Beställde en dator från greattech.se, ångrade mig men får ändå betala runt 1k

Permalänk

Beställde en dator från greattech.se, ångrade mig men får ändå betala runt 1k

Hej!
För exakt en vecka sedan beställde jag en dator från greattech.se; https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Radeon-HD5450. I mejlet stod det att det skulle ta upp till femton dagar att få datorn och att de skulle skicka ett mejl när datorn har lämnat deras lager.
Jag var dum nog som inte kollade på Flashback eller Sweclockers om vad folk tyckte om det företaget och det har sju av tio stjärnor på prisjakt så jag trodde att det var ett pålitligt företag men de omdömen kunde de lika gärna ha skrivit själva.

I alla fall, jag läste vad andra skrivit om dem här på Sweclockers och Flashback och 95% är bara negativt och i med att datorn inte hade skickats från deras lager än, trodde jag att jag inte skulle få betala för någonting så jag ringde upp dem och sa att jag ångrade beställningen. Snubben blev såklart inte glad och sa att datorn är redan färdigbyggd och att jag måste betala för monteringen (tror han sa att den låg på 750 kronor) och den administrativa avgiften på 300 kronor. Jag var självklart förkrossad eftersom det är en hel del pengar för mig och sa att jag får väl betala 1k. Killen försökte nästan övertala mig att köpa datorn, han sa att de var en av Sveriges största företag på datorer och att min dator skulle komma innan veckans slut men jag envisades om att de skulle avbryta beställningen. Då sa han att de skulle skicka en faktura till mig men jag är rädd att de kommer säkert skicka datorn ändå så att jag måste stå för fraktkostnaden också. Känner mig helt enkelt lurad men vet att jag har bara mig själv att skylla som inte har varit uppmärksam nog.

I deras villkor står det såhär:
"Förändring/annullering av beställning
Beställaren äger rätt att fram tills dess att ordern inte har blivit beställt från vår leverantör ändra eller annullera sin beställning. Pris vid ändringstillfället är gällande. Avbeställning av icke lagerförda eller för kunden specifikt beställda varor är ej tillåtet. Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech.

Ångerrätt (privatkonsument)
Privatkunder har rätt att enligt Distanslagen ångra köpet inom 14 dagar, detta gäller även om kunden har öppnat paketet. Men det innefattar ej programvara där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats av kunden. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick, Konsumentförpackade produkter skall återlämnas i originalförpackning. Komponenter som är levererade i ESD-skyddat material skall återlämnas med samma skydd. Vid ångerrätt bekostas returfrakten på beställningen av kunden. Ångerrätten gäller ej vid köp av Greattech Infinity PC-serien samt special beställningar.

"

Och datorn som jag beställde heter "Gamer Infinity Stealth Edition" och det kan ju tolkas att det är den Infinity-serien som ångerrätten inte gäller för men ingenstans står det att datorn ingår i "Greattech Infinity PC-serien" så kanske kan man ju styrka på det, att de borde vara tydliga nog och skriva på hemsidan att just den datorn ingår i den serien.

Kan någon hjälpa mig? Någon som är kunnig när det gäller sådant? Jag är helt förstörd och 1k är väldigt mycket pengar för mig. Ville verkligen ha en dator som jag kunde lira SWTOR på och nu blir det nog ingen dator för min del eftersom jag kommer säkert pröjsa mer än bara 1k.

Permalänk
Avstängd

Deras villkor väger inte över svensk lagstiftning! Den uppfattningen jag får efter att ha läst din utsaga är att du borde ha med dig en lite mer auktoritär person som har lite mer kött på benen och kan förtydliga den svenska lagstiftningen till detta företag!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk

Jag har tyvärr ingen sådan. Vad ska jag göra? Ringa reklamationsnämnden?

Permalänk
Medlem

ops, kanske ska läsa tråden bättre
du ska inte behöva betala något

Permalänk

Är det säkert? Kan någon citera det kapitlet där det står så, så att jag kan skicka det till dem imorgon?

