Beställde en dator från greattech.se, ångrade mig men får ändå betala runt 1k
Hej!
För exakt en vecka sedan beställde jag en dator från greattech.se; https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Radeon-HD5450. I mejlet stod det att det skulle ta upp till femton dagar att få datorn och att de skulle skicka ett mejl när datorn har lämnat deras lager.
Jag var dum nog som inte kollade på Flashback eller Sweclockers om vad folk tyckte om det företaget och det har sju av tio stjärnor på prisjakt så jag trodde att det var ett pålitligt företag men de omdömen kunde de lika gärna ha skrivit själva.
I alla fall, jag läste vad andra skrivit om dem här på Sweclockers och Flashback och 95% är bara negativt och i med att datorn inte hade skickats från deras lager än, trodde jag att jag inte skulle få betala för någonting så jag ringde upp dem och sa att jag ångrade beställningen. Snubben blev såklart inte glad och sa att datorn är redan färdigbyggd och att jag måste betala för monteringen (tror han sa att den låg på 750 kronor) och den administrativa avgiften på 300 kronor. Jag var självklart förkrossad eftersom det är en hel del pengar för mig och sa att jag får väl betala 1k. Killen försökte nästan övertala mig att köpa datorn, han sa att de var en av Sveriges största företag på datorer och att min dator skulle komma innan veckans slut men jag envisades om att de skulle avbryta beställningen. Då sa han att de skulle skicka en faktura till mig men jag är rädd att de kommer säkert skicka datorn ändå så att jag måste stå för fraktkostnaden också. Känner mig helt enkelt lurad men vet att jag har bara mig själv att skylla som inte har varit uppmärksam nog.
I deras villkor står det såhär:
"Förändring/annullering av beställning
Beställaren äger rätt att fram tills dess att ordern inte har blivit beställt från vår leverantör ändra eller annullera sin beställning. Pris vid ändringstillfället är gällande. Avbeställning av icke lagerförda eller för kunden specifikt beställda varor är ej tillåtet. Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech.
Ångerrätt (privatkonsument)
Privatkunder har rätt att enligt Distanslagen ångra köpet inom 14 dagar, detta gäller även om kunden har öppnat paketet. Men det innefattar ej programvara där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats av kunden. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick, Konsumentförpackade produkter skall återlämnas i originalförpackning. Komponenter som är levererade i ESD-skyddat material skall återlämnas med samma skydd. Vid ångerrätt bekostas returfrakten på beställningen av kunden. Ångerrätten gäller ej vid köp av Greattech Infinity PC-serien samt special beställningar.
"
Och datorn som jag beställde heter "Gamer Infinity Stealth Edition" och det kan ju tolkas att det är den Infinity-serien som ångerrätten inte gäller för men ingenstans står det att datorn ingår i "Greattech Infinity PC-serien" så kanske kan man ju styrka på det, att de borde vara tydliga nog och skriva på hemsidan att just den datorn ingår i den serien.
Kan någon hjälpa mig? Någon som är kunnig när det gäller sådant? Jag är helt förstörd och 1k är väldigt mycket pengar för mig. Ville verkligen ha en dator som jag kunde lira SWTOR på och nu blir det nog ingen dator för min del eftersom jag kommer säkert pröjsa mer än bara 1k.