Permalänk
Medlem

Ryckig Golf IV

Hej Swec!

Detta kan tyckas vara helt fel forum att fråga om bilar i, men eftersom jag vet att Swec-läsare är hjälpsamma och allmänt goda människor så får jag säkert inga mothugg på grund av det!

Jo, såhär e det: Jag har en fin Golf IV 1.6 16V -03 som har ett mindre problem... Bilen rycker då motorn börjar bli lite varm (precis så varm att mätaren börjar resa sig). Rycken är inte speciellt häftiga eller så, men fortfarande ett stör-moment.

Jag har:
Bytt tändstift
Bytt sliten allt-i-allo rem
Rengjort luftfilter (var en speciellt smutsigt)
Bytt tempgivare (har väl inte med detta att göra, men skriver det likväl!)

Och såklart inspekterat allt jag kan visuellt.

Nu vänder jag mig till de bil-kunniga Swec läsarna i hopp om hjälp!

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kan vara en död punkt i tpsen, brukar bli liknande fel då...eller så är det ett standard VAG fel, en av tändspolarna är paj

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk

Man rengör inte luftfilter, man byter det.
Lyser motorlampan?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Man rengör inte luftfilter, man byter det.
Lyser motorlampan?

Nej, motorlampan lyser ej och bilen är tom på felkoder.
Filtert såg sprillans nytt ut iallafall, är ganska ny ägare av bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CzP:

kan vara en död punkt i tpsen, brukar bli liknande fel då...eller så är det ett standard VAG fel, en av tändspolarna är paj

Ursäkta min okunnighet, men "tpsen"?

Tändspolarna har varit min nästa tanke, men de kostar en del och skulle gärna vilja vara så säker som möjligt!

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PeeWee90:

Nej, motorlampan lyser ej och bilen är tom på felkoder.
Filtert såg sprillans nytt ut iallafall, är ganska ny ägare av bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om filtret såg smutsigt ut och du "rengjorde" det kan det ju knappt varit nytt, om du menar att baksidan såg ny ut så är det för att det gjort sitt jobb, smutsen fastnar på andra sidan.
En så billig sak är dum att slarva med.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Tror också på tändspole. Enligt en kompis ska man aldrig åka VAG utan en tändspole i handsfacket.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Är det tändspolen märker du det... Då går bilen riktigt illa, inte rycker lite... Jag har bytt tre stycken på svärföräldrarnas polo..

Enklaste sättet att testa är att lyfta en spole i taget .. Får bilen sämre funkar spolen.. Går bilen lika är spolen paj.. Men som sagt, de går riktigt illa då, plus att motorlampan brukar lysa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Ursäkta min okunnighet, men "tpsen"?

Tändspolarna har varit min nästa tanke, men de kostar en del och skulle gärna vilja vara så säker som möjligt!

Tack!

Tps = throttle position sensor .. Känner av vilket läge insugsspjället har... Det är ofta en potentiometer som kan bli sliten och då vissa knasiga/inga värden.. Då blir datorn lite virrig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Tror också på tändspole. Enligt en kompis ska man aldrig åka VAG utan en tändspole i handsfacket.

De gamla spolarna hade tillverkningsfel, de nya förbättrade spolarna är inget att oroa sig över.
Så länge man inte byter trasiga spolar mot gamla man hittat på skroten är det lugnt.

Det är som att säga att man inte kan åka Saab utan att ha med sig en hel jävla tändkassett.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

De gamla spolarna hade tillverkningsfel, de nya förbättrade spolarna är inget att oroa sig över.
Så länge man inte byter trasiga spolar mot gamla man hittat på skroten är det lugnt.

Det är som att säga att man inte kan åka Saab utan att ha med sig en hel jävla tändkassett.

Men det kan man inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Är det tändspolen märker du det... Då går bilen riktigt illa, inte rycker lite... Jag har bytt tre stycken på svärföräldrarnas polo..

Enklaste sättet att testa är att lyfta en spole i taget .. Får bilen sämre funkar spolen.. Går bilen lika är spolen paj.. Men som sagt, de går riktigt illa då, plus att motorlampan brukar lysa...

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, enligt dig så bör problemet inte vara en tändspole då? Bilen går mycket mjukt i annat fall än just c.a. 1 minut då den rycker lite (ibland inte alls) då bilen håller på att bli varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Intressant, enligt dig så bör problemet inte vara en tändspole då? Bilen går mycket mjukt i annat fall än just c.a. 1 minut då den rycker lite (ibland inte alls) då bilen håller på att bli varm.

Och det slutar när den ÄR varm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Och det slutar när den ÄR varm?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är enbart under en minut eller så då mätaren börjat röra sig uppåt på skalan, det slutar direkt då den är varm och ibland så märker jag ej av det alls.

Permalänk
Medlem

Då kan kan utesluta spole och tps... Bytt bränslefiltret?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Då kan kan utesluta spole och tps... Bytt bränslefiltret?

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? Kan man e.v. se att en spole är sönder?

Nej, men bilen är regelbundet servad och omhändertagen, har bara haft för mig att detta är gjort.

Tack för din input!

Permalänk
Medlem

Mät och inspektera dina tändkablar. Kan vara mycket som är fel.

Permalänk
Medlem

Vanligt fel på denna bil, kolla luftmassemätaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av whzfred:

Mät och inspektera dina tändkablar. Kan vara mycket som är fel.

Skrivet av Likvid:

Vanligt fel på denna bil, kolla luftmassemätaren

Okej, ska få in bilen på verkstad hos en mekaniker som är vän till familjen, får se vad han säger och tar era goda tips med mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whzfred:

Mät och inspektera dina tändkablar. Kan vara mycket som är fel.

Borde la vara COP på bilen, dvs inga tändkablar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Luftmassemätaren gissar jag på.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Vad var felet?!

Jag upplever samma med min Gölf!

Permalänk
Medlem

Även jag gissar att problemet ligger i MAF-sensorn.
Den är enkel att rengöra med lite elektronikrengöringsspray, följ den här guiden: http://www.oneighturbo.com/this-blog/how-to/how-to-mass-air-f...
Eller den här: http://writen4u.hubpages.com/hub/clean-replace-vw-audi-maf-di...
Kom ihåg att spruta överallt på MAF-sensorn.
På din bil borde IAT-sensorn, alltså Intake Air Temperature sensorn, finnas intergrerad i din MAF. Kolla även att den ser hel ut.
IAT-sensorn skall sitta i hållarna som du ser i mitten av bilden. MAF-sensorn på bilden är från en 1.8T maskin, där IAT-sensorn finns i insugsblocket.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Har ett i stort sett likadant fel på min Saab 9-5 som ger felkoder till luftmassamätaren..

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!

Efter som jag själv hatar att hitta oavslutade trådar där man har samma problem utan att finna lösningen så tänkte jag uppdatera min egen tråd.

Jag har bytt luftmassemätare på bilen (tidigt i maj) och haft den inne hos en VW-"specialist".
Bytet av luftmassemätaren gick på 400 pix och var värt att prova, men har ej avhjälpt problemen.
VW-specialisten som bytte mätaren sa att det kunde vara allt mellan himmel och jord, ingen dator i bilen registrerar problemet, och det går ej att fastställa vad som kan behövas bytas. Det fanns några funderingar på saker som skulle kunna orsaka rycken, men det skulle kosta cirka 4000kr att byta dessa delar, vilket ej känns värt det.

Jag står alltså fortfarande med min ryckiga, men annars bra, Golf IV.

Fler förslag är alltså varmt välkommna!

Permalänk
Medlem

Kolla upp tändkablarna!