Vill köpa en släpbar dator. max 15:000;-

Permalänk
Medlem

Vill köpa en släpbar dator. max 15:000;-

Hej.

Jag bor i princip på ett hotell 5 dagar i veckan pga jobb och är hemma enbart på helgerna, därav är jag inte så sugen på att släpa med mig en stationär dator, men en släpbar dator skulle fungera utmärkt.

Nu till frågan, vilken gaminglaptop ska jag köpa? kan tänka mig att gå upp till 15.000;- klassen.
Har försökt att hitta lite information och tips i forumet men det är som sagt ett litet djungel av åsikter.
Min fråga riktar sig enbart till de personer som har erfarenhet!

Mina krav är att man kan spela dagens spel hackfritt med very high/ultra settings, 17" är ett minimum, tangentbord med kvalité och en färgrik skärm.

Ber om ursäkt, är en i mängden utan koll och gör en tråd, även om det finns tusentals av dom, men jag vill inte chansa vid köp

// Alice

* har funderat lite extra på det här paketet http://www.inet.se/produkt/1969364/msi-gt780dxr-429ne-geforce...

Lade till en länk
Permalänk
Inaktiv

Msi GT780 med en i7a och ett Geforce GTX570m skulle passa utmärkt, den klarar alla dagens spel på höga inställningar + är rapp överlag:
http://www.inet.se/produkt/1969364/msi-gt780dxr-429ne-geforce...

Finns även billigare modeller för 10000:- med tex i5 cpu och ett geforce GTX560m, alt i7 med GTX560m.

Jag använde själv den laptopen ett litettag o var nöjd med prestandan och utseendet.

Permalänk

MSI GT 780DX eller nån från PC-Konsulten eller Alienware om du har studentrabatt.

Permalänk
Medlem

Undvik ASUS släpbara. Kolla Notebookreviews forum och ASUS forum för referns. Har själv en G73. Touchpad är under all kritik tangenbordet missar nedslag och ljuddrivrutiner är rent mög.

Permalänk
Skrivet av BeRetta:

Undvik ASUS släpbara. Kolla Notebookreviews forum och ASUS forum för referns. Har själv en G73. Touchpad är under all kritik tangenbordet missar nedslag och ljuddrivrutiner är rent mög.

Hade inga sådana problem med min förra Asus G74 men lämna tillbaks den på grund av Kraftigt ljus insläpp på sidorna av panelen, Annars var den helt ok förutom katastrofalt dålgt ljud då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Hade inga sådana problem med min förra Asus G74 men lämna tillbaks den på grund av Kraftigt ljus insläpp på sidorna av panelen, Annars var den helt ok förutom katastrofalt dålgt ljud då också.

Alltid är det nått skit med dom.

Permalänk
Medlem

Hade en G53JW så kan inte tala för den nya generationen, men skärmen var det största problemet för mig. Bleka färger, ljusläckage från kanterna och usel svärta. Jag gick visserligen från en Dell XPS M1530 med WLED 16:10-skärm som är notoriskt bra, men jag hade ändå satsat på en vettig skärm om det var den jag skulle använda.

PC-Konsulten.se köpte jag min från till slut, med deras 95% NTSC-skärm som tillval och det är som natt och dag. Betraktningsvinklarna är oändliga, färgerna är klara och extremt ljusstarka. Går även att välja blank eller matt.

Permalänk
Medlem

Så.. ska jag ta och beställa en MSI GT 780DX ?

Permalänk

Jag skulle garanterat övervägd PCer ifrån Clevo. deviltech.de eller pc-konsulten.se. Bloatware fria, stilrena och med de absolut snabbaste grafikkorten på marknaden ! Nackdelen är att det saknas bakbelyst tangentbord, själv lider jag inte av att inte ha det.

Tysta (under omständigheterna), driftssäkra, svala och sjukt kraftiga.

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

En modell med MXM-slot för grafikkortet kan ju vara idé om du vill uppgradera grafiken i ett senare skede utan att behöva byta hela laptopen. Dock har jag ingen koll på vilka modeller som har det i dagsläget då hag håller mig till netbooks

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Finns ju en sida (sidor?) där man kan bygga sin egen bärbara dator och när jag testat själv så blir de oftast ganska prisvärt jämnfört med tex en MSI eller ASUS dator.

Edit: Testa att bygga en dator här http://www.factorgaming.com/ och kolla om de blir billigare.

Permalänk
Skrivet av bappsan:

Hej.

Jag bor i princip på ett hotell 5 dagar i veckan pga jobb och är hemma enbart på helgerna, därav är jag inte så sugen på att släpa med mig en stationär dator, men en släpbar dator skulle fungera utmärkt.

Nu till frågan, vilken gaminglaptop ska jag köpa? kan tänka mig att gå upp till 15.000;- klassen.
Har försökt att hitta lite information och tips i forumet men det är som sagt ett litet djungel av åsikter.
Min fråga riktar sig enbart till de personer som har erfarenhet!

