Köp några basar för hemmabruk och bygg egna lådor och köp ett T-Amp steg från thomann att driva dom med.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tycker tråden blivit lite konstig i sin ton.
Vill man ha bra ljud för pengarna med riktigt bra dunkpotential så är fyndapaketet det absolut bästa för pengarna med allt du behöver utom lite kabel. http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4341
Gillar man bas så ska vi inte dissa det. Vill man sen ha möjligheten att spela annan slags musik så ska vi inte ge rent dumma tips.
Riktig bas ska kunna ge tryck den ska kunna svara snabbt men framförallt stoppa snabbt. Det sista är det som absolut flest subbasar misslyckas med.
Köp paketet och du kommer bli överraskad av hur mycket din musik kan ge dig och så småningom kanske basen blir mindre viktig och då tonar du ner den och har ett riktigt bra hifipaket att spela på.

Permalänk

Jag köpte för ca 1-2 år sedan:
Proson twin 1000NV med riktig högtalar sladd ca 5 m x2
Vas 12B
Pioner A-449

Detta gick totalt på ca 1500kr

Man kan spela högt som lågt och rutorna skakar rejält även på låga volymer. beroende på vad baslådan var inställd på

Det slutade att jag sålde baslådan för den behövdes inte längre Högtalarna ger själva ett varmt ljud med kraftig bas (om man vill) med förstärkaren.

mycket mer prisvärt enligt mig, och så kommer alla audiofiler "men ush proson twin är skit högtalare med super kasst ljud. ta dessa högtalare för 50k istället med extrem diskant som kan spränga rutor med min favorit musik klasisk och opera......" -.- tro mig är man en vanlig människa och inte en extremist som mer tror på att det blir bättre fastän det inte blir det. så säger jag man måste inte ha det absolut värsta för att få Grymt ljud. Och då har jag även En Pioneer A-1 med HPM-900 Högtalare. :/ Pioneer's förstärkare ger enligt mig ett varmare och mer fylligt ljud tung bas får man dessutom. men men.... ingen person kan säga vad nån annan tycker låter bra det är min erfarenhet!

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Jag köpte för ca 1-2 år sedan:
Proson twin 1000NV med riktig högtalar sladd ca 5 m x2
Vas 12B
Pioner A-449

Detta gick totalt på ca 1500kr

Man kan spela högt som lågt och rutorna skakar rejält även på låga volymer. beroende på vad baslådan var inställd på

Det slutade att jag sålde baslådan för den behövdes inte längre Högtalarna ger själva ett varmt ljud med kraftig bas (om man vill) med förstärkaren.

mycket mer prisvärt enligt mig, och så kommer alla audiofiler "men ush proson twin är skit högtalare med super kasst ljud. ta dessa högtalare för 50k istället med extrem diskant som kan spränga rutor med min favorit musik klasisk och opera......" -.- tro mig är man en vanlig människa och inte en extremist som mer tror på att det blir bättre fastän det inte blir det. så säger jag man måste inte ha det absolut värsta för att få Grymt ljud. Och då har jag även En Pioneer A-1 med HPM-900 Högtalare. :/ Pioneer's förstärkare ger enligt mig ett varmare och mer fylligt ljud tung bas får man dessutom. men men.... ingen person kan säga vad nån annan tycker låter bra det är min erfarenhet!

haha skämtar du eller? när du lyssnar på ett par fina elektrostat högtalare får du höra vad som menas med dynamisk musik.

jag upplevde det som att om man lyssna te.x på dropkick murphys i ett par sånna högtalare så kommer ljudet låta platt och inte komma ut ur högtalarna, men om man sätter på en rikigt bra dynamisk låt så fylls hela rummet av ett helt annat ljud.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

haha skämtar du eller? när du lyssnar på ett par fina elektrostat högtalare får du höra vad som menas med dynamisk musik.

jag upplevde det som att om man lyssna te.x på dropkick murphys i ett par sånna högtalare så kommer ljudet låta platt och inte komma ut ur högtalarna, men om man sätter på en rikigt bra dynamisk låt så fylls hela rummet av ett helt annat ljud.

Jag har faktiskt hört ett par på hifi klubben osv
på hifi klubben var de nå svarta B&W högtalare men en sjuk hög prislapp om jag inte missminner mig nu :/
på lasses hifi var de några högtalare jag däremot inte kommer ihåg märket på som också hade en hög prislapp :/

Jag vet att det låter bra men samtidigt tja jag vet inte vad jag ska säga här. det är klart ett annat ljud. och jag lyssnar inte på rätt typ musik för sådana högtalare känner jag

och jag tycker inte mina högtalare låter platta (Personlig åsikt som du aldrig kan ta från mig, mohahahhaha >:3 )

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Varför blandar vi in saker som inte hör till tråden. Paket 6000 spänn och då är Proson ett bra alternativ.
En av mina största överraskningar positivt ljudmässigt den sista tiden är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12279 från Proson. Köpte dem billigt hos fynda i deras utförsäljningshörna för att ha på jobbet och de spelar mycket rent och med fin detalj och skärpa som mäter sig med klart dyrare högtalar. De spelar inte lika djupt men upplösningen är helt i klass med B&W matrix 803 som finns i ett par referensrum i närheten på jobbet. Mina absolut största besvikelser på senaste är QUAD ESL-2905 och KEF Blade demade av proffs på mässa i Malmö i höstas. Quad lät bra men inte mer. Vilken 3000kr högtalare som helst hade presterat lika bra men det var säkert bara en dålig dag. KEF killen från England sa att elektroniken behövde bli varm och det skulle ta ett dygn till. Det var därför det lät illa. Va fasen!!! en anläggning som kostar mer än en årslön för de flesta ska kunna spela hifi jazz utan att låta illa.

Vad som är bra ljud är personligt men man kan komma med vettiga rekommendationer i rätt tråd och inte peka på saker som inte är aktuella över huvudtaget.
Nu har jag själv svamlat bort mig lite i denna tråd dock...