Spela spel på skoldatorn, HJÄLP!

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Borde det inte gå att öppna cmd vid anteckningar? Bara spara anteckningsfilen som .bat fil och sen lägga till nya admin användare med kommandon i cmd?
Har ingen super koll på detta, vet ej hur det fungerar med domän och liknande.

Tips: Sök på google!

Förstår lite halvt vad du menar, och tror inte att det kommer fungera...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

HElephant ok. Ja din lösning fungerar garanterat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Förstår lite halvt vad du menar, och tror inte att det kommer fungera...

Vet tyvärr inte hur jag ska kunna få cmd att agera som admin på ett icke admin konto. Du kan komma överallt utan att vara admin men rättigheterna ändras ändå inte. Tyvärr kan jag inte mycket om detta, Så jag har inget mer att komma med. Du får boota från ett USB helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

HElephant ok. Ja din lösning fungerar garanterat.

Självklart Har använt mig utav den minst 100 gånger, bokstavligt talat.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Vet tyvärr inte hur jag ska kunna få cmd att agera som admin på ett icke admin konto. Du kan komma överallt utan att vara admin men rättigheterna ändras ändå inte. Tyvärr kan jag inte mycket om detta, Så jag har inget mer att komma med. Du får boota från ett USB helt enkelt.

Läs min lilla guide jag skrev.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

Permalänk
Inaktiv

Eller så kan du använda datorn till det du ska!

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Läs min lilla guide jag skrev.

Gjorde det och jag vet att den fungerar. Ville bara komma på om det gick utan USB. Bara via cmd och anteckningar.

Permalänk

Jag och två andra hade något program på USB sticka för 5-6 år sedan som kunde både skriva ut lösenord(Slutade funka när XP SP1 släpptes) och resetta lösenordet. Detta är något jag ångrar grovt just för detta sänkte mina betyg rejält

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Nej? jag har spelat MW2 genom usb-minne

Måste ha varit rätt segt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Måste ha varit rätt segt?

Nepp, fungerade felfritt!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Nepp, fungerade felfritt!

Får man nästan prova spela något spel genom sticka då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Tror inte han kan ändra lösenordet till domänen.

Dock så kan han tabort lösenordet till local admin så kan ha få rättigheter lokalt på datorn. Fast datorn kanske inte ligger med i domänen?
Isåfall är det bara att tabort lösenordet för local admin med program som finns på hirensboot cd t.ex.
http://www.hirensbootcd.org/download/

de är ju såklart local admin jag menade då kan han installera spel bäst han vill och de var ju de han var ute efter?

den var visst domänansluten och kan inte ge hjälp för de då de är år sen ja höll på med domäner

Permalänk
Avstängd

Skoldatorerna är INTE till för att spela spel på... de är till skolarbeten.

Man blir faktiskt riktigt irriterad på dagens ungdom. >.<

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Detta gjörs för att det är ett rent helvete att felsöka en skolelevs dator. De skall vara glada att de får en.

Alla ska spara på skolans nätverkslagring, för att vara lite snäll ser man till att användarprofilerna hamnar på en annan partition (som inte skrivs över när man installerar om). Kraschar/krånglar datorn och felet tyder på Windows så blåser man skiten. När flera personer kommit med samma felbeskrivning så kan man börja ta tag i problemet för då är det inte bara en elev som lekt rövare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Alla ska spara på skolans nätverkslagring, för att vara lite snäll ser man till att användarprofilerna hamnar på en annan partition (som inte skrivs över när man installerar om). Kraschar/krånglar datorn och felet tyder på Windows så blåser man skiten. När flera personer kommit med samma felbeskrivning så kan man börja ta tag i problemet för då är det inte bara en elev som lekt rövare.

Sen har man ju den där pyttelilla frågan om säkerhet också. Ger du fulla rättigheter till användarna på deras datorer så måste du förbättra och övervaka säkerheten i ditt närverk på ett helt annat sätt.

Detta lovar jag dig att ingen skola är villig att betala för enbart för att deras elever skall kunna "spela" på sina skollaptops.

Permalänk
Medlem

Vill du ha Admin lösenord utan krångel?

Ladda ner denna underbara programvara:
http://ophcrack.sourceforge.net/download.php?type=livecd

Bränn på en skiva, stoppa in i datorn och boota från den, välj sedan Automatic-mode.
Låt den göra sitt någon minut.

Sen har du admin lösen.
Logga in som admin, installera det du vill och spela så mycket du vill.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamearn:

Hej, jag har fått en skoldator och vill kunna installera spel på den, men är inte admin, hur ska jag göra? Har testat att installera det på ett usb minne och klistra in det men det funkar inte. Nån som vet?

http://www.realmofthemadgod.com/ as kul och du behöver ej inget usb minne

Permalänk
Medlem

Varför inte koppla bort internet?..
Sen är det ju bara skapa ett admin konto, och sen koppla in internet igen, och logga in på ditt skapade admin-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamearn:

Hej, jag har fått en skoldator och vill kunna installera spel på den, men är inte admin, hur ska jag göra? Har testat att installera det på ett usb minne och klistra in det men det funkar inte. Nån som vet?

http://www.youtube.com/watch?v=i7J6oC9Mk88
föls den här.
Har för mig att "Net user administratör *" eller vad nu admin heter räcker, sen enter och skriv in det nya lösenordet.
logga sedan in som admin o installera spelen du vill ha.

