Permalänk
Medlem

Första Datorbygget - Ingen Bild

Hej! Då vart mitt första datorbygge klart. Det har varit en lång, men ack så lärorik natt. Datorn startar fint, fläktarna snurrar på, USB-portarna ser ut att fungera felfritt, och inga misstänksamma ljud har dykt upp - än. Problemet för mig är att jag inte får fram någon bild när jag kopplar i skärmen genom moderkortet. Provade samma sak med grafikkortet, vilket fungerade. Använder mig av VGA. Misstänker att jag kan ha glömt koppla i/kopplat fel någon kabel någonstans i burken. Dock har jag ingen susning om vilken det skulle kunna vara. Uppskattar därför all hjälp jag kan få. Hoppas även på massvis av kloka svar. Tack på förhand!

Permalänk

Resetta CMOS/BIOS.

Fungerar det inte? Ta ut och sätt in grafikkortet igen.

Fungerar det inte? Dubbelkolla alla kontakter på moderkortet och ev. extra ström till grafikkort.

Läs igenom moderkortsmanualen igen när du dubbelkollar alla kontakter.

Permalänk
Medlem

Du måste nog förklarar lite mer.

Har moderkortet en bild port?
Tänker du använda grafikkortet eller moderkortets bild port i framtiden?

Bios bruka vara inställd att stänga av moderkortets bild port när man satt i ett grafikkort i PCI-E platsen. Det går att ändra i bios.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast vara minnerna som krånglar, har du satt i dom rätt?

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem

Varför vill du koppla bildskärmen till moderkortet när du har ett grafik kort i?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Stämmer, har du ett dedikerat grafikkort i ditt bygge, finns de ingen anledning att hanvända de integrede i processorns. Visst, har du moderkort som stödjer lucid virtu, alltså att "samköra" den dedikerade och den inbyggda grafikprocessorns ska du koppla sladden till moderkortet MEN denna funktion är allt annat än stabil så rekommenderar ändå att köra sladden direkt in i grafikkortet.

Vill du nu bestämmt köra från moderkortet av någon konstig anledning så brukar de finnas ett val i bios du måste aktivera för att få detta att fungera.

Sen rekommenderar jag starkt att köra HDMI eller DVI istället för VGA då du får bättre bild.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Tackar för alla snabba svaren! Det här moderkortet har jag. Ska se över det ni nämnt. Återkommer med vidare frågor, eller om jag får det att fungera.

Permalänk
Skrivet av ComboZ:

Tackar för alla snabba svaren! Det här moderkortet har jag. Ska se över det ni nämnt. Återkommer med vidare frågor, eller om jag får det att fungera.

Som slobodan sa så måste det aktiveras för att köras, när du kopplar in ett grafikkort så stängs processorns interna grafikdel av på moderkortet. Också att notera att det ju nu är en dum ide då det är rätt instabilt.

Så varför inte bara köra direkt från grafikkortet om man får fråga?

Permalänk

Kontrollera att alla strömkontakter till moderkortet sitter i ordentligt.

Vid mitt senaste datorbygge så var det minnena som förhindrade datorn att boota ordentligt. Testa att bara köra med ett minne, förutsatt att du har köpt parvis.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Det låter väl inte som ett fel på minnena om det fungerar när han kopplar till gk?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Intel core 2 Quad Q9550 | EVGA Geforce GTX 580 SC | Gigabyte GA-EP45-DS4 | 8GB RAM | SSD Kingston V-series 128GB | HDD 2TB | Corsair TX750W

Permalänk
Medlem

Minnena sitter i. Provade boota upp datorn med endast ett minne i vilket inte fungerade. Inga sladdar lösa, felkopplade eller dylikt heller.

Skrivet av whiskerer:

Som slobodan sa så måste det aktiveras för att köras, när du kopplar in ett grafikkort så stängs processorns interna grafikdel av på moderkortet. Också att notera att det ju nu är en dum ide då det är rätt instabilt.

Så varför inte bara köra direkt från grafikkortet om man får fråga?

Installerar Windows för tillfället. Ska efter det in i BIOS och se efter inställningarna. Har inte tänkt att koppla skärmen genom moderkortet. Vet att det enkelt kan bli instabilt och använder hellre grafikkortet. Vill bara att det ska fungera, och att jag vet att möjligheten finns, ifall någonting skulle hända.