Permalänk
Medlem

Be någon snäll själ som kan konsumentköplagen bra att knåpa ihop ett välskrivet mail?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Så datorn är beställd i delar med montering hos dom?
Och det står så i den faktura du fått (får?)?
Om inte är det bara att vänta tills du fått den och sen skicka tillbaka den på öppet köp.
Det du då måste betala är frakten, men den är nog billigare än 1k.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Jag tog Klarna delbetalning för att jag vågade inte betala hela summan direkt. Det är en färdigbyggd dator man får, inga datordelar.
Finns det någon snäll själ som kan konsumentlagen som kan hjälpa mig?

Permalänk
Greattech

Hej Rivendell.

Som du beskriver i ditt inlägg så behöver du betala ca 1000:- för ordern om du inte vill ha datorn längre.
Det beror på att du inte längre vill ha datorn när datorn redan är monterad och skulle skickas inom 1-2 dagar.

Köpvillkoren som du har lagt upp ovan är helt enligt konsumentverket. Nu förstår jag inte riktigt varför du har nämt ångerätt när detta gäller en " avbeställning " och skall ej förknippas med ångerätt.

Ett företag har rätt att ta ut ev utgifter företaget har haft för att få fram varan eller tillverka varan. I ditt fall har vi monterat datorn åt dig. På konsumentverkets hemsida står det att företaget har rätt till detta och det är inget vi är unika med.
Alla företag tar ut xxx avgift om kunden inte fullföljer köpet. Skulle du ringt / mailat oss innan vi påbörjade med din order så skulle vi makulera köpet kostnadsfritt men nu är det tyvärr försent.

När det gäller ångerätten så monteras våra speldatorer efter beställning och därför gäller inte ångerätten. Även här är vi inte unika med detta utan flertal stora butiker har samma villkor, Vissa tar till och med ut en avgift på ca 1500-2500:- om man vill returnera en monterad speldator. I ditt fall tar vi endast ut kostnaden för monteringen.

På övriga varor så har du alltid 14 dagars ångerätt men detta gäller ej datorer som monteras åt kunden eller våra Infinity datorer.

Om du tycker att våra villkor inte följer konsumentverket / lagen så är du välkommen att kontakta oss så kollar vi upp detta tillsammans.

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Permalänk
Medlem

Har man inte alltid rätt att skicka tillbaka en vara man inte är nöjd med inom 14 dagar?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej Rivendell.

Som du beskriver i ditt inlägg så behöver du betala ca 1000:- för ordern om du inte vill ha datorn längre.
Det beror på att du inte längre vill ha datorn när datorn redan är monterad och skulle skickas inom 1-2 dagar.

Köpvillkoren som du har lagt upp ovan är helt enligt konsumentverket. Nu förstår jag inte riktigt varför du har nämt ångerätt när detta gäller en " avbeställning " och skall ej förknippas med ångerätt.

Ett företag har rätt att ta ut ev utgifter företaget har haft för att få fram varan eller tillverka varan. I ditt fall har vi monterat datorn åt dig. På konsumentverkets hemsida står det att företaget har rätt till detta och det är inget vi är unika med.
Alla företag tar ut xxx avgift om kunden inte fullföljer köpet. Skulle du ringt / mailat oss innan vi påbörjade med din order så skulle vi makulera köpet kostnadsfritt men nu är det tyvärr försent.

När det gäller ångerätten så monteras våra speldatorer efter beställning och därför gäller inte ångerätten. Även här är vi inte unika med detta utan flertal stora butiker har samma villkor, Vissa tar till och med ut en avgift på ca 1500-2500:- om man vill returnera en monterad speldator. I ditt fall tar vi endast ut kostnaden för monteringen.

Om du tycker att våra villkor inte följer konsumentverket / lagen så är du välkommen att kontakta oss så kollar vi upp detta tillsammans.

Okej så om jag ringer till er nu och säger att jag ångrat vid köp datorn, är det ångerrätt då? Du får gärna beskriva skillnaden mellan att avbeställa en vara eller ångra en vara då jag anser att i vilket fall som, skickas ju varan tillbaka till er.

