Antec 500w till core i5 2500k/gtx 570 ?

Permalänk
Medlem

Antec 500w till core i5 2500k/gtx 570 ?

Hej, håller på att uppgradera min burk som har ett antec 500 w (earth watt modellen).

Ska stoppa i core i5 2500k/gtx 570 (som jag vill överklocka).

Kommer nätaggregatet att försörja burken? Vad händer om den inte gör det??

tack för tips!

Permalänk
Medlem

Så länge du inte ska överklocka alltför mycket så ska det inte vara några problem, eller har överdrivet med hårddiskar m.m.

Det där systemet borde inte dra mer än ~300-350W.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Jag har bara en 7200 varv hårddisk. Om jag köpter cpu-kylare, hur mkt drar den extra mån tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teephaw:

Jag har bara en 7200 varv hårddisk. Om jag köpter cpu-kylare, hur mkt drar den extra mån tro?

En fläkt drar upp till ca en watt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Om jag skulle införskaffa en Noctua NH-C14 tex skulle inte den dra en del watt alltså?

Permalänk

låter lite stramt, vad har du för nätagg?

Visa signatur

Gaming rigg: Sönder för tillfället
Laptop: Macbook pro
Mobil: Samsung A55

Permalänk
Medlem

Ett antec 500 w

Permalänk
Medlem

Kommer gå utmärkt, även med ny CPU-kylare och lite lullull.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Najs.. alltid skönt med en sparad kostnad. Är förvånad hur sjukt billigt det är med datorprylar nu för tiden jämfört med 1999 när jag byggde en pentium intel celeron 300 mhz för 15000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teephaw:

Hej, håller på att uppgradera min burk som har ett antec 500 w (earth watt modellen).

tack för tips!

Du har ca 150w i marginal oklockat och jag har väldigt svårt att tro att du kan öka strömförbrukningen med nästan 50% genom överklockning. Men vad som är värt att tänka på när det kommer till nätaggregat är att nätaggregatet klarar av att leverera 500w 24/7 år ut och år in utan att skadas. Det ska inte vara några problem för det att kunna leverera närmare 700w vid något enstaka tillfälle.
Det kommer inte vara några problem att driva din dator med det nätaggregatet, men vill du få en bättre förståelse av din dators strömförbrukning köp en elmätare http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link... då kan du i realtid se strömförbrukningen. Glöm bara inte att dra av ca 20% för nätaggregats specifikationen gäller vad de kan leverera till komponenter inte den totala strömförbrukningen inklusive förlust i form av värme.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Hejsan lånar tråden här lite ist för att starta en ny

1st ASUS Radeon HD 6970 2GB

12gb ram

i7 920 @ 4ghz (150w)

2 HDD

2-3 Fläktar.

slutet vattenkylning

Jag har ett 525W (tror jag, en plåt framför lappen och har inte direkt orkat att pilla bort den, men enligt det jag har läst så skall det vara det iaf ) Tror ni det räcker nu när jag skall köpa nytt grafikkort och ram ? Om inte, vad för effekt rekommenderar ni ?

Tack så länge!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KarlssoN^:

Hejsan lånar tråden här lite ist för att starta en ny

1st ASUS Radeon HD 6970 2GB

12gb ram

i7 920 @ 4ghz (150w)

2 HDD

2-3 Fläktar.

slutet vattenkylning

Jag har ett 525W (tror jag, en plåt framför lappen och har inte direkt orkat att pilla bort den, men enligt det jag har läst så skall det vara det iaf ) Tror ni det räcker nu när jag skall köpa nytt grafikkort och ram ? Om inte, vad för effekt rekommenderar ni ?

Tack så länge!

Eftersom att märke och modell på nätaggregat betyder allt går den frågan inte att svara på förrän vi vet exakt vad du har. Det finns usla nätagg på 1000W som presterar sämre än 500W från andra, bättre tillverkare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du har ca 150w i marginal oklockat och jag har väldigt svårt att tro att du kan öka strömförbrukningen med nästan 50% genom överklockning. Men vad som är värt att tänka på när det kommer till nätaggregat är att nätaggregatet klarar av att leverera 500w 24/7 år ut och år in utan att skadas. Det ska inte vara några problem för det att kunna leverera närmare 700w vid något enstaka tillfälle.
Det kommer inte vara några problem att driva din dator med det nätaggregatet, men vill du få en bättre förståelse av din dators strömförbrukning köp en elmätare http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link... då kan du i realtid se strömförbrukningen. Glöm bara inte att dra av ca 20% för nätaggregats specifikationen gäller vad de kan leverera till komponenter inte den totala strömförbrukningen inklusive förlust i form av värme.

Tack! Hade ingen aning om allt detta

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Eftersom att märke och modell på nätaggregat betyder allt går den frågan inte att svara på förrän vi vet exakt vad du har. Det finns usla nätagg på 1000W som presterar sämre än 500W från andra, bättre tillverkare.

Vet inte vad Alienware använder för nätaggregat! Men tror inte det finns tillräckligt med ström sladdar till det nya graffe kortet så blir nog ett annat ändå

Så om jag nu skall köpa ett nytt agg, vad för effekt skall jag välja om det är ett "bra" nätaggregat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teephaw:

tack för tips!

Nu har jag satt ihop datorn. Funkar bra hur bra som helst. Satte in en Thermalright macho hr-02 och datorn blev tyst som en mus
Nu är det bara grafikkortet som måste hålla käften i spel...

Permalänk

Ursäkta att jag drar upp tråden men skulle ett Corsair CX500M räcka till att överklocka min fx 8320 till minst 4.5 Ghz plus mitt ASUS GTX 660 TI ett par hundra Mhz? Har för övrigt en H80i och 5 fläktar sammanlagt.

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carlsson951:

Ursäkta att jag drar upp tråden men skulle ett Corsair CX500M räcka till att överklocka min fx 8320 till minst 4.5 Ghz plus mitt ASUS GTX 660 TI ett par hundra Mhz? Har för övrigt en H80i och 5 fläktar sammanlagt.

Kommer funka bra så länge du endast kör på 1 grafikkort.

Permalänk
Skrivet av simpztr:

Kommer funka bra så länge du endast kör på 1 grafikkort.

Ok, tack!:)

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |