SweClockers drop!
Permalänk

Långsam dator, står inte ut längre!

Hej på er!

Jag ska nämna direkt att jag är jätteokunnig inom datorer, så om ni börjar skriva på datorspråk till mig är det inte ens någon idé att ni skriver hehe..
Jag har en Acer aspire 5100 som är ca 4 år gammal .. För ett år sen laddade jag ner World of warcraft, men det är nästan omöjligt att spela på min dator, då det hackar skitmycket! Det är inte bara spelet som är långsamt, utan datorn överhuvudtaget är inte supersnabb, internet är det inget fel på jag har det högsta som går typ. Här är lite information om min dator, vad kan jag göra för att få spelet att inte lagga?

Grafikkort:
Grafikprocessor: Radeon Xpress 1100
Max totalt grafikminne: 256 MB

Lagring:
Hårddiskhastighet: 5400 RPM
Hårddisk storlek: 160 GB

Minne:
Maximal minneslängd: 4096 MB
Minnestyp: SO-DIMM DDR2
RAM-minne: 2048 MB

Processor:
64-bit processor: Nej
L2-cache: 1 MB
Processorhastighet: 1,9 Ghz
Processorkärntyp: Dual Core
Processormodell: AMD Turion 64 X2 TL-58

Jag har 69,5 GB på C-disken och likamycket på D-disken.
Jag har 15 GB ledigt på C-disken och 45 GB ledigt på D-disken. Spelet är installerat på en extern hårddisk.

Fysiskt minne (MB):
Totalt 1789
Cachelagrat 1134
Ledigt 35

Processer: 61 CPU-använd: 3 - 50 % kan gå från 3-50 på en sekund. Fysiskt minne: 45 %

Snälla hjälp mig, jag har verkligen panik över min dator, har inte råd att köpa en ny helller.. Varför är den så långsam? Jag har inget virus på den, det har jag redan kollat, och jag har gjort såndär diskfragmentering, men det tar ju typ ett helt dygn? :s

Permalänk

installerat ditt spel på en extern hårddisk, e det via vanlig usb port som den är ipluggad?.

Om du har haft datorn i fyra år har du ominstallerat den någon gång? dvs blåst allt och lagt in allt från början, ofta har märkesdatorer en automatisk ominstallation som kanske e lättare för dig att använda än att göra det manuellt. Då återställs den som den var när du fick den.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk

Köp en Laptop kylare, och en ny snabb hårddisk om du vet hur man installerar en ny
http://www.webhallen.com/hardvara/98350-western_digital_scorp...
Installera om Windows, sätt spelet och windows på den nya hårddisken, och sedan köp en ny dator om några månader när det blir julpriser på allt

ps: allt annat man hårdvarumässigt skulle kunna göra innefattar att du köper en ny dator. Du kan nog få ihop en helt okay dator som klarar WoW om du säljer din nuvarande för typ 1,5 lax och sedan lägger till ca 1,5 extra.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att det går att få din dator att köra wow mycket bättre - grafikkortet är helt enkelt värdelöst med dagens mått.

Permalänk

Det första, och enda, och sista, man kan göra utan att lägga ut några pengar, är att göra som barbafarsan tipsade om, och dra en cleansweep på alla partioner (altså "visuella" hårddiskar) och sedan installera windows XP och WoW på samma. När du ändå håller på så kan du, (igen om du kan) ta bort alla partioner så det blir en hel hårddisk.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Så, hur går det felicia? "Give us a Sit-Rep!"

Visa signatur

Permalänk

Hej på er, tack för tipsen!

barbafarsan: den är kopplad till vanlig usb port, och jag har aldrig ominstallerat något på datorn, försvinner inte allt då?

itchytrojan: jag har redan en kylare ifrån logitech, grejen är att där själva fläkten på kylaren är i mitten, medan min fläkt på datorn er mer åt vänster under datorn .. Hur installerar man om windows då? Vad är det som försvinner då ifrån datorn? Vad är en visuell hårddisk? (a) är det dom som sitter i datorn? Och om jag installerar xp, kan jag få tillbaka vista igen om jag skulle vilja det? Är mitt grafikkort så dåligt som sirnicke säger? Och en sista fråga, det sitter ju en fläkt i datorn, där blir det väldigt varmt. En gång för typ 3 år sedan så öppnade jag upp datorn och "dammade av" fläkten och datorn blev mycket snabbare då, har jag för mig iallfall. Kan en anledning alltså vara att jag inte dammat den på flera år? Behöver man i regel göra det?