EDIT: Nu stötte jag dock på ett annat problem. När Windows väl hade installerats klart, och precis när skrivbordet skulle dyka upp fick jag fram ett felmeddelande. Dock hann jag inte reagera på vad den sa, då den försvann lika fort som den dök upp. Datorn startades om av sig själv och jag togs till skrivbordet som att ingenting hade hänt.

Är det någonting jag borde oroa mig för? Kanske det löser sig om jag installerar de senaste uppdateringarna, drivrutinerna etc?

Permalänk
Medlem

Ifall någonting skulle hända och du måste använda moderkortets grafikdel så är det ju bara plocka ur grafikkortet så lär det sannolikt fungera. Så det är ju inget stort "problem" egentligen, om jag inte fattat fel?

Edit: Windows borde informerat om att datorn startades om felaktigt efter uppstart om så vore fallet. Om inte kanske det var en del av installationen. Du får vänta och se, var säkert inget. Inte helt ovanligt..

Visa signatur

[i7 2600K] [Asus SABERTOOTH P67] [8GB Corsair VENGEANCE] [Corsair TX 650W V2] [Asus GTX570 DirectCU II]
[Intel 120GB 510 Series] [NZXT H2 Silent Midtower] [LG IPS226V-PN]
What's that number for 911 again? -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Som sagts i tråden så brukar det integrerade kortet bli avaktiverat när du trycker i grafikkortet. Om nu något skulle gå fel, grafikkortet tex så funkar det interna när du tar ut grafikkortet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hittade funktionen i BIOS. Valde dock att låta den vara inaktiverad, då jag använder funktionen genom grafikkortet just nu. Tack för hjälpen!

Har en till fråga gällande mina internminnen. Jag köpte dessa minnen, som enligt webbsidan ska köras i 1600MHz. Laddade ner CPU-Z och märkte att de endast kommer upp i 1330,4MHz (665,2*2). Varför kommer de inte upp i hastigheten som utlovas? Märker jag någon skillnad om jag höjer hastigheten från 1330MHz till 1600MHz, och hur gör jag det? Känns väldigt drygt att inte komma upp i maximal hastighet. Men lika gärna skulle jag kunna låta de vara som de är, om skillnaden nu knappt är märkbar i varken spelande eller i övrigt.

EDIT: Slänger upp en bild.

Permalänk
Medlem

Du måste ställa in minnenas timing (latens), volt och frekvens själv enligt minnes tillverkarens hemsida.

Det är därför det bruka stå en * eller (OC) vid 1600MHz när man kollar moderkortets hemsida och måste läsa längre den vad * innebär. OC betyder överklocka.

Nej, du märker ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är försumbar, låt de vara som de är.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Dåså, då låter jag det vara. Tack!

EDIT: Kom på ännu en snabbisfråga. Installerade nyss ett svenskt språkpaket genom Windows Update. Allting fungerade bra tills jag skulle stänga av datorn. Texten som dyker upp när Windows avslutas är på engelska. "Shutting down" istället för "Windows avslutas". Samma sak gäller vid uppstart. "Welcome" istället för "Välkommen". Hur kan jag åtgärda detta?

Permalänk
Medlem

Du ändrar förstås allt till Svenska och Sverige. Ladda ned ger dig bara möjligheten att byta när du vill. Du måste fortfarande välja Svenska och Sverige i kontrollpanelen där man ändra språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du ändrar förstås allt till Svenska och Sverige. Ladda ned ger dig bara möjligheten att byta när du vill. Du måste fortfarande välja Svenska och Sverige i kontrollpanelen där man ändra språk.

Det har jag gjort. Har ändrat varenda möjliga språkinställning till Sverige/Svenska, men det fungerar fortfarande inte. Själva språket i Windows har ändrats till rätt. Det är endast när man loggar in/loggar ut, stänger av/startar datorn där allting visas på engelska.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ComboZ:

Det har jag gjort. Har ändrat varenda möjliga språkinställning till Sverige/Svenska, men det fungerar fortfarande inte. Själva språket i Windows har ändrats till rätt. Det är endast när man loggar in/loggar ut, stänger av/startar datorn där allting visas på engelska.

Det finns en speciell ruta/box du måste bocka i ändrings/installationsfönstret för att även login ska ändras, annars förblir det engelskt. Den är avmarkerad som standard.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det finns en speciell ruta/box du måste bocka i ändrings/installationsfönstret för att även login ska ändras, annars förblir det engelskt. Den är avmarkerad som standard.

