Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Försökte köra min i 5ghz, slutade med att man fick ominstallera operativsystemet... Ovärt som satan.

Vänta lite.. hur?
Det ska bara vara att ändra tillbaka till stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Försökte köra min i 5ghz, slutade med att man fick ominstallera operativsystemet... Ovärt som satan.

Då har du gjort något annat fel än att bara överklocka processorn. GARANTERAT..
T.ex, du överklockade och gjorde en reset på bios. Tänkte du på t.ex IDE/ACHI inställningen i bios?
Blåskärmade varje gång efter bios? hhmmmm??

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Då har du gjort något annat fel än att bara överklocka processorn. GARANTERAT..
T.ex, du överklockade och gjorde en reset på bios. Tänkte du på t.ex IDE/ACHI inställningen i bios?
Blåskärmade varje gång efter bios? hhmmmm??

Haha, undra varför du tänkte på det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Haha, undra varför du tänkte på det där

hahaha man vill ju inte säga några namn nu altså men... ^_^
Löste sig i slutändan??

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Hallå, första gången i 5GHz och gick ju ganska bra ! klarade iallafall några minuter i prime.

H100, temp mellan 55 och 60 grader
5000.67 MHz, 1.432 Vcore
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2224319

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip435:

Hallå, första gången i 5GHz och gick ju ganska bra ! klarade iallafall några minuter i prime.

H100, temp mellan 55 och 60 grader
5000.67 MHz, 1.432 Vcore
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2224319

Se upp för prime, IBT, OCCT osv på 1.4v+ med en h100. Tanken är ju inte att folk ska grilla sina CPUer pga tråden haha ^_^
Därför en grundläggande tanke är: Överklockningen behöver INTE vara stabil på något vis

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

hahaha man vill ju inte säga några namn nu altså men... ^_^
Löste sig i slutändan??

Haha, jo det löste sig men nu har jag fått problem med att windows säger att jag inte har äkta samt att skärm inställningarna återställs hela tiden..

Det vill säga att jag måste ändra så att alla skärmar inte visar samma bild hela tiden >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Då har du gjort något annat fel än att bara överklocka processorn. GARANTERAT..
T.ex, du överklockade och gjorde en reset på bios. Tänkte du på t.ex IDE/ACHI inställningen i bios?
Blåskärmade varje gång efter bios? hhmmmm??

Skrivet av Troberg:

Vänta lite.. hur?
Det ska bara vara att ändra tillbaka till stabil.

Tyckte också att det var en märklig lösning. Efter jag failat med OC'n kunde inte windows startas hur jag än försökte, jag resetade klock inställningarna volten osv men prövade aldrig det där du nämnde med AHCI/IDE, jag har min dator på AHCI eftersom jag har SSD... Går det inte att överklocka lika bra då eller vadå? Tyckte datorn borde starta om jag drog tillbaks klockinställningarna men icke....
Värt att nämna är att jag blåskärmade varje gång windows "färgade punkterna" ska flyga tillsammans och bilda Windowsloggan.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Tyckte också att det var en märklig lösning. Efter jag failat med OC'n kunde inte windows startas hur jag än försökte, jag resetade klock inställningarna volten osv men prövade aldrig det där du nämnde med AHCI/IDE, jag har min dator på AHCI eftersom jag har SSD... Går det inte att överklocka lika bra då eller vadå? Tyckte datorn borde starta om jag drog tillbaks klockinställningarna men icke....
Värt att nämna är att jag blåskärmade varje gång windows "färgade punkterna" ska flyga tillsammans och bilda Windowsloggan.

Det går mycket bra att klocka med ACHI.
Dock måste du tänka på att byta tillbaka från IDE till ACHI när du resettar bios.

XrOo och jag tyckte detta var lite lustigt då det var EXAKT samma sak som hände mig igår, haha.
Kom dock på att jag hade ACHI och gick in och kollade om det var ändrat.
Vilket det var då IDE är orginal.

*Därför han kom på att det kunde vara problemet ;)*

Så varje gång man resettar så måste man ändra tillbaka från IDE till ACHI om man har en ssd med ACHI.
Annars får man blåskärm precis när den där flaggan ska skapas vilket hände för dig.

Permalänk
Medlem

# 5141.18MHz (AMD/QL62) på LUFT av Adchen (http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2221721) !! LAPTOP !!

LAPTOP??

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

# 5141.18MHz (AMD/QL62) på LUFT av Adchen (http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2221721) !! LAPTOP !!

LAPTOP??

Yepp

http://i41.tinypic.com/o5rjmv.jpg

Hans "rigg"

Permalänk
Medlem

Precis som Troberg skriver!
Detta lilla problem tittade fram igår, och vi snackade lite över telefon och whips så löste det sig.
Ibland behövs en kortare stund med mindstorming bara.

Överklockning i regeln ger BSOD antingen redan vid boot, och vanligtvis en hederlig BSOD Kod som indikerar antingen för låg spänning eller dyl.

Eller så går datorn in i en "boot cicle" och startar om gång på gång utan att ens visa bios splash screen.
En del moderkort, detta hänger iofs mer på den typ av socket man kör t.ex intel vs amd osv.
Så laddas inställningarna från det eprom chip (bios chippet) antingen INNAN man ser bios splash eller som på Sandy Bridge, EFTER bios splash. Därför man t.ex kan sätta 110x59 och reboota, sedan ta en printscreen på bara uefi booten, och säga "wiho jag har 6100mhz" men så fort den lämnar uefi så får man blåskärm.

