J*vligt drygt brus/systemljud i högtalare?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När det krachar kan vad som helst hända, oljud är inte jätteovanligt.

Jo men alltså det ljudet var omänskligt, det fortsatte efter jag drog ur kabeln till datorn med, och även fast jag tröck av/på högtalare.. dock sluta det när jag knäppte av i cirka halvtimme.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har nått hårdvarufel i ljudsytemet i så fall om oljudet fanns kvar efter du drog kabeln så måste något självsvänga, då ska du reparera det innan något mera går sönder, felet kan iofs ha uppstått pga att du kopplat ihop datorn o ljudsystemet utan galvanisk åtskillnad, det kan bli så stora späningar att elektronik går sönder av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så allt som allt ni som läst igenom tråden tidigare etc, finns det något jag kan göra utan att köpa saker ? Eller är det ett USB ljudkort/störningsfilter som gäller?

Har dock en fråga, varför har inte detta hänt tidigare? Är det för att subben är så kraftig? Monitorerna kan ju inte dra så mycket dom e ju på 70w haha, dock är ju subben på 1200w rms.

Visa signatur

Permalänk

Om jag läser tråden så ser jag inget om hur de olika felsökningarna har fallit ut.
Hela anläggningen inkopplad = BRUUUUUUM
Endast Monitorer = tyst
Försvinner brumljudet när du kopplar ur anläggningen ur datorn? Ja felet är att du får inducerade spänningar på något sätt inne i datorn. Följdfråga Låter det fortfarande fint i lurar på samma utgång? Ja Lösningen är en galvanisk avskiljare för ca 250kr.
Försvinner ljudet när du kopplar ur signalkablar mellan filter och bassteg? Ja Felet lär vara i bassteget. Nej Felet lär vara i filtret
Försvinner ljudet när du kopplar ur ström till bassteget? Om Ja så inducerar bassteget något. Om Nej Felet är inte där och det verkar vara introducerat i kablage och ingångar mellan steg och filter.

Fortsätt ned olika tester till du lokaliserat var du har problem. Det kan till och med lösa sig med att ha en ojordad anslutning för någon del för att slippa jordskillnader. När du hittat var ditt problem är så kan vi hjälpa dig med lämplig fix men utan mer info än allt kopplat låter illa och bara monitorer = tyst så är det svårt.

Permalänk
Skrivet av annorssan:

Om jag läser tråden så ser jag inget om hur de olika felsökningarna har fallit ut.
Hela anläggningen inkopplad = BRUUUUUUM
Endast Monitorer = tyst
Försvinner brumljudet när du kopplar ur anläggningen ur datorn? Ja felet är att du får inducerade spänningar på något sätt inne i datorn. Följdfråga Låter det fortfarande fint i lurar på samma utgång? Ja Lösningen är en galvanisk avskiljare för ca 250kr.
Försvinner ljudet när du kopplar ur signalkablar mellan filter och bassteg? Ja Felet lär vara i bassteget. Nej Felet lär vara i filtret
Försvinner ljudet när du kopplar ur ström till bassteget? Om Ja så inducerar bassteget något. Om Nej Felet är inte där och det verkar vara introducerat i kablage och ingångar mellan steg och filter.

Fortsätt ned olika tester till du lokaliserat var du har problem. Det kan till och med lösa sig med att ha en ojordad anslutning för någon del för att slippa jordskillnader. När du hittat var ditt problem är så kan vi hjälpa dig med lämplig fix men utan mer info än allt kopplat låter illa och bara monitorer = tyst så är det svårt.

Tackar för ett vettigt svar! Ja när jag har anläggningen komplett ikopplad med slutsteg/filter/mixerbord/monitorer så brummar och nästan visslar det, brummar lite hela tiden sen visslar det i spel, samt att det brummar när jag scrollar/gör nått på datorn tex.

När jag kopplar monitorer direkt till mixer'n så är det knäpptyst.

Knäpper jag av slutsteget när allt fortf är kopplat via filter så låter det lika, dock försvinner det där mörka "brummet" (jag känner brummet i kroppen när jag scrollar ibland till och med xD därav subben).