Permalänk

Enligt KKL

Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har
avlämnats till dig, men säljaren har då rätt till ersättning

Det får inte förväxlas med öppet köp, vilket du
i regel har att komma överens med säljaren om redan
vid köpet, om inte företaget generellt tillämpar öppet
köp för vissa varor.

Om du ska avbeställa meddelar du säljaren att du
inte vill ha varan. Säljaren har då inte rätt att hålla
fast vid köpet och kräva betalning.

Däremot har säljaren rätt till ersättning för
l de kostnader han haft för att ingå och fullgöra
avtalet med dig, till exempel provision, kreditupplysning, offerter, förvaring och skötsel,
l de särskilda kostnaderna för avbeställningen, till exempel frakt för transport tillbaka till hans leverantör,
bortmontering av extra utrustning på en bil, återställande av ändrat klädesplagg till ursprungligt skick,
l sin förlust i övrigt på grund av avbeställningen, till
exempel ersättning för att affären går om intet.

Det är tillåtet för försäljaren att i avtalet/köpekontraktet förbehålla sig att ta ut en på förhand bestämd
ersättning för avbeställning, så länge schablonersättningen inte är oskäligt hög.

Det behöver i så fall inte
motsvara säljarens kostnader i det enskilda fallet, utan
kan vara högre. Ofta anges i kontraktet en procentsats
av varans pris eller att handpenningen förverkas.

Du har alltid rätt att avbeställa en vara utan att
bli ersättningsskyldig om du gör det innan säljaren
accepterat ditt anbud, till exempel om du beställt en
vara till ett visst pris och säljaren ännu inte gått med
på beställningen och levererat varan.

tillbaka vad du betalt, samt ränta, mot att du lämnar
tillbaka varan. Du kan som köpare i vissa fall, om
du haft betydande nytta av varan, få betala en rimlig
ersättning för detta. Normalt uppvägs dock nyttan
av de besvär och kostnader du kan ha haft, men till
exempel för bilar får du nästan alltid räkna med att
betala nyttoavdrag.

Källa: http://www.portalen.kov.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av Svbg:

Har man inte alltid rätt att skicka tillbaka en vara man inte är nöjd med inom 14 dagar?

Ja, det borde ju vara så, enligt den svenska lagen:
9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §. (Man behöver inte ange något skäl till att ångra sitt köp. Ångerrätt kan t.ex. vara bra vid t.ex. döda pixlar som inte täcks av pixelgarantin och vanligen endast medför prisavdrag vid reklamation)

Permalänk

Datorn kan lämnas tillbaka men en gjord tjänst som bygga datorn kan man inte slippa, tyvärr.

Om det inte finns kryphål någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

"Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten."

Från konsumentverketshemsida.

Permalänk
Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av swinto538:

Du har alltid rätt att avbeställa en vara utan att
bli ersättningsskyldig om du gör det innan säljaren
accepterat ditt anbud, till exempel om du beställt en
vara till ett visst pris och säljaren ännu inte gått med
på beställningen och levererat varan.

Jag har inte fått min vara levererad och jag visste inte ens om att datorn var färdigbyggd (i mejlet stod det att leveranstiden är upp till femton dagar och det var det enda mejlet jag fick, tillsammans med bekräftelsen).

Permalänk
Skrivet av Rivendell:

Jag har inte fått min vara levererad och jag visste inte ens om att datorn var färdigbyggd (i mejlet stod det att leveranstiden är upp till femton dagar och det var det enda mejlet jag fick, tillsammans med bekräftelsen).

Däremot har säljaren rätt till ersättning för
l de kostnader han haft för att ingå och fullgöra
avtalet med dig, till exempel provision, kreditupplysning, offerter, förvaring och skötsel,
l de särskilda kostnaderna för avbeställningen, till exempel frakt för transport tillbaka till hans leverantör,
bortmontering av extra utrustning på en bil, återställande av ändrat klädesplagg till ursprungligt skick,
l sin förlust i övrigt på grund av avbeställningen, till
exempel ersättning för att affären går om intet.