EDIT: Detta fungerade klockrent när jag skolade på John Bauer-gymnasiet.
Har inte hållt på med det här på ett tag, kommer inte ihåg vilken typ av konto vi hade på datorerna heller, mycket möjligt att vi var admin och på så vis kunde ändra i cmd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Snälla sluta nooba er

1. Skaffa ett USB minne med minst 1 GB minne.
2. Formatera det.
3. Ladda ner Unetbootin.
4. Starta Unetbootin och installera Ubuntu på USB minnet.
5. Boota därefter Ubuntu från USB minnet.
6. Öppna hårddisken där Windows ligger.
7. Gå till Windows\System32\.
8. Ta bort sethc.exe.
9. Gör en kopia utav cmd.exe och byt namn på den till sethc.exe.
10. Starta om datorn och boota upp Windows.
11. Då loginskärmen kommer upp så trycker du fem gånger på SHIFT så att fd. tröga tangenter kommer upp. Ploff så kommer Kommandotolken upp och nu skall nu skriva in:
net user (valfritt användarnamn) (valfritt lösenord) /add
därefter
net localgroup administrators (användarnamnet du valde) /add
12. Nu kan du stänga ner kommandotolken och öppna loginfönstret.
13. Det finns alternativ på var du skall logga in, så som jag minns det för att logga in på Göteborgs Skolnät så var det STADEN som gäller. Ändra det till "Den här datorn".
14. Logga nu in med uppgifterna du angav i kommandotolken. Bör fungera ifall du gjorde allt rätt.

Extra:
Istället för att skapa ett konto vilket som beskrivs på steg 11 så kan du helt enkelt byta lösenord på Administratorn genom:
net localgroup administrator (valfritt lösenord) /add
Följ sedan samma steg.
Hoppas det hjälpte. Själv så skriver jag en Batch kommandokod som skall fungera som en meny men inlogg och massa funktioner då man klickar SHIFT fem gånger

Värt att tänka på är att i svenskt windows heter groppen administratörer. Kanske inget man tänker på i stridens hetta.

Skrivet av Forbidden:

Ladda ner denna underbara programvara:
http://ophcrack.sourceforge.net/download.php?type=livecd

Bränn på en skiva, stoppa in i datorn och boota från den, välj sedan Automatic-mode.
Låt den göra sitt någon minut.

Sen har du admin lösen.
Logga in som admin, installera det du vill och spela så mycket du vill.

Tveksam till om den klarar långa/krångliga lösenord. En erfaren tekniker sätter inger kort och enkelt.
I microsofts utrullningsmjukvaror finns även möjligheten att sätta random lösenord och sedan inaktivera det lokala adminkontot efter installation. Istället kör man på ett domänkonto de gånger support sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Skoldatorerna är INTE till för att spela spel på... de är till skolarbeten.

Man blir faktiskt riktigt irriterad på dagens ungdom. >.<

Dagens ungdom *suck* det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Som lärarstudent kände jag hur en del av min själ dog när jag läste denna tråden.
*Håller tummarna för att alla som låser upp sina skoldatorer åker fast och får datorn beslagtagen*

Ni ska för tusan vara glada att ni ens får låna/FÅR!? en egen skoldator. På "min tid" hade vi stationära som man fick trängas med andra om. Använd datorn till det du har fått den till.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Problemet med detta är att troligt loggar du in på skolans domän när du är i skolan. Var av att maskinerna är ner låsta såpass mycket för att skolan inte vill ha virus i skol nätverket. Kommer IT avdelningen på er att hacka skolans lösen så kan man bli straffad för det. Det går under datalagen. Eleverna har endast fått maskinen till låns så vida man inte har köpt via skolan. Allt du gör på skolans egendom är du som anv ansvarig för.

Ja jisses vet inte hur många elev maskiner man har fått fixa för att eleverna har varit inne och micklat och tillslut kraschat hela maskinen hehe

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

de flesta ungdomar har ju ändå någon koll på hur man använder en dator.

Inte ens hälften av de i min klass vet hur man går in på first class på hemdatorn...

Sen så är de så tröga att de mosar in chokladbitar i cd-läsaren -_-

Permalänk
Medlem

Min skoldator strulade och blev utslängd från domänen så jag inte kunde logga in igen, hirens bootcd fixade dock biffen.

Permalänk

Jag gillar det att alla förslag på hack är för att komma åt local admin..vilket är busenkelt. En admin som vet hur det skall gå till, lämnar inga lokala admin konton kvar, som snorungar kan hacka på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Jag gillar det att alla förslag på hack är för att komma åt local admin..vilket är busenkelt. En admin som vet hur det skall gå till, lämnar inga lokala admin konton kvar, som snorungar kan hacka på datorn.

Men den lokala admingruppen kan väll inte raderas? Så inget hindrar en från att göra en ny admins med "tröga tangenter->cmd tricket"

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst

Om skolan väljer att ni ska få låsta datorer finns det nog en bra anledning bakom det. Till exempel att de ska användas till skolarbete.

*Tråd låst*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?