Nu när jag tog ut sladdarna som går mellan slutsteg och filter "low out" så försvann det!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Har du brum när slutsteget är av ? Och nu nämner du en sub det förklarar iofs slutsteget som annars är totalt onödigt till aktiva högtalare, och ett mixerbord kan du beskriva hela systemet utan att utelämna några delar? och hur du kopplat ihop det, balanserat obalanserat, och hur du kör slutsteget ?
Vad är det för filter, det är svårt att se på din tidigare bild.
Troligen krävs det som tidigare skrivits galvanisk avskiljning av datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du brum när slutsteget är av ? Och nu nämner du en sub det förklarar iofs slutsteget som annars är totalt onödigt till aktiva högtalare, och ett mixerbord kan du beskriva hela systemet utan att utelämna några delar? och hur du kopplat ihop det, balanserat obalanserat, och hur du kör slutsteget ?
Vad är det för filter, det är svårt att se på din tidigare bild.
Troligen krävs det som tidigare skrivits galvanisk avskiljning av datorn.

Om jag inte minns fel så länkade jag allt i första inlägget, dock utom sub som består av två stycken MDS fanatic 12" i en 103l portad låda.

Mixerbord - Behringer 802

Slutsteg - Behringer EPQ1200

Monitorer - M-Audio BX5a

Sen filter vet jag inte riktigt då allt som står är märket, då det inköptes begagnat.

Men som jag sa, det slutar när jag drar ur sladdarna till slutsteg, dock inte när jag bara knäpper av det. (Sladdarna till filter alltså)

Det tråkiga är ju att allt låter hur bra som helst, dock är det dom här ljuden när jag inte har musik på.. Det överöstar nästan musiken om jag startar tex minecraft då det börjar pipa som 17on.

Visa signatur

Permalänk

Utrustningen är väl beskriven i tråden.
Obalanserat mellan dator och delningsfilter. Filtret har både balanserad och obalanserad in.
Delningsfilter till Monitorer och basslutsteg är Balanserat BX8or och Behringer steg
Passiv sub med ett PA slutsteg som drivning.

Har du samma problem om du kopplar en bärbar spelare direkt i Lågnivå in i delningsfiltret? Alltså får du störningar och konstigt ljud då? Om inte det så är det troligen så att du behöver en galvansisk avskiljare mellan dator och filter.
Man kan försöka trolla bort problemet på olika sätt men om du avjordar ljudkortet mot chassit så kommer du bara flytta jordfelet funt i datorn och det kan bli problem någon annanstans.
Jag hade så stora inducerade spänningar mellan min gamla dator och förstärkare att det killade ordentligt i fingrarna och det var omöjligt att komma ifrån så jag köpte en galvanisk avskiljare som den vi länkat till innan. Då löstes problemet direkt.
Du kan även testa att koppla steget utan jord. Det är inte rätt men då kan du bli av med inducerad spänning mellan filter och steg och jorden kommer att vara genom balanserad kabel. Enklast är att tejpa lita eltejp på jordblecken på förstärkarens stickpropp.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Jag blir mer o mer säker på att du behöver galvanisk isolation av datorn för att få tyst på det. du bör prova det som första åtgärd, du har ingen dibox eller liknande? annars får du knalla iväg och köpa transformatorer av nån sort. föresten har du ingen tydlig bild på filtret? eller hittar du nått liknande groundlift på baksidan? hur har du kopplat ihop det, adaptrar eller färdiga kablar, det kan spela roll det också.
Hur driver du basen? bryggat, mono, stereo ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Ursäkta för bump, men jag hittade en till konstig sak idag.. CoD crashade för mig, då var jag tvungen att stänga av datorn en stund för högtalarna började låta "BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR" riktigt jävla högt som om datorn fick spaz för att CoD crashade, vad kan vara felet? dålig jord eller? Lika så hörde jag ett "bom" för en stund sedan, som mitt i en låt fast med massa feljud och skrap i sig, dock låter ljudet lika fint som alltid? Skit mysko..

Måste ju finnas något sätt att fixa det ! Utan att köpa saker..

