Permalänk
Medlem

död dator

jag hade tänkt och byta från ett hp chassi till ett antec midi tower chassi för att få ett bättre luft flöde. men det blev inte som jag hade tänkt mig. jag började med att ta bort grafikkortet / psu / hårdisken ovs men lämna ram och cpun kvar såklart. när jag satt in allt i mitt nya chassi startade datan men fick "Error system fan failed" press f2 to continue (jag tog inte med den gammla fläkten till det nya chassit då jag inte behövde den) så jag trök på f2 men inget hände så jag stänge av datorn med start knappen. sen prova jag koppla in den gammla fläkten men då fick jag inte igång datorn.

har en tx650w ny köpt med ett gtx 560ti och en i7 860. har ett "budget" moderkort ms 7613

nu vet jag inte om jag har kopplat fel (borde inte ha gjort det då den funka första gången)

eller har mitt nätagg pajat ? hur kan jag see om mitt corsair tx650 bronze funkar?

Permalänk
Medlem

Trippelkolla allt och nollställ moderkortets BIOS. Koppla ur allt som inte behövs för att datorn ska starta. Om du har reservdelar, prova dessa. Finns nog inget enklare sätt att testa nätagget utan specialutrustning än att koppla in det i en annan dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Standardfrågan eftersom du bytt chassie:

Rätt antal?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Standardfrågan eftersom du bytt chassie:

Rätt antal?

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/PCass...

måste dessa va i skruvade ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perg:

Trippelkolla allt och nollställ moderkortets BIOS. Koppla ur allt som inte behövs för att datorn ska starta. Om du har reservdelar, prova dessa. Finns nog inget enklare sätt att testa nätagget utan specialutrustning än att koppla in det i en annan dator.

kan tyvär inte göra det då jag inte längre kan starta datan =/

Permalänk
Avstängd

Såg detta när jag kollade upp ditt moderkort:

Citat:

OBS: Maximal processorkärnfrekvens <= 2,93 GHz

Men det borde ju vara lungt då i7 860 snurrar i 2.8 GHz. Dessutom står det:

Citat:

Moderkortet stöder följande processoruppgraderingar:
Intel Core i7-8xx (Lynnfield-kärna)
Intel Core i5-7xx (Lynnfield-kärna)
Intel Core i5-6xx (Clarkdale-kärna)
Intel Core i3-5xx (Clarkdale-kärna)

Men som sagt. Gör som föregående skrivare skrev och återkom med hur det gick.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av copys:

Vad tror du själv?

Tips: Moderkortet kan gå sönder utan dem eftersom baksidan då kortsluts mot chassieplåten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av copys:

Ja ja ja. Väldigt viktigt. Annars kortsluter man hela moderkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad tror du själv?

Tips: Moderkortet kan gå sönder utan dem eftersom baksidan då kortsluts mot chassieplåten.

Kan ja, men högs tveksamt eftersom det finns en failsafe på t.ex intels moderkort deras platform/socket w/e.
Det kan bli kortslutning om man har otur, men jag har faktiskt aldrig stött på något moderkort som gått i sönder ännu så

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av meastro:

Kan ja, men högs tveksamt eftersom det finns en failsafe på t.ex intels moderkort deras platform/socket w/e.
Det kan bli kortslutning om man har otur, men jag har faktiskt aldrig stött på något moderkort som gått i sönder ännu så

Rekommenderar du att man kör utan då, eller vill du bara förvirra trådskaparen?

Det finns många moderkort som gått sönder pga missade distanser. Forumet är bevis nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av copys:

kan tyvär inte göra det då jag inte längre kan starta datan =/

Du nollställer BIOS med en pin på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kolla som sagt alla sladdar igen.
Att du fick system fan fail kan ju tyda på att cpu-fläkten inte sitter i ordentligt. Kollat den? Har du dubbelkollat strömknapps-sladden från chassi till moderkort så att den bara inte har hoppat efter första starten? Och gör en CMOS-reset mha jumper eller ta ut batteri eller vad du nu har att tillgå...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Har en kompis som brände ett 939 moderkort för en massa år sen, han byggde i hopa datorn på ett lan, startade inte mycket hände men bränt luktade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad tror du själv?

tänkte fel tog bara bort plast skyddet från moderkortets sånadär skruvar. har satt på skyddet igen men funkar fortfarande inte. men nu när jag koppla in sladden i nät agget "lät" det lite så tror det fortfarande funkar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av copys:

tänkte fel tog bara bort plast skyddet från moderkortets sånadär skruvar. har satt på skyddet igen men funkar fortfarande inte. men nu när jag koppla in sladden i nät agget "lät" det lite så tror det fortfarande funkar.

