Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

problem, kan bara nå gateway

Sitter och sliter mitt hår. Jag har en dator som är kopplad till ett lokalt nätverk som i sin tur kopplad till internet, men får inte internet att fungera. (win XP, 10 Mbit, Bostream)

Till en början trodde jag att det var fel på tp-kontakten som sitter i väggen, då den är lös. Men eftersom datorn kan ta emot paket och skicka paket borde det inte vara det som är fel, (i nätverksanslutningsfönstret ser man hur många paket som är skickade/mottagna).

Alla datorer på LAN har fasta ip adresser. Jag får ingen kontakt med någon av de andra datorena på nätet genom ping. Jag kan pinga mig själv (127.0.0.1) och gateway.

Jag har även kollat inställningarna för tp och DNS, inga felaktigheter.

Har hört att det kan vara DNS inställningarna som kan vara felaktiga, hur ändrar man dessa i sin burk?

Permalänk
Medlem

Re: problem, kan bara nå gateway

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beamsteel

bla...

Jag har även kollat inställningarna för tp och DNS, inga felaktigheter.

Har hört att det kan vara DNS inställningarna som kan vara felaktiga, hur ändrar man dessa i sin burk?

eh, hur vet du att de är rätt om det inte fungerar?

Permalänk

Trodde att det fanns mer DNS-inställningar än de DNS-adresser som man skriver in under nätverksinställningarna, men icke Varför jag vet att de fungerar, jo att jag har en annan dator med samma inställningar, och den fungerar ypperligt...

Några andra förslag på lösning?

Permalänk
Avstängd

Be nån som kan kolla åt dig..

Visa signatur

P4 1.8@2.7 . AX4B Pro-533 . 256mb cl1.5 | Dual PIII 1000@1125 . GA6VXDC-7 . 512mb cl2 | PIII 1000@1300 . AX37-Plus . 256mb cl2 | Celeron 600@1012 . AX34-ProII . 256mb cl2 | P4 2.4@2.8 and rising . AX4T II-133 . 512 mb PC800 RdRam . grymt underbar | P4 1.4@?? . Dell-skitkort . 256 mb PC800 RdRam | 1.4TB HD sammanlagt