Jaså? Det hade jag ingen aning om. Var finns denna ruta lokaliserad? Känns som att jag har letat precis överallt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ComboZ:

Jaså? Det hade jag ingen aning om. Var finns denna ruta lokaliserad? Känns som att jag har letat precis överallt.

Minns inte. Tror den dyker upp när man väljer språkpaketen från DVD. Ingen aning om den av någon anledning inte dyker upp via windows update. Blivit så att jag kör språkpaket från DVD på ett USB-minne. Det borde ju inte vara någon skillnad mellan versionerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Minns inte. Tror den dyker upp när man väljer språkpaketen från DVD. Ingen aning om den av någon anledning inte dyker upp via windows update. Blivit så att jag kör språkpaket från DVD på ett USB-minne. Det borde ju inte vara någon skillnad mellan versionerna.

Jag märkte då inte av något sådant alternativ. Nåja, ska testa avinstallera och installera om språkpaketet genom Windows Update. Fungerar inte det blir det av att försöka fixa det manuellt.

Hmm.. När jag bootar upp min dator ger den ifrån sig ett ganska rejält/mörkt pip. Hört att dessa ljud ska vara tecken på att allting är okej, men även att någonting är fel (?). Det håller i sig i ~1 sekund. Efter det fortsätter skärmen vara svart, när ett vitt (under)streck dyker upp i det vänstra överhörnet, och talet "98" i det högra nederhörnet. Det här håller i sig i några sekunder innan "98" blir till "B4", "B4" blir till "99", och "99" blir till "A3". Efter det startas datorn precis som vanligt. Vad är det här för något? Är det någonting jag borde oroa mig för och kolla upp? Minns nämligen inte att jag var med om samma sak med mina förra komponenter.

Ber om ursäkt för alla dessa frågor. Men, är det någonting som verkar misstänksamt efter första datorbygget blir man enkelt ganska virrig.

Permalänk
Medlem

Kan även tilläggas att jag har uppdaterat alla drivrutiner till de senaste. Har även kollat Windows Update efter eventuella uppdateringar, men icke.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ComboZ:

Jag märkte då inte av något sådant alternativ. Nåja, ska testa avinstallera och installera om språkpaketet genom Windows Update. Fungerar inte det blir det av att försöka fixa det manuellt.

Installerade bokmål bara för att testa, här ser du tydligt valet jag menar:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade nu. Tack!

Permalänk
Medlem

Gick in i BIOS och kollade läget. Såg ingenting som skulle kunna vara fel eller behövs ändras på. Problemet kvarstår än. Hjälp skulle uppskattas!

Skrivet av ComboZ:

JHmm.. När jag bootar upp min dator ger den ifrån sig ett ganska rejält/mörkt pip. Hört att dessa ljud ska vara tecken på att allting är okej, men även att någonting är fel (?). Det håller i sig i ~1 sekund. Efter det fortsätter skärmen vara svart, när ett vitt (under)streck dyker upp i det vänstra överhörnet, och talet "98" i det högra nederhörnet. Det här håller i sig i några sekunder innan "98" blir till "B4", "B4" blir till "99", och "99" blir till "A3". Efter det startas datorn precis som vanligt. Vad är det här för något? Är det någonting jag borde oroa mig för och kolla upp? Minns nämligen inte att jag var med om samma sak med mina förra komponenter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ComboZ:

Osmart att bumpa en tråd när jag är aktiv här och dessutom ogillar meningslösa inlägg speciellt mycket.

Alltså; Paragraf 4 i SweClockers regler förbjuder meningslösa inlägg enbart menade att höja upp en tråd. Anledningen är rättvisa, alla trådar ska ha samma chans att synas.

Att däremot skriva nya inläggd fyllda till brädden med ny information är helt ok!

Du borde kunna reglerna efter ett år som medlem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Osmart att bumpa en tråd när jag är aktiv här och dessutom ogillar meningslösa inlägg speciellt mycket.

Alltså; Paragraf 4 i SweClockers regler förbjuder meningslösa inlägg enbart menade att höja upp en tråd. Anledningen är rättvisa, alla trådar ska ha samma chans att synas.

Att däremot skriva nya inläggd fyllda till brädden med ny information är helt ok!

Du borde kunna reglerna efter ett år som medlem.

Ett helt år som medlem behöver knappast tyda på att jag har varit speciellt aktiv.

Nej, men förstår vad du menar. Ber om ursäkt för detta!