Permalänk

Damm i datorn är aldrig bra. Blås ur datorn med luft på burk finns att köpa på biltema. Ominstallation ja allt försvinner från datorn då även alla drivrutiner till nätverkskort grafikkort mm mm försvinner så du måste installera om dom om du ska få datorn att funka ordentligt.

Grafikkortet är som sagt tvär kass bättre att köpa ett nytt bättre så kanske till o med datorn blir lite piggare.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Jag ville ge dig min åsikt också, även om det som redan sagts här har varit bra.

Alla de lösningarna som har nämnts skulle säkert göra datorn lite snabbare och svalare. Kanske tillräckligt mycket för att du skulle få en något bättre upplevelse av att använda datorn generellt, men grafiskt "krävande" spel är nästan bara att glömma. Att du överhuvudtaget lyckas spela WoW på den förvånar mig lite, för det är verkligen som sirnicke sa, grafikkortet är riktigt illa för t.ex. spelande och det är där problemet ligger. RAM-minnet kan nog också vara lite ont om ibland om du kör Vista.

Så, med tanke på att du själv erkänner att datorer inte är din styrka, skulle jag avråda dig från att göra alla dessa små förbättringarna. Jag är rädd att det kan bli komplicerat, jobbigt, någonting kommer förmodligen gå fel och lämna dig ännu mer i sticket än innan, vilket inte är roligt om man inte behärskar vad man gör och hur man ska fixa sakerna.

För tillfället:

Citat:

1. Med tanke på att det framför allt verkar vara WoW-spelandet som stör dig, så är något som ingen verkar ha nämnt än att gå in i video/grafik-inställningarna i WoW och trycka ner allt så mycket som möjligt om det inte redan är det. Det skulle få WoW att flyta på bättre.

2. För datorn i allmänhet så är något du kan göra, att stänga av alla onödiga program och bakgrundsprocesser som inte behövs. Detta skulle framför allt frigöra mer RAM till annat. Ett bra ställe att starta är programmen som startar upp tillsammans med Windows. Det kan du nå via Startmenyn (Kör/Run -> skriv "msconfig" utan apostrofer -> gå till autostart/startup tab och se till att inget onödigt är ibockat (Jag tror inte det ska finnas något viktigt där, så om du är tveksam, testa att ta bort den och se).

Mitt råd:

Citat:

Satsa istället på att spara ihop lite pengar för att köpa en ny dator snart. Om ekonomin är så stram kommer du ju få räkna med att kompromissa ganska rejält, men sanningen är att du inte behöver lägga ut speciellt mycket (för att vara ett datorköp) för att få en mycket, mycket bättre dator än din nuvarande. Om du sen också tar hjälp av folk här på forumet så ska du allt se att du får så bra komponenter som budgeten tillåter också.

Permalänk

Hej! Tack så mycket för alla tips. Dock vet jag inte ens vad en cleansweep är? Men alltså, jag har absolut inte råd att köpa en ny dator, inte ens om den kostade 2tusen. Nu funkar det inte ens att kolla på videos på facebook.. Inte ens om jag tar bort HD, det laggar heeela tiden. Men om jag flyttar över bilder spel mm.. men skiter i windows, firefox osv .. Blir det inga problem att göra en systemåterställning då? Förresten om man gör det , hur ska man då kunna ladda ner firefox om jag inte har någon webbläsare eheh?:D
Ååååh är så trött på datorn, grejen är att den har funkat fint förut, för något år sedan kanske. Då var wow inte någon problem alls, och kunde kolla HD filmer utan problem ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliciawsvensso:

Förresten om man gör det , hur ska man då kunna ladda ner firefox om jag inte har någon webbläsare eheh?:D

Trolls likes to troll.

