7970 problem ingen lyckats lösa

Permalänk
Medlem

7970 problem ingen lyckats lösa

Hej allesammans..

Jag har byggt själv en sprillans ny dator, gick för kanske 16-17000.. Med dem pengarna så förväntar man sig en hel del!
Det finns två stora fel som jag behöver hjälp med. Först, grafikkortet låter när det belastas fullt. Menyer och spel märks det mest. Har läst på lite om coilwhine och det låter exakt som det!
Andra problemet, det som stör mig så otroligt mycket och som får mig att vilja kasta ut datorhelvetet ut genom fönstret är att det är så otroligt dålig prestanda. I SWTOR springer jag runt med 100+ fps och jag för stuttering HELA tiden, typ som microstuttering. Har bra fps men det känns dubbelt så lite eller kanske ännu sämre. I BF3 så har jag 50 fps med ultra på allt med känns som 25. Spelar ingen roll om jag drar ner grafiken det finns fortfarande där. Kanske försvinner lite men det är fortfarande där.

Jag har testat:
3(!!!!!) olika 7970, alla har SAMMA fel.. Kan omöjligt va grafikkortet
V-sync hjälper inte
Kopplat in grafikkortet i en kompis dator och coilwhine fanns kvar, dock vet jag inte om han hade microstuttering som mig
Olika drivers osv, allt är uppdaterat.. Om det är drivern som inte är optimerad, borde man inte då höra klagomål om detta hos andra?
Prestanda testers så som 3dmark11 och 3dmark vantage, alla ger bra score
Testat att köra en annan datorskärm, 120hz och 60hz på dem
Dragit ner alla överklockningar till stock
resettat bios cmos
Ominstallerat Windows 7
Stängt av HT
Har testat allt och lite mer. Har skapat andra trådar om coilwhine och fått hjälp där, men har inte hittat någon lösning än..

Dator i sign. Den som löser det här är gryyym. Tacksam för hjälp..!
:/

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk

Det kan tänkas vara problem med instabil överklockning på processorn, den räknar kanske fel. Testa med att ställa in bios standardinställningar. Coilwhine har jag med men endast i extremt hög fps, vi snackar 1000+.

Permalänk

Testa sätta på v-sync med Tripple Buffering på samtidigt

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem

Upplever själv en del tearing med hd7970, hade inte dessa problem tidigare... trodde jag inbillade mig!

Permalänk

Säker att coilwhine'et kommer från grafikortet och inte nätagget. Testa skriva render.perfoverlayvisible 1 i battlefield 3 console.

Permalänk
Medlem

låter inte referens kylare ganska mycket?hursomhelst läste någonstans att limita fpsen på tex 60 kunde fixa det men kmr inte riktigt ihåg värt att testa iaf

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro|i5 2500k@4.2|Thermalright Archon|Gigabyte GTX 580 3GB SLI|8GB RAM|OCZ 1250W+80 Gold|Thermaltake lvl 10 GT Snow Edition

Permalänk
Medlem

Problemet du har i SWTOR har jag också, märks extra tydligt om jag på min högra skärm har uppe en webläsare med flash igång .

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag lirar också SWTOR med precis samma problem som dig, fasst med ett 5870 utan OC. Alla i min guild har samma problem med FPS oavsätt vilka kort dem har så det verkar vara deras spel motor som är mysko. Jag kan vara ute på någon planet själv och ha 110fps men så fort det kommer lite folk dit, eller man är i en Warzone eller liknande med fler folk så kan den sjunka till 30. Jag fick också ett fall av random "microstuttering" trots att jag kör på ett 5870. Var inne i "False Emperor" Flashpointen och sprang omkring med 90fps men det kändes som 20 typ, det fallet löstes med en omstart av spelet.

I alla fall, FPS problemen och dropsen verkar vara lika för alla, mer eller mindre.