Visa signatur

"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Greattech
Skrivet av Rivendell:

Okej så om jag ringer till er nu och säger att jag ångrat vid köp datorn, är det ångerrätt då? Du får gärna beskriva skillnaden mellan att avbeställa en vara eller ångra en vara då jag anser att i vilket fall som, skickas ju varan tillbaka till er.

Hej,

Inte riktigt, " Ångerätten " kan man endast utnyttja när varan är skickad och kunden väljer att ångra sitt köp på en artikel han/hon inte är nöjd med.
Det finns undantag och detta gäller våra datorer som vi bygger efter beställning.

Eftersom ordern ännu inte är skickad och är nu stoppad efter ett samtal till kundtjänsten idag så är det inte ångerätt i ditt fall utan "avbeställning".

Oavsett om du ångrar ditt köp eller väljer att avbeställa datorn så behöver du betala monteringsavgiften. Det är en kostnad vi har haft för att montera datorn. Vi tar inte ut någon " vinst avgift " eller liknande utan endast faktiska kostnaden vi har haft. Eftersom nästan alla våra kunder väljer att uppgradera sina datorer så kan vi inte lagerföra eller sälja din dator direkt till en annan kund.

Vi skulle kunna ta ut en avgift på 2000 :- enligt lag för att makulera köpet men vi är som sagt inte efter att tjäna på en order kunden har valt att makulera utan kostnaden vi tar ut är utgiften vi har haft för att få din order klar.

Konsumentverket: "Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten."

Ett exempel för företaget " Komplett.se "

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond (KÖPVILLKOR)
8.1 Som kund hos oss har du rätt att ångra ditt köp om du meddelar detta till oss inom 14 dagar från den dagen du mottog produkten. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, operativsystem, spel, ljud- och bildupptagningar om förseglingen/plomberingen brutits. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, i tillhörande orginalkartong. Snabbaste vägen för ångerköp är att följa våra instruktioner på den här länken. Du kan inte ångra köpet på delar av en vara.

a) Frakten för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund.
b) Handlar du som företagare kan du endast ångra ditt köp om produktens förpackning är obruten.
c) Använda hygienartiklar så som rakapparater, tandborstar m.fl. godkänns inte ångerköp av hygienskäl. Är förpackningen bruten men produkten oanvänd kan du däremot ångra köpet.
d) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader.

Du har som sagt rätt till 14 dagars ångerätt på övriga sortimentet om vi inte tillverkar eller levererar en tjänst åt just dig.

Permalänk
Skrivet av matte70:

"Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten."

Från konsumentverketshemsida.

Det är en färdigbyggd dator, jag har inte satt ihop den själv och låtit dem montera den. Den säljs som färdigbyggd för 3990:- och om man vill kan man välja andra delar till den (https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Radeon-HD5450, i fliken "Konfiguration") vilket jag inte har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivendell:

I deras villkor står det såhär:
"Förändring/annullering av beställning
Beställaren äger rätt att fram tills dess att ordern inte har blivit beställt från vår leverantör ändra eller annullera sin beställning. Pris vid ändringstillfället är gällande. Avbeställning av icke lagerförda eller för kunden specifikt beställda varor är ej tillåtet. Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech.

Ångerrätt (privatkonsument)
Privatkunder har rätt att enligt Distanslagen ångra köpet inom 14 dagar, detta gäller även om kunden har öppnat paketet. Men det innefattar ej programvara där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats av kunden. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick, Konsumentförpackade produkter skall återlämnas i originalförpackning. Komponenter som är levererade i ESD-skyddat material skall återlämnas med samma skydd. Vid ångerrätt bekostas returfrakten på beställningen av kunden. Ångerrätten gäller ej vid köp av Greattech Infinity PC-serien samt special beställningar.

