AMD Trinity på CES 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jo, det är ju en ren konsoll-portning, så det belastar CPU mer än GPU. Du kan maxa grafiken med ett GTX275, förutsatt att du har en bra CPU. Just det spelet är lite lustigt, för t.o.m. en sådan sak som reflektioner körs på CPU och inte GPU (m.a.o. noll optimering för PC-hårdvara).
Spelet skalar hyfsat över fler än två kärnor, men funkar bäst med en CPU med hög klockfrekvens och helst hög IPC.
Vill minnas att det är samma spelmotor i F1 2010.

Givetvis är det denna typ av spel man väljer när man skall köra en demo på ett system med integrerad grafik, då det ställer mindre krav på grafikkretsen än ett spel optimerat för PC. Jag menar, vem skulle ta BF3 för att dema ett system med integrerad grafikkrets? Naturligtvis väljer man spel som flyter hyfsat bra. I vilket fall är det rätt imponerande prestanda för en APU. Om man som jag, mest lirar lite äldre spel, så skulle en Trinity i lap-top:en sitta fint, så man kan lira lite på den med (det skulle jag iofs kunna göra med min nuvarande jobb-laptop också, men den är av formatet släpbar, en Trinity skulle få ned vikten och storleken en del misstänker jag).

Skrivet av eddmaan:

Fyi så ska den inte platsa bland vanliga grafikkort!?

hursomhelst så detta blir utan tvekan vad man kommer köpa till HTPC bygget som är planerat framåt sommarn eller rättare sagt framåt då de släpper Trinity!

Absolut, det verkar vara en bra processor, men jag tycker det känns lite fel att för det första visa en video under presentationen och dessutom välja ett spel som belastar CPUn mycket mer än GPUn. De som läser att Intels nya processor "klarar DX11-spel" kan lätt bli lurade av en video som denna.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Absolut, det verkar vara en bra processor, men jag tycker det känns lite fel att för det första visa en video under presentationen och dessutom välja ett spel som belastar CPUn mycket mer än GPUn. De som läser att Intels nya processor "klarar DX11-spel" kan lätt bli lurade av en video som denna.

Jepp, det är klart bättre att som AMD visa live vad deras processor kan göra, därav min kommentar om att en Trinity skulle sitta fint i nästa lap-top. För en stationär skulle jag hellre välja Ivy Bridge, men då skulle jag ju heller inte använda den integrerade grafiken. AMD är bättre på IGP än Intel men Intel är bättre på CPU-delen. I en lap-top har en IGP många fördelar, i en staionär, särskilt en man vill ha spelprestanda av, är ett separat grafikkort en bättre ide'.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jo, det är ju en ren konsoll-portning, så det belastar CPU mer än GPU. Du kan maxa grafiken med ett GTX275, förutsatt att du har en bra CPU. Just det spelet är lite lustigt, för t.o.m. en sådan sak som reflektioner körs på CPU och inte GPU (m.a.o. noll optimering för PC-hårdvara).
Spelet skalar hyfsat över fler än två kärnor, men funkar bäst med en CPU med hög klockfrekvens och helst hög IPC.
Vill minnas att det är samma spelmotor i F1 2010.

Givetvis är det denna typ av spel man väljer när man skall köra en demo på ett system med integrerad grafik, då det ställer mindre krav på grafikkretsen än ett spel optimerat för PC. Jag menar, vem skulle ta BF3 för att dema ett system med integrerad grafikkrets? Naturligtvis väljer man spel som flyter hyfsat bra. I vilket fall är det rätt imponerande prestanda för en APU. Om man som jag, mest lirar lite äldre spel, så skulle en Trinity i lap-top:en sitta fint, så man kan lira lite på den med (det skulle jag iofs kunna göra med min nuvarande jobb-laptop också, men den är av formatet släpbar, en Trinity skulle få ned vikten och storleken en del misstänker jag).

Nu är dock amds processorer cpu-svaga och gpu-starka. så att väöja något cpukrävande ist för gpukrävande verkar dumt

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se att dom fixar flerskärmslösning på en integrerad grafikdel. Att köra 2st extra skärmar på en laptop är ingen självklarhet idag, och dessutom att den klarar lite tyngre saker i multitasking är riktigt imponerande!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

undra vad man kommer få med prestanda för pengarna då, denna eller ivy i ultrabooks

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddmaan:

Fyi så ska den inte platsa bland vanliga grafikkort!?

hursomhelst så detta blir utan tvekan vad man kommer köpa till HTPC bygget som är planerat framåt sommarn eller rättare sagt framåt då de släpper Trinity!