Ganska vanligt problem med xonar-korten vid krasch. Skedde för mig typ dagligen ett tag innan drivrutinerna uppdaterades, nu händer det sällan men har skett.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk

Ja det måste det vara! Ser exact ut så och spec'en verkar stämma!

Skrivet av annorssan:

Utrustningen är väl beskriven i tråden.
Obalanserat mellan dator och delningsfilter. Filtret har både balanserad och obalanserad in.
Delningsfilter till Monitorer och basslutsteg är Balanserat BX8or och Behringer steg
Passiv sub med ett PA slutsteg som drivning.

Har du samma problem om du kopplar en bärbar spelare direkt i Lågnivå in i delningsfiltret? Alltså får du störningar och konstigt ljud då? Om inte det så är det troligen så att du behöver en galvansisk avskiljare mellan dator och filter.
Man kan försöka trolla bort problemet på olika sätt men om du avjordar ljudkortet mot chassit så kommer du bara flytta jordfelet funt i datorn och det kan bli problem någon annanstans.
Jag hade så stora inducerade spänningar mellan min gamla dator och förstärkare att det killade ordentligt i fingrarna och det var omöjligt att komma ifrån så jag köpte en galvanisk avskiljare som den vi länkat till innan. Då löstes problemet direkt.
Du kan även testa att koppla steget utan jord. Det är inte rätt men då kan du bli av med inducerad spänning mellan filter och steg och jorden kommer att vara genom balanserad kabel. Enklast är att tejpa lita eltejp på jordblecken på förstärkarens stickpropp.

Nepp! Kopplar jag det till telefonen är det knäpptyst! Och allt är kopplat i balanserat, både monitorer och sub, prövade sätta monitorerna i obalanserat men ingen skillnad.

Ska bara få tag i en ojordad kontakt så ser vi om det låter då! När jag kopplar slutsteg i den alltså.

Sen om jag ska köpa en såndär "galvanisk avskiljare" så måste jag beställa eller åka bit över 7 mil för att få tag i en.. känns lite som man vill pröva allt annat först.

Skrivet av mrqaffe:

Jag blir mer o mer säker på att du behöver galvanisk isolation av datorn för att få tyst på det. du bör prova det som första åtgärd, du har ingen dibox eller liknande? annars får du knalla iväg och köpa transformatorer av nån sort. föresten har du ingen tydlig bild på filtret? eller hittar du nått liknande groundlift på baksidan? hur har du kopplat ihop det, adaptrar eller färdiga kablar, det kan spela roll det också.
Hur driver du basen? bryggat, mono, stereo ?

Det verkar vara det som Annorssan länkade! Och subben körs bryggat då det är en låda på 2x12".

Skrivet av Neonxz:

Ganska vanligt problem med xonar-korten vid krasch. Skedde för mig typ dagligen ett tag innan drivrutinerna uppdaterades, nu händer det sällan men har skett.

Ah alright! Jag borde ha senaste då morsans kille lånade mig kortet men hade ingen skiva så dom tanka jag ner från hemsidan.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det med att det blir störfritt om du spelar från telen bekräftar att det är galvanisk isolation som krävs.
Det är inte självklart att det är bäst att brygga steget och driva 2 basar seriekopplade eller hur du nu gjort, elementen har ju dubbla talspolar så det går att experimentera där, kör du en kanal per element kan det bli bättre så länge ljudtrycket räcker till, och man kan även ändra impedansen på basarna genom att koppla om.
Har du konjugatlänkar i basen eller nått annat passivt nätverk eller är elementen direktkopplade till slutsteget?

Visa signatur

Permalänk

Finns det ingen bilradio firma på orten? De brukar sälja galvaniska avskiljare för att man ska slippa generatorljud. Blir nästan sugen på att posta min i ett bubbelplastkuvert. Den har legat i garaget i många år men är en sån där bra att ha pryl när man minst anar det.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det med att det blir störfritt om du spelar från telen bekräftar att det är galvanisk isolation som krävs.
Det är inte självklart att det är bäst att brygga steget och driva 2 basar seriekopplade eller hur du nu gjort, elementen har ju dubbla talspolar så det går att experimentera där, kör du en kanal per element kan det bli bättre så länge ljudtrycket räcker till, och man kan även ändra impedansen på basarna genom att koppla om.
Har du konjugatlänkar i basen eller nått annat passivt nätverk eller är elementen direktkopplade till slutsteget?