Mina krav är att man kan spela dagens spel hackfritt med very high/ultra settings, 17" är ett minimum, tangentbord med kvalité och en färgrik skärm.

Ber om ursäkt, är en i mängden utan koll och gör en tråd, även om det finns tusentals av dom, men jag vill inte chansa vid köp

// Alice

* har funderat lite extra på det här paketet http://www.inet.se/produkt/1969364/msi-gt780dxr-429ne-geforce...

Har själv MSI datorn du föreslog, är väldigt nöjd med den, mycket bättre än min tidigare Asusburk, och den uppfyller alla mina krav. Dessutom har den de bästa laptophögtalare jag någonsin hört, har ju en subwoofer för bas på undersidan

Rekommenderar den!

Sen är det ju trevligt att kunna ändra bakgrundsbelysningens färger efter smak

EDIT: se till att du köper just GT780DXR, för GT780 Och GT780DX är andra modeller.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Har själv MSI datorn du föreslog, är väldigt nöjd med den, mycket bättre än min tidigare Asusburk, och den uppfyller alla mina krav. Dessutom har den de bästa laptophögtalare jag någonsin hört, har ju en subwoofer för bas på undersidan

Rekommenderar den!

Sen är det ju trevligt att kunna ändra bakgrundsbelysningens färger efter smak

EDIT: se till att du köper just GT780DXR, för GT780 Och GT780DX är andra modeller.

Okej, vad spelar du för spel på den då?

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

se till att du köper just GT780DXR, för GT780 Och GT780DX är andra modeller.

Det är ju lika bra att köpa en DX istället för DXR om det nu är billigare med DX vill säga, då man ändå föredrar en SSD + en större lagrings disk istället för 2 vanliga diskar i raid.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Det är ju lika bra att köpa en DX istället för DXR om det nu är billigare med DX vill säga, då man ändå föredrar en SSD + en större lagrings disk istället för 2 vanliga diskar i raid.

Fast sen kostar DX 18000 som billigast, vilket är en bit över TS maxbudget

Personligen tycker jag nog att 3000 är lite väl för att få en 750GB utbytt mot en 120GB SSD, speciellt för en spellaptop som ändå är skitsnabb med uppstart och så

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av bappsan:

Okej, vad spelar du för spel på den då?

Spelar BF3, The Old Republic, Skyrim har spelat en del Metro 2033 också, och det sistnämda är extremt krävande

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Fast sen kostar DX 18000 som billigast, vilket är en bit över TS maxbudget

Personligen tycker jag nog att 3000 är lite väl för att få en 750GB utbytt mot en 120GB SSD, speciellt för en spellaptop som ändå är skitsnabb med uppstart och så

Här har du en DX för 15k lika mycket som DXR http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1010754
Men valde min på Elgiganten för jag hade rabatt checkar och har uppgradert med mer minne och en SSD.

Vad får du för fps på BF3 ? Och kör du med Nvidia overclock tool. Själv ligger jag på 35-45 fps med high 1920x1080 i BF3.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Här har du en DX för 15k lika mycket som DXR http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1010754
Men valde min på Elgiganten för jag hade rabatt checkar och har uppgradert med mer minne och en SSD.

Vad får du för fps på BF3 ? Och kör du med Nvidia overclock tool. Själv ligger jag på 35-45 fps med high 1920x1080 i BF3.

Men den du länkade har ju ingen SSD... xD

Det är ju GT780DX-231NE som har SSD, du länkade GT780DX-435NE, som inte har en

Och bara 1 HDD.

Spelar inte på high, kör på medium med 16x AF, tycker inte 35-45fps är speciellt spelbart, och har inte testat bara för att se min fps.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Men den du länkade har ju ingen SSD... xD

Det är ju GT780DX-231NE som har SSD, du länkade GT780DX-435NE, som inte har en

Och bara 1 HDD.

Spelar inte på high, kör på medium med 16x AF, tycker inte 35-45fps är speciellt spelbart, och har inte testat bara för att se min fps.

Nä jag sa att man föredrar ju ändå en SSD + en lagrings disk istället för 2 diskar i raid, inte att det fanns på DX, men kanske formulerade mig fel, men det spelar ju ingen roll nu när det ändå är samma pris.

Jo men det är väl roligare att köra i ca 40fps i high ( som jag tycker är spelbart då ) en medium i 60fps, men allt är ju smaksak som sagt.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Nä jag sa att man föredrar ju ändå en SSD + en lagrings disk istället för 2 diskar i raid, inte att det fanns på DX, men kanske formulerade mig fel, men det spelar ju ingen roll nu när det ändå är samma pris.

Jo men det är väl roligare att köra i ca 40fps i high ( som jag tycker är spelbart då ) en medium i 60fps, men allt är ju smaksak som sagt.

Nja, är så liten skillnad grafiskt sett, så tycker inte det är värt att offra 20 fps för det sen är jag rätt kräsen med bra flyt så kan ju vara det också ^^

Visa signatur