"

Bolaget är registrerat i sverige vad det ser ut som. Massor av stavfel på sidan vilket i mina ögon säger mycket! Har inget årsbokslut man kan se = inte direkt stabilt företag ännu. Konkar det står man där utan hjälp!
I och med att de är registrerade i sverige så gäller svensk konsumentköplag i alla lägen.
Datorn du nämner har de i lager idag så då gäller avbeställningsrätten enligt deras egna villkor.
Som sagt, de kan inte säga att ångerrätten inte gäller en viss typ av vara, ångerrätten gäller vid köp enligt distansavtalslagen (när man handlar via nätet). Detta ser inte ut att vara ett undantag.

Ha alltid mailkontakt och undvik telefonkontakt! Mailar du kan du bevisa att du skickat ett mail vid en viss tidpunkt och då är det deras problem om de inte tittat på det. Märk alltid mailet med datum och klockslag. Om de säger dumma saker på telefon får du svårt att bevisa det. Så endast mail från och med nu är mitt starkaste råd!

Permalänk

Att du får betala 1000kr är egentligen inte så konstigt då dom ändå har byggt datorn redan, men du slipper ju betala resten.

Sen enligt mitt tyckte ska du kolla upp allt detta innan du lägger e beställning, denna information hade du lätt hittat innan du beställde datorn samt att den säkerligen finns på deras hemsida (Orkar inte kolla nu) även hos konsumentverket kan du hitta all info du behöver innan du beställer, men som sagt dom måste ju ha betalat för att dom byggt datorn åt dig, annars kan man ju beställa en dator hos inet, sen när dom byggt ihop den så ångrar du dig och säger att du vill bygga den själv och att dom ska riva ner allt och att dom ska dra av den kostnaden.

Hoppas iaf att det löser sig, samt att du lär dig en viktig läxa.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Efter som datorn säljs som en färdig produkt om man ska kolla på länken så beställer han inte något bygge utan en dator dom har som produkt då tycker jag inte dom ska kunna ta något betalt för detta.
Är ju inte så han lägger varor i en korg och sedan ber dom montera det skulle varit en helt annan sak.
Det han köper är en färdig produkt som dom har
Enligt deras sida finns den ilager med så förstår inte att den ska ta 15 dagar att få då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Datorn kan lämnas tillbaka men en gjord tjänst som bygga datorn kan man inte slippa, tyvärr.

Om det inte finns kryphål någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, fast i detta fallet är det ju en färdigbyggd dator (enl. hemsidan)

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej,

Inte riktigt, " Ångerätten " kan man endast utnyttja när varan är skickad och kunden väljer att ångra sitt köp på en artikel han/hon inte är nöjd med.
Det finns undantag och detta gäller våra datorer som vi bygger efter beställning.

Eftersom ordern ännu inte är skickad och är nu stoppad efter ett samtal till kundtjänsten idag så är det inte ångerätt i ditt fall utan "avbeställning".

Oavsett om du ångrar ditt köp eller väljer att avbeställa datorn så behöver du betala monteringsavgiften. Det är en kostnad vi har haft för att montera datorn. Vi tar inte ut någon " vinst avgift " eller liknande utan endast faktiska kostnaden vi har haft. Eftersom nästan alla våra kunder väljer att uppgradera sina datorer så kan vi inte lagerföra eller sälja din dator direkt till en annan kund.

Vi skulle kunna ta ut en avgift på 2000 :- enligt lag för att makulera köpet men vi är som sagt inte efter att tjäna på en order kunden har valt att makulera utan kostnaden vi tar ut är utgiften vi har haft för att få din order klar.

Konsumentverket: "Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten."

Ett exempel för företaget " Komplett.se "

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond (KÖPVILLKOR)
8.1 Som kund hos oss har du rätt att ångra ditt köp om du meddelar detta till oss inom 14 dagar från den dagen du mottog produkten. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, operativsystem, spel, ljud- och bildupptagningar om förseglingen/plomberingen brutits. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, i tillhörande orginalkartong. Snabbaste vägen för ångerköp är att följa våra instruktioner på den här länken. Du kan inte ångra köpet på delar av en vara.

a) Frakten för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund.
b) Handlar du som företagare kan du endast ångra ditt köp om produktens förpackning är obruten.
c) Använda hygienartiklar så som rakapparater, tandborstar m.fl. godkänns inte ångerköp av hygienskäl. Är förpackningen bruten men produkten oanvänd kan du däremot ångra köpet.
d) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader.