Jo men de gör reklam förmågan att köra dx11 spel, som kan maxas med ett icke dx11 kort, och troligtvis vilket kort som helst sålänge man har en bra processor. Och vi alla vet att intel gör bra processorer med bra prestanda, men frågan är hur inbyggda gpun är. Så allt är smoke and mirrors, ser bra ut, men allt kan vara falskt.

Detta kan vara ett möjligt scenario, Intel försöker fejka uppvisningen med en film för de har inga vettiga gpu drivrutiner, blir påkomna och försöker rädda sitt rykte på något sätt. Det går inte, gpun/drivrutinerna är för dålig. Då kommer en smart nisse i bakgrunden på, men vi överklockar den, våra processorer kan överklockas jättemycket och spelet vi visar är väldigt cpu beroende. Gjort -> alla blir glada och tror att Intel har gjort en jätte bra gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Minst sagt imponerande! AMD behöver framgångar med sina grafikkort och APU:er så de kan lägga ner lite mer pengar på nästa generations desktopprocessorer, så det inte blir en ny Bulldozer.

Det hoppas vi väl...inte direkt En ny Phenom II, krympt till 32 skulle jag klara mig utan problem på

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Absolut, det verkar vara en bra processor, men jag tycker det känns lite fel att för det första visa en video under presentationen och dessutom välja ett spel som belastar CPUn mycket mer än GPUn. De som läser att Intels nya processor "klarar DX11-spel" kan lätt bli lurade av en video som denna.

Skrivet av Imdak:

Jo men de gör reklam förmågan att köra dx11 spel, som kan maxas med ett icke dx11 kort, och troligtvis vilket kort som helst sålänge man har en bra processor. Och vi alla vet att intel gör bra processorer med bra prestanda, men frågan är hur inbyggda gpun är. Så allt är smoke and mirrors, ser bra ut, men allt kan vara falskt.

Ursäkta mig!.. Det var jag som flummläste IshethZenunim's kommenter och inte såg citatet som faktiskt handlade om Intel processorn :S
JAg va inne på AMD tankarna och trodde du tyckte att det var dåligt av AMD osv (har ingen vidare koll på racingspel så jag visste inte riktigt vilket som var vilket (om de nu inte körde samma?).

Men jag vill isf hålla med er om att det är riktigt jävla pissdåligt av dem att försöka bluffa saken. Grattis intel ni klarar av att spela upp högupplöst film men högupplösta spel??
JAg tycker iaf att AMD's inbyggda gpu verkar prestera bra för sin klass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddmaan:

Grattis intel ni klarar av att spela upp högupplöst film men högupplösta spel??

Det roliga var ju att det laggade lite också precis när han startade filmen! X-D

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Det roliga var ju att det laggade lite också precis när han startade filmen! X-D

Detta kan vara sevärt om man inte sätt det förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Detta kan vara sevärt om man inte sätt det förut.

Såg något klipp igår tror jag, där de visade att de kunde köra spelet "live", så att säga.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Såg något klipp igår tror jag, där de visade att de kunde köra spelet "live", så att säga.

Berätta för mig, vad är inte live med det där klippet?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Okej, en laptop med Trinity driver alltså:

1x sin egen skärm.
2x 1080p-skärmar (det ser ut som 1080p i alla fall?)

1x 1080p DX11-spel
1x videokonverterare
1x HD(?)-film

Jag är väldigt imponerad om dessa frågetecken viar sig vara utropstecken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilcore:

Okej, en laptop med Trinity driver alltså:

1x sin egen skärm.
2x 1080p-skärmar (det ser ut som 1080p i alla fall?)

1x 1080p DX11-spel
1x videokonverterare
1x HD(?)-film

Jag är väldigt imponerad om dessa frågetecken viar sig vara utropstecken!

Vill inte få AMD att se dåliga ut på något sett, är själv lite intresserad av en APU till en HTPC eller liknande.
Men spelet körs i huvudsak på grafikdelen, videokonverteringen på processorn och filmen på UVD delen av GPUn. Att köra 3 olika saker på 3 olika enheter (dock på ett kisel) är väl inte så där enormt imponerande. Kommer dock bli kul att se hur den prestera när den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Berätta för mig, vad är inte live med det där klippet?

Det som Morkul länkade var live, och ett klipp jag såg i förrgår var live, alltså
att de spelade spelet på datorn, och inte körde en VLC-player.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron