Permalänk
Medlem

Problem med moderkort eller CPU?

Hej!
Jag har ett problem med min dator som gör att när jag startar datorn så börjar alla chassi-fläktar snurra, men CPU fläkten är död, och CPU_LED-ledlampan lyser rött, sedan startar datorn om och försöker starta igen och så blir det samma sak igen och så fortsätter den så.
Det märkliga är att ibland så startar den och jag har upplevt att det oftast är när jag vart inne i datorn och tagit ut sladdar och satt in dem igen, och mer eller mindre monterat ner datorn och byggt upp den igen.. så jag misstänker att det "bara" är en kortslutning någonstans.. men det jag verkligen undrar är.. om CPUn är bränd eller om någon annan del så som minnena eller liknande är körda.. hade datorn då någon gång någonsin kunnat starta igen?..
För min magkänsla säger som sagt att det antingen är en kortslutning, eller moderkortet som har gått sönder.. va en dag då datorn blev väldigt varm, och har dessutom uppdaterat till en senare BIOS och efter detta så började problemen dyka upp..

Har detta moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=633060
Processorn är en 3,4Ghz Quad

Vad tror ni?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

om du kan starta datorn så tror jag inte att cpun är bränd men har du kollat så allting sitter rätt? typ att cpu fläkten inte är felvänd eller så?

Permalänk
Medlem

En annan fråga är.. om det skulle va så att det visar sig att moderkortet är rökt.. finns det någon fördel med att köpa ett moderkort från te.x. Gigabyte då båda mina grafikkort är från gigabyte, tänkte mer på om det är kompatibelt på ett annat sätt eller något liknande..

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

En annan fråga är.. om det skulle va så att det visar sig att moderkortet är rökt.. finns det någon fördel med att köpa ett moderkort från te.x. Gigabyte då båda mina grafikkort är från gigabyte, tänkte mer på om det är kompatibelt på ett annat sätt eller något liknande..

Tack igen!

Märkes kompatibilitet existerar inte över huvudtaget i dator branschen så det är bara att blanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

om du kan starta datorn så tror jag inte att cpun är bränd men har du kollat så allting sitter rätt? typ att cpu fläkten inte är felvänd eller så?

CPU fläkten är lugn.. men ska ta ner varenda liten grej i datorn idag och bygga upp den från "scratch" så jag kan säkerställa att allt sitter rätt så inte det kortsluts på något löjligt ställe..
Men är det möjligt att moderkortet har bränts då det va rätt varmt där inne en dag?.. eller har moderkorten oftast ett inbyggt "skydd" mot det precis som det som moderkortet har för CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

CPU fläkten är lugn.. men ska ta ner varenda liten grej i datorn idag och bygga upp den från "scratch" så jag kan säkerställa att allt sitter rätt så inte det kortsluts på något löjligt ställe..
Men är det möjligt att moderkortet har bränts då det va rätt varmt där inne en dag?.. eller har moderkorten oftast ett inbyggt "skydd" mot det precis som det som moderkortet har för CPUn?

det kan ju vara så, har du möjlighet att prova ditt moderkort i en annan dator för att se om det funkar är väl bäst för att vara på den säkra sidan

Permalänk
Medlem

Löser det sig inte efter att jag kopplat om allt igen så köper jag ett nytt moderkort och ser om det fixar sig :).. kom dock gärna med mer förslag på vad det kan vara om ni kommer på något