Du har som sagt rätt till 14 dagars ångerätt på övriga sortimentet om vi inte tillverkar eller levererar en tjänst åt just dig.

Varför står det inte på era datorers hemsida att de är beställningsvaror? Ni kunde ha skrivit till exempel på denna dator: https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Radeon-HD5450 att den klassas som beställningsvara och att ångerrätten är då annorlunda och det tillkommer avgifter, samt att den dator tillhör så kallade "Greattech Infinity PC-serien" för att det står ingenstans att "Denna dator tillhör Greattech Infinity PC-serien" och istället står det "Gamer Infinity Stealth Edition" och det är inte samma namn, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej,

Detta stämmer ju inte!
Datorn är inte byggd efter denna specifika kunds specifika önskemål. Detta är en lagerförd, färdig produkt, inte specialbeställd. Om det inte är så att denna kund nu har lagt till något, vilket inte framgår. Så enligt denna citering från konsumentverket så har kunden i det här läget rätt att ångra sitt köp helt utan avgift (förutom portot på returfrakten)

Varför kopier och citera komplett.se:s köpvillkor?

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Efter som datorn säljs som en färdig produkt om man ska kolla på länken så beställer han inte något bygge utan en dator dom har som produkt då tycker jag inte dom ska kunna ta något betalt för detta.
Är ju inte så han lägger varor i en korg och sedan ber dom montera det skulle varit en helt annan sak.
Det han köper är en färdig produkt som dom har
Enligt deras sida finns den ilager med så förstår inte att den ska ta 15 dagar att få då.

Ja, datorn säljs som en färdig produkt, man kan om man vill lägga till andra delar, men det har jag inte gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Att du får betala 1000kr är egentligen inte så konstigt då dom ändå har byggt datorn redan, men du slipper ju betala resten.

Sen enligt mitt tyckte ska du kolla upp allt detta innan du lägger e beställning, denna information hade du lätt hittat innan du beställde datorn samt att den säkerligen finns på deras hemsida (Orkar inte kolla nu) även hos konsumentverket kan du hitta all info du behöver innan du beställer, men som sagt dom måste ju ha betalat för att dom byggt datorn åt dig, annars kan man ju beställa en dator hos inet, sen när dom byggt ihop den så ångrar du dig och säger att du vill bygga den själv och att dom ska riva ner allt och att dom ska dra av den kostnaden.

Hoppas iaf att det löser sig, samt att du lär dig en viktig läxa.

MVH

Du har helt fel, jag måste baa säga det rakt ut. Han har inte plockat ihop delar och beställt en montering. Detta är en färdig produkt, punkt slut. "Finns i lager". Det finns inga frågetecken.

Permalänk
Medlem

Ha! Vilket piss företag. Klart de ska ta tillbaka datorn utan avgifter på öppet köp. Speciellt om du köpt en datormodell av de som du inte har konfigurerat själv!

Permalänk
Skrivet av rokj:

Detta stämmer ju inte!
Datorn är inte byggd efter denna specifika kunds specifika önskemål. Detta är en lagerförd, färdig produkt, inte specialbeställd. Om det inte är så att denna kund nu har lagt till något, vilket inte framgår. Så enligt denna citering från konsumentverket så har kunden i det här läget rätt att ångra sitt köp helt utan avgift (förutom portot på returfrakten)

Varför kopier och citera komplett.se:s köpvillkor?

Ja, jag säger detsamma. Jag lade inte till några andra datorkomponenter utan tog dem som kom med datorn, så jag ändrade ingenting utan beställde den som färdig vara. Och det står att den är i lager och det står ingenstans att det är en beställningsvara utan det är nästan som att köpa en färdigbyggd HP dator på Elgiganten, fast detta utan något märke.