Skaffa pengar och be någon annan piffa till din dator. Eller be en vän om det och bjud på en lunch.

Permalänk
Medlem

Hah hade en likadan om inte lite sämre modell när jag var mindre. Och då gick det knappt att spela wow efter att tbc kom ut.

Mitt råd: spara ihop till en ny, om du nu har internet med som är "det högsta som går typ" måste du väl ha någon form av inkomst. ge de nån månad och köp en begagnad kanske, blir billigast. se bara till att den inte har för många år på nacken.

Permalänk

Wow, det var mig en riktigt dålig dator
Fast 4 år, det kommer många nya bättre saker under 4 år!

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Jaja jag vet att den är gammal! Men varför laggar youtube och fb videos så mkt? De har det inte gjort tidigare! Håller på att rensa datorn nu, har 25 Gb ledigt än så länge och man kan sammanlagt ha 70 på C hårddisken. Jag har massa skit på D-hårdisken också, gör det någon skillnad om man tar bort grejer där eller behåller det? Det är väl bara C-disken som används .. eller? (a)
Har ni några andra tips? Och NEJ jag har inte råd med en ny dator, det är min mamma som betalar internet haha bor fortfarande hemma. Och hon köper inte en ny dator till mig så det behöver ni inte säga haha!

Permalänk

Det ultimata tipset: Samla ALLA viktiga dokument o filer osv på en hårddisk. Sedan så tar du och installerar XP på en annan hårddisk som då formateras. Formateringen gör att allt på den hårddisken försvinner för evigt, men det samt en fräsch installation av Win XP kommer göra datorn som ny, garanterat! Testade det på min fars gammla pc som jag kunde lira wow på för typ 5 år sedan, och det funkar nu igen

Visa signatur

Permalänk

hehe okej tack för tipset! Just nu håller jag på med defragmentering, men det tar ju år! Har 69 gb sammanlagt och 26 ledigt, så det borde väl inte ta så lång tid? Ska göra detta klart och sen ta bort damm i fläkten och se om det hjälper! Annars får det bli att formatera c-disken då

Permalänk

Låter bra det! Men som sagt, om du har kvar skivan till något operatv så tycker jag starkt att du ska ta och ominstallera hela operativet för det hjälper enormt mkt

Visa signatur

Permalänk

Det bästa du kan göra är att formatera hårddisken (om du har ett operativsystem på skiva) så att all skit försvinner från datorn, eventuella virus du inte hittat och gamla onödiga program du glömt att du har. Det tar inte långt tid att installera om det du behöver, så om jag vore du skulle jag skippa defragmenteringen och gå direkt på formatering

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att om du ska formatera så kan du inte spara allt viktigt på D, om det bara är en hårddisk i datorn, då försvinner även allt på den partitionen. Kan vara värt att nämnas.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk

Okej tack för tipsen ska se om jag har kvar skivan! Jag gjorde en defragmentering för skoj skull bara, men den är fortfarande lika långsam!.. Försöker kolla video på fb med kass kvalite, men det laggar fortfarande.. Men för typ 2 år sedan öppnade jag datorn för den var så långsam, och så dammade jag av fläkten, och då blev den relativt snabb igen. Kan det bero på att jag har damm i datorn igen ( jag dammar typ aldrig mitt rum) eller låter det inte så troligt..?

