Internetåtkomst men ändå inget internet

Permalänk
Medlem

Internetåtkomst men ändå inget internet

Hej

Har stött på problem som jag tyvärr inte kan hitta någon lösning på.

Började igår när jag surfade och plötsligt slutade internet funka, trots att det stod att jag hade internetåtkomst. Sen funkade det emellanåt kanske en minut, sen slutar det fungera igen. Uppdaterade drivers på nätverkskortet osv.

Problemet kvarstår och nu går det emellanåt inte heller att ansluta till mitt Wi fi, samtidigt som det fungerar med andra datorer t.ex. som den jag skriver från nu. Har även försökt ansluta till min mobiltelf wi fi som jag brukar använda samma problem där kopplar ifrån och ibland går det inte ansluta.....

Jag har en Asus U36jc och nätverkskortet är ett Atheros AR9002WB-1NG Wireless adapter...

När datorn står på nu så fungerar anslutningen cirka en minut då och då men står internetåtkomst hela tiden, startar jag om datorn har jag ibland internet några minuter innan det slutar fungera och ibland kan jag inte ens ansluta till nätverket... HMMM???

Någon som har någon idé på vad som kan vara fel? Kan det vara hårdvarufel ?

Tack på förhand till de som kan ha några tips.

Permalänk
Medlem

1.Starta om samtlig utrustning, vänta minst 10sek innan du startar upp utrustningen igen.
2.inaktivera nätverkskortet(n) och stäng av datorn
3. starta datorn aktivera nätverkskortet(n)

Fungerar inte detta, koppla då en TP kabel direkt in i modemet. OM det inte fungerar, ring till din IPS(internet leverantör) och prata med dom. kan vara störningar i deras nät

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar...

Har gjort de tre stegen du skriver ovan ett antal gånger men problemet kvarstår...
Angående IPS tror jag inte det är problemet eftersom problemet fortsätter även vid anslutning till andra WiFi, samtidigt som jag använt tre andra datorer som fungerat felfritt på mitt hemma WiFi. När jag kopplar en nätverkskabel mellan routern och min dator fungerar det...

Permalänk
Medlem

Om du inte tror att det är din ISP, testa då att koppla dig direkt mot modemet som förslogs i posten ovan.
Se bara till att klonda din MAC-adress annars kan du vara utan nät ett bra tag. (Tills ISP'n släpper/förnyar din lease).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om du inte tror att det är din ISP, testa då att koppla dig direkt mot modemet som förslogs i posten ovan.
Se bara till att klonda din MAC-adress annars kan du vara utan nät ett bra tag. (Tills ISP'n släpper/förnyar din lease).

Ledsen men förstår inte riktigt, vad menar du/ni med att koppla direkt? Har bredband in i lägenheten som jag delar med en router. Fungerar bra med kabel direkt mellan router och dator...

Är inte riktigt hemma angående kloning av MAC adress men kikar på det nu...

Permalänk
Medlem

Från routern går det en GUL eller alternativt BLÅ kabel in till ditt modem, Du kan inte missa den kabeln.
Följ den kabeln, och dra ut den och koppla den kabeln som du kopplar vanligtvis in i routern från din dator. IN i det jacket.
Alltså

Din dator->router->modem ( så ser det ut nu)
Gör såhär
Din dator->Modem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med kabeln direkt mellan modem/ uttag i väggen till datorn funkar det fin fint.

Permalänk
Medlem

Kan det vara hårdvaran som hanterar WiFin som är problemet, pratade med min återförsäljare och han misstänkte detta...?

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstår det gäller följande:

• Datorn kan ansluta till internet via kabel

• Datorn kan ej ansluta till internet trådlöst

• Andra datorer kan ansluta till internet trådlöst

Vilket tyder på att router/modem fungerar fint men att din dators trådlösa nätverkskort krånglar, precis som du säger.
Klassiska "starta om datorn" har du provat, men har du testat att inaktivera och aktivera det trådlösa nätverkskortet?
Eller "reparera" anslutningen om du kör XP? I Win 7 kan du högerklicka på anslutningen och välja "diagnostisera" istället.

Vad händer om du pingar din router när du försöker köra trådlöst? (öppna kommandotolken och skriv: "ping 192.168.1.1" utan citattecken, eventuellt har din router en annan ip-adress men 192.168.1.1 är standard)

Vad kör du för operativsystem? Brandvägg? Virusskydd?

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av m_asus:

Med kabeln direkt mellan modem/ uttag i väggen till datorn funkar det fin fint.

Då är det alltså routern det är snurr på.
Vad är det för router?
För du kunde inte heller köra kabel från din dator till routern eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Då är det alltså routern det är snurr på.
Vad är det för router?
För du kunde inte heller köra kabel från din dator till routern eller?

Han har redan svarat på detta.

Citat:

samtidigt som jag använt tre andra datorer som fungerat felfritt på mitt hemma WiFi. När jag kopplar en nätverkskabel mellan routern och min dator fungerar det...

Permalänk
Medlem

Alldeles riktigt som du beskriver problemet robban_4 :).

Inaktivera trådlösa nätverkskortet och starta om datorn osv har jag gjort... Har Win 7, när man kör diagnostik så hittar den inga problem just när nätet fungerar och när det inte fungerar följande resultat "problem med trådlöst nätverkskort eller åtkomstpunkt" (inte åtgärdat)

När jag pingar 192.168.1.1 får jag olika resultat hela tiden, allt från 4 skickade och 4 mottagna till 4 skickade och 0 mottagna med timeouter...

Körde även en systemåterställning igår till ett par dagar tillbaks men det löste inte heller problemet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban_4:

Han har redan svarat på detta.

Ja, men det verkar ju inte vara full kontroll i vad som fungerar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allmänna råd om man har problem med trådlöst. Hoppas något hjälper

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem

"kontrollpanelen"-"maskinvara och ljud"-"Enhetshanteraren". tryck upp nätverkkort, högerklickar på kortet. Välj "Egenskaper" och sen fliken "energisparfunktioner". och kolla om du har energisparläge på.
isf klicka bort den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Ja, men det verkar ju inte vara full kontroll i vad som fungerar

Tycker det känns som problemet är ganska väl inringat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

"kontrollpanelen"-"maskinvara och ljud"-"Enhetshanteraren". tryck upp nätverkkort, högerklickar på kortet. Välj "Egenskaper" och sen fliken "energisparfunktioner". och kolla om du har energisparläge på.
isf klicka bort den.

Check på detta sedan tidigare, sorry att jag inte skrivit det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_asus:

Tycker det känns som problemet är ganska väl inringat?

Det som inte fungerar är trödlöst mellan DIN EGNA dator, och DIN router, men med ANDRAS datorer fungerar det trådlöst.
Så förstår jag det som.

Prova det som jag skrev tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_asus:

Check på detta sedan tidigare, sorry att jag inte skrivit det....

jaha. och det fanns inget som var ibockat?
Har du möjlighet att prova trådlösa kortet i en annan dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

jaha. och det fanns inget som var ibockat?
Har du möjlighet att prova trådlösa kortet i en annan dator?

Provade att bocka ur, men ingen skillnad :(.

Inte så sugen på att krångla med att plocka ur själv, blir nog inlämning av datorn ikväll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_asus:

Alldeles riktigt som du beskriver problemet robban_4 :).

Inaktivera trådlösa nätverkskortet och starta om datorn osv har jag gjort... Har Win 7, när man kör diagnostik så hittar den inga problem just när nätet fungerar och när det inte fungerar följande resultat "problem med trådlöst nätverkskort eller åtkomstpunkt" (inte åtgärdat)

När jag pingar 192.168.1.1 får jag olika resultat hela tiden, allt från 4 skickade och 4 mottagna till 4 skickade och 0 mottagna med timeouter...

Körde även en systemåterställning igår till ett par dagar tillbaks men det löste inte heller problemet....

Mina tankar går mot energisparfunktioner men jag läste i tråden att du redan kontrollerat att de är avstängda. Och sitter du med datorns strömkabel inkopplad så spelar det ändå ingen roll. Min nästa tanke är att det helt enkelt är ett elektriskt fel i datorn som drabbar nätverkskortet, någon typ av kortslutning eller glapp. Om detta är fallet måste du lämna in datorn på reparation/byta ut den, kanske garantin täcker det? Eller så kan du också kringgå problemet med ett PC-card/USB-anslutet nätverkskort/adapter för att fortsätta använda datorn på det trådlösa nätet. Jag har dock ingen aning om vad som är mest kostsamt rent ekonomiskt.

Annat du kan prova innan det blir kostsamt är att söka igenom datorn efter virus samt att skapa ett nytt windows användarkonto - ifall det skett något fel i dina kontofiler. Inget av det kommer troligen hjälpa men man kan ju alltid testa.

Drivrutiner kan ju också ställa till problem. Du skrev att du uppdaterat dem själv. Ibland är äldre drivrutiner bättre/stabilare än nyare så du skulle kunna testa ett par olika.

Permalänk

har ett liknande problem att det trådlösa krånglar. Testat det i felsäkert läge? I felsäkert läge funkar mitt bra men inte i det vanliga

Visa signatur

Hjälp!!

Permalänk
Medlem

Har du testat att gå in i wireless settings i routern ? försök att ge dom åtkomst genom att skriva in deras resoektive mac-adresser ? Bara en tanke

Permalänk
Medlem

verkar som jag var inne på helt fel spår....

Snackade med en kompis om detta och han tipsade om att byta namn på nätverket SSID, jag hade där ett mellanslag. Efter denna förändring verkar det fungera bättre ivf. Tydligen har Windows 7 haft problem med mellanslagi SSID, någon som hört om det?

Permalänk
Medlem

Tänkte faktiskt fråga om SSID med, vad jag vet måste man använda "synliga tecken", vilket ju space inte är. Sen kanske det är olika från router till router, vissa kanske klarar av space medans andra inte gör det.

Permalänk

för alla som halkar in här via Google sökning eller liknande kan jag rekommendera att kolla säkerhetsinställningarna för routern. Om dessa är satta på hög kryptering kan man förlora paket. Om man är lat kan man också ringa till internetleverantören som ordnar det åt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweet1993:

för alla som halkar in här via Google sökning eller liknande kan jag rekommendera att kolla säkerhetsinställningarna för routern. Om dessa är satta på hög kryptering kan man förlora paket. Om man är lat kan man också ringa till internetleverantören som ordnar det åt än.

Om man nu inte har köpt egna grejer så man får göra ddet själv

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |