Permalänk
Medlem

Datorn startar igen efter avstängning

Hej!

Jag har nyligen själv byggt ihop en dator. Den fungerar bra förutom att den ibland startar igen efter det att man har stängt av den. Fläktarna stannar, sedan klickar det till och den går igång igen.

Några av komponenterna på datorn..
* Moderkortet är ett Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 revision 1.3 med BIOS version F10
* Intel 2600K processor
* Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP minnen
* Antec P183 V3 chassi
* Antec CP-850 nätaggregat
* Samsung 830-Series 256GB SSD
* Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM, SP1
* Norton Internet Security 2012 Svensk

Jag har testat att ändra i BIOS så att den inte ska vakna ifrån LAN. Jag har även stängt av legacy USB support och har provat lite av varje, men fortfarande problem. Jag testade även med att installera om Windows. Det funkade bra i början men sedan kom problemet tillbaka Jag provade även med att koppla ur startknappen till chassit ifrån moderkortet men det ändrade ingenting.

Tyvärr har jag inget extra moderkort eller nätaggregat som jag kan testa med.

Snälla hjälp!

Permalänk

I BIOS under "Power Management Setup" så har du väl allt "Disabled" ?!
Prova att 'enabla' "ErP Support", vilket skall stänga av USB utgångarnas spänningsmatning.
(På mitt Gigabyte kort så fungerade ErP på BIOS F6e men inte på F5...)

För att härleda omstarten till externt kopplad USB-enhet så koppla loss dem redan i nedtagningen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

jag hade någon cp grej också, på min gamla dator, kunde sitta kolla tv, från INGENSTANS så sattes den på igen?!
När jag vaknade på morgonen så stod en oftast på!
vet inte dock hur jag löste de :S

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

jag hade någon cp grej också, på min gamla dator, kunde sitta kolla tv, från INGENSTANS så sattes den på igen?!
När jag vaknade på morgonen så stod en oftast på! vet inte dock hur jag löste de :S

I BIOS kan man välja hur datorn skall agera vid strömtillslag. Antingen Starta upp, Låta bli eller Återgå till läget före strömavbrottet.
Hade du alltså kort strömavbrott eller glapp i nätaggregatets strömsladd så kunde datorn startas upp efter felet.
Man kan även av misstag ställa "Power Management" till Enabled på att vakna upp vid angiven tidpunkt som är 00:00:00 (midnatt).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

I BIOS under "Power Management Setup" så har du väl allt "Disabled" ?!
Prova att 'enabla' "ErP Support", vilket skall stänga av USB utgångarnas spänningsmatning.
(På mitt Gigabyte kort så fungerade ErP på BIOS F6e men inte på F5...)

För att härleda omstarten till externt kopplad USB-enhet så koppla loss dem redan i nedtagningen.

Tack så mycket för svar!

Det var bara High Precision Event Timer (HPET) som var på och jag testade med att stänga av det utan framgång. Likaså testade jag Erp som du sa men det hjälpte inte heller. Jag testade även med att koppla ur alla USB anslutningar och stänga av (även tangentbord och mus), men det hjälpte inte heller.

Några fler förslag?

Permalänk

Enda kvarvarande anslutning är alltså nätverkskabeln då... trots att du stängt av dess påverkan i BIOS.
Jag har också fått direkt omstart men det har då varit vid Viloläge eller Strömsparläge och aldrig efter nedstängning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har varit med om identiskt fel tidigare, och i det fallet var det moderkortet som va kasst, så jag skulle gissa på det, alternativt nätagget, kanske.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan löste det sig med datorn..

Jag lämnade in datorn till en professionell datorbutik som felsökte, eftersom jag själv inte hade tillgång till extra nätaggregat eller moderkort. Efter ett par vändor i butiken fastställdes felet bero på att nätaggregatet inte fungerade tillsammans med en SSD. Med ett nytt nätaggregat av annat märke och modell fungerar datorn fint.