Permalänk
Medlem

min dator står högt uppe (ungefär 1.50 meter upp och den drar till sig damm (dammsuger var 2a vecka ungefär och rengör datorn varannan månad)

(har ju stationär )

men din bärbara är inte så mkt att hurra för men den funkar ju faktiskt helt ok för tillfället

köp en kylplatta (minst en aktiv 120 mm fläkt tycker jag)

och sen dammar du ur den så mkt du kan och om du vågar så lägger du på ny kylpasta på cpun på den så blir den samtidigt lite tystare.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Damma ur datorn, formatera, in med fräscht OS, senaste drivrutiner och dina program.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Nu har jag dammat ur datorn, formaterat har jag icke gjort. Vad är OS?.. Ni får förkalra för mig som om jag vore 5 år, jag är ingen datornörd !:D
Hur laddar man ner de senaste drivrutinerna då?
Nu när jag har dammat ur datorn låter den lite konstigt, eller den låter typ mer, varför gör den det nu då?

Permalänk

Jag kollade på tele2s hemsida, där står det att jag har 10 Mbit/s, är det långsamt eller snabbt? kan det vara därför youtube och fb-video laggar?:)

Permalänk
Medlem

Nu har jag dammat ur datorn, formaterat har jag icke gjort. Vad är OS?.. Ni får förkalra för mig som om jag vore 5 år, jag är ingen datornörd !:D
Nu när jag har dammat ur datorn låter den lite konstigt, eller den låter typ mer, varför gör den det nu då?

OS = operativsystem dvs windows XP, windows vista, windows 7 eller liknande, det är operativsystem, när man säger installera om OS menar man helt enkelt att installera om sitt windows (eller linux eller vad man nu kan ha) och börja om från början så att säga, helt tomt igen precis som man just hade köpt den, med det så försvinner allt som man har och brukar ofta göra en ganska stor skillnad på datorer som aldrig varit ominstallerade sen dem köptes.

att ladda ned drivrutiner är relativt enkelt så länge man vet vad man ska ha
det du behöver veta är vilka drivrutiner behöver du? skulle gissa på grafikkorts drivrutiner och kanske nätverks kort.
till grafik kort hittar du på deras hemsida (AMD, eller nvidia) och till nätverket hittar du antingen på dem som gjort din dator om det är en laptop eller på dem som har gjort nätverkskortet

när du försökte rengöra den på damm kan det vara så att du fick ut mycket men en tuss kanske fastnat vid fläkten och orsakar misljud? lite svårt att säga när man själv inte vet hur det låter.

din näthastighet är mer än nog för att kolla på film på fb eller youtube (så länge deras servrar get dig nog med hastighet vilket jag skulle tro att dem göra allafall)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

OS = Operativsystem. Windows Vista är ett exempel. Windows 7 är ett exempel på det nyare och bättre operativsystem.
Att den låter mer är konstigt. Kanske var den så full med damm att fläkten tystades ner av det(!)

Jag kollade på tele2s hemsida, där står det att jag har 10 Mbit/s, är det långsamt eller snabbt? kan det vara därför youtube och fb-video laggar?:)

Klipp laggar även om du låter dom ladda, eller hur? Du har tillräckligt snabb uppkoppling.

Eftersom du har en extern hårddisk så kan du spara saker du vill ha kvar där. Om du har en skiva med operativsystem på så kan du sedan formatera C: så att allt elände försvinner. Sedan installerar du OS igen, och allt är rent och fint.

Permalänk
Medlem

Lägg allt som du vill ha sparat i D partitionen.
Ladda även ner alla drivrutiner du behöver (finns på tillverkarnas hemsida, dock kan det ibland vara lönt att ta direkt från komponenttillverkarna fast det kanske är lite överkurs för dig känner jag).
Installera om XP (formatera C före).
Installera drivrutinerna.
Installera dina program.
Klar att använda igen, antagligen betydligt snabbare än tidigare.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Känns som att hon behöver hjälp irl med dessa datorproblem, skriva känns trögt! Någon som kan åka över?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Jag ska nämna direkt att jag är jätteokunnig inom datorer, så om ni börjar skriva på datorspråk till mig är det inte ens någon idé att ni skriver hehe..
Jag har en Acer aspire 5100 som är ca 4 år gammal .. För ett år sen laddade jag ner World of warcraft, men det är nästan omöjligt att spela på min dator, då det hackar skitmycket! Det är inte bara spelet som är långsamt, utan datorn överhuvudtaget är inte supersnabb, internet är det inget fel på jag har det högsta som går typ. Här är lite information om min dator, vad kan jag göra för att få spelet att inte lagga?

