Muskampen 2025: Segraren korad!

Mus och tangentbord fungerar inte efter uppdatering av hårdvara

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord fungerar inte efter uppdatering av hårdvara

Köpte nytt minneskort och processor då mitt gamla slutade fungera.
Nu har jag dock ett problem, varken mus och tangentbord(jag har provat flera olika) fungerar inte i Windows, fungerar dock i BIOS.
Vad beror detta på? Är det nåt drivrutinskrångel? Jag har kvar samma partition från tidigare som säkert innehåller drivrutiner för det gamla moderkortet.

Vad är nästa steg?

Permalänk

Lustigt. Finns något som heter USB Legacy Support i bios. Jag hade problem med att mus och tangentbord via USB inte fungerade i bios, ändrade dessa inställningar med ett tangentbord med PS/2 anslutning.

Kör du USB 3.0 eller 2.0?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på det här med USB 3.0/2.0, men jag är ganska säker på att de är ikopplade på USB3-portarna vid IO-plåten.

Detta moderkort är det: http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_z68x-ud3h-b3_-_lga1155-...

Permalänk

Installerat drivrutiner för USB 3.0? Testa byt port till en 2.0

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Du har nytt minneskort och processor?

Men hänvisar till det gamla moderkortet... (MB)

Har du bytt MB så måste du installera drivrutinerna till det.

I slutändan undviker man oftast en massa problem,
genom att installera om OS efter MB-byte.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "slutade funka"? Vad hände?
Hur vet du att inget annat också gick sönder?

USB prylar som du vill använda så tidigt kopplad du in de vanliga USB 2.0 portarna och INTE USB 3.0. Tangentbord och mus behöver ändå inte de bättre hastigheten. Samma problem och lösning gäller när man vill installera Windows med vanliga minnen. Flytta USB prylen till en vanligt USB port om du får problem.

Vad har du egentligen bytt för delar?
Först nämnder du bara nya minnen och processor MEN i slutet snackar du som om du även bytt moderkortet när du nämner drivrutiner från den kvar. Har du gjort det så ska du installera om Windows om.

Permalänk
Medlem

Testa att bara byta usb ingångar alltså testa andra, det kan funka. Mitt t och m funkar inte i dem övre usb utgångarna på mitt moderkort, värt ett försök?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 2500k (4,2ghz) , 4 gb ram 1600 mhz, XFX 6850 duelfan, P67A-GD55 (B3), Noctua D-14, HD 1 tb Black (western), 120gb corsaier force gt (ssd), XFX 850W