Basreflexen funkar ju bäst bryggat Och sen får den precis tillräckligt med rms effekt vid bryggat i 4 Ohm. (600w rms x2 = 1200w)

Kopplat såhär för tillfället, inte världens bästa bild dock.

Och tro mig, basen låter som in i helvette! Bra då alltså, riktigt gött tryck och lagomt rapp, får garage dörren och wubbla ute utan problem Känns som nån slår dig med en slägga i bröstet. Helt rätt alltså.

Skrivet av annorssan:

Finns det ingen bilradio firma på orten? De brukar sälja galvaniska avskiljare för att man ska slippa generatorljud. Blir nästan sugen på att posta min i ett bubbelplastkuvert. Den har legat i garaget i många år men är en sån där bra att ha pryl när man minst anar det.

Tyvärr inte, dock finns det en i bollnäs vilket inte är långt härifrån, morsans kille ska nog dit o köpa baslåda till bilen snart så kan ju be dom fråga efter sådan med.. annars så tackar hehe, tanken som räknas !

Visa signatur

Permalänk

De som de brukar sälja i bilradioaffärer brukar se ut så här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-... Det är säkert samma inne i den andra med metallhölje...

Permalänk
Rekordmedlem

Bollnäs... ja..ja nån ska väl bo där också..... Det var ingen bra bild på kopplingen, elementen har dubbla talspolar, du har 4 styck alltså och kan koppla dem på många sätt.
Det som sitter inuti en sån avskiljare är en transformator.

Det som skiljer bra från dåliga är kanske främst hur lågt i frekvens de går, en trafo upphör att fungera med dc och enklare modeller brukar tappa lite bas, det kan även skilja lite i vilka nivåer de tål, överstyr man en trafo så övergår utsignalen mer o mer mot en sågtand när man matar in en sinus, dvs det låter inte särskilt bra att överstyra dem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bollnäs... ja..ja nån ska väl bo där också..... Det var ingen bra bild på kopplingen, elementen har dubbla talspolar, du har 4 styck alltså och kan koppla dem på många sätt.
Det som sitter inuti en sån avskiljare är en transformator.
http://www.lundahl.se/img/small/mic_trafo.jpg

Det som skiljer bra från dåliga är kanske främst hur lågt i frekvens de går, en trafo upphör att fungera med dc och enklare modeller brukar tappa lite bas, det kan även skilja lite i vilka nivåer de tål, överstyr man en trafo så övergår utsignalen mer o mer mot en sågtand när man matar in en sinus, dvs det låter inte särskilt bra att överstyra dem.

Förstår dock inte hur det faktum hur jag har det kopplat spelar in i detta? Alltså för tillfället är dom kopplad i 8 Ohm stereo sen omgjord utanför till 4 Ohm mono i princip.. från 4st (2 + o två -) till 2st (en + o en -), ska göras om satt det bara blir två sladdar ut från lådan senare men har inte orkat, dels för att lådan väger strax under 80kg (gissar jag på, då den är jäkligt tung xD) och det att den står på en fake vägg för tillfället.

Och angående avskiljare så borde ju en sådan som annorssan länka funka bra, jag går ju inte under 20hz och ej över 30k hz så? Dock kanske man inte kan lita på dom rakt av men ändå, den verkade ju dock lämplig! Bara sätta i den mellan AUX - dator från mixer alltså? Får kanske tvinga fram lite pengar ändå.. dock växer dom ju inte på träd :/

Subben är avstämd på 32hz föresten, och går upp till 120 vilket är lägsta på filtret om det spelar någon roll.