Taadaa.. Nej men altså om ni får problem pga överklockningar kors och tvärs, då får ni låta bli.
Tråden skapades inte för att folk ska bränna sönder hårdvaran, lite vett och etikett bör finnas
Gör inte som kalleanke, slänga in datorn i frysen och får kortslutning samt upptinad fläskfile. det funkar liksom inte!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrotwilly:

Är det min gamla som ligger i Giljotinen? Går säkert att få upp i 5 med lite volting och tid

Mjo, ska slakta den ikväll

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Får försöka pressa upp den ikväll, har generellt konstant problem över 4.3GHz med random bluescreens , men just for the sake of it så kör jag ett race ikväll!

Permalänk
Medlem

Nu när det är vinter så har ju många som kör luftkylning en härlig fördel jämfört mot slutna vattenpaket. För de som kör vattenkylning på riktigt (om man nu får säga så?) och har lite extra slang till övers, samt något starkare pump kan ju dra radiatorn utanför fönstret och få väääldigt sval och fin processor Det blir i princip samma sak som en water chiller, fast ännu bättre effekt!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

här kommer mitt nuvarande rekord på min i7 2600K @ 5558.59 MHz med vatten ej stabilt
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1884843
http://hwbot.org/submission/2183981_kraftcore_cpu_frequency_c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det går mycket bra att klocka med ACHI.
Dock måste du tänka på att byta tillbaka från IDE till ACHI när du resettar bios.

XrOo och jag tyckte detta var lite lustigt då det var EXAKT samma sak som hände mig igår, haha.
Kom dock på att jag hade ACHI och gick in och kollade om det var ändrat.
Vilket det var då IDE är orginal.

*Därför han kom på att det kunde vara problemet ;)*

Så varje gång man resettar så måste man ändra tillbaka från IDE till ACHI om man har en ssd med ACHI.
Annars får man blåskärm precis när den där flaggan ska skapas vilket hände för dig.

Nu när man kom hem från skolan är det bara till att installera Windows 7 igen då... I AHCI denna gången dock... Tack för hjälpen boys.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Känner sig ganska liten här kan inte ens hålla min e5300 stabil i 4Ghz och då kör jag 1,55v för att få han stabil i 3,6... skit grejer

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Nu när man kom hem från skolan är det bara till att installera Windows 7 igen då... I AHCI denna gången dock... Tack för hjälpen boys.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ominstallera det
Det är bara att installera ACHI i windows först sen ändra i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Du behöver inte ominstallera det
Det är bara att installera ACHI i windows först sen ändra i bios

Jo, när jag körde i AHCI så hängde det sig, precis som när det ändrats från AHCI till IDE när jag resetat. Det verkar som att min SSD vill köras i det läge den installerats i.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jo, när jag körde i AHCI så hängde det sig, precis som när det ändrats från AHCI till IDE när jag resetat. Det verkar som att min SSD vill köras i det läge den installerats i.

Kolla det här och ändra båda värdena:

http://support.microsoft.com/kb/922976/sv

Permalänk

Kom igen nu, varför ser jag ingen 6GHz+ tråd i forumet. Någon måste ju ha lyckats med det. ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Kolla det här och ändra båda värdena:

http://support.microsoft.com/kb/922976/sv

Vad menar du med båda värdena? Gick in och tryckte "Lös det åt mig" och så gjorde den något och vips, klar.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Kom igen nu, varför ser jag ingen 6GHz+ tråd i forumet. Någon måste ju ha lyckats med det. ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Jag funderar starkt på att slå ihop klubbarna och göra en stor istället.
Någon som är för detta förslag?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag funderar starkt på att slå ihop klubbarna och göra en stor istället.
Någon som är för detta förslag?

Är det verkligen så smart?
Kommer ju bli sjukt mycket på första posten så tror nog att det är bättre att ha delat på dem

Permalänk

I den här tråden så verkar det ju vara duktiga överklockare och jag undrar hur högt kan jag klocka min 2600k på stockkylare (ska köpa en ny snart men har inte råd just nu) och köra den stabilt? samt om någon kunde hjälpa mig med överklockningen är helt grön på detta

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag är nybörjare på det här, så jag klockade den till 5005MHz (100.1BCLK bara för att inte hanmna längst ner! ). Vågade inte högre.
Kyls på luft med en Cooler Master 212+ (med två Arctic Cooling F12 PWM i push/pull)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2228230

Också ett litet lol: AI Suite II sa att jag hade 0,004Vcore och höll på att dampa angående det. Jag tror den drömmer mardrömmar.

Edit: Blev lite modigare och körde upp den i 5114MHz. Men nu får det räcka. http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2228607

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Se upp för prime, IBT, OCCT osv på 1.4v+ med en h100. Tanken är ju inte att folk ska grilla sina CPUer pga tråden haha ^_^
Därför en grundläggande tanke är: Överklockningen behöver INTE vara stabil på något vis

Synd att jag satt på min orginalkylare igen så jag kan inte göra en validering.
Men har kvar min banner i signaturen.
Men Prime95 med 1.4v+ med en H50 & 2st SickleFlow i PnP funkade för mig iaf på 5.1Ghz stabilt.
Så H100 tycker jag bör funka på den volten.

Permalänk

gjorde lite nya klocks, får han dock inte att boota på 5,6ghz eller 5,7, blir att pilla lite mer när man får lust.
har bara haft nya gigabyte z68x-ud3h-b3 i nåra veckor än.
Kylningen är corsairs H60 (vatten)

5,3ghz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2228292
5,4ghz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2228313

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|