Seagate ST380021A och ABIT KT7Raid

Permalänk
Avstängd

Seagate ST380021A och ABIT KT7Raid

Hej.
Jag har lite problem med min nya cuda 4 disk: den vägrar att boota. Disken är 80gb stor och jag lät XP installationen göra en ntfs partition och lade sedan in XP där, allt så bra men när jag sedan bootade om hände ingenting. kallstartade och då funkade det och jag kunde slutföra installationen. Startade sedan om igen och samma sak hände igen. sedan dess har jag inte lyckats boota från den.

Beväpnad med Partition Magic så gjorde jag om strukturen lite på den (via min andra win2k installation på IBM 30gb) och skapade 3 FAT32 partitioner, provade att installera om men med samma resultat. Disken funkar i övrigt bra med boota går alltså inte.

Jag installerade utan någon annan disk i och bootade från skivan (XP), jag har ett ABIT KT7Raid med senaste bios (A9 tror jag) och Highpoint bios är den enda tillgängliga från ABIT 1.11.0402. Är det kompatibilitets problem någonstans? Jag har iaf. inte hittat någon info någonstans, hjälp!

Permalänk
Medlem

Lite mer information hade varit på sin plats.

Vad får du för felmedelande o.s.v. eller står den bara att tugga? Säger inte POST något? o.s.v.

Säker på att du byglat den som master?

Permalänk
Avstängd

Ok. Jodå allt är som det skall du vet, allt är ju relativt. Den är byglad som master, kontakter och kablar verkar vara som det skall, skummat igenom cmos efter konstigheter men utan resultat.

Det konstiga är att den har ju faktiskt bootat en eller två gånger, och då bara efter kallstart. Inget i posten indikerar att något är på tok, den sitter ju ansluten på raid "kortet" och den har ju en egen post liksom men inget i den cmosen eller posten säger ett dugg heller. Hd lampan lyser till precis som vanligt, skärmen blir svart men XP "loadern" dyker inte upp, ingenting händer efter det, allt bara stannar.

Tilläggas kan att med precis samma hårdvara funkar denna XP installern på min andra disk, IBM 75GXP 30GB (som ju nyss fick sector fel med data förlust som resultat, kör win2k på den nu) utan några som helst problem, behövde inte ens installera drivare för raid kortet under installation.

Permalänk
Avstängd

Ok, det verkade som om problemet helt enkelt var att HPT370 controllern inte ville vara med. Jag testade att sätta cudan på den normala ide controllern, och då bootar den som vanligt. Lite tråkigt eftersom den bara kan köra ata66 men hellre det än inte alls.

Är det någon här som kör denna disk eller andra stora diskar på ett moderkort med en sådan controller? Funkar det för er i så fall? Nåväl jag kommer att fortsätta att köra på den normala men om någon vet hur man skall fixa 370'n så den fungerar, skriv en rad. Min bios är A9 och med den följer raid biose'n 1.11.40xx nått, minns inte.