Här är även bild på hur jag har det kopplat: (sen omgjort till 2 sladdar utanpå som jag förklarade, verkade inte spela någon större roll om det gjordes i eller utanpå lådan)

Och här är hur jag hade tänkt koppla dom när jag hittar orken:

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan påverka impedansen hos elementen genom att koppla dem olika, du har ju 4x 4ohm talspolar, så 1-16 ohm är möjligt att få med olika kombinationer och man får nog olika resultat om man skulle simulera på det, dessutom kanske någon kombination blir jämnast impedansmässigt eller går att få väldigt snygg med billiga komponenter i en konjugatlänk.
Jag vet inte hur de elementen presterar bäst, men det går att räkna på alla kombinationer om man vill, och nån kommer att vara bäst
På samma sätt som du kan placera elementen på olika sätt mekaniskt så att de tar ut vibrationer i lådan eller isobarikkoppla så att lådstorleken kan krympas eller disten sänkas genom att pushpull koppla dem, sedan finns alternativet att göra 2 lådor, då tjänar du kvalitet genom akustiska vinster, man kan göra på många sätt........

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan påverka impedansen hos elementen genom att koppla dem olika, du har ju 4x 4ohm talspolar, så 1-16 ohm är möjligt att få med olika kombinationer och man får nog olika resultat om man skulle simulera på det, dessutom kanske någon kombination blir jämnast impedansmässigt eller går att få väldigt snygg med billiga komponenter i en konjugatlänk.
Jag vet inte hur de elementen presterar bäst, men det går att räkna på alla kombinationer om man vill, och nån kommer att vara bäst
På samma sätt som du kan placera elementen på olika sätt mekaniskt så att de tar ut vibrationer i lådan eller isobarikkoppla så att lådstorleken kan krympas eller disten sänkas genom att pushpull koppla dem, sedan finns alternativet att göra 2 lådor, då tjänar du kvalitet genom akustiska vinster, man kan göra på många sätt........

Det står att dom arbetar bäst i 2-8 Ohm, det dom är gjorda/stabila i

Nedan är info från tillverkaren, riktigt bra basar måste jag säga! EDIT: Ger även en kopia av ritningen! Vart riktigt gött ljud

Tillverkare: MDS
Storlek: 12" / 30cm
Antal talspolar: 2
Diskant: n/a
Filter: n/a
Effekt: 600w
MAX Effekt: 1200w
Frekvensomfång: 22-2000Hz
Parametrar
TS Parametrar: Se under Lådritningar/Manualer
Qts: 0,35
Vas: 55,34
Fs: 29,46
SPL: 87,28db
Impedans: 4+4ohm
Mått och vikt
Monteringdiameter: 276
Monteringsdjup: 161mm
Ytterdiameter: 314mm
Ytterdiameter Galler: n/a
Vikt: 7kg

Men fortfarande, vad har detta med mina spöklika ljud att göra?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Inte mycket , men det kanske går att optimera subben om du räknar på det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Inte mycket , men det kanske går att optimera subben om du räknar på det.

Den har brutalt bra ljud redan! Den har jag inget att klaga på alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Har stött på ett liknande problem. Har nyligen införskaffat mig ett par högtalare, Harman Kardon Soundsticks III. Dock så upplever jag ett konstant brus eller surr så fort jag har kopplat in högtalarna till eluttaget. Låter ungefär som tinnitusljud. Högtalarna behöver alltså inte vara ikopplade till datorn för att surret ska uppstå.

Läste i någon tråd att det kan vara pga jordfel och att jag ska prova dra ut antennkablarna från mina teveapparater. Detta har jag gjort men surret kvarstår.

Några som har någon idé på en lösning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TommyCK:

Hej! Har stött på ett liknande problem. Har nyligen införskaffat mig ett par högtalare, Harman Kardon Soundsticks III. Dock så upplever jag ett konstant brus eller surr så fort jag har kopplat in högtalarna till eluttaget. Låter ungefär som tinnitusljud. Högtalarna behöver alltså inte vara ikopplade till datorn för att surret ska uppstå.

Läste i någon tråd att det kan vara pga jordfel och att jag ska prova dra ut antennkablarna från mina teveapparater. Detta har jag gjort men surret kvarstår.

Några som har någon idé på en lösning?

Om de brusar med kortsluten ingång så är det egenbruset du lyssnar på, är det fär högt så får du byta till ett bättre ljudsystem, har du ingången öppen kan du inte bedöma om det är något de plockar upp i etern eller egenbrus.

Visa signatur