Permalänk
Medlem

Ett tyst nätagg

Hej,

Nån som vet något tyst och gärna billigt nätagg på marknaden? Tänkte bygga en billig HTPC, och självklart vill jag ha ett tyst nätagg. Har lurat lite på dethär.
Men jag vet inte om det är ett tyst nätagg. Sweclockers test säger "relativt tyst", men hur tyst är det då?

Alla tips är välkomna!

//Patrik

Permalänk
Medlem

Relativt tyst betyder nog tyvär inte HTPC-tyst. Fractal Designs 450W Tesla agg är ganska billigt och mycket tyst. Har ett sånt i filservern som står bredvid soffan och det överröstas av 5400-varvs diskar.

http://www.inet.se/produkt/6909380/fractal-design-tesla-450w-...

Annars skulle du kunna klara dig på en 150W PicoPSU som är helt passiv, dock avsevärt mycket dyrare.

EDIT:

"Nätaggregatets fläkt håller sig lugn och relativt tyst upp till 50 procent last. När vi börjar belasta enheten över 300 W varvar fläkten sakteligen upp till mer hörbara nivåer, för att vid full belastning gå över till orkanstyrka."

Från Swec recensionen. I tabellen ser det ut som att fläkten borde gå på ~900RPM vid låg belastning, vilket dina delar ändå får räknas som, vilket borde betyda att om du inte är överkänslig mot ljud ska det nog fungera ändå.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

det finns ju bilder på insidan av nätagget i swec's, och nått som slår mig är att det är väldigt små kylflänsar på det där nätagget .. ju mindre yta som värmen sprids på, desto mer måste kylas bort av fläkten .. alla "tysta" nätagg jag öppnat/kollat på brukar ha rätt stora flänsar ...

edit: dessutom sitter ena flänsen "mot väggen" vilket gör avkylningen av den ännu mer oeffektiv .... konstigt att inte swec påpekade detta i testet .. men, men, AoS har ju inte försökt bygga ett tyst agg ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Misstänkte att den inte skulle va den tystaste.
Hur tysta är 5400-varvs diskar?

150W känns som det skulle vara precis då enligt sweclockers test på 3850 så drog den 135w med belastning. Annars hade det varit ett fint alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

inte tystare än en SSD ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

inte tystare än en SSD ...

Haha jo, det förstod jag nästan själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

150W känns som det skulle vara precis då enligt sweclockers test på 3850 så drog den 135w med belastning. Annars hade det varit ett fint alternativ.

Jag hör dem om jag lägger örat mot chassisidan typ.

Nätagget (Tesla) hör jag inte när jag lägger örat mot gallret på baksidan, varken i filservern eller min speldator som har 550W versionen av samma agg.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag hör dem om jag lägger örat mot chassisidan typ.

Nätagget (Tesla) hör jag inte när jag lägger örat mot gallret på baksidan, varken i filservern eller min speldator som har 550W versionen av samma agg.

Nice, då blir det kanske o lägga till några extra riksdaler för att skaffa ett sådant.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av aztrix:

Hej,

Nån som vet något tyst och gärna billigt nätagg på marknaden? Tänkte bygga en billig HTPC, och självklart vill jag ha ett tyst nätagg. Har lurat lite på dethär.
Men jag vet inte om det är ett tyst nätagg. Sweclockers test säger "relativt tyst", men hur tyst är det då?

Alla tips är välkomna!

//Patrik

Mitt AX850 är helt tyst innan det når 50% effekt, då startar fläkten, som inte används under 50%. Vet inte om det är så med alla AX agg, men det är ganska nice i alla fall.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

Hej,

Alla tips är välkomna!

//Patrik

Till HTPC räcker ett litet passivt agg, dvs helt tyst. Jag förstår inte varför det mesta som skrivits i den här tråden handlar om >400W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Till HTPC räcker ett litet passivt agg, dvs helt tyst. Jag förstår inte varför det mesta som skrivits i den här tråden handlar om >400W.

För att 400W är avsevärt mycket billigare än ett litet passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

För att 400W är avsevärt mycket billigare än ett litet passivt.

Visst kostar det med grejer som är så effektiva att ingen fläkt behövs. Men du frågade efter ett tyst nätagg.

Hur ser budgeten ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Visst kostar det med grejer som är så effektiva att ingen fläkt behövs. Men du frågade efter ett tyst nätagg.

Hur ser budgeten ut?

Ja visst kostar det. Jag frågade efter ett tyst och gärna billigt.
Jag känner som så att jag kan köpa en Shuttle eftersom det är passivt och lagom med effekt. Men om jag kan få ett halvpassivt/aktivt nätagg med stor effekt som inte är hörbart vid låg belastning och som är en tredjedel så dyrt, så är det det bättre alternativet.
Min budget är så mycket som möjligt för så lite som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

Ja visst kostar det. Jag frågade efter ett tyst och gärna billigt.
Jag känner som så att jag kan köpa en Shuttle eftersom det är passivt och lagom med effekt. Men om jag kan få ett halvpassivt/aktivt nätagg med stor effekt som inte är hörbart vid låg belastning och som är en tredjedel så dyrt, så är det det bättre alternativet.
Min budget är så mycket som möjligt för så lite som möjligt

Jamen visst. Man behöver ju inte mer till en enkel HTPC.