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem

Kan testa vsync+triple buffering när jag kommer hem! Men vsync i spel är inget alternativ för mig.. Jag har resettat bios med alla standardvärden. Har coilwhine/"microstuttering med 1 gpu" i låga fps också

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

Att din gpu låter kan säkert fixas, arctic cooling ska släppa en ny kylare anpassad för 79XX serien nu i veckan ^^ Ska gå för runt 850kr inkl moms enligt SweC
Jag har modellen för 69XX serien och den kyler like bra som stock men låter i princip ingenting! (ärligt talat trodde jag den var trasig efter installation xD)

http://www.sweclockers.com/nyhet/14900-arctic-gor-accelero-xtreme-for-radeon-hd-79007800

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Problemet du har i SWTOR har jag också, märks extra tydligt om jag på min högra skärm har uppe en webläsare med flash igång .

Det kan OP testa också, se till att flash inte körs. Och då var mitt korståg upptaget igen.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är helt säker på att det är grafikkortet som låter och inte nätdelen. Har t.o.m testat med en kompis nätagg utanför burken och det hjälpte inte. Vad gör render.perfoverlayvisible 1? Hur limitar jag fpsen till 60? I BF3 hjälper inte vsync och i SWTOR är vsync pajj. Ska testa det där med allt avstängt i bakkgrunden men tror jag redan testat det. Tack för svar förresten!! Uppskattas!

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

SWTOR är inte grafik optimerat, men bror körde på min dator förut när jag hade 5870CF och jag fick riktigt dålig FPS.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Ny kylare, vänta på patch.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Tycker många nämner coilwhine på sina 7970 kort, det märkliga är att jag inte har hört antydan till det på mitt som även är överklockat, är det högt nog kan du byta in kortet på garanti SWTOR har jag hört samma story oberoende av grafikkort :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Ja, jag är helt säker på att det är grafikkortet som låter och inte nätdelen. Har t.o.m testat med en kompis nätagg utanför burken och det hjälpte inte. Vad gör render.perfoverlayvisible 1? Hur limitar jag fpsen till 60? I BF3 hjälper inte vsync och i SWTOR är vsync pajj. Ska testa det där med allt avstängt i bakkgrunden men tror jag redan testat det. Tack för svar förresten!! Uppskattas!

Se till att du inte har webbläsaren på i bakgrunden, det kan tänkas vara hårdvaruaccelererad flash som ställer om klockfrekvenserna till 2d klockor och därför ger dig lagg.

Skrivet av som99:

Tycker många nämner coilwhine på sina 7970 kort, det märkliga är att jag inte har hört antydan till det på mitt som även är överklockat, är det högt nog kan du byta in kortet på garanti SWTOR har jag hört samma story oberoende av grafikkort :/

Jag får coilwhine i laddningsskärmarna mellan 3dmark testerna och i furmark, coildwhine brukar uppstå vid extremt höga fps-tal.

Permalänk
Medlem

SWTOR är urdåligt optimerat - hackar och har sig oavsett hårdvara, speciellt när det är mer än 10 pers på skärmen. Där kan man snacka om att Massive i MMORPG inte direkt kommer att funka så bra. Ganska fett fail av Bioware att använda en motor som inte pallar med. Hoppas inneriligt att de kan optimera motorn flera mil till.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Se till att du inte har webbläsaren på i bakgrunden, det kan tänkas vara hårdvaruaccelererad flash som ställer om klockfrekvenserna till 2d klockor och därför ger dig lagg.

Jag får coilwhine i laddningsskärmarna mellan 3dmark testerna och i furmark, coildwhine brukar uppstå vid extremt höga fps-tal.

Jo jag vet, jag har extrem coilwhine på ett av mina 6770 och märkte av lite på mitt gamla 5870 2GB men kontigt nog hör jag inget hörbart genom chassit på mitt nuvarande 7970 som många andra upplever :S antingen har jag tur eller så är min hörsel på nergång

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vet inte till vilken grad det stämmer men hört att coil whine även kan bero på en kombination av hårdvara och inte endast på en specifik del, exempelvis så kan nätagget A inte arbeta med grafikkoret G utan att coil whine uppstår!

Tänkte bara flika in med detta ifall det ger några nya ideer :P.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Skrivet av som99:

Jo jag vet, jag har extrem coilwhine på ett av mina 6770 och märkte av lite på mitt gamla 5870 2GB men kontigt nog hör jag inget hörbart genom chassit på mitt nuvarande 7970 som många andra upplever :S antingen har jag tur eller så är min hörsel på nergång

Du har nog tur eller så har du inte kört något applikation som ger massor med fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du har nog tur eller så har du inte kört något applikation som ger massor med fps.

Allt från OCCT, furmark, 3Dmark till BF3 och en hel del äldre spel som även inte har fps tak som tex Future Cop LAPD etc så nog har fps:en sprungit iväg i både menyer och 15 år gamla spel (är retro spel samlare). Då får jag skatta mig lycklig helt enkelt, dock har jag hört som ovanstående skrev med psu+nätagg, jag sitter på ett corsair HX 750

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Okej så vi har kommit fram till att SWTOR är skitoptimerat men hur är det med BF3? Borde det inte flyta på för mig om jag har 50 fps och att den inte droppar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Okej så vi har kommit fram till att SWTOR är skitoptimerat men hur är det med BF3? Borde det inte flyta på för mig om jag har 50 fps och att den inte droppar?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa det jag skrev tidigare om flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Testa det jag skrev tidigare om flash.

Gör det så fort jag kommer hem från jobbet;) Försöker få ihop så mycket idéer som möjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

Angående Flash så går det att slå av hårdvaruaccelerationen för det f*nskapet, i kontrollpanelen. Just det ja, både IE och FF kör ju med hårdvaruacceleration som standard (men kan slås av) också, så även det är väl kanske att tänka på.

Har ett 7970 (Sapphire) jag med, men inget coil whine och finfin prestanda utan stuttering, men så har jag bara kört Skyrim (ultra, i 1920x1200, konstant 60 fps med v-blank) så det hör förstås inte direkt till saken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

bf3 har stutter problem fortfarande. jag fick det efter senaste patchen. har även 80% cpu användning på en i7 2600k.
bf3 är inte stabilt över huvud taget så testa gärna fler spel.
coilwhine går inte att lösa. om man inte testar med olika märken på hårdvara tills det försvinner.
har själv bytt allt i min burk, gpu 3 gånger (6950 2gb) och testat med 3 olika nätagg.
många många har det, dom som inte har det har tur eller så hör dom det bara inte.
trodde faktiskt dom hade löst detta jävla helvete nu till 2012 men tydligen inte..

att byta kylare hjälper INTE. det är inte kylaren som låter..

jag vet hur du känner dig. hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem

Coilwhine skiter jag fullständigt i nu!;) Bara jag kan få bort stuttering och spela flytande som alla andra så är jag nöjd..

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

Coilwhine skiter jag fullständigt i nu!;) Bara jag kan få bort stuttering och spela flytande som alla andra så är jag nöjd..

Har också lärt mig leva med det även fast det är det ända som låter i datorn...
Har också problem med med stutter. Liknande grejer som du har förutom ett hd6950 och asus sabertooth moderkort istället.
Testat att byta allt utom minnen och ssd. nästa jag ska testa är en vanlig hårddisk.
Sen finns det ju rätt många grejer i windows som kan orsaka detta också..

det du kan göra i bf3 är att köra

render.perfoverlayvisible 1 och se hur den beter sig.
renderdevice.forcerenderaheadlimit 1 och se skillnaden.
renderdevice.triplebufferingenable 0 och se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Har också lärt mig leva med det även fast det är det ända som låter i datorn...
Har också problem med med stutter. Liknande grejer som du har förutom ett hd6950 och asus sabertooth moderkort istället.
Testat att byta allt utom minnen och ssd. nästa jag ska testa är en vanlig hårddisk.
Sen finns det ju rätt många grejer i windows som kan orsaka detta också..

det du kan göra i bf3 är att köra

render.perfoverlayvisible 1 och se hur den beter sig.
renderdevice.forcerenderaheadlimit 1 och se skillnaden.
renderdevice.triplebufferingenable 0 och se skillnaden.

Tack ska görat!

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

Tack ska görat!

Tips på andra krävande spel som man kan testa och som är bra optimerade? Det känns ju som att det är drivrutinen/dålig optimering som orsakar det här.. 3dmark funkar ju bra.

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I