har jag blivit lurad med en iphone 4

Permalänk
Medlem

Case Closed. Synd att du inte kommer få tillbaka pengarna.. Gott nytt.

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk

Fan va surt lider med dig. En sån jä**l som säljer stöldgods skulle man kölhala hoppas snuten får tag på skithögen.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Hedersmedlem

Borde nästan skriva tradera-nicket här.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fick du inget orginalkvitto?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Dom har en polis anmälan så jag tror att de kontaktar ägaren och jag hoppas att dom kontaktar den personen som jag köpt ifrån ...

Du borde berätta vem säljaren var så inte fler blir lurade..

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Fick du inget kvitto? Den kan vara stulen och spärrad.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Fick du inget kvitto? Den kan vara stulen och spärrad.

Hehe hade du läst hela tråden hade du sett att den var både stulen och spärrad. Detta framkom när TS kontrollerade med polisen. Den är således inlämnad till polisen.

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

har nyss varit hos polisen och ja den var spärrad och stöld anmäld så nu är den ialla fall inlämnad till farbror blå !

tack alla och gått nytt år

Hur mycket fick du böta för att du köpt stöldgods då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Hur mycket fick du böta för att du köpt stöldgods då?

Varför skulle han få böta? Inte uppenbart att det var stöldgods med tanke på vad han betalade.....

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

tja gubbar tack för ert stöd

har mejlat BareHipster som säljer en likadan telefon här på cwec för att eventuelt köpa hans i stället då det var julklapp till min dotter
hon behöver fortfarande en telefon ...

hur kan jag säkra att det inte är samma problem igen ??

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Hur mycket fick du böta för att du köpt stöldgods då?

köpt i godtro via tradera, varför skulle jag få böta?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Du borde berätta vem säljaren var så inte fler blir lurade..

vågar i alla fall inte köpa på tradera igen ...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Lagen om godtro gäller inte längre vet du väll

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulan75:

köpt i godtro via tradera, varför skulle jag få böta?

God tro lagen gäller inte längre, men mycket tveksamt att du ska betala nåt. Det är ju helt omöjligt att kontrollera sånt när man köper på auktion.

Jag skrev en liten guide för länge sen om hur man kan undvika att bli blåst:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/137815-h... (läs hela tråden)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få böta någonting. Även om "god tro" principen inte existerar längre så är det svårt för en åklagare att påvisa brott

För att han skall dömmas måste åklagare kunna visa att du vetat om eller haft en misstanke om telefonen var stulen. Här var varken "priset för bra för att vara sant" eller mobilen "såldes av en skum pundare på gatan".

Surt att det blev som det blev.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulan75:

tja gubbar tack för ert stöd

har mejlat BareHipster som säljer en likadan telefon här på cwec för att eventuelt köpa hans i stället då det var julklapp till min dotter
hon behöver fortfarande en telefon ...

hur kan jag säkra att det inte är samma problem igen ??

Undrar detta också, hur kan jag bevisa för honom att den är OK, eller vad man nu säger?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

God tro lagen gäller inte längre, men mycket tveksamt att du ska betala nåt. Det är ju helt omöjligt att kontrollera sånt när man köper på auktion.

Jag skrev en liten guide för länge sen om hur man kan undvika att bli blåst:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/137815-h... (läs hela tråden)

Lagen om god tro må inte längre existera men det betyder inte att man per automatik är skyldig till brott för att man har köpt någonting som är stulet.
Det är upp till åklagaren att bevisa att man var medveten om att det var en stulen produkt. Oskyldig till att motsatsen har bevisats gäller fortfarande i Sverige.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Lagen om god tro må inte längre existera men det betyder inte att man per automatik är skyldig till brott för att man har köpt någonting som är stulet.
Det är upp till åklagaren att bevisa att man var medveten om att det var en stulen produkt. Oskyldig till att motsatsen har bevisats gäller fortfarande i Sverige.

Ni har säkert rätt men förstår inte varför oskyldig till att motsatsen bevisats har något att göra med detta? Typ om man bryter mot hastighetsgränsen och blir stoppad av polisen, då får man ju böter. Då är man väl skyldig? Eller är det så att om man betalar bötern så accepterar man skuld och om man bestrider den så måste det bevisas eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Ni har säkert rätt men förstår inte varför oskyldig till att motsatsen bevisats har något att göra med detta? Typ om man bryter mot hastighetsgränsen och blir stoppad av polisen, då får man ju böter. Då är man väl skyldig? Eller är det så att om man betalar bötern så accepterar man skuld och om man bestrider den så måste det bevisas eller något?

exakt så.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Ni har säkert rätt men förstår inte varför oskyldig till att motsatsen bevisats har något att göra med detta? Typ om man bryter mot hastighetsgränsen och blir stoppad av polisen, då får man ju böter. Då är man väl skyldig? Eller är det så att om man betalar bötern så accepterar man skuld och om man bestrider den så måste det bevisas eller något?

Skrivet av fizzdan:

exakt så.

Ni blandar äpplen och päron grabbar, trafikbrott är lite annurlunda

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Men bahh vilken otur, att folk gör sig ens besvär att sälja saker som är spärrade. Den personen måste vara desperat på pengar

Hade verkligen den personen på tradera bra omdömen? Svårt att tro (har ej läst genom hela tråden)

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att personen på tradera köpt den av någon annan som sagt att den fungerar och bara sålt vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Ni har säkert rätt men förstår inte varför oskyldig till att motsatsen bevisats har något att göra med detta? Typ om man bryter mot hastighetsgränsen och blir stoppad av polisen, då får man ju böter. Då är man väl skyldig? Eller är det så att om man betalar bötern så accepterar man skuld och om man bestrider den så måste det bevisas eller något?

Om du bryter emot hastighetsgränsen kan du antingen erkänna på plats och få böter (kan fortfarande gå till rättegång om det räknas som vårdslöshet i trafiken) eller så tas det till domstol där åklagare med polisen som vittne bevisar din skuld.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att helt enkelt att kontrollera att kvitto medföljer?

kan ske genom bildbevis om det gäller online köp istället för att mötas på plats.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Undrar detta också, hur kan jag bevisa för honom att den är OK, eller vad man nu säger?

Du kan kanske kan lämna referenser från tidigare affärer? Du har ju ändå sålt en del saker här tidiagre... sen har du postat 1796 inlägg, det känns hyfsat förtroendegivande och inte direkt något man gör om man har tänkt blåsa andra medlemmar. Sen hade det varit lite väl svinigt försöka blåsa en som redan har blivit blåst...

Fast man kan väl aldrig vara helt säker när man köper något på nätet... vill man vara helt säker får man väl gå tilll en fysisk butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

vågar i alla fall inte köpa på tradera igen ...

Du har anmält säljaren till tradera också hoppas jag?

Skrivet av maple:

Fast man kan väl aldrig vara helt säker när man köper något på nätet... vill man vara helt säker får man väl gå tilll en fysisk butik.

Enda sättet att vara säker i ett sådant här fall hade ju varit att fixa affär mellan 4 ögon och inte lämna över pengar förens man fått sätta in SIM och testa ringa så att telefonen fungerar.

Permalänk

skulle kunna vara en scam att han som sålde den var ägaren till telefonen men anmält den stulen när han sålt den på så vis får han pengarna och tillbaks telefonen om köparen lämnar in den till farbror blå eller ev ersättnings telefon från försäkringsbolag om det tagit tillräckligt lång tid för att få deras procedur att hunnit gå igenom

det ända han behöver förlora är pengar för frakten och ev självrisken på försäkringen som brukar ligga på max 1000:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du har anmält säljaren till tradera också hoppas jag?

japp

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Enklast är väl att helt enkelt att kontrollera att kvitto medföljer?

kan ske genom bildbevis om det gäller online köp istället för att mötas på plats.

Hjälper föga tyvärr, se hur det går till i artikeln här: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1169028/Iphone-kopare-...

Har även läst om personer som blivit hotade (med stryk/kniv) att gå och köpa en telefon med abonnemang av kriminella människor. Vanligtvis används telefonen/abonnemangen så att den stackars hotade personen får skyhöga mobilräkninar.

Därefter kränger avskummen telefonerna på Blocket/Tradera, den som tecknat abonnemanget får skyhöga telefonräkningar och vågar till slut polisanmäla händelsen = telefonen blir låst. Kriminella avskummen har dock fått sina pengar genom försäljningen på Blocket/Tradera.

Fyfan för individer som sysslar med dessa hot/bedrägerier.