Förstår tyvärr inte vad du menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Förstår tyvärr inte vad du menar.

när jag skulle ta ut moderkortet så va jag tvungen att ta bort 2 st plast skydd som satt på dvi och vga utgången på moderkortet. och dom skruvarna va in skruvad i dom där du linka på bilden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av copys:

när jag skulle ta ut moderkortet så va jag tvungen att ta bort 2 st plast skydd som satt på dvi och vga utgången på moderkortet. och dom skruvarna va in skruvad i dom där du linka på bilden.

Ok. Menar du att du har rätt antal moderkortsdistanser (mellan chassieplåt och moderkort) monterade, kan inte se att du nämner det någonstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glöm A L D R I G DISTANSERNA

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

copys tänker nog på de skruvar som återfinns på grafikkortet för infästning av vga-/dvi-kabel, ser ju ut likadana ut men tjänar inte samma syfte.

De moderkortsdistanser som MultiMan menar sitter fastskruvade i chassiplåten och är de du använder för att skruva fast moderkortet i chassit. Om du glömmer dessa kan du kortsluta moderkortet mot chassit.

Visa signatur

[i7 2600K] [Asus SABERTOOTH P67] [8GB Corsair VENGEANCE] [Corsair TX 650W V2] [Asus GTX570 DirectCU II]
[Intel 120GB 510 Series] [NZXT H2 Silent Midtower] [LG IPS226V-PN]
What's that number for 911 again? -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ok. Menar du att du har rätt antal moderkortsdistanser (mellan chassieplåt och moderkort) monterade, kan inte se att du nämner det någonstans.

Skrivet av XpreS:

Glöm A L D R I G DISTANSERNA

Skrivet av LeFFe:

copys tänker nog på de skruvar som återfinns på grafikkortet för infästning av vga-/dvi-kabel, ser ju ut likadana ut men tjänar inte samma syfte.

De moderkortsdistanser som MultiMan menar sitter fastskruvade i chassiplåten och är de du använder för att skruva fast moderkortet i chassit. Om du glömmer dessa kan du kortsluta moderkortet mot chassit.

[QUOTE="drotz2000;11793494"]http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php#1[/QUhTE]

då jag provat koppla om och allt det där och ingenting hände. så jag skruvade loss några skruvar och gissa vad man hittar där.... jo en "#"!¤% skruv...
så jag gissar på att jag råkat kortsluta moderkortet. tänker aldrig mer bygga en dator liggandes. moderkortet är väl helt förstört antar jag men hur tror ni det med överiga komponenter så som gpu ram cpu nätagg ovs kan dom också gåt sönder ? blír nog inget billigt chassi byte...

btw copys tänker nog på de skruvar som åte inns på grafikkortet för infästning av vga-/dvi-kabe / det va dom jag tänkte på trodde distanserna såg annorlunda ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Rekommenderar du att man kör utan då, eller vill du bara förvirra trådskaparen?

Det finns många moderkort som gått sönder pga missade distanser. Forumet är bevis nog.

jag bara jävlas

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem

Du kan prova att bygga ihop datorn på ett träbord eller kartong, med så lite komponenter så möjligt. Det enda vi vill lyckas med är till att börja med att få bild. Så vi provar med att bara ha (och ström till det) moderkort, cpu(kylaren), ett minne och ett grafikkort(sladd till skärm) för att utesluta möjliga felkällor. Glöm därför inte att plocka bort saker som usb, nätverk och kontakter till frontpanelen (pwr-knappen får dispens).
Tror du har integrerad grafik i moderkortet, så ditt dedikerade kort behöver inte kopplas in.