Grafikkort:
Grafikprocessor: Radeon Xpress 1100
Max totalt grafikminne: 256 MB

Lagring:
Hårddiskhastighet: 5400 RPM
Hårddisk storlek: 160 GB

Minne:
Maximal minneslängd: 4096 MB
Minnestyp: SO-DIMM DDR2
RAM-minne: 2048 MB

Processor:
64-bit processor: Nej
L2-cache: 1 MB
Processorhastighet: 1,9 Ghz
Processorkärntyp: Dual Core
Processormodell: AMD Turion 64 X2 TL-58

Jag har 69,5 GB på C-disken och likamycket på D-disken.
Jag har 15 GB ledigt på C-disken och 45 GB ledigt på D-disken. Spelet är installerat på en extern hårddisk.

Fysiskt minne (MB):
Totalt 1789
Cachelagrat 1134
Ledigt 35

Processer: 61 CPU-använd: 3 - 50 % kan gå från 3-50 på en sekund. Fysiskt minne: 45 %

Snälla hjälp mig, jag har verkligen panik över min dator, har inte råd att köpa en ny helller.. Varför är den så långsam? Jag har inget virus på den, det har jag redan kollat, och jag har gjort såndär diskfragmentering, men det tar ju typ ett helt dygn? :s

kollat över temperaturer på processor samt stängt av lägen som gör att den blir strömsnål eller som de flesta bärbara har optimal prestanda ändra den till hög istället

kör smart defrag istället för windows skräpvara som inte klarar av och defraga allting utan att ta ett dygn på sig ^^
och ladda ned advanced systemcare pro *helst* (försök leta på någon pro version och ställ in så den optimerar för en gamer dator...) (om du inte vill att dessa ska starta upp varje gång så går du in i msconfig och in på fliken autostart och stänger av dem där....)

du kan också köpa mer internminne efter du plockat ner den mer och rengjort och sätta i en till på
2 gb SO-DIMM ddr2 i samma hastighet som din som redan sitter i den kommer visa att du har ca 3.7 gb totalt då och då har datorn lite mer att jobba på dessutom men det är begränsning i
windows 32 bit som inte visar de fulla 4.0 gb som blir installerat (om du nu köper det)

det finns mkt mer att fixa dessutom är din bärbara inte riktigt det den brukade vara
de blir segare med tiden det blir allt som görs idag och vad skulle din budget vara om du nu hade råd med en bärbar och vad skulle du då använda den till ?

btw kolla över vad som använder så mkt av din processor (aktivitetshanteraren) och scanna den med ett lite agressivare antivirus T ex malwarebytes anti malware

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

OS är operativsystemet. Dvs, windows vista i ditt fall? Du ska absolut INTE ha windows vista på en sån dator. Om du på något sätt kan fixa en installationsskiva med windows XP (finns säkert någon snäll här på swec som har en över om du inte lyckas få tag på någon), så installera det i stället. XP är äldre, men det är inte lika tungdrivet som vista, så din dator kommer kännas MYCKET snabbare med XP på.

Om du ska installera ett nytt operativsystem så måste du först formatera hårddisken du vill installera det på, dvs, ALLT du har på datorn försvinner, om du inte har en extern hårddisk att lägga grejerna du vill ha kvar på.

edit: när du installerar XP så ska du boota (starta datorn) från installationsskivan i stället för hårddisken. Detta kan oftast göras genom att trycka in skivan medans datorn är igång och sedan bara klicka sig vidare. När du sedan har gjort det så ska du klicka dig fram tills där du ska välja hårddisk att installera på, och då ska du välja :C, och först klicka på "formatera" innan du fortsätter installera, sen är det bara att klicka sig vidare. Bara att göra som det står

edit igen :): Glöm inte att sätta alla grafikinställningar på WoW så lågt du kan, förutom upplösningen då, du ska köra med